Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 93 záznamů.  začátekpředchozí84 - 93  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Multikulturní vzdělávání: informace o lidech s vadou sluchu a o lidech se zdravotním postižením obecně v učebních dokumentech a ve vybraných učebnicích pro první stupeň základní školy
Anderlová, Jana ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Nebeská, Iva (oponent)
Práce vychází z konceptu multikulturní výchovy v širším pojetí: Vedle toho, že naši spolecnost tvorí lidé ruzných barev pleti a ruzných kultur, zaclenujeme do multikulturní výchovy i skutecnost, že naši spolecnost tvorí i lidé se zdravotním postižením, a zamerujeme se zde na to, proc je už od raného detství duležité vnímat existenci lidí se zdravotním postižením jako prirozený jev, ale zároven znát jejich specifické potreby odvíjející se práve od jejich typu postižení. Hlavním úkolem této práce pak je popsat, jak je tato multikulturní výchova v širším pojetí zpracována v ucebních dokumentech a ve vybraných ucebnicích pro první stupen základní školy. Analýza písemných zdroju je doplnena rozhovory se šesti ucitelkami prvního stupne trech ruzných základních škol a besedami s jejich žáky. V této práci budeme hovorit o lidech s ruznými typy postižení, avšak nejvíce se budeme zamerovat na lidi se sluchovým postižením.
Státní maturitní zkouška z českého jazyka pro neslyšící studenty
Andrejsek, Jan ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Práce se v širších souvislostech zabývá maturitní zkouškou z českého jazyka prelingválně neslyšících žáků v nové koncepci státem garantované maturitní zkoušky. Na pozadí stávající podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury, kterou prelingválně neslyšící žáci až dosud skládali, popisuje vznik a vývoj maturitní zkoušky z českého jazyka v úpravě pro neslyšící. Tento popis je zasazen do širších historických souvislostí vzniku nové koncepce maturitní zkoušky, která je v práci přiblížena zejména ve vztahu k žákům s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky, mezi něž prelingválně neslyšící žáci patří. Současná podoba maturitní zkoušky z českého jazyka v úpravě pro neslyšící je v práci podrobně popsána, zároveň je zmíněn její pozitivní přínos v oblasti výchovy a vzdělávání prelingválně neslyšících žáků do budoucna a některé aktuální problémové okruhy, kterým se bude třeba v nejbližší době věnovat.
Komunikace státních úředníků pro oblast sociální a zdravotní s klientem se sluchovou vadou: městské úřady pražských městských částí
Kubizňáková, Pavlína ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Pacovská, Jasňa (oponent)
Práce se zabývá komunikací státních úředníků pracujících v sociální a zdravotní oblasti s klientem se sluchovou vadou. Informace z úvodní části věnované legislativní úpravě komunikace na státních úřadech v případě klienta se sluchovou vadou a komunikačním systémům těchto klientů (včetně komunikace v psané češtině) jsou podloženy výzkumným šetřením na vybraných úřadech pražských městských částí a vyplňováním vybraného formuláře a řízenými rozhovory s klienty se sluchovou vadou.
Aktuální problémy neurolingvistiky
Stehlíková, Olga ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Nebeská, Iva (oponent) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Neuroliguistics is a young and dynamic subject. It has become one of the fastest developing neuroscience subjects during its 40 year history. It is also probably the most dynamic linguistic discipline. It is quite uneasy to keep track of all (though often partial) important studies in this area because there are approximately 2000 new studies published every year. It is also quite difficult to evaluate and align these studies into a broader development context. The aim of this work is to accomplish this formidable task. It provides a basic insight into the history and current development of the subject with regard to related neuroscience interdisciplinary fields of study. It particularly stresses Czech language, local research environment and theoretical continuity (or better local discontinuity) of the inquiry. This work - as a first more complex publication in the Czech language - should serve as a basic commented overview of neurolinguistic issues. Theoretical knowledge is interconnected with clinical aphasiology field experience (including examples of language-disabled speech) and also general linguistic views of language system. Specific issues described by each subject are mentioned in the chapter introductions. Neurolinguistics is a part of cognitive science (humanities) as well as...
Kategorizace v českém znakovém jazyce
Půlpánová, Lucie ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Diplomová práce Kategorizace v českém znakovém jazyce se věnuje především studiu kategorií a jejich hierarchie podle různých úrovní obecnosti v českém znakovém jazyce. Cílem práce bylo získání základních poznatků a určitého přehledu o způsobech tvorby úrovňové kategorizace v českém znakovém jazyce a následně vytvoření klasifikace úrovňové kategorizace v českém znakovém jazyce. Práce shrnuje dosavadní dostupné výsledky zahraničních výzkumů kategorizace v různých znakových jazycích, vychází z nich a předkládá základní materiál shromážděný při výzkumu kategorizace v českém znakovém jazyce. Materiál tohoto výzkumu byl získán metodou rozhovorů s 11 neslyšícími respondenty a byl zaznamenán videokamerou. Při určování jednotlivých úrovní kategorií bylo získáno celkem na videozáznam přes 450 příkladů znaků, nazývaných zde "základní znaky" a ,,kategorizační znaky pro určování jednotlivých úrovní". Příklady znaků a způsobů užití rozličných kategorizačních znaků lze především ve druhé, výzkumné části. Znaky jsou zde rozčleněny hierarchicky podle jednotlivých úrovní kategorií. Součástí diplomové práce je také CDROM, který obsahuje všech přes 450 shromážděných znaků. Mimo to jsou na CD-ROMU uvedeny i komentáře neslyšících respondentů zaměřené k různým způsobům kategorizace v komunitě českých Neslyšících a v českém...
Český jazyk v Nové škole, o.p.s.
Moravcová, Kateřina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent)
Diplomová práce Český jazyk v Nové škole, o. p. s. představuje čtenářům problematiku jazykového znevýhodnění žáků cizinců a romských žáků, kteří pravidelně navštěvují projekt Rozlety Nové školy, o. p. s. Úvodní část práce představuje neziskovou organizaci Nová škola ajejí tři hlavní projektyRozlety, Komunitní vzdělávání a Romano suno. Stručně charakterizuje klienty projektu Rozlety, jimiž se zabývá tato práce. Jsou to jazykově znevýhodnění žáci, zejména cizinci (Rusové, Ukrajinci, Vietnamci, Číňané ad.) a Romové. Druhá kapitola je věnována jazykovému znevýhodnění uvedených žáků a zvlášť jeho kulturnímu a sociálnímu aspektu - zabývá se vlivy kultury ajazyka na lidské myšlení, zmiňuje teorii o jazykovém relativismu Sapira a Whorfa, rozebírá i mimojazykové faktory ovlivňující komunikaci a zabývá se interkulturním aspektem v komunikaci. Následující část této kapitoly je zaměřena na Bernsteinovu teorii jazykového deficitu a s ní související teorie o vlivu sociálního prostředí na osvojování komunikační kompetence. Závěr kapitoly se soustřeďuje na další aspekty, které mohou mít negativní vliv na školní úspěšnost těchto žáků. Třetí část práce je věnována problematice vyučování cizího jazyka, činitelům cizojazyčné výuky a způsobům začleňování jinojazyčných žáků do školní výuky. Čtvrtá kapitola detailně představuje...
Interference z českého znakového jazyka do psané češtiny českých neslyšících
Ziebikerová, Wanda ; Hudáková, Andrea (oponent) ; Macurová, Alena (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá interferencemi z českého znakového jazyka do psané češtiny českých neslyšících, konkrétně rysy kreolských jazyků, které, podle určitých teorií, znakové jazyky nesou. Hlavní část této práce je zaměřena na jeden rys kreolských jazyků, a to zaměňování sloves "být" a "mít". Všechny rysy kreolských jazyků byly hledány v psaných textech neslyšících studentů pátého ročníku středních škol pro sluchově postižené. Cílem této práce bylo zjistit, zdali můžeme v psané češtině českých neslyšících rysy kreolských jazyků a zejména záměnu sloves "mít" a "být" najít, a pokud ano, tyto jevy popsat. Proto byla práce strukturována následujícím způsobem. První část seznamuje s kreolskými jazyky a jejich rysy všeobecně. Následující část obsahuje analýzu psaných textů neslyšících, ve kterých byly vyhledávány rysy kreolů kromě záměny sloves "mít" a "být". Slovesům "mít" a "být" jsou věnovány následující tři části práce. Vzhledem k tomu, že existuje málo článků věnovaných oběma slovesům a žádné věnované záměně "mít" a "být", byla první část věnována nutné analýze mluvnic češtiny a učebnic češtiny pro cizince, pomocí které bylo zjišťováno, co víme o funkci těchto dvou sloves a jejich distribuci. V následující části se nacházejí výsledky analýzy textů neslyšících zaměřené na záměnu sloves "mít"...
Simultánnost v českém znakovém jazyce
Motejzíková, Jitka ; Hudáková, Andrea (oponent) ; Macurová, Alena (vedoucí práce)
V naší práci budeme zkoumat jeden ze základních povahových rysů znakových jazyků: simultánnost. Tato vlastnost je jednou ze základních vlastností, kterou se znakové jazyky liší od jazyků, které mají mluvenou formu!. Při výzkumu budeme vycházet z dostupných zahraničních i domácích studií, které se danou problematikou ve znakových jazycích zabývají. Na základě poznatků získaných v těchto studiích vytvoříme přehledný soupis prostředků, které mají potenciál vyjadřovat významy simultánně, a doložíme je analogickými příklady českého znakového jazyka. Na jeden z těchto prostředků, klasifikátory, se v naší práci zaměříme více. Vzhledem k tomu, že jsme si zvolili velmi obsáhlé a zároveň dosti obecné téma, není možné se jednotlivým prostředkům simultánnosti věnovat hlouběji - pokud máme toto téma postihnout v jeho šíři. Omezujeme se tedy jen na prostý výčet těchto prostředků, které dokládáme vždy jen jedním nebo dvěma příklady. Jsme si vědomi toho, že každý z těchto prostředků by si zasluhoval samostatný výzkum a že naše práce poskytuje jen úvodní vhled do dané problematiky. Proto doufáme, že tato práce poskytne všem případným zájemcům dostatečnou inspiraci a informační zázemí pro další výzkum českého znakového jazyka a dané problematiky.
Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu
Hudáková, Andrea ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Nebeská, Iva (oponent) ; Tarcsiová, Darina (oponent)
Práce se zabývá postavením ceštiny a dalších komunikacních kódu ve vzdelávání detí s vadou sluchu, zejména detí prelingválne neslyšících. V první cásti jsou predstaveny základní zpusoby komunikace lidí s vadou sluchu, následuje pojednání o prubehu osvojování mluveného a znakového jazyka a popis dvou základních prístupu k výchove a vzdelávání detí s vadou sluchu: prístupu monolingválního a monokulturního a prístupu bilingválního a bikulturního; zmínena je také tzv. totální komunikace, a to jak jako filozofie, tak jako metoda. Druhá cást práce približuje výchovné a vzdelávací prístupy a komunikacní metody používané v našich školách pro žáky s vadou sluchu v minulosti i soucasnosti. Ty jsou pak v záveru práce nahlíženy ve svetle testu ctenárské gramotnosti a prípravy tzv. státní maturitní zkoušky u žáku s vadou sluchu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 93 záznamů.   začátekpředchozí84 - 93  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.