Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 81 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jaroslav Vrchlický a jeho francouzská korespondence na pozadí česko-francouzských kulturních vztahů
Eliáš, Štěpán ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
česky: Název diplomové práce: Jaroslav Vrchlický a jeho francouzská korespondence na pozadí českofrancouzských kulturních vztahů. Klíčová slova: Jaroslav Vrchlický, korespondence ve francouzštině, diplomacie, Charles Marie Leconte de Lisle, Robert de Montesquiou-Fézensac, Gabriela Zapolska, Carteret, Frédéric Mistral, Jean Aicard, Achille Millien, Angelo De Gubernatis, Tommaso Cannizzaro, Eduard Beurod, Huibrecht Melis, Xavier de Cunha, William Ritter, Karadjordjević, Marcel Montandon, Louis Feller, Jules Pichon. Abstrakt: Jaroslav Vrchlický, význačný český básník a překladatel poslední třetiny 19. století, vedl korespondenci s mnoha osobnostmi domácími i zahraničními. Část jeho obsáhlé korespondence, uložené v Literárním archivu Památníku národního písemnictví v Praze, je psána francouzsky. Cílem této práce bylo zmapovat tuto francouzsky psanou korespondenci a představit českému publiku její obsah v mezinárodním dobovém kontextu. Zejména se věnujeme českým mezinárodním vztahům - v první řadě s Francií - v souvislostech s českým národním obrozením a postupnou emancipací národa v letech 1848-1914. Neméně důležité jsou celoživotní osobní i profesní vztahy Jaroslava Vrchlického. Následuje rozbor 58 dopisů od básníků, ředitele divadla, kritiků, novinářů a učitelů, přijatých mezi lety 1880 a 1908 z...
Role of the director in Moliere'sTartuffe
Sadykova, Kamilya ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Anotační list Nazev bakalářské práce: Studie o inscenacích Molièrova Tartuffa. Klíčová slova: Molière, comédien (herec), dramaturgie (dramaturgie), hypocrite (pokrytec), hypocrisie (pokrytectví). Abstract : Tato práce s názvem De l'implication du metteur en scène dans l'interprétation de Tartuffe se zabývá nejdůležitějšími problémy a zápletkami ve dvou inscenacích Tartuffa. Cílem práce je ukázat, jak hru interpretují režiséři La Comédie-Française a Realistického divadla v souvislosti s originálním textem nebo překladem a do jaké míry dodržují pravidla klasicismu. Úvod práce je věnován Molièrovi a králi Ludvíkovi XIV. Metodologie obsahuje stručný popis následujících částí práce. V nasledujicích častech porovnáme Tartuffa v české a francouzské režii a zaměříme se na to, v čem se obě verze hry liší a v čem se shodují. Tato práce obsahuje úvod, metodologii, sedm hlavních části a závěr. Úvod je věnován popisu Molièra a krále Ludvíka XIV. V metodologii popisujeme strukturu teto práce. V první kapitole budeme mluvit o náboženských prvcích Tartuffa, o jeho kritice a Molièrově snaze hru obhájit. Druhá kapitola bude pojednávat o významu jménaTartuffe a o jeho původu. Ve třetí části vysvětlíme, v čem spočívalo Molièrovo nadání pro komedii. Další část se zabývá tématem frašky a komedie. Následující kapitola popisuje...
Molière v moderním českém divadle
Menoušková, Veronika ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
česky: Název diplomové práce: Molière v moderním českém divadle Klíčová slova: Molière, preciozita, klasicismus, baroko, komedie, commedia dell'arte, comédie- -ballet. Abstrakt: Diplomová práce pojednává o díle francouzského autora Jean-Baptiste Poquelina zvaného Molière a jeho odkazu v moderním českém divadle. Charakterizuje francouzskou společnost sedmnáctého století a hlavní rysy soudobých filosofických a uměleckých stylů s důrazem na klasicistní dramatickou tvorbu. Dále shrnuje Molièrův život a dílo, které následně člení podle žánrových, formálních a tematických kritérií. V rámci daného členění detailně analyzuje jeho nejvýznamnější hry, reprezentující jednotlivé kategorie. V další části se věnuje moderní české divadelní scéně. S důrazem na dobový kontext zkoumá vývoj této scény od konce druhé světové války po současnost. Podává komplexní přehled Molièrových her uváděných v jednotlivých obdobích a hodnotí vliv kulturně-historického kontextu na konkrétní inscenace. V tomto hodnocení se opírá o informace z dobového tisku a propagační materiály daných divadel a mapuje tak současnou českou molièrovskou divadelní scénu. Na základě dotazníkového šetření vyhodnocuje vztah současných českých diváků k divadlu, stejně jako k Molièrovi a jeho hrám.
Resemblance of the heroines of Madame de Lafayette
Zoubková, Klára ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Listíková, Renáta (oponent)
Le mémoire est consacré à la création littéraire de Madame de Lafayette, l'une des auteurs les plus remarquables, non seulement au XVIIe siècle, et à ses trois nouvelles La Princesse de Clèves, La Princesse de Montpensier et La Comtesse de Tende. Dans la première partie du mémoire on s'appuie sur la situation socio-culturelle du règne de Louis XIV bien qu'on traite cette époque de façon de l'Histoire littéraire. La partie suivante est consacrée à la réception des œuvres de l'auteure et au moment de leurs parution et encore au cours des siècles postérieurs. Dans les autres parties du mémoire on analyse les nouvelles de Mme de Lafayette du point de vue de l'intrigue et des personnages, aussi que du celui de la linguistique et de la stylistique. Les derniers chapitres abordent le phénomène du paraître qui est commun pour toutes les trois nouvelles de Mme de Lafayette et qui se signale au niveau de l'intrigue bien qu'au niveau de la psychologie des personnages. MOTS CLE Madame de Lafayette, La Princesse de Clèves, La Princesse de Montpensier, La Comtesse de Tende, la littérature française du XVIIe siècle, le paraître. ABSTRAKT Tématem diplomové práce je literární tvorba Madame de Lafayette, jedné z nejvýznamnějších francouzských autorek nejen 17. století, a její tři novely Kněžna de Clèves, Kněžna de...
Identity and variations in the novel Lignes de faille by Nancy Huston
Turečková, Ester ; Šuman, Záviš (vedoucí práce) ; Ébert-Zeminová, Catherine (oponent)
Tato bakalářská práce srovnáná formování identity u vypravěčů románu Lignes de faille, jimiž jsou šestileté děti čtyř po sobě jdoucích generací. Jejím cílem je propojit a analyzovat dva základní prvky tvorby Hustonové, a to identitu a variace. První část studie se zabývá problematikou definice pojmu identita a následně přibližuje stádia formování identity dle psychosociologického konceptu Erika H. Eriksona. Poté se zaměřuje na faktory rodinného prostředí, které přispívají k utváření identity. Jsou jimi například rodinná kompozice, výchovný styl či náboženská příslušnost. Druhá srovnávací část studie se soustřeďuje na podobnosti a rozdíly mezi čtyřmi příběhy dětí, z nichž je román složen. Analýza je zaměřena na variace týkající se vnímání vlastního těla, náboženské víry a rodinných modelů. Práce tak přináší pohled na formování identity šestiletých dětí a současně ukazuje, jak se reakce na faktory, které ji ovlivňují, liší či podobají v rámci jednotlivých příběhů.
Překlad z hlediska lingvistiky a didaktiky cizího jazyka
Voldřichová, Tamara ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na pojetí překladu z hlediska ligvistického a didaktického. Jejím cílem je seznámit čtenáře s problematikou jazykovědných poznatků, které se do překladatelské práce promítají a dále pak zmapovat situaci didaktického přínosu překladu do výuky cizích jazyků. Dílo je rozděleno na dvě hlavní části. V té první je na pozadí vybraných jazykovědných teorií představena překladatelská práce a kompetence překladatele. Tyto jsou dále rozšířeny o praktickou část popisu a analýzy překladatelských postupů. Celou práci uzavírá druhá část, která zprostředkovává didaktický pohled na danou problematiku. Zde jsou shrnuty základní fakta přehledu aktuální situace využití překladu v moderních jazykových hodinách.
Representation of Death in Legendary Tales by François-Marie Luzel, Anatole Le Braz and François Cadic
Burdová, Zuzana ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
Tato práce zkoumá zobrazení smrti v bretaňském folkloru napříč díly tří významných bretonských folkloristů: Marie-Françoise Luzela (1824-1895), jeho žáka Anatola Le Braze (1859-1926) a abbého Françoise Cadika (1864-1929). Práce popisuje, jak se představa smrti historicky vyvíjela v rámci keltské mytologie a křesťanství. Abychom získali komplexnější obrázek bretonského folkloru, pojednáváme o jeho charakteristických rysech, popisujeme vznik a proměnu emblematické postavy Ankoua a v krátkosti představujeme svět zesnulých duší, obyčejně zvaný Anaon. Práce následně seznamuje čtenáře s životem a motivací těchto tří autorů, přičemž popisuje sociálně-kulturní kontext tehdejší Bretaně. Druhá část se v první řadě věnuje analýze několika vybraných mytologických povídek s kurtoazním románem Lancelot ou le Chevalier de la charrette (Lancelot aneb Rytíř na káře) Chrétiena de Troyes, zkoumaných z hlediska archetypálního trojúhelníku podle Daniely Hodrové a iniciační cesty hlavních hrdinů. Následně práce vysvětluje, co forma tzv. veillée v ústní literatuře představuje a jaký vztah ji pojí k tzv. récit légendaire (rozpracovaným Le Brazem), který je následně porovnán s Luzelovou povídkou. Tato část se rovněž zabývá stylem těchto dvou spisovatelů. Závěr pak nastiňuje pozici folkloru na literární scéně po druhé...
Reflection of historical events in Voltaire's writing - Candide
Třísková, Eliška ; Listíková, Renáta (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
Název bakalářské práce: Odraz historických událostí v díle Voltaira-Candide Klíčová slova: Voltaire Teologické otázky Filosofické otázky Historie Kritika Bakalářská práce na téma Odraz historických událostí v díle Voltaira-Candide se zabývá pohledem autora na soudobé a historické události zmíněné v Candidovi. Cílem práce je shrnout základní Voltairovy myšlenky týkajících se vybraných historických jevů a podat autorův názor a vysvětlení těchto událostí. Práce je koncipována do pěti kapitol. První kapitola poskytuje stručný přehled významných momentů ze života autora. Následující kapitola se dělí na tři sekce. První část se zaobírá základními náboženskými a filosofickými koncepty autora. Ve druhé sekci je nastíněna kritika Leibnizovy teorie «Tout est bien dans le meilleur des mondes possibles». Třetí podkapitola se věnuje Voltairovu pohledu na Inkvizici. Ve třetí kapitole se pojednává o jezuitských misiích do Jižní Ameriky, zejména do Paraguaye. Ve čtvrté kapitole se zaobíráme Voltairovou kritikou otroctví. Poslední kapitole je věnována kritice válečných konflitů. Jednotlivé syntézy jsou výsledkem jednak srovnávání rozličných Voltairových děl, stejně tak i inspirací odborné literatury.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 81 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.