Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 156 záznamů.  začátekpředchozí147 - 156  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Volnočasové a zájmové aktivity žáků škol pro sluchově postižené
Kutilová, Ludmila ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
7 Abstrakt Tato bakalářská práce se v teoretické části zabývá vymezením pojmu volný čas a představením nejznámějších volnočasových institucí a organizací v České republice. Dále vymezuje specifika trávení volného času lidí se sluchovým postižením, zvláště pak dětí a mládeže. Stručně popisuje typy volnočasových aktivit, které jsou nabízeny ve školách a organizacích pro sluchově postižené v několika městech. V praktické části jsou zpracována data z dotazníkového šetření. Pozornost je také věnována rozdílu trávení volného času internátních a neinternátních žáků škol, které byly do šetření zapojeny. Klíčová slova Volný čas, volnočasové aktivity, volnočasové instituce a organizace, zájmová činnost, žák se sluchovým postižením, organizace pro sluchově postižené žáky, škola pro sluchově postižené žáky, internát.
Informace o psychologii a psychologické diagnostice neslyšících dětí v české a zahraniční odborné literatuře
Klásková, Marie ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Práce se zabývá dostupnými informacemi o psychologii a psychologické diagnostice neslyšících dětí v české a zahraniční odborné literatuře. Úvodní metodologická část je věnována charakteristice literatury, popisu vyhledávání a zpracování česky a anglicky psaných textů. V navazující části zabývající se zpracováním publikací jsou informace přehledně utříděny do bibliografické rešerše. Studium česky psané odborné literatury ukázalo úzké zaměření na některé psychologické tematické okruhy a nedostatek textů věnujících se psychologické praxi s neslyšícími osobami. Studium anglicky psané odborné literatury ukázalo nízkou dostupnost této literatury pro české čtenáře a malý zájem o překlady textů zaměřených na psychologii a neslyšící.
Rozumí neslyšící žáci učebním textům?
Makovská, Lenka ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku porozumění učebním textům u žáků základních škol pro sluchově postižené. Získané výsledky u těchto žáků jsou porovnávány s daty zjištěnými u žáků základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Celá problematika je zasazena do teoretického rámce informací o čtenářské gramotnosti a učebních textech. Konkrétně je zde zpracována čtenářská gramotnost v pojetí mezinárodních výzkumů, dále je zde zpracován stručný přehled poznatků z oblasti teorie učebnic, jejich funkcí, výzkumů, evaluace a komparace. Součástí práce je rovněž porovnání pojetí učebnic základních škol pro sluchově postižené a základních škol hlavního vzdělávacího proudu za použití standardizovaných hodnotících nástrojů. Jádro práce se zabývá výzkumem porozumění učebnímu textu u žáků 3. - 9. (resp. 10.) ročníků základních škol pro sluchově postižené a analogických ročníků žáků základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Design výzkumu vychází z mezinárodního výzkumu čtenářské gramotnosti Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) a je rozšířen o testování porozumění učebnímu textu s využitím překladu do českého znakového jazyka.
Specifika e-mailové komunikace českých neslyšících v oficiálních komunikačních situacích
Lavičková, Blanka ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá stylistikou psané češtiny českých neslyšících užité v e-mailové korespondenci. Hlavní pozornost je zaměřena na oficiální komunikační situace, které probíhají na interkulturní rovině - tedy mezi slyšícím a neslyšícím komunikantem. Cílem práce je vysledovat, jaké stylotvorné prostředky se objevují v situacích s odlišným stupněm oficiálnosti a formálnosti a do jaké míry mají neslyšící pisatelé zažité stylové normy v jazyce pro ně cizím - českém. Výchozím materiálem je 185 e-mailů od 67 neslyšících autorů, jejichž mateřským či preferovaným komunikačním jazykem je český znakový jazyk. Klíčová slova: český znakový jazyk, e-mailová komunikace, neslyšící, oficiální komunikační situace, psanost, stylotvorné prostředky
Úpravy beletristických textů pro neslyšící dětské čtenáře
Fuková, Veronika ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Práce se zabývá adaptací beletristických literárnich textů určených sluchově postiženým čtenářům. V teoretické části shrnuje dosavadní poznatky o čtení neslyšících a z nich vyvozuje závěry pro přístup k práci s psanými texty ve výuce neslyšících. Práce se podrobně zaobírá současným přístupem a užívanými postupy při tvorbě upravovaných textů v našem prostředí. Tyto poznatky jsou doplněny novými přístupy a metodami běžně užívanými v cizině, především ve výuce jazyků pro nerodilé mluvčí. V praktické části práce je pozornost věnována vyhraným upraveným textům pro sluchově postižené čtenáře. Tyto texty jsou podrobeny analýze, zda splňují základní kritéria adaptace. V závěru shrnuje obtíže v současném přístupu k úpravě textů a navrhuje jejich možné odstranění.
Osobní zájmena v psané češtině neslyšících
Čížková, Klára ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Bakalarska prace se venuje problematice osobnich zajmen v psane cestine ceskych neslysicich. V teoreticke casti prace jsou popsana osobni zajmena v cestine, ceskem znakovem jazyce a dalsich znakoyYch jazycich. Jsou zde take uvedeny rozdily ve fungovani zajmen v cestine a ceskem znakovem jazyce. DaISi cast prace je zamerena na rozbor ucebnic cestiny pro neslysici a ucebnic cestiny pro cizince v oblasti osobnich zajmen. Soucasti prace byl vyzkum pomoci elicitacni metody, jehoz se zucastnilo 33 respondentii - studentii sti'edni a vysoke skoly. Respondenti vypliiovali test, ktery obsahuje ti'i casti - preklad vet ze znakoveho jazyka do psane cestiny, cviceni a krMke vlastni vypraveni. Ziskane materialy byly analyzovany; byly popsany typy chyb, ktere se pri pouziti osobnich zajmen u respondentii objevily, a uvedeny mozne souvislosti mezi typem chyb v psane cestine neslysicich a zpusobem fungovani znakoveho jazyka. V zaveru prace je zai'azen navrh metodiky pro osvojeni yYznamu zajmen ajejich uzivani.
Korpus psané češtiny českých neslyšících
Benediktová, Diana ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Waclawičová, Martina (oponent)
Práce se zabývá psanou ceštinou ceských neslyšících. Výchozím materiálem byly shromáždené texty neslyšících žáku a studentu ve veku 14-21 let. Tyto texty byly upraveny a použity pro vytvorení základu korpusu psané ceštiny ceských neslyšících v rámci Ceského národního korpusu. Práce také podává informace o dostupných korpusech a zduvodnuje založení korpusu psané ceštiny neslyšících. V druhé cásti práce jsou predstaveny a analyzovány dve chyby, které se v textech neslyšících casto objevují, autorka se rovnež pokouší definovat prícinu techto chyb. Práce se opírá o práce ceských i zahranicních lingvistu.
Parents' Voice: Concerns, barriers and benefits of Parental Involvement for children with Autism in Malaysia
R Muralidharan, Gayathri Devi ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
The involvement of parents at home and in school is a crucial factor in the development of child with autism. This qualitative study explored the similarities and difference between the perceptions of Malaysian parents on parental involvement. The selected participants are parents of children with autism, and are currently enrolled either in a primary government or private school. The present study used semi-structured interviews to examine the participants' views on parental involvement. A thematic analysis was used to interpret the interview findings. The study showed that parents have similar definitions of parental involvement. However, it was also revealed that parents engaged in different types of parental involvement such as decision-making, collaboration with the community and learning-at-home. The parents also shared their views on the barriers to parental involvement including: lack of parent resources, financial constraints, poor education system and the lack of skilled special education teachers. The parents also shared their concerns about the children's ability to live independently in the future. However, the research showed that more than the type of school (government or private), the severity of the child's condition influenced the degree of parental involvement. The study also...
Teachers' Perceptions of Inclusion of Students with Special Needs in Mainstream Primary Schools in Fiji
Deo, Salesh ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Káňová, Šárka (oponent)
The main aim of this research was to explore teachers' perceptions of inclusion of students with special needs in mainstream primary schools in Fiji. Teachers' perceptions are crucial as it determines how students with special needs are perceived and where they are placed to be educated. It also reveals the underlying reasons which could be used in making valid and effective decision for the future of inclusive education. In addressing the research phenomena this study subsumed to qualitative approach for data collection via semi-structured interviews. This study was conducted in four different mainstream primary schools in Nausori District Fiji, which were practicing inclusion to some extent. A total of eight teachers, two from each school were selected as the participants for this study. The head teachers of respective schools assisted in identifying potential teachers as participants for this research study, maintaining low biasness. This study found that teachers are knowledgeable and have deeper understanding of inclusive education. All eight teachers were supporting inclusive education and were in favour of inclusion of students with special needs. However, majority of them had reservations due to limited resources and specialists teachers or other personnel's. The study found that teachers...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 156 záznamů.   začátekpředchozí147 - 156  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.