Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 33 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza sakadických očních pohybů žáků při interpretaci grafů
Klosse, Patricie ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Cílem této práce je analýza sakádických pohybů při řešení fyzikálních úloh s grafy. Analyzovali jsme data z řešení 6 úloh 23 účastníky. Ze směrů sakád u jednotlivých úloh jsme vytvořili histogramy, a v nichž jsme srovnali špatně a správně řešící. Také jsme zkoumali průměrnou délku sakád a zda, popřípadě kolikrát se pohled vrátí do stejného místa bezprostředně po jeho opuštění. Porovnávali jsme sakády správně a špatně řešících účastníků. Zjistili jsme, že výsledky velmi závisí na konkrétní úloze. Vzhledem k výsled- kům a malému vzorku účastníků není možné potvrdit souvislost mezi vlastnostmi sakád a správností řešení úlohy. 1
Bohrův model atomu
Hřebík, Lukáš ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Název práce: Bohrův model atomu Autor: Lukáš Hřebík Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato bakalářská práce je zaměřena na Bohrův modelu atomu z roku 1913. Kromě tohoto modelu jsou zde krátce rozebrány též modely, které mu předcházely, zejména Thomsonův a Rutherfordův. U Rutherfordova modelu je uveden výpočet stability takto popsaného atomu. Jsou zde uvedena původní odvození z historických článků, která čtenářům pomohou porozumět vývoji Bohrova modelu. Celá práce je zasazena do fyzikálně-historického kontextu. Jsou zde zmíněny jak fyzikální jevy, které tento model pomohl objasnit, tak ty, které vysvětlit nedokázal. Cílem práce je seznámit čtenáře s celkovým "životem" Bohrova modelu, od jeho vzniku, přes jeho rozvinutí až do jeho opuštění. Klíčová slova: modely atomu, Bohrův model atomu, studijní text
Sady pro demonstrační experimenty ve středoškolské výuce fyziky mikrosvěta
Popek, Tomáš ; Koupilová, Zdeňka (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Zaměřením této diplomové práce bylo vyhledání a zhodnocení informačních zdrojů dostupných pro učitele v kontextu vytváření či provádění demonstračních a žákovských experimentů z fyziky mikrosvěta na střední škole. Dalším cílem práce bylo vytvoření čtyř sad pomůcek pro experimenty z různých oblastí fyziky mikrosvěta probíraných na střední škole. Tyto sady obsahují pokyny pro učitele a pracovní listy pro žáky. Dalším cílem bylo vytvořit sady tak, aby byly přenosné, což splňují všechny čtyři. Součástí této práce je popis vytvořených experimentálních sad, pracovní listy pro žáky a texty pro učitele. Experimentální sady budou uloženy v prostorách Katedry didaktiky fyziky a budou dostupné učitelům k vypůjčení pro účely výuky.
Experimenty podporující výuku termodynamiky na středoškolské úrovni
Kácovský, Petr ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce)
Název práce: Experimenty podporující výuku termodynamiky na středoškolské úrovni Autor: Petr Kácovský Katedra: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí disertační práce: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato disertační práce se zaměřuje na vybrané aspekty výuky termodynamiky na vyšším stupni českých gymnázií. Práci lze rozdělit na dvě hlavní části: Výzkumná část se věnuje studiu typických konceptuálních obtíží studentů v oblasti tepelných jevů a jejím primárním cílem je identifikace nejvýraznějších miskoncepcí studované populace. Formou konceptuálního testu bylo v pretestu a posttestu osloveno více než 500 studentů, přibližně polovina z nich se s dvouletým odstupem zúčastnila také třetího, retenčního testování. Výsledky konceptuálního testu jsou provázány s výsledky paralelně prováděných výzkumů postojů respondentů. Vývojová část práce - zčásti inspirovaná předcházejícím výzkumem miskoncepcí - je věnována přípravě a testování experimentů relevantních pro výuku termodynamiky. Celkem bylo zpracováno, se studenty vyzkoušeno a v elektronické podobě zveřejněno 46 podrobně komentovaných a zdokumentovaných pokusů určených primárně pro učitele coby inspirace a podpora jejich vlastního experimentování. Tento materiál pro učitele je doplněn sadou deseti pracovních listů, které slouží...
Aktivity pro výuku termiky na různých stupních škol
Kopřiva, Tomáš ; Koudelková, Věra (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Název práce: Aktivity pro výuku termiky na různých stupních škol Autor: Tomáš Kopřiva Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Věra Koudelková, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Tato bakalářská práce se zaměřuje na ukázání vývoje žákovského chápání různých konceptů z termiky na úrovni základní a střední školy ve třech úrovních. Ke každému konceptu jsou zpracovány pracovní materiály pro učitele na laboratorní práce a experiment je demonstrován na videu. Klíčová slova: termika, experimenty, Rámcové vzdělávací programy
Různé úrovně badatelské výuky ve fyzikálních experimentech
Fürstová, Tereza ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Koudelková, Věra (oponent)
Tato práce se zabývá čtyřmi úrovněmi badatelské výuky. V první kapitole je uvedena charakteristika badatelské výuky a stručná rešerše studií zabývajících se efektivitou badatelské výuky. V rámci této práce byly vytvořeny pracovní listy se zadáním experimentů s kyvadlem a hydrostatickým tlakem na čtyřech úrovních badatelské výuky. Byl také vytvořen dotazník, na jehož základě byli studenti rozděleni do čtyř skupin a dotazník, který zjišťuje, jestli studenti rozumí jevům, se kterými experimentovali. Hlavní část se zabývá činnostmi studentů při práci s vytvořenými pracovními listy. Studenti prvního ročníku SŠ experimentovali podle pracovních listů a byli u toho natáčeni na videokamery. Následně byly vytvořeny kódy popisující jednotlivé činnosti studentů, které jsme použili k videostudii práce těchto studentů. Získali jsme tak informace o činnostech studentů během experimentování na různých úrovních badatelské výuky.
Aktivity z optiky pro skupinové experimentování žáků
Štyksová, Gabriela ; Kácovský, Petr (vedoucí práce) ; Dvořáková, Irena (oponent)
Název práce: Aktivity z optiky pro skupinové experimentování žáků Autor: Gabriela Štyksová Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Hlavním cílem této bakalářské práce bylo vytvořit několik pracovních listů do výuky optiky využitelných především na základní škole, které by zahrnovaly různé optické experimenty a úlohy. V rámci práce vznikly pracovní listy pro žáky i pro učitele. Práce tedy obsahuje celkem 12 pracovních listů na šest témat: přímočaré šíření světla, zobrazení rovinným zrcadlem, barvy předmětů, skládání barev, lom a rozptyl světla, u nichž se předpokládá skupinová práce žáků. Všechny pracovní listy byly zkontrolovány zkušenými učiteli z praxe a většina z nich také vyzkoušena v reálné výuce, aby učitelské verze pracovních listů mohly být doplněny o metodické i technické poznámky a usnadnily tak budoucím uživatelům jejich přípravu i využití. Součástí práce je také přehled vybraných materiálů, které obsahují experimenty z optiky, a kapitola věnovaná dvěma způsobům využití mobilních telefonů v optice. Klíčová slova: experimenty z optiky, pracovní listy, skupinová práce žáků
Elektrické obvody se zdroji harmonického napětí ve výuce fyziky
Cinkraut, Kamil ; Žilavý, Peter (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
Tato práce má za cíl definovat pojmy fázor a fázorový diagram pro žáky na úrovni střední školy. Zároveň propojuje tyto pojmy s dostupnými matematickými učebnicemi na teoretické úrovni a motivuje jejich zavedení. Pojmy fázor a fázorový diagram jsou aplikovány v elektrických obvodech se zdrojem harmonického napětí, ve kterém se nachází některý z lineárních prvků (rezistor, cívka, kondenzátor). Následně je na stejnou problematiku použito symboliky komplexních čísel, abychom čtenáři ukázali jedno z jejich konkrétních využití. Čtenář zde také nalezne řešení sériového a paralelního RLC obvodu právě za pomoci fázorového diagramu a také za pomoci komplexních čísel. Na konci je i několik početně řešených úloh. Přínosem této práce je především ucelené shrnutí poznatků ohledně fázorů a fázorových diagramů a jejich aplikace a dále propojení těchto pojmů s komplexní symbolikou a teoretickým podkladem.
Lední hokej ve výuce fyziky
Adámek, Libor ; Drozd, Zdeněk (vedoucí práce) ; Kácovský, Petr (oponent)
1 Obsahem bakalářské práce je propojení oboru fyziky a sportovního odvětví ledního hokeje a poznatky vhodné pro zařazení do výuky fyziky na středních a základních školách z tohoto spojení vyplývající. Práce shrnuje teorie, které popisují z jakého důvodu je led na svém povrchu kluzký a snaží se poukázat na již mnoho let zavedenou miskoncepci, která se opírá o snížení teploty tání ledu vystavenému zvýšenému tlaku, a která je i dnes předávána na základních a středních školách. Současně je poukázáno na argumenty, které tuto miskoncepci jednoznačně vyvrací. Dalším tématem jsou situace, které se při hokejové hře mohou odehrávat a které je možné dobře fyzikálně popsat, či alespoň odhadnout a přinést tak do fyziky nová praktická přiblížení ze života, která by pro žáky mohla být atraktivní.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 33 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.