Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 154 záznamů.  začátekpředchozí96 - 105dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ediční zpracování písňových textů Karla Kryla a Jaromíra Nohavici
Kojecká, Veronika ; Adam, Robert (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Tato práce se zaměří na odlišnosti v textologickém zpracování vybraných písňových textů, jejichž autory a zároveň interprety jsou Karel Kryl a Jaromír Nohavica. Půjde zejména o proměny stejných textů v různých edicích a jednotící jazykové tendence jednotlivých zpracování. Práce prozkoumá, jestli existují charakteristické rozdíly v edičním zpracování písňových textů na obalech hudebnin, v knižních vydáních a ve zpěvnících. Pozornost bude věnována též specifickému edičnímu zacházení s písňovými texty.
Nespisovnost v současné zpívané poezii
Mohylová, Barbora ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá fenoménem hip hopu jako jednou z osobitých forem současné zpívané poezie. Práce zkoumá hiphopové texty především po jazykové stránce, pozornost je věnována hlavně charakteristickým rysům nespisovnosti, jako je obecná čeština, velká míra expresivity a s ní spojené četné vulgarismy, ale i slang, který si hiphopová subkultura buď vytvořila, nebo přejala z anglického jazyka. Samotné hiphopové subkultuře a hip hopu jakožto hudebnímu a životnímu stylu je věnována první část práce. Jádrem práce jsou potom rozbory konkrétních textů několika vybraných interpretů. V závěru práce je uvedeno shrnutí výsledků analýzy a celkové zhodnocení toho, jak přívrženci hiphopové subkultury užívají jazyk.
Člověk v hádankách. Příspěvek k českému jazykovému obrazu světa
Boháčková, Linda ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Janeček, Petr (oponent)
V hádankách mohou být tematizovány všechny oblasti lidské existence. Podle tezí kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky jsou i v hádankách každého kulturního prostředí - jakožto ve specifickém sémiotickém systému - uloženy poukazy k určitému způsobu chápání světa a místa člověka v něm. Cílem této práce je přiblížit naivní obraz člověka a lidského těla v českém jazyce, jak se jeví na základě lidových hádanek. Metodologická východiska poskytuje především stať etnolingvistky H. Kazancevové. Hádanky je možné roztřídit: hádanky vztahující se k ontogenezi člověka tvoří první skupinu, do druhé skupiny spadají delší a často rýmované hádanky označující člověka a části jeho těla pomocí neologismů či okazionalismů, třetí skupina je tvořena hádankami o jednotlivých orgánech. Části těla jsou v hádankách kódovány jak na základě svého vnějšího vzhledu, tak na základě funkce - činnosti, již vykonávají, případně se obě hlediska mohou prolínat. Soubory orgánů označovaných v hádankách druhé a třetí skupiny se poněkud liší. Hlava, vlasy, oči, nos, ústa, ruce a nohy jsou části těla, jež jsou tematizovány v obou těchto skupinách. Stojí tedy pravděpodobně v samém centru lidového, naivního obrazu člověka. Druhá skupina hádanek navíc kóduje čelo, břicho, kolena, chodidla a paty. Naproti tomu třetí skupina obsahuje navíc...
Jazyková nerovnost a jazyková diskriminace v české společnosti: Ostrava vs. Praha
Drkošová, Sylvie ; Chromý, Jan (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Práce se zaměřuje na otázky jazykové nerovnosti, resp. jazykové diskriminace na území České republiky. Konkrétněji se zabývá vlivem ostravské a pražské regionální mluvy na postoje k mluvčímu na území Ostravy a Prahy. K výzkumu těchto problémů bude použita primárně tzv. technika spojitých masek. Práce je složena ze tří částí. První část je zaměřena na dosavadní literaturu týkající se jazykové nerovnosti a jazykové diskriminace a vymezuje hlavní proudy přemýšlení o této problematice. Druhá část z teoretického hlediska analyzuje stratifikaci češtiny ve vztahu ke společenské stratifikaci. Na základě této analýzy jsou postulovány hypotézy, které jsou ověřovány ve vlastním výzkumu, jenž je předmětem třetí části práce.
Motivace k pojmenovávání dětí v okrese Ústí nad Orlicí
Náhlíková, Anežka ; Štěpán, Pavel (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Teoretická část práce je věnována vymezení rodného jména, jeho funkci a místě v českém jazykovém systému. Dále jsou zde shrnuty motivy, které mohou hrát roli při výběru jména pro děti. Praktická část se zabývá motivacemi, jež se uplatňují při pojmenovávání dětí v okrese Ústí nad Orlicí u dvou skupin rodičovské populace. První skupinu tvoří rodiče, kterým se děti narodily v letech 1960-1975, druhou pak rodiče s dětmi narozenými v letech 2000-2012. Data od nich byla získána dotazníkovým šetřením. Tyto dvě skupiny jsou spolu srovnávány z hlediska užitých jmen, vlivu faktorů jazykových (délka a zvuková podoba jména, jeho vztah k příjmení, domácké podoby apod.) a mimojazykových (rodinná tradice, náboženské vyznání, vzdělání apod.). Sledovány jsou též odlišnosti v přístupu k mužským a ženským jménům.
Jazykový obraz květin v češtině (Sémantické konotace a prototypy)
Talafús, Martin ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Bozděchová, Ivana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá zobrazením výrazů květ, květina, růže a lilie v českém jazykovém obraze světa, přičemž se opírá o přístupy kognitivní lingvistiky představované zejména lublinskou sémantickou školou. Praktická část práce vychází z analýzy českého slovníkového materiálu (slovníků etymologických, výkladových, synonymických a frazeologických) se stručným doplněním poznatků týkajících se symboliky růže a lilie. Práce rozebírá vědeckou (botanickou) klasifikaci rostlin a porovnává ji s významy, které se konstituují v rámci naivního obrazu světa.
Dech a dýchání jako zdrojová oblast konceptuálních metafor v češtině
Bulak, Patrik ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Bakalářská práce se soustřeďuje na sémantický okruh dechu a dýchání. Vychází při tom z teorií a metod kognitivně-kulturního přístupu k jazyku. V první kapitole je věnována pozornost teorii konceptuální metafory, kognitivnímu pojetí metonymie a kombinaci metafory s metonymií (tzv. metaftonymii). Další kapitola přibližuje zkoumaný sémantický okruh na základě dat z výkladových, etymologických a jiných slovníků. Upozorňuje se při tom na metafory a metonymie, k nimž tyto údaje poukazují. Třetí kapitola se zabývá tělesnou zkušeností s dechem, a to v celé její šíři (smyslové vnímání dechu a vlastní prožívání dýchání). Je zde rovněž naznačeno, jakým způsobem se tento zkušenostní základ promítá do jazyka. Stěžejní kapitola práce představuje klasifikaci shromážděného jazykového materiálu: ukazuje, k jakým cílovým oblastem se váže zdrojová oblast dechu a dýchání na základě metaforických vyjádření excerpovaných z frazeologických slovníků ve formě frazémů. Výzkum ukázal, že se dech a dýchání ve zdrojové oblasti uplatňují především metonymicky. Lze pak rozlišit tzv. metafory z metonymií (metaftonymie) a "čisté" metafory (personifikace). Na základě interpretace dat jsou na konci práce formulovány konceptuální metafory založené na dechu a dýchání.
Kůň v české frazeologii, příslovích a pohádkách. Příspěvek ke studiu jazykového obrazu světa
Kovařík, Tadeáš ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Lehečková, Eva (oponent)
Bakalářská práce se zabývá obrazem koně v české frazeologii, příslovích a pohádkách Karla Jaromíra Erbena. Materiál je zpracován s východiskem v kognitivní lingvistice a teorii jazykového obrazu světa a s užitím jejich metodologických nástrojů. Nejprve je vysvětlen teoreticko-metodologický rámec práce, jímž je především kognitivně lingvistický přístup k jazyku a jazykový obraz světa. Těmito metodami je následně zpracováván jazykový a kulturní obraz koně v českém prostředí, jak vyplývá ze slovníků. Je rozebrána etymologie výrazu a jeho historický vývoj, jsou vymezeny významy na základě výkladových slovníků a popsána nejčastější synonyma, hyponyma a kohyponyma (hřebec, kobyla/klisna, hříbě ad.). Především na základě frazeologie, idiomatiky a paremiologie, ale i přenesených použití, neologismů, derivátů a kompozit je vypracován stereotyp koně v českém jazykovém obrazu světa. Následně je prozkoumán obraz koně v Erbenových Českých pohádkách. V závěru je podána tzv. otevřená definice významu výrazu kůň.
Specifické rysy chování a komunikace adolescentů
Machková, Klára ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Diplomová práce se zakládá na teoretických poznatcích z vývojové psychologie se zaměřením na období adolescence. Cílem práce je popsání specifických rysů adolescence jakožto svébytné vývojové etapy, která s sebou přináší typické chování a typické komunikační rysy projevující se zejména v oblasti lexika. Vedle charakteristiky intelektuálního vývoje se práce zaměřuje na analýzu jazyka, na specifičnost komunikačních norem dané subkultury. Teoretická východiska jsou v práci ověřena empirickým výzkumem, a to vyhodnocením dotazníku i analýzou auditivních nahrávek, videonahrávek a písemné komunikace adolescentů. Závěr práce akcentuje relevanci pojmu subkultura mládeže se zjištěním, že atributem současné mládeže je specifické lexikum, které utužuje vrstevnické vztahy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 154 záznamů.   začátekpředchozí96 - 105dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.