Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 112 záznamů.  začátekpředchozí103 - 112  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dramatická tvorba René Levínského v letech 1988-2005
Frýbertová, Tereza ; Christov, Petr (oponent) ; Just, Vladimír (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá rozborem dosavadní dramatické tvorby René Levínského, s výjimkou krátkého skeče Václav Klaus odmítá svou rytinu, který byl napsán až v roce 2007. V práci jsou vymezena základní stanoviska, nutná k následné interpretaci jednotlivých dramat. René Levínský v daném období vytvořil čtrnáct divadelních her. Největší důraz je kladen na rozbor nejznámějších Levínského textů: Ještě žiju s věšákem, čepicí a plácačkou (2000) a Harila (2005). Výraznější pozornost je věnována i dosud neuvedené hře Fysik a jeptiška (2004), která je do značné míry autobiografická. Dramatické texty René Levínského přednostně inscenuje soubor Nejhodnější medvídci, s nímž je úzce spjata celá divadelní tvorba René Levínského. Levínského dramata se vyznačují jazykovou originalitou, uměním parodovat, mystifikací a intertextualitou.
Idea českého národního divadla v Brně - studie o architektuře, společnosti a politice
Poláček, Vojtěch ; Just, Vladimír (oponent) ; Christov, Petr (vedoucí práce)
Z rozsáhlého historického materiálu let 1881 - 1949, s nutnými časovými přesahy na obou stranách, lze za pomoci zvolené metody sledování politických, sociálních a ekonomických kontextů extrahovat tři základní, v mnoha bodech propojená témata: 1. Formování, vývoj a přijímání ideje národního divadla v Brně, 2. Dějiny úsilí o stavbu nové divadelní budovy v Brně, 3. Charakter a proměny institucionální správy brněnského českého divadla.
Pohybové divadlo v současné společnosti
Eidlpesová, Lenka ; Opletalová, Lenka (oponent) ; Christov, Petr (vedoucí práce)
Cílem mé diplomové práce bylo vypracovat kulturologickou studii na téma pohybového divadla v současné společnosti. Hlavním záměrem bylo sledovat odraz společenských mechanismů v umělecké formě pohybového vyjádření a zpětný vliv na diváka jako recipienta této formy. Diváckou recepci jsem zkoumala v rámci vlastního kvalitativního výzkumu. Pohybové divadlo v sobě reflektuje a umělecky zpracovává pohybové vzorce, které se vytváří v běhu každodennosti v rámci lidského života i celého lidského rodu. Vychází přitom ze společenského a kulturního základu, který jeho formu i obsahy zásadně určuje. Obsahy, které v sobě zpracuje, jsou posléze komunikovány k divákovi a skrze něj zpět do společnosti. Svým sdělením působí pohybové divadlo na diváka jako individuum i jako člena společnosti. Uspokojuje potřeby, které v současné společnosti nenalézají průchod v jiných formách. Vzhledem ke specifické úrovni komunikace sděluje slovy nesdělitelné významy, rozvíjí odlišný způsob vnímání, než jaký diváci uplatňují v běžném životě a představuje mytický a intuitivní přístup ke světu. Tyto aspekty mohou hrát důležitou roli na úrovni adaptace i inovace.
Teatr Novoga Fronta. Od fyzického k post-fyzickému divadlu
Kosová, Lucie ; Christov, Petr (oponent) ; Pšenička, Martin (vedoucí práce)
Tuto diplomovou práci tvoří dvě základní kapitoly. Úvodní teoretická kapitola se zabývá fenoménem fyzického divadla, diskursivní formací pojmu fyzické divadlo a tělem a tělesností. Druhá část práce je věnovaná činnosti divadelního souboru Teatr Novogo Fronta - The Physical Company, který byl založen v Petrohradě v roce 1993 Alešem Janákem a Irinou Andreevou. Soubor od roku 1994 sídlí v Praze a v českém prostředí patří k nejstarším alternativním souborům. Osou práce je kapitola, v které je činnost souboru interpretována na pozadí dvou rozdílných koncepcí a je naznačen pohyb na trajektorii od projevů hraničících s paradivadelní oblastí k divadlu, které směřuje k inscenování jevištních efektů. Do širšího kontextu proměny divadelní poetiky, která se projevila kolem roku 2002, a především do širšího kontextu tvůrčí činnosti souboru uvádí čtenáře kapitoly "Úvodem" a "Tvorba". Jsou formulovány tak, aby představily klíčové aspekty umělecké i mimoumělecké činnosti souboru. V "Závěru" je konstatováno, zda a proč současná tvorba souboru koresponduje s principy fyzického divadla. Součástí "Závěru" je úvaha, v které je formulována oblast dalšího možného výzkumu. Práce má jednu přílohu (Příloha č. I), která představuje seznam inscenací, tak jak byly souborem uváděny v českých premiérách od roku 1994.
Estetika a poetika současného cirkusu (od moderního cirkusu až po současný aneb systematické prolínání jednotlivých umění s cílem vytvořit umění absolutní)
Štefanová, Veronika ; Pšenička, Martin (oponent) ; Christov, Petr (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce bylo zmapovat a popsat základní charakteristiku současného cirkusu a dokázat jeho uměleckou svéprávnost a samostatnost. V devíti samostatných kapitolách se věnuji podrobnému rozboru aspektů typických pro nový a především současný cirkus. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány vzniku moderního cirkusu a jeho postupnému vývoji až k cirkusu současnému. Dále se zabývám rozborem jednotlivých cirkusových umění a jejich specifikám, cirkusové architektuře, fyzické i herecké průpravě cirkusových umělců a neméně i lidskému tělu, jakožto primárnímu výrazovému prostředku současného cirkusu. Podstatnou část práce tvoří popis jednotlivých složek cirkusové inscenace, jejichž funkce jsou uváděny ve vztahu k tvorbě současných cirkusových souborů. V předposlední kapitole je uveden podrobný popis čtyř inscenací čtyř různých francouzských souborů současného cirkusu. Diplomová práce je inspirována převážně teoretickou literaturou pocházející z francouzského prostředí. Jednotlivé příklady se tudíž zaměřují na soubory pocházející z Francie nebo frankofonních oblastí. Základní metoda výzkumu se zakládala na vyhledávání a důkladném studiu na cirkus zaměřené teoretické literatury, rozhovorech se současnými cirkusovými umělci, pedagogy a teoretiky a na analýze zhlédnutých představení.
Divadlo Romathan (Cestou romského divadla: Z indických kořenů k divadlu Romathan)
Kočí, Julie ; Christov, Petr (oponent) ; Stehlíková, Eva (vedoucí práce)
V rámci této práce se pokusím nastínit souvislosti vývoje romského divadla a dramatické literatury v Čechách a na Slovensku od v současnosti známých počátků tohoto vývoje po jeho soudobý vrchol, který představuje tvorba romského Divadla Romathan. Divadlo Romathan působí od roku 1992 ve slovenských Košicích a svou tvorbou reprezentuje dramatickou a divadelní kulturu Romů žijících na území Slovenské, ale také České republiky a jejich blízkého okolí. Vznik Divadla Romathan představuje v kulturní historii Romů žijících v uvedené oblasti důležitý mezník, neboť znamenalo vyvrcholení jejich úsilí o založení profesionálního romského divadla jako svébytné instituce, která svou tvorbou usiluje o uchování a trvalý rozvoj hodnot romské národní kultury. Založení Divadla Romathan, jehož vznik byl umožněn na základě politické a společenské transformace po roce 1989, se tak stalo jedním z výrazů sílícího etnoemancipačního hnutí Romů 1 na Slovensku a vzhledem k tomu, že divadlo svou tvorbou naplňuje ideály romského etnoemancipačního hnutí v jeho celosvětovém měřítku je třeba chápat jeho význam právě v tomto smyslu.
Španělské divadlo v období frankismu. Antonio Buero Vallejo (1916- 2000)
Petáková, Linda ; Pšenička, Martin (oponent) ; Christov, Petr (vedoucí práce)
Touto prací se snažím představit základní rysy španělské dramatiky 20. století na pozadí frankistické diktatury. Hlavní pozornost je zaměřena na Antonia Buera Valleja (1916- 2000), největší osobnost španělského poválečného divadla. První kapitoly seznamují čtenáře s okolnostmi, které vedly k frankismu, jeho průběh a vliv na španělskou divadelní kulturu. Okolnosti vzniku dramatických děl v této době nastiňuji skrze osobnost Antonia Buera Valleji, přičemž se zaměřuji jak na konkrétní díla tohoto dramatika, tak na jeho život, kterým je jeho tvorba značně ovlivněna. Základní dramatické prostředky, kterými se Antonia Buero Vallejo zapsal jak do španělské, tak do světové dramatiky, se pokusím přiblížit na třech hrách z frankistického období, které jsou v současné době dostupné v českém překladu, tedy Historia de una escalera, La doble historia del doctor Valmy a El sueno de Ia razón. Dostatečná rozdílnost těchto tří dramat dává prostor k poznání Antonia Buera Valleji z různých pohledů a sledovat jeho vývoj od hry Historia de una escalera, díky které se ve Španělsku proslavil, až po El sueiío de Ia razón, což byla poslední Buerova hra uvedená během frankistické diktatury. Vzhledem k tomu, že v Čechách tvorbě tohoto dramatika zatím nebyla věnována větší pozornost, doprovázím hry stručným shrnutím děje, které by...
Tvorba humoru u "Plzeňského Moliera" Antonína Procházky
Pavlíček, Petr ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Topolová, Barbara (oponent)
Ve své bakalářské práci se zabývám tvorbou komiky ve hrách Antonína Procházky. Výchozím bodem jsou čtyři analýzy her, které se stanou prostředkem k širšímu zkoumání. Pozornost je kladena zejména na budování komiky a schematické konstrukce, které autor využívá.
Slovak mime and physical theatre
Henzelyová, Rita ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Sarkissian, Alena (oponent)
Diplomová práca sa venuje téme slovenskej pantomímy. Cez úvodný historický sumár popisuje okolnosti vzniku tohto divadelného druhu a približuje tvorbu jej zakladateľa Milana Sládka. Ďalšia časť práce je zameraná na okruh divadelných amatérov, v ktorých prostredí pantomíma prežíva v období, keď sa jej na Slovensku nikto profesionálne nevenuje. V závere práce je spracovaná téma súčasnej slovenskej pantomímy, ktorá má už o niečo inú podobu, ako tá, ktorá vznikala v 50. rokoch 20. storočia. Prostredníctvom analýzy tvorby vybraných umelcov - Miroslav Kasprzyk, Štefan Capko, Juraj Benčík, Tomáš Kasprzyk, Valéria Daňhová, Barbora Debnárová a Pavol Seriš, či inscenácií súborov - Bábkové divadlo Žilina, Debris Company, Teatro Tatro a divadlo Tiché Iskry je vytvorený obraz stavu a smerovania pantomímy na Slovensku v súčasnosti.
Theatre Aspects of the Gregorian Chant
Sedláčková, Anna ; Bažil, Martin (vedoucí práce) ; Christov, Petr (oponent)
Gregoriánsky chorál je podstatnou súčasťou stredovekých inscenovaných liturgických slávností. Hudobná zložka má značný podiel na celkovej scénickej podobe. K tomuto konkluzívnemu argumentu vedie výskum a práca s rukopismi pochádzajúcimi z kláštora sv. Jiří na pražskom hrade (z obdobia 12.-14. storočia). K angažovanosti chorálu ako inscenačného prvku dochádza predovšetkým interpretáciou textovej predlohy. Tá odráža systém cieľavedomého narábania, ktoré má schopnosť selektovať, vyberať melodické časti tak, aby formovalo jednotlivé liturgické časti v službe performancie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 112 záznamů.   začátekpředchozí103 - 112  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.