|
Návrat dětí se specifickými poruchami učení do základních škol po distanční výuce z pohledu učitelů a zákonných zástupců
Jílková, Anna ; Kotlík, Kamil (vedoucí práce) ; Křivánková, Markéta (oponent)
Název: Návrat dětí se specifickými poruchami učení do základních škol po distanční výuce z pohledu učitelů a zákonných zástupců Cíle: Cílem bakalářské práce je zjistit efektivitu distanční výuky žáků se specifickými poruchami učení na specializovaných základních školách. Dílčím cílem práce je zjištění zájmu dětí o sportovní aktivity. Pro výzkum byly vytvořeny dva online dotazníky prostřednictvím Google formulářů. Školy byly vybrány pomocí internetového vyhledávače škol v kategorii škol pro žák speciálními vzdělávacími potřebami. Respondenty byli učitelé a zákonní zástupci dětí ze specializovaných základních škol pro výuku dětí se specifickými potřebami. Dotazníky se skládaly převážně z uzavřených otázek. Výsledky: Dle získaných dat bylo zjištěno, že přechod na distanční vzdělávání a s tím spojenou online výuku zvládli učitelé i žáci zdárně. Většina žáků si po celou dobu udržela stejnou úroveň školních dovedností. Pouhá pětina dětí dle respondentů během pandemie sportovala méně než týdně. Klíčová slova: Distanční výuka, specifické poruchy učení, základní škola praktická, návrat, epidemie
|
|
Vliv tréninku trupové stabilizace na nespecifické bolesti zad u extraligové hráčky volejbalu
Rochowanská, Markéta ; Křivánková, Markéta (vedoucí práce) ; Hošková, Blanka (oponent)
Název: Vliv tréninku trupové stabilizace na nespecifické bolesti zad u extraligové hráčky volejbalu Cíle: Ovlivnění nespecifických bolestí zad extraligové hráčky volejbalu za pomoci tréninku trupové stabilizace dle metody Dynamické neuromuskulární stabilizace. Metody: Jedná se o kvalitativní výzkum případové studie. Pro výzkum se využívá dotazník Young Spine Questionnaire, anamnéza, statické a dynamické hodnocení držení těla, vyšetření zkrácených a ochablých svalů, testování hlubokého stabilizačního systému a samotné cvičení kompenzačního programu. Výsledky: Cvičení dle konceptu DNS (po dobu 12 týdnů) mělo pozitivní vliv na odstranění bolestí zad v krční, hrudní i bederní oblasti. Zvýšilo sílu trupové stabilizace a tím i pozitivně ovlivnilo postavení těla v jednotlivých vývojových pozicích. V rámci nápravy držení těla a odstranění svalových dysbalancí cvičení dle konceptu DNS (po dobu 12 týdnů) pozitivně ovlivnilo postavení těla v oblasti pánve a trupu. Ke změnám ve zbývajících tělesných segmentech cvičení nemělo zásadní vliv. Klíčová slova: Dynamická neuromuskulární stabilizace, kasuistika, držení těla, hluboký stabilizační systém páteře, kompenzační cvičení.
|
|
Porovnání držení těla a přidružených obtíží u lidí s nadváhou a obezitou.
Telska, Viktorie ; Křivánková, Markéta (vedoucí práce) ; Nováková, Pavlína (oponent)
Název: Porovnání držení těla a přidružených obtíží u lidí s nadváhou a obezitou Cíle: Cílem této bakalářské práce je porovnání držení těla mezi osobami trpícími nadváhou a osobami obézními a porovnání obtíží, které se pojí s držením těla u těchto jedinců. Metody: V práci byla použita metoda stanovení hodnoty BMI a metoda bioelektrické impedanční analýzy těla pomocí váhy Tanita pro stanovení přesného vzorku probandů a pro jejich rozdělení do kategorie nadváha a obezita. Dále byly použity metody hodnocení držení těla dle Jaroše a Lomíčka, dle Kleina, Thomase a Mayera a Trendelenburgerova zkouška. Jako poslední byla použita metoda dotazníkového šetření ke zjištění obtíží u probandů s nadváhou a s obezitou. Výsledky: Výsledky poukazují na větší prevalenci vadného držení těla u probandů s obezitou oproti probandům s nadváhou. Výskyt muskuloskeletárních obtíží byl u skupin probandů srovnatelný. Výskyt ostatních obtíží byl v průměru skupin častější u probandů s obezitou. Klíčová slova: postura, inbody, bolest zad, index tělesné hmotnosti
|
|
Kompenzační cvičení pro plavce a jejich využití v kondičním tréninku
Štemberová, Kristýna ; Křivánková, Markéta (vedoucí práce) ; Vařeková, Jitka (oponent)
Název:Kompenzační cvičení pro plavce a jejich využití v kondičním tréninku Cíle: Hlavním cílem této práce je vytvoření vhodného kompenzačního programu pro plavce, který bude zaměřený zejména na pletence ramenní a hluboký stabilizační systém. Tento program by měl následně reedukovat pohyb předem vybraných cviků z obvyklého kondičního tréninku a zlepšit pohybový stereotyp. Metody: V naší práci jsme použili zejména metodu pozorování. Nejprve jsme pozorovali obvyklý kondiční trénink plavců. Následně proběhlo orientační dotazníkové šetření a vstupní vyšetření s odběrem základních anamnestických dat. Poté jsme v průběhu 10 týdnů pozorovali průběh samotného kompenzačního programu, který jsme pak v samotném závěru zhodnotili. V konečné fázi proběhlo také vyšetření výstupní a testování provedení kondičních cviků. Výsledky: V naší práci se potvrdilo 5 ze 6 stanovených hypotéz. U dvou ze tří cviků došlo vlivem kompenzačního programu ke zlepšení. Třetí cvik zůstal bez výraznější progrese, i přesto byla však viditelná drobná zlepšení, a to zejména v opoře o horní končetiny. Teoretická i praktická část výzkumné práce byla pro mě obohacujícím přínosem do budoucna. Klíčová slova: Svalové dysbalance, plavání, pletenec ramenní, hluboký stabilizační systém
|
|
Vztah k pohybové aktivitě u žáků ZŠ ve věku 12-14 let
Vičíková, Nikola ; Křivánková, Markéta (vedoucí práce) ; Strnad, Pavel (oponent)
Název bakalářské práce: Vztah k pohybové aktivitě u žáků ZŠ ve věku 12-14 let Cíl práce: Zjistit u žáků sedmých a osmých ročníků povědomost o pojmu pohybová gramotnost. Vyhodnotit celkový postoj k pohybové aktivitě, vztah k tělesné výchově a životní styl u těchto dětí. Metodika: U 226 žáků pražských základních škol (111 chlapců a 115 dívek) ve věku 12-14 let bylo provedeno šetření dotazníkem vlastní konstrukce zaměřené na vztah k pohybové aktivitě a vybrané aspekty životního stylu. Výsledky: TV je oblíbenější u chlapců (78 %) nežli u dívek (57 %). U chlapců byl jako dominantní důvod k PA uváděn význam pro zdraví a zdatnost (47 %), u dívek pak redukce tělesné hmotnosti a zlepšení postavy (43 %). 71 % chlapců a 64 % dívek se aktivně věnuje nějakému sportu. 33 % má zkušenost s řešením obtíží pohybového systému na rehabilitaci. V otázce: "co je to pohybová gramotnost?" se správné odpovědi přiblížilo 14 dívek a 20 chlapců. Děti z dotazovaného souboru prakticky neměly povědomí o pojmu pohybová gramotnost. K TV i volnočasovým PA převažoval pozitivní postoj. V motivaci bylo možné zaznamenat rozdíly mezi chlapci a dívkami. Klíčová slova: RVP ZV, žák, životní styl, tělesná výchova, pohybová aktivita
|
|
Biologické vlastnosti kontrastních látek pro nádorovou diagnostiku na bázi polysacharidů
Křivánková, Markéta ; Jirák, Daniel (vedoucí práce) ; Shapoval, Oleksandr (oponent) ; Vannucci, Luca Ernesto (oponent)
I přes veškerý pokrok v léčbě nádorových onemocnění, který proběhl v uplynulých letech, je stále nutné ve výzkumu účinnějších a specifičtějších léčiv pokračovat. V posledních letech je na vzestupu zájem o personalizovanou medicínu a její uplanění skrze nosiče léčiv (drug delivery systémy), které by mohly pomoci se zvýšením specificity léčby nádorových onemocnění a následně i účinnosti. Drug delivery systémy mohou využívat různých platforem pro svoji konstrukci, ať už jde o liposómy, micely, nanokrystaly či jiné. Velmi zajímavou platformu pro konstrukci drug delivery systémů představují polysacharidy, které byly, jakožto nosiče kontrastních látek s cílem efektivního zobrazení nádorů, charakterizovány v této disertační práci. Polysacharidy jsou zajímavé z více důvodů. Jednak svojí dostupností, dále také svojí biokompatibilitou a netoxickým charakterem. V této disertační práci se zabýváme dvěma typy polysacharidových konjugátů s navázanými kontrastními látkami pro magnetickou rezonanci a fluorescenční zobrazování. Prvním typem polysacharidu je glykogen, druhým pak manan. Oba konstrukty, jak glykogenový, tak i mananový, byly nasyntetizovány ve verzi s i bez polymetyloxazolinu, který by měl prodloužit jejich cirkulaci v organismu. Oba typy polysacharidových konjugátů využívaly pasivního cílení do nádoru...
|
|
Zařazení kompenzačních cvičení v předškolním vzdělávání a jejich vliv
Tymichová, Veronika ; Křivánková, Markéta (vedoucí práce) ; Nováková, Pavlína (oponent)
Název: Zařazení kompenzačních cvičení v předškolním vzdělávání a jejich vliv Cíle: Hlavním cílem mé diplomové práce je ověřit působení intervenčního pohybového programu v předškolním vzdělávání. Dalším cílem bylo vyhodnocení posturálního postavení těla vybrané skupiny předškolních dětí. Metody: V naší empiricko-teoretické práci byly využity metody komparační analýzy literatury s tématikou práce. Měření pomocí vstupního a výstupního Matthiasova testu. Ze vstupního testování 60 předškolních dětí vzešel počet 7 jedinců s nejhoršími výsledky, které jsme zařadili do intervenčního programu. Po intervenci jsme vyhodnotili posturální postavení těla vybraných jedinců znovu, společně se 7 předškolními dětmi v kontrolní skupině. Při testování a v průběhu intervence jsme použili metodu pozorování a také byly využity metody matematicko-statistické. Výsledky: Zjistili jsme, že ve vzorku 60 dětí mělo 8, 4 % vadné postavení těla, což je lepší skóre než v podobně zaměřených studiích. Do intervenčního pohybového programu jsme zařadili 7 dětí s nejhůře vyhodnocenými výsledky. Po intervenčním programu jsme naměřili u 5 jedinců prokazatelně lepší výsledky v posturálním postavení těla. Na základě výsledků experimentu lze říct, že kompenzační cvičení má příznivý vliv na posturální postavení těla dětí v předškolním...
|
|
Vliv zdravotně-kompenzačního programu na postavení nohy adolescentek cvičících aerobik
Kerdová, Terezie ; Nováková, Pavlína (vedoucí práce) ; Křivánková, Markéta (oponent)
Název: Vliv zdravotně-kompenzačního programu na postavení nohy adolescentek cvičících aerobik Cíle: Cílem této práce bylo vytvořit zdravotně-kompenzační program a zkoumat jeho účinnost a vliv na postavení, tvar a zatížení nohy u adolescentek cvičících aerobik. Metody: V rámci kvaziexperimentu za pomoci kazuistik byl zkoumán vliv zdravotně-kompenzačního programu na nohu u šesti dívek cvičících aerobik ve věku 16-18 let. Výzkumný vzorek byl rozdělen na dvě skupiny - skupina experimentální, která absolvovala cvičení, a skupina kontrolní, která neabsolvovala cvičení. Cvičení dle zdravotně- kompenzačního programu probíhalo po dobu dvanácti týdnů, a to 4x týdně v délce 10-15 minut a zahrnovalo senzorická i motorická cvičení. Metodami sběru dat při hodnocení před zahájením zdravotně- kompenzačního programu byly kineziologický rozbor a vyšetření podoskopem. Tato vyšetření byla zopakována ihned po ukončení zdravotně-kompenzačního programu a následně ještě po dvou měsících po ukončení programu. Dále byl hodnocen subjektivní pocit bolesti v oblasti nohou pomocí vizuální analogové. škály (VAS). Výsledky: Po zdravotně-kompenzačním programu nedošlo v kontrolní skupině u 2 ze 3 probandek k téměř žádné změně postavení, tvaru ani zatížení nohy. V experimentální skupině došlo u jedné probandky k mírnému lepšení, pak...
|
|
Vnímání tělesného schématu u dětí
Pelikánová, Gabriela ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Křivánková, Markéta (oponent)
Název: Vnímání tělesného schématu u dětí Východiska: Vnímání tělesného schématu je důležité pro správné provádění pohybových aktivit, nebo v případě nevhodného či zkresleného vnímání ke včasnému zachycení potenciálních problémů a poruch. Zároveň je důležitým aspektem celkové spokojenosti nejen u dospívajících. Toto téma je velmi důležité nejen z hlediska prevence, ale především z důvodu pochopení, jak mladiství vnímají sami sebe. Cíl: Cílem práce je zkoumání vztahu vnímání tělesného schématu a spokojenosti s vlastním tělem k faktorům pohlaví a pravidelnosti pohybové aktivity u dětí staršího školního věku. Metodika: Práce vychází z kvantitativního výzkumu prováděného na souboru 40 dětí staršího školního věku. Do výzkumu bylo zapojeno 20 dívek a 20 chlapců ve věku 13 až 17 let. Použité byly tyto metody: škála zjevné úzkosti pro děti CMAS, pro zjištění postoje ke svému tělu Body Attitude Test (BAT), osobní dotazník a pro zjištění tělesného vnímání metoda Body Size Estimation (BSE). Výsledky: Výsledky neukázaly statisticky významné odlišnosti vnímání tělesného schématu u chlapců a dívek. Rozdíly ve vnímání těla u dospívajících s pravidelnou pohybovou aktivitou a bez pravidelného pohybu se také významně statisticky neprokázaly. Statisticky významný rozdíl u skupiny s pravidelnou PA a bez pravidelné PA a...
|
|
Aktivní přístupy v sekundární prevenci pánevního dna po porodu
Zahořová, Markéta ; Křivánková, Markéta (vedoucí práce) ; Hráský, Pavel (oponent)
Název: Aktivní přístupy v sekundární prevenci pánevního dna po porodu Cíle: Zhotovit zásobník funkčních cvičení a jejich modifikací s využitím pomůcek. Pro trénink PD byly zvoleny různé posturální polohy jako jsou leh, leh na břiše, sed, stoj a dále pak balanční pomůcky, které aktivují více svalových skupin a současně umožní kontrahovat i PD. Metody: Jedná se o teoretickou práci s částí deskriptivně-analytickou. Zahrnuje analýzu literatury včetně zpracování informací z dostupných zdrojů, analýzu aktivních přístupů v sekundární prevenci PD a vytvoření vlastní cvičební jednotky určené k dalšímu zkoumání. Výsledky: Sborník cvičení na trénink PD s metodickými popisy. Klíčová slova: Pánevní pletenec, těhotenství, gynekologická oslabení po porodu, inkontinence, prolaps pánevních orgánů, sexuální dysfunkce, vyšetření pánevního dna, metoda Arnolda Kegela, metoda Ludmily Mojžíšové, Alexandrova metoda, Feldenkraisova metoda, Cantienica, cvičební jednotka
|