Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  předchozí11 - 16  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
A Variety of Perspectives: The Role of the Narrator in Selected British Dystopian Novels
Yavtushenko, Alona ; Poncarová, Petra Johana (vedoucí práce) ; Horová, Miroslava (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání narativních situací ve vybraných britských dystopických románech a určuje, jakým způsobem konkrétní narativní strategie přispívají k účinnosti textů. Diskutovanými romány jsou Brave New World Aldouse Huxleyho, Nineteen Eighty-Four George Orwella a Never Let Me Go Kazua Ishigura. Práce analyzuje narativní situaci v každém románu zvlášť, přičemž se zaměřuje na roli vypravěče a jejich přínos pro prezentaci dystopického světa. Pracuje s teorií vyprávění Gérarda Genetteho a jeho konceptem fokalizace, přičemž pomocí jeho terminologie popisuje narativní režim v každém z románů. Zkoumáním role vypravěčů ve zmíněných textech si práce klade za cíl zjistit, jak zvolené narativní techniky rozšiřují zobrazení fiktivních světů, čímž přispívají k účinku románů a schopnosti čtenářů se k nim osobně vztáhnout. Každému z děl je věnována jedna kapitola, aby bylo možné provést podrobnou analýzu narativních situací a určit, jak konkrétní typ vypravěče ovlivňuje způsob vnímání textu.V úvodní části je rozebrán žánr dystopie a její primární účel. Kapitola také představuje teoretický rámec práce a primární texty. Druhá kapitola je věnována Huxleyho románu Brave New World a analyzuje dílo jako autorský román, kde nulová fokalizace vytváří značný odstup mezi čtenářem a postavami a...
Wilson Harris's Mythic Vision in The Guyana Quartet
Nguyen, Mai Chi ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Poncarová, Petra Johana (oponent)
Tato práce se zabývá vizí Karibiku Wilsona Harrise ve světle procesů osídlování půdy, přivlastňování, genocidy a obchodování s otroky, které historicky upíraly lidskost místní populace. Práce se soustředí především na jeho první čtyři vydané romány - Palace of the Peacock (1960), The Far Journey of Oudin (1961), The Whole Armour (1962), a The Secret Ladder (1963), které byly později společně vydány jako The Guyana Quartet (1985) - přičemž současně také zohledňuje Harrisovy kritické eseje, zejména "The Amerindian Legacy" (1990). Tato diplomové práce začíná zasazením Wilsona Harrise do kontextu post- koloniálního myšlení a karibské literatury 20. století. Následně se zaměřuje na pozůstatky koloniálního dobývání, které se v uvedených čtyřech románech opakovaně objevují v podobě motivu pronásledování. Tato práce se snaží osvětlit Harrisovu reakci na cykly perzekuce, které jsou podle něj jednou příčinou stagnace Karibiku, skrze zkoumání přítomnosti jungiánského myšlení v Harrisově fikci a kritice, jakož i imanentní ontologie Karibiku tvořící základ jeho vize. Harrisova mytopoetická rekonceptualizace karibské identity v The Guyana Quartet navrhuje formu znovuzrození, která transformuje dialektiku mezi pronásledovatelem a pronásledovaným a současně překlenuje absenci historie v Karibiku. Předchozí...
"…before they turn us into something worse": A Postcolonial Reading of The Satanic Verses
Fediakova, Anastasiia ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Poncarová, Petra Johana (oponent)
Diplomová práce se pokouší analyzovat román Satanské verše Salmana Rushdieho, jeho strukturu, mnohovrstevnatost a postavy románu pohledem postkolonialismu, nehledě na nešťastně proslulou kontroverzi, již vyvolal. Práce se skládá ze tří kapitol, které se primárně zabývají tématy dehumanizace, migrace, exilu, míšení kultur v državách a v teritoriích prostřednictvím orgánů. Mimo hlavní osu práce, jíž je Rushdieho román, je zde též představena řada dalších literárních textů a film, všechny náležící autorům pocházejícím z různorodých prostředí, nicméně s překrývajícími se představami a pojmy, pokud jde o vyobrazení migrantů. Zatímco úvod práce lze považovat za všeobecný, poskytující jen nezbytný vhled pro samotné čtení Satanských veršů a nastínění metodiky jejich analýzy, závěr se netýká ani tak opakování toho, co kapitoly zkoumají, ale spíše dokresluje závěry, otevírá diskusi a interpretuje, k čemu postavy i celé vyprávění dospěly.
Renderings of the Self: The Theme of Fluid Identity in the Work of Jackie Kay
Stehlíková, Anežka ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Poncarová, Petra Johana (oponent)
Tato bakalářská práce provádí analýzu vyobrazení skotské národní a genderové identity ve vybrané poezii a próze třetí moderní národní skotské básnířky, Jackie Kay (1961-), a argumentuje, že její díla, nezávisle na žánru, vykreslují identity jako vytvořené jedincem a fluidní, spíše než fixní a vrozené či určené okolním prostředím. Lyrické subjekty, postavy a vypravěči Kay opakovaně (re)konstruují své vlastní identity, často navzdory sociálně daným normám, a tudíž znázorňují schopnost flexibilně formulovat své sebepojetí. Argumentace ukazující toto ztvárnění identit je založena na rozboru básnické sbírky The Adoption Papers (1991), románu Trumpet (1998), a sbírky povídek Why Don't You Stop Talking (2002), v tomto pořadí. Vlastní analýze poezie a prózy Kay předchází přehled teoretického rámce relevantního vzhledem k podkategoriím identity, na které se tato práce soustředí, tj. skotská národní a genderová identita. Považujíc obě za sociální identity, které spolu s dalšími složkami tvoří sebepojetí jedince, toto shrnutí uvádí hlavní přístupy ke vzniku každé kategorie identity jednotlivě. Tento souhrn, který vymezuje občanské, etnické a kulturní pojetí skotské národní identity společně s přístupy k genderu založenými na esencialismu, sociálním konstruktivismu a performativitě, také zdůrazňuje, které z...
The Political Poetry of Derick Thomson
Poncarová, Petra Johana ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Dunbar, Rob (oponent) ; Markus, Radvan (oponent)
Práce se zabývá politickou poezií a novinářskou tvorbou skotského gaelského básníka, akademika, vydavatele a aktivisty Dericka Thomsona (Ruaraidh MacThòmais, 1921-2012). Thomsona ovšem nelze vnímat jako politického básníka v úzkém významu propagandisty a jeho politická poezie se zpravidla netýká specifických stránek praktické politiky, jakými jsou volby či kampaně. Politický aspekt Thomsonovy poezie je zde chápán v širším slova smyslu a zahrnuje témata, jako jsou například jazyk a moc. Takto pojatá politika rovněž spojuje Thomsonovy rozmanité literární aktivity a představuje tak vhodný, inovativní rámec pro studium jeho tvorby. Dosud totiž ve výzkumu Thomsonova díla převažovalo zaměření na poezii místa, která je v gaelské literatuře obecně hluboce zakořeněná, a pozornost čtenářů i kritiků se obracela zejména k Thomsonovým básním o jeho rodném ostrově Lewis a do menší míry také k jeho glasgowské poezii. Práce se snaží zodpovědět následující otázky: Jaká politická témata lze v Thomsonově poezii vysledovat? Kterými z těchto témat se nejvíce zaobíral? Jak k politickým tématům ve svých básních přistupuje? Existují v jeho díle básně, které lze číst politicky a zároveň je vykládat i jinými způsoby? Lze na základě Thomsnových vydaných děl rekonstruovat jeho politické postoje? Jakým způsobem se Thomson...
From the Woods of Raasay to Glasgow Streets: Poetry of Place in the Works of Sorley MacLean and Derick Thomson
Poncarová, Petra Johana ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Markus, Radvan (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou poezie místa v díle dvou nejvýznamnějších osobností gaelsky psané skotské poezie dvacátého století, Sorleyho MacLeana (Somhairle MacGill-Eain, 1911-1996) a Dericka Thomsona (Ruaraidh MacThòmais, 1921-2012). Oba autoři se místům ve své tvorbě intenzivně věnovali, avšak každý z nich přistupoval k poezii místa z jiného úhlu pohledu: MacLeanova tvorba je zároveň hrdě lokální a okázale mezinárodní a zcela přirozeně se v prostoru jedné strofy přesouvá ze skotského ostrova Skye do Španělska či Ruska, zatímco Derick Thomson zkoumá, jakým způsobem prostředí skotských Západních ostrovů, konkrétně ostrova Lewis, působí na lidské myšlení, vnímání a paměť. Thomson byl rovněž jedním z nejdůležitějších básníků, kteří se ve své tvorbě věnovali městu Glasgow. První kapitola překládá důvody, proč byli pro rozbor a porovnání zvoleni právě tito dva autoři, objasňuje strukturu práce a použité metody a vysvětluje, co je v práci míněno pojmem "poezie místa". Dále shrnuje různé teoretické přístupy k místům a historii poezie místa ve skotské gaelské literatuře osmnáctého a devatenáctého století, neboť oba autoři byli s touto tradicí detailně obeznámeni a často na ni reagovali a různými způsoby ji přetvářeli. Druhá kapitola uvádí čtenáře do jazykového, společenského a kulturního kontextu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   předchozí11 - 16  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.