Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 125 záznamů.  začátekpředchozí73 - 82dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Utváření svědeckých výpovědí shromážděných v CVH Malach
Strouhal, Matěj ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Kabele, Jiří (oponent)
Ve své práci ukazuji na svědeckých záznamech přístupných v Malach jakými způsoby je utvářeno svědectví. To ve své práci vnímám jako specifický žánr, který je ovlivňován zároveň diskursem a pravidly vyprávění. Ve své práci se pokouším ukázat způsoby, tomu dochází, a tím přispět k lepšímu pochopení svědectví jako takového. Důvodem této snahy je pak mimo jiné i vzrůstající míra využívání svědectví k vzdělávacím účelům, ve kterých se původně doplňkové funkce ve vzta historiografii dostává svědectví stále více prostoru i jako vlastnímu zdroji informací. Skrze výpovědi pamětníků je svědectví schopné přenášet nejen prosté informace, ale díky své autenticitě také emoce a morální apel. Ve své práci na materiálech USC Shoah Foundation Institute ukazuji způsoby, kterými dochází jak k omezování vyprávění diskursem, tak příklady, ve kterých nachází vyprávění v diskursu oporu, či taková, ve kterých se projevuje moc vyprávění nad diskursem. K tomuto závěru docházím na základě analyzování oficiálních dokumentů nadace USC Shoah Foundation Institute. Mezi ně patří podklady pro tazatele a pamětníky, které mají zmiňovaní k dispozici dříve, než je videozáznam pořizován. Dále pak návody pro katalogizování a indexování získaných svědeckých záznamů a příručka pro uživatele archivu. Ve druhé části analýzy se pak soustředím na obsah...
Escaping Gypsyness: work, power and identity in the marginalization of Roma
Ghosh, Yasar Abu ; Vrhel, František (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent) ; Grygar, Jakub (oponent)
Na základě dlouhodobého etnografického výzkumu mezi Romy v Tercově tato dizertační práce zkoumá otázky identity a chudoby. Konstantní prolínání cikánství a chudoby se projevuje jak ve způsobech, jimiž se Romové vypořádávají se sociální marginalizací, tak v dominantních představách o nich. V důsledku toho si Romové osvojují různé strategie přežití, jejichž prostřednictvím unikají takové identifikaci. Podoby cikánství jsou přitom zkoumány na třech úrovních. V první části je pozornost věnována vnitřnímu členění Romů v Tercově na dvě frakce. Toto dělení je zkoumáno na mikroúrovni, která odhaluje, že jedné z frakcí se úspěšně daří uvrhnout obraz cikánství na druhou frakci tak, aby se sama vymanila z tohoto hegemonního uchopení. Ve druhé části je cikánství zkoumáno v oblasti zaměstnanosti. Vzájemné doplňování cikánství a chudoby se zde projevuje v diskurzu záslužnosti, který efektivně přetavuje sociální kategorie na kulturní schémata, a tím zakládá vyloučení Romů z "morálního souručenství". V třetí a čtvrté části jsou prezentovány příklady dočasně úspěšných praktik Romů při překonávání dominantních reprezentací a nastolování takových sociálních vztahů na lokální úrovni, ve kterých mají Romové navrch.
Běhání - Disciplína hrou
Svobodová, Karin ; Stöckelová, Tereza (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
Předkládaná práce se zabývá výzkumem běhání z perspektivy Teorie sítí aktérů. Ve výzkumu se zaměřuji na studium běhání jako disciplíny a také zábavy v současné společnosti prostoupené chytrými telefony a dalšími osobními technologiemi. V analýze disciplinace a sebe-disciplinace se opírám především o dílo M. Foucaulta, kdy zkoumám mechanismy běžcovy sebe-správy pod diktátem imperativu neustálého zlepšování se. Druhý klíčový argument práce, týkající se běhání jako zábavy, vychází z Bourdieuho pohledu na běhání, které podle něj nepřináší žádné okamžité uspokojení a už vůbec ne uspokojení ze soutěživé hry. Na rozdíl od něj dospívám ale ve svém výzkumu spíše k tomu, že běhání není jen aktuálním utrpením s vidinou pozdějších výsledků, ale dokáže právě být i soutěživou či kreativní hrou. V této souvislosti se zabývám také stavem "běžeckého transu". Dále prezentuji několik příkladů prolínání se obou argumentů (například při prožívání bolesti) a argumentuji, že zábavní aspekty běhání nemusí sloužit pouze jako podpůrný mechanismus disciplíny. Tato práce je založená na více než ročním tělesném výzkumu (embodied research) běhání a na naslouchání běžeckým aplikacím, webům a běžcům.
Síť aktérů domácího porodu
Genttnerová, Kristýna ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Šanderová, Jadwiga (oponent)
Síť aktérů domácího porodu: Mnohočetné podoby Tématem této diplomové práce je výzkum a popis domácího porodu v rámci lékařské antropologie z pohledu teorie sítě aktérů. Zájmem práce tedy není popsat domácí porod z profesního pohledu medicíny jako biologický proces, ani z pohledu rodiček a jejich osobního prožívání domácího porodu, ale popsat domácí porod jak je tvořen sám o sobě v praxi. Po představení dvou náhledů na medicínu (disease a illness), prezentování základních principů a návodů ANT (i v rámci symetrické antropologie) a prací lidí, kteří z ní vycházejí (Mol - mnohočetnost, De Laet - fluidita, Law) se práce zaměřuje na popis všech aktérů, kteří svým jednáním a vzájemnou interakcí zjednávají domácí porod. Tato jednání vyplývají z rozhovorů s rodičkami, dulou a pediatričkou. Popis sítě zahrnuje jak lidi, tak předměty, kterým ANT přisuzuje stejnou míru sociálního jednání. Součástí domácího porodu jsou pak předměty potřebné k porodu - různé pomůcky k jeho podpoře a usnadnění průběhu, dále lidé, kteří se ho zúčastní, místa, kde se odehrává a polohy, ve kterých probíhá. Dále síť obsahuje i dobu před porodem - shánění informací o domácím porodu z knih a od žen, a předchozí zážitky v nemocnici, které určují standard porodu, jak by probíhat neměl. V neposlední řadě se práce dotýká i hranic sítě domácího...
Moral boundaries between Christians and atheists
Koloušková, Barbora ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
Táto práca pojednáva o tom, aké hranice konštruujú vo svojich výpovediach kresťania a nekresťania, akým spôsobom tieto hranice vznikajú a sú reprodukované. Na základe analýzy hĺbkových rozhovorov ukazujem, že koncept morálnych hraníc je relevantný pre vzťah medzi kresťanmi a nekresťanmi. Hoci mnohí zdôrazňujú toleranciu a pochopenie, vymedzujú sa voči sebe v mnohých smeroch. Kresťania za zdroj morálky považujú Boží zákon, nekresťania hľadajú jej zdroj v ľuďoch. Kresťania považujú za najvyššie hodnoty vzťah s Bohom, lásku a dobrý kresťanský život a za hodnoty nekresťanov považujú skôr peniaze, zdravie a rodinu. Tí sa k týmto hodnotám priznávajú, avšak zdôrazňujú, že kresťanstvo ešte nerobí z človeka lepšieho. V reakcii na súčasnú spoločensko-politickú situáciu sa v závere práce venujem analýze sociálnych dištancií a symbolických hraníc, ktoré kresťania a nekresťania konštruujú voči etnickým a národnostným menšinám. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Dokonalé tělo: etnografie těla v prostředí posilovny
Hemerová, Aneta ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Lachmann, Filip (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá prostředím posilovny a jejími návštěvníky. Její snahou je odpovědět na to, jak prostředí posilovny formuje tělo a vnímání těla svých aktérů. Na tuto problematiku je nahlíženo prostřednictvím několika teoretických přístupů, a to skrze vědomé tělo, které je v kontextu Nancy Scheper-Hughes a Margaret Lock chápáno jako propojení individuálního, sociálního a politického těla. Dále habitu, který v souvislosti s teoriemi Pierra Bourdieuho v prostředí posilovny vysvětluje specifičnost daného prostředí, jehož kultura se postupně otiskává do těl návštěvníků. A nakonec prostředí posilovny, které je vztahováno k teorii Raye Oldenburga a jeho třetímu místu. Výzkum se uskutečnil na základě zúčastněného pozorování ve vybrané posilovně, které bylo intenzivně doplněno o výzkumné rozhovory. Analýza nabytých poznatků ukazuje, že dané prostředí formuje tělo a vnímání těla svých aktérů součinností několika jevů. Umístěním zrcadel po celých stěnách, která nabádají k neustálému pozorování těla svého i ostatních, a tudíž svádí ke srovnávání a hodnocení. Všudypřítomnými vizuálními reklamami ideálního obrazu těla, která jsou charakteristická pro toto prostředí. Samotnými stroji, jejich rozmístěním a váhami, jejichž barvy vytváří "vizuální konstrukt" toho, že se zde zvedají co nejtěžší váhy. A...
Kůň a jeho jezdec: ustavování aktérů interakce
Ožanová, Sarah ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Balon, Jan (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na vztah koně a člověka. Snaží se odpovědět na otázku, jak se v rámci tohoto vztahu a vzájemné interakce kůň a člověk ustavují jakožto aktéři, tedy jako aktivní subjektivity, schopné do tohoto vztahu zasahovat. Text se rovněž snaží analyzovat, jak do tohoto vztahu zasahují další mimo-lidští aktéři, tedy různé věcné objekty, které jsou součástí stáje, nebo literatura, která o koních a lidech pojednává. Na tento problém je pohlíženo optikou několika teoreticko-metodologických směrů (mnohodruhové etnografie, antropologie života či antropologie nad rámec lidského Eduarda Kohna, výzkumu companion species Donny Haraway a zvláště symetrické antropologie a teorie sítí-aktérů Bruna Latoura), které rozšiřují svůj pohled za rámec lidského a do okruhu svého zájmu zahrnují také zvířata, věcné objekty a další mimo-lidské entity. Výzkum byl proveden na základě zúčastněného pozorování ve vybrané stáji a rozhovorů s lidskými členy stáje. Analýza takto získaných informací ukazuje, že podmínky vztahu mezi koněm a člověkem jsou převážně určovány člověkem. Ten rovněž vymezuje koni prostor, v rámci kterého může kůň do vzájemného vztahu částečně (a pravděpodobně nezáměrně) zasahovat, a to svými reakcemi. Věcní aktéři do tohoto vztahu vstupují jakožto subjekty, na které je člověkem delegován...
Etnografický výzkum pixadorů: Proč brazilští sprejeři přetvářejí urbánní krajinu?
Válková, Eva ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Kandert, Josef (oponent)
Tato práce se zabývá intervencí brazilských sprejerů do veřejného prostoru metropole São Paulo. Pixadores, jak se tito sprejeři označují, jsou mladí lidé pocházející z chudých saopaulských předměstí. Společnost je označuje za "vandaly" a "delikventy", nicméně pro ně samotné je sprejování důležitou součástí jejich životů a nepřestávají s tím ani po zaležení rodiny. Riskují své životy a často se ocitají na hranici života a smrti. Cílem práce je prostřednictvím etnografické metody porozumět jednání sprejerů a zodpovědět na otázku, proč je pro ně tato transgresivní praktika důležitá. Skrze jejich nápisy zviditelňují svou přítomnost a stávají se bezprostřední součástí města. Jejich činnost je na jednu stranu syndromem sociálních problémů v kontextu brazilské společnosti, zároveň se dají tyto formy vědomého poškozování majetku spojovat s ideou protestu, stvrzování okrajové pozice ve společnosti či získání uznání od vrstevníků. Ačkoliv jsou obyvatelé chudých předměstí považování za vyloučené ze všech forem kapitálu, brazilští sprejeři jsou naopak důležitými politickými aktéry a jejich činností přetvářejí urbánní krajinu. Důležitou roli pro ně hraje prestiž a respekt, jež získávají od ostatních sprejujících. V rivalitním prostředí si musí tito mladí lidé vydobýt své teritorium a získat viditelnost....
Identita kulináře - jsme to, co jíme?
Jandová, Kristýna ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Numerato, Dino (oponent)
Práce představuje pohled na skupinu amatérských kuchařů, kulinářů, pro které se vaření stalo nezbytnou součástí jejich identity. Na základě analýzy polostrukturovaných rozhovorů a zúčastněného pozorování autorka studuje praktiky utváření identity kulinářů a životního stylu. Dnešní tekutá a hyperkonzumní společnost nabízí prostor věnovat se sobě a budování svého životního projektu. Kulinaření se stává pro některé jedince velmi významnou zálibou, nejen že skrze ni mohou dopřát blaho svému tělu, ale také mohou zlepšit svou sociální pozici. Text ukazuje, že kulinaření přináší amatérským kuchařům možnost zasvětit svůj život vaření, bez ohledu na to, z jakého sociálního prostředí a socioekonomické vrstvy pochází. Na druhé straně však stojí distinktivní rozměr, který ukazuje, že samotná konzumace vybraného jídla nedělá z člověka vybraného strávníka. Skupina kulinářů si buduje výjimečnou sociální pozici skrze distinktivní praktiky konzumace "dobrého jídla". Tato skupina není homogenní a je relativně otevřená novým členům, ti však musí prokázat znalosti diskurzu, schopnosti i svou otevřenost vůči novým chutím a kreativitě.
Štamgastství v současné kultuře hospod
Kroufek, Marek ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent)
Štamgastenství v současné kultuře hospod Autor práce: Marek Kroufek Vedoucí práce: Mgr. Jakub Grygar, PhD. Abstrakt Tato bakalářská práce se věnuje štamgastenství jako svébytnému kulturnímu fenoménu a jeho roli v současné kultuře hospod. Shrnuje vývoj hospod v českém prostředí a vysvětluje symbolický význam místa hospody v konstrukci české národní identity. Na hospodu jako veřejný prostor nahlíží z pozice konceptu třetího místa amerického urbánního sociologa Raye Oldenburga, podle níž je pro zdravé fungování jedince ve společnosti vedle domova a práce nezbytné třetí místo, neutrální prostor, kde může jedinec prožívat neformální veřejný život. Existence třetích míst je dle tohoto pohledu nezbytná pro vytváření lokální komunity a kultivování občanské společnosti. Tato práce se zaměřuje na štamgasty jako tu skupinu, která třetímu místu v podobě hospody vdechuje život a udržuje ho. V praktické části je prováděn kvalitativní výzkum pomocí etnografie ve dvou vybraných pražských hospodách s cílem zjistit, zdali existuje v současné kultuře hospod prostor pro štamgastenství a jak s ním jednotlivé hospody nakládají. Zjišťuje, že hospody aplikují v přístupu k hostů odlišné strategie, vlivem čehož se štamgastenství výrazněji vyvinulo pouze v jedné z nich. Klíčová slova Štamgasti, štamgastenství, kultura hospod, třetí...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 125 záznamů.   začátekpředchozí73 - 82dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Grygar, Jan
1 Grygar, Jiří
4 Grygar, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.