Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 139 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza výběru textů do čítanek pro 2.stupeň ZŠ
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Resumé Podstatou této bakalářské práce je analýza textů v některých čítankách pro druhý stupeň základních škol. Zaměřila jsem se v ní na dospívajícího čtenáře a snažila jsem se zjistit, zda ukázky v čítankách respektují žáka jako specifického čtenáře se specifickými potřebami, zájmy, preferencemi. V práci jsem analyzovala šest různých čítanek, z nichž každá prezentovala jiný autorský přístup. K čítankám jsem přistupovala komplexněji. Nejprve jsem je stručně charakterizovala a následně podrobně rozebrala ukázky z různých hledisek, např. z hlediska zastoupení národní a světové literatury, z hlediska zastoupení spisovatelů a spisovatelek aj. Součástí práce je i malý průzkum mezi žáky devátých tříd, který porovnává teoretické informace načerpané z odborné literatury, informace z dotazníkového šetření a současný stav čtenářství dospívajících. Snažila jsem se zjistit na určitém vzorku žáků, jaký je zájem o knihy resp. čtení v návaznosti na texty v čítankách na základních školách.
Fantaskní motivy v próze s dětským hrdinou u Ivy Procházkové
Havlová, Jana ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Ve své bakalářské práci, která nese název "Fantaskní motivy v próze s dětským hrdinou u Ivy Procházkové", se věnuji především rozboru těch próz Ivy Procházkové, které jsou intencionálně určeny dětem, v nichž se v pozici hlavního hrdiny ocitá dítě a v nichž se rovněž vyskytují fantaskní motivy. Jsou to konkrétně tato literární díla: Středa nám chutná, Hlavní výhra, Soví zpěv, Jožin jede do Afriky, Eliáš a babička z vajíčka, Kam zmizela Rebarbora? a Myši patří do nebe … ale jenom na skok. Zmiňuji se o ději, interpretuji jejich význam, především se zaměřuji na fantaskní motivy, které se v nich vyskytují, a snažím se objasnit jejich funkci v próze s dětským hrdinou. Upozorňuji na jejich metaforický (popř. symbolický) rozměr. Ivu Procházkovou řadíme k těm nejlepším autorům pro děti a mládež, které v současné době máme, přesto její literární díla intencionálně určená dětem nebyla nikým komplexně zpracována. Vycházím především z publikací Svatavy Urbanové a Mileny Šubrtové, ale snažím se rovněž o vlastní východiska, zvláště v oblasti týkající se problematiky fantaskních motivů. Kromě toho se zabývám také životem Ivy Procházkové a jejími pracemi obecně, mimo jiné poukazuji na ocenění, která za svou tvorbu získala. Zmiňuji se o fantastice a fantaskních motivech, nejprve se na ně zaměřuji všeobecně, následně se...
Práce s knihou Jiřího Stránského Povídačky pro Klárku v mateřské škole
Pelková, Radomíra ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi rozvíjení předčtenářské gramotnosti, zejména porozumění textu u dětí předškolního věku s využitím vybraných metod kritického myšlení. Teoretická část se věnuje způsobům rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti v předškolním vzdělávání, zabývá se možnostmi využití vybraných metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) při práci s knihou v edukačním procesu mateřské školy. Dále popisuje vývoj dětí v předškolním věku a čtenářské strategie, které lze rozvíjet již v tomto období. Praktická část seznamuje s projektem Práce s knihou Jiřího Stránského Povídačky pro Klárku, který pracuje s didaktickou aplikací textů určenou vnímatelům předškolního věku. Projekt využívá vybraných metod programu RWCT. Výzkum pomocí metody strukturovaného interview zjišťuje, jak mohou metody kritického myšlení ovlivnit porozumění textu u pětiletých dětí. Vyhodnocuje a interpretuje výsledky zjištěné na počátku a v závěru realizace projektu, srovnává zjištěnou úroveň porozumění textu u skupiny dívek a skupiny chlapců. Výsledky výzkumu prokazují výrazné zlepšení porozumění po cíleném používání metod kritického myšlení při práci s knihou u celého sledovaného vzorku dětí a stabilně mírně lepší výsledky u skupiny dívek než u skupiny chlapců. Klíčová slova: předškolní věk,...
Vztah narativity literatury a počítačových her
Hanták, Daniel ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tato práce se snaží charakterizovat vztah narativu literatury a počítačových her. Ve své první části pojmenovává specifika narativu v počítačových hrách, ale také ukazuje, jak na něj formou multiformních příběhů reaguje narativ literární. Ve své druhé části typologizuje možné druhy vztahu mezi těmito dvěma médii (vliv genetický, vliv strukturně analogický, vliv funkční totožnosti, vliv vzájemného kontextového působení, vztah metatextový a změny způsobené vzájemným ovlivňováním percepčních zájmů), ukazuje možnosti, jakými směry mohou být využity, a následně ukazuje některé výrazné příklady z obou médií, které tyto vztahy vhodně dokreslují. Největší důraz je kladen právě na vliv strukturně analogický kvůli porovnání možností v obou druzích narativu. KLÍČOVÁ SLOVA naratologie - narativ - fikční světy - komparatistika - literatura - počítačové hry
Práce s historickou literaturou v primě a sekundě víceletého gymnázia
Špoková, Markéta ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Práce si klade za cíl ověřit efektivitu literární výuky na gymnáziu založené na jedné knize. Sekundárním cílem je zatraktivnění historické literatury žákům primy a sekundy víceletého gymnázia. Diplomová práce je postavena na pěti pracovních listech, v nichž je každý z nich koncipován pro jiný literární cíl. Všech pět listů vychází z historické publikace pro mládež s názvem Můj Golem spisovatele Marka Tomana. Osou vyučovacích lekcí je třífázový model učení, který v sobě zahrnuje různě kombinované metody práce s dětmi. Práce dokazuje, že použití jedné publikace v delším časovém období s různým přístupem k výuce a volba vhodných cílů výuky v kombinaci s atraktivními metodami jsou jednou z možností, s nimiž lze k výuce literární výchovy přistupovat. Také otevřela brány přijetí méně atraktivního žánru historické literatury dětským čtenářem.
Záviš z Falkenštejna: Příběh středověkého velmože v beletrii 19. a 20. století
Jansová, Veronika ; Šarochová, Gabriela (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Tato diplomová práce si vytkla za cíl zmapovat, jakým způsobem se v české beletrii 19. a 20. století objevil příběh středověkého velmože Záviše z Falkenštejna. První čtyři kapitoly představily jednotlivé historické romány a dramata, v nichž vystupuje postava Záviše či jsou Závišovy osudy alespoň dostatečně zmiňovány, kapitola pátá potom shrnula, jakým vývojem téma prošlo, jaké tendence se projevovaly při jeho uchopování. V tomto ohledu byl tedy cíl práce naplněn. Nebylo by však možné považovat ji za kompletní, kdyby nepřipomněla, že s koncem 20. století ještě neskončil zájem o závišovskou tematiku.
Využití dílny čtení pro rozvoj přemýšlivého čtenářství na 2.stupni ZŠ
Rolincová, Pavla ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Cílem této diplomové práce je ověřit funkčnost a efektivnost systému dílny čtení pro rozvoj přemýšlivého (reflektivního) čtenářství a budování kladného vztahu žáků k vlastní četbě v podmínkách literární výchovy 2. stupně běžné základní školy. Systém dílny čtení je založen na poskytnutí příležitosti žákům číst knihy dle vlastního výběru a sdílet s ostatními své postřehy a prožitky z textu, čímž se ve třídě posiluje společenství čtenářů. Jádrem práce jsou velmi praktické aplikace poznatků amerického i konkrétního českého modelu dílny čtení vycházející z mého učitelského působení, během něhož jsem tento systém realizovala ve dvou šestých a jedné sedmé třídě v upravené časové dotaci a podobě tak, aby korespondoval s ŠVP. V teoretické části práce se zabývám charakteristikou pubescentních čtenářů, která spolu s faktory pozitivně ovlivňující výsledky čtenářské gramotnosti v mezinárodních výzkumech přináší argumenty pro zavedení systému dílny čtení korespondující i s komunikačním pojetím literární výchovy. Práce shrnuje a zužitkuje odborné prameny týkající se pubescentních čtenářů a popisuje součásti a podmínky dílny čtení. S oporou o vlastní výukovou praxi popisuji nároky této formy práce na učitele a její slučitelnost s RVP. K praktické části práce mi dobře posloužila i sonda pro učitele realizovaná formou...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 139 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.