Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  začátekpředchozí57 - 66další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pomůcky pro žáky s dyslexií a dysgrafií na 2. stupni základní školy
Šafratová, Kamila ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Cílem práce je popsat a kriticky zhodnotit pomůcky užívané v současnosti při výuce žáků s vybranými specifickými poruchami učení (dyslexií, dysgrafií a dysortografií) na druhém stupni základní školy a případně navrhnout jejich úpravy či doplnění. Zjištěné závěry jsou opřeny o poznatky a teoretické podklady z odborné literatury a u vybraných pomůcek také o jejich praktické vyzkoušení na malém vzorku žáků. K naplnění tohoto cíle bylo důležité zorientovat se v současné nabídce pomůcek pro žáky s vybranými SPU na druhém stupni základní školy, čehož bylo dosaženo prostřednictvím institucí zabývajících se touto problematikou, dotazníkového šetření a prozkoumání současné nabídky trhu. Na tomto základě byl sestaven přehled pomůcek, které byly dále analyzovány a hodnoceny.
Projektové vyučování v předmětu Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na SŠ
Dusová, Lucie ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá projektovým vyučováním s akcentem na předmět Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na školách středních. Jejím cílem je v teoretické rovině souhrnně představit tuto výukovou metodu a současný stav jejího využívání, dále provést analýzu vybraných projektů (a námětů na projektovou výuku) v českém jazyce a literatuře. V neposlední řadě je záměrem této práce navrhnout i vlastní projekty, které by učitelé mohli ve své praxi využít. Práce se tedy skládá jak z části teoretické, která se věnuje nejprve projektovému vyučování v obecné rovině, historii projektového vyučování, jeho plánování a přípravě, tak z části empirické, která na kvalitativní rovině popisuje, analyzuje a kriticky hodnotí některé projekty a navrhuje také projekty vlastní. Tato práce by mohla poskytnout cenný materiál pro zkušené i začínající pedagogy při přípravě a zavádění projektového vyučování na českých školách. Klíčová slova projektové vyučování, projekt, projektová metoda, český jazyk a literatura, 2. stupeň ZŠ, střední škola
Didaktické zapojení videa do výuky češtiny jako cizího jazyka
Šturmová, Kateřina ; Mašín, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Využití videa při výuce češtiny v reálném čase (tedy ne distančně prostřednictvím serveru YouTube) představuje pro studenty atraktivní cestu k rychlému a zábavnému zvládnutí jazyka a získání sociokulturní kompetence. Cílem práce je shrnout poznatky z odborné literatury a na jejich základě vytvořit vlastní videa využitelná při výuce cizinců na úrovni A0/A1. Videa budou zaměřená na rozvoj sociokulturní kompetence, tematicky se zaměří na tyto oblasti: 1. Lekce správného chování v českém prostředí, část 1.(formální X neformální jazyk) 2. Lekce správného chování v českém prostředí část 2. (cestování MHD, jak se chovat) 3. Svátky (Velikonoce, Vánoce) Empirická část práce bude vycházet z hypotézy, že zapojení videa do výuky usnadní osvojení sociokulturní kompetence. Několika skupinám studentů v kurzu A0/A1 budou při výuce promítána videa, zatímco dalším skupinám videa promítána nebudou. Tito studenti budou předmětné znalosti získávat z tištěných studijních materiálů (např. učebnice, materiály připravované ad hoc učitelkou) a výkladu učitelky. K videím se budou též vztahovat doplňkové aktivity, které ověří pochopení. Pro maximální věrohodnost výsledku bude hodnocena objektivní a subjektivní stránka. Po stránce objektivní řešitelka výzkumu porovná pokrok skupin využívajících video s pokrokem skupin video...
Neverbální komunikace v komunikačněpřístupové výuce češtiny jako cizího jazyka
Kotková, Kateřina ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o způsobech využití neverbální komunikace v komunikačněpřístupové výuce češtiny jako cizího jazyka. Práce charakterizuje neverbální komunikaci a představuje hlavní směry pojetí komunikačního přístupu k výuce češtiny jako cizího jazyka. V poslední části práce přináší srovnání poznatků z výzkumů neverbální komunikace v pedagogickém procesu na základních či středních školách s analýzami nahrávek z lekcí češtiny pro cizince. Klíčová slova: neverbální komunikace, komunikační přístup v jazykovém vyučování, výuka češtiny jako cizího jazyka
Osobnostní a sociální rozvoj ve výuce českého jazyka na základní škole
Fojtíčková, Eva ; Saicová Římalová, Lucie (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Práce se zabývá začleněním průřezového tématu osobnostní a sociální výchovy (OSV) do výuky českého jazyka (ČJ) na druhém stupni základních škol a tomu odpovídajícím stupňům víceletých gymnáziích. V první části je představena OSV a jsou popsána její jednotlivá témata. Následně je popisováno, jakým způsobem lze s tématy pracovat ve výuce českého jazyka. Dále práce obsahuje popis aktivit, které může učitel českého jazyka využít k začlenění OSV do českého jazyka. Jedna kapitola je věnována popisu E - U - R modelu a metodám, které uplatňuje. V empirické části je představeno šetření mezi učiteli českého jazyka, které se zaměřuje na jejich přístup k OSV a na jejich zkušenosti se začleňováním průřezového tématu. Další složkou empirické části je studentské šetření, které sleduje obeznámenost studentů učitelství českého jazyka s tématem. Šetření je prováděno metodou polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky jsou okomentovány a promítnuty do teoretické části práce.
Typy jazykových cvičení a jejich využití ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince
Kubeková, Michaela ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent)
Tématem této práce jsou cvičení obsažená v učebnicích českého jazyka pro cizince a četnost využití jejich jednotlivých typů v konkrétních učebnicích. První část práce se věnuje teoretickému ukotvení tématu do obecnějšího systému pedagogických pojetí učebnic a cvičení, včetně různých možností třídění cvičení. Kde je to žádoucí, jsou přidána také konkrétnější lingvodidaktická hlediska. Druhá část pak obsahuje těžiště celé práce, jímž je frekvenční analýza stanovených typů cvičení v sedmi učebnicích češtiny jako cizího jazyka, přičemž hlavním kritériem analýzy je vhodnost daných cvičení pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností. Tato druhá část práce tedy detailně popisuje zvolenou metodu analýzy učebnic (včetně metody výběru konkrétního materiálu ke zkoumání) a jsou zde uvedeny výsledky analýzy. V závěrečné části práce jsou pak jednotlivé učebnice porovnány mezi sebou a jsou zde formulovány doporučení pro učitele, kteří s danými učebnicemi pracují.
Chybová analýza jazykových projevů ruských mluvčích češtiny
Pfeiferová, Jana ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Pierścieniak, Piotr Paweł (oponent)
Bakalářská práce se zabývá jazykem nerodilých mluvčích češtiny - konkrétně studenty, jejichž prvním jazykem je ruština. V první části se soustředí na jednotlivé přístupy k jazykové chybě v rámci teorií, které se zabývají osvojováním si jazyka. V druhé části jsou metodou chybové analýzy rozebírány písemné projevy nerodilých mluvčích češtiny. Na základě lingvistických rovin (pravopis, morfologie, lexikologie a syntax) jsou chyby třízeny do kategorií a následně popisovány a interpretovány. Interpretace chyb zohledňuje jejich frekvence a zaměřuje se na vznik vývojových chyb a na jazykový transfer.
Začleňování dětí s odlišným mateřským jazykem do výuky češtiny
Vrbenská, Veronika ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Pierścieniak, Piotr Paweł (oponent)
Bakalářská práce analyzuje současný stav a možnosti českého základního školství v otázce začleňování jinojazyčných žáků s trvalým pobytem v České republice do výuky českého jazyka. Zabývá se nejen možnostmi, které jsou garantovány zákonem, ale také případnou spoluprací škol s dalšími institucemi a s rodinou. Představuje základní učební pomůcky, které jsou pro výchovu těchto žáků k dispozici. Na základě studia odborné literatury a konzultací s učiteli pražských ZŠ představuje 2 případové studie, které reprezentují způsob začlenění žáků-cizinců v těchto školách, i podpůrné prostředky, které se při práci s nimi osvědčují či nikoliv.
Čtenářská gramotnost romských žáků
Šormová, Kateřina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent) ; Průcha, Jan (oponent)
Čtenářská gramotnost romských žáků Dizertační práce - Kateřina Šormová Abstrakt Tato práce je příspěvkem k problematice čtenářské gramotnosti romských žáků. Význam gramotnosti pro dnešního jedince je zcela klíčový; výsledky výzkumů naznačují, že lidé s rozvinutými gramotnostními dovednostmi mají zvýšenou pravděpodobnost, že budou mít vyšší sebevědomí, lepší zdravotní stav, uspokojivější zaměstnání a vyšší mzdy než lidé s nízkými gramotnostními dovednostmi. Rizikem snížené úrovně gramotnosti jsou ohroženy nejčastěji osoby z odlišného kulturního prostředí, nezaměstnané a nekvalifikované osoby, osoby s velmi nízkým vzděláním a lidé ze sociálně slabých vrstev. Romští žáci patří do skupiny osob ohrožených tímto rizikem, a je tedy třeba nastavit opatření pro jeho eliminaci. Potřebu rozvíjet jazykovou kompetenci romských žáků v češtině, tedy i schopnost čtení s porozuměním, uvádí také Strategie romské integrace do roku 2020. Práce se zaměřuje na dvě výzkumné otázky: (1) zda a jak se v testu čtenářské gramotnosti odlišují výsledky romských a neromských žáků a (2) popisuje faktory domácího a školního prostředí, které rozvoj čtenářské gramotnosti romských žáků ovlivňují. Na základě těchto výzkumných otázek byly stanoveny jednotlivé hypotézy. Výzkum čtenářské gramotnosti romských žáků byl proveden ve 4. a 5. ročnících...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 74 záznamů.   začátekpředchozí57 - 66další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.