Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sochař Franta Úprka a jeho sepulkrální tvorba
Eretová, Monika ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Wittlich, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá funerální sochařskou tvorbou Franty Úprky (1868-1929). Zprvu je stopován sochařův život od narození na Moravském Slovácku přes příchod do Prahy a učňovská léta v ateliérech předních sochařů poslední třetiny 19. století až po zakotvení v české metropoli. Zřetel je kladen především na umělecky důležité okamžiky Úprkova života, klíčová díla i výstavní činnost. Přestože Úprka sám se zdržoval v rámci prostoru českých zemí, jeho dílo bylo představováno zahraničním divákům ve Francii, Anglii, Itálii, Spojených státech a v mnoha dalších zemích. S tímto souvisí následující kapitola, která přibližuje tvorbu F. Úprky, hlavní témata i spektrum jeho uměleckého záběru. F. Úprka byl členem několika spolků, avšak nejdůležitější bylo jeho působení v rámci hodonínského SVUM, jehož vznik, různorodou činnost a význam pro kulturu Moravy přibližuje další část práce. Úprka po celý život tvořil v duchu regionálního národopisu, který se výrazněji projevoval zejména kolem přelomu 19. a 20. století jako jistá vlna folkorismu, jehož příčiny vzniku a úspěšnost na poli výtvarného umění se snaží vystihnout další kapitola. Následuje již samostatná nosná část diplomové práce, orientovaná na sochařské náhrobky F. Úprky, které jsou jedinečné a raritní právě aplikováním folklorních uměleckých tendencí do...
Dětské folklórní soubory v Praze
Řeháková, Kateřina ; Hurníková, Kateřina (vedoucí práce) ; Veverková, Jana (oponent)
NÁZEV: Dětské folklorní soubory v Praze ABSTRAKT: Má diplomová práce se věnuje působení dětských folklorních souborů v Praze. Ve své práci mapuji jednotlivé pražské dětské folklorní soubory, zjišťuji, jakou národopisnou oblast České republiky zpracovávají. Dalším cílem je sběr informací týkajících se organizačního zajištění souborů. Zajímají mě důvody vedoucích, které je vedly k založení a vedení folklorního souboru. Prostřednictvím rozhovorů s nimi zjišťuji, proč se věnují práci v dětském folklorním souboru, co si myslí, že v dnešní době folklor může dětem přinášet, a co je na práci vedoucího folklorního souboru nejobtížnější. V neposlední řadě je mým cílem nalézt příčiny motivace dětí k působení ve folklorním souboru a k folkloru samotnému. Ve své práci využívám výzkumné metody - kvalitativní a kvantitativní výzkum. KLÍČOVÁ SLOVA: folklor, folklorismus, dětský folklorní soubor, motivace
Pohled členů folklorních souborů na folklor a folklorismus v ČR
Mudruňková, Kateřina ; Uherek, Zdeněk (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá pohledem členů folklorních souborů na současný folklor a folklorismus v České republice. Předmětem první části je podoba tradičního folkloru, jeho charakteristiky a funkce, poté je pozornost zaměřena na další pojem folklorismus a komparaci těchto dvou na sobě závislých jevů. Zvláštní pozornost je při tomto srovnání kladena na prostředí, ve kterém se jevy folkloru a folklorismu projevují, jejich odlišné funkce a míru stylizace. Předmětem další části je vývoj postojů veřejnosti k folkloru v různých historických obdobích, které byly do velké míry ovlivněny vládnoucí společenskou třídou, dosavadní poznatky bádání o folkloru a folklorismu v českém prostředí, a také postoj českých i nadnárodních institucí k této části kulturního dědictví v současnosti. Folklorismus je také začleněn do širšího kontextu masové kultury a masové komunikace. Další část práce se zabývá folklorními soubory jako specifickými sociálními skupinami, které ve své činnosti vycházejí z folklorních pramenů a podílí se tak na uchování a rozvíjení folkloru, zároveň však plní roli volnočasové aktivity a vystupují jako obchodní artikl zaměřený na komerční úspěch. Podobný přístup je použit také pro popis folklorních souborů, na kterých jsou projevy folklorismu prezentovány. Na teoretické poznatky navazuje...
Jaroslav Špillar (1869-1917) a český výtvarný folklorismus na přelomu 19. a 20. století
Fišerová, Hana ; Wittlich, Petr (vedoucí práce) ; Prahl, Roman (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat folklorní tendence v českém secesním malířství kolem roku 1900. Období přelomu století je v českém výtvarném umění charakterizováno snahou zorientovat se vývoji západního evropského umění a nalézt vlastní cestu k modernosti. Vznikají nové umělecké spolky, organizují se výstavy velkých osobností tehdejšího západního umění. Vůdčími osobnostmi jsou výtvarní kritikové, jejichž názory výrazně přispívají k vytyčení směru, jakým se české umění bude vyvíjet. Poslední čtvrtina 19. století je zároveň obdobím, kdy je v souvislosti s obrodným procesem české společnosti manifestován potenciál lidové kultury, která je chápána jako původní a nezkažená. Vyvrcholením tzv. národopisného hnutí byla Národopisná výstava českoslovanská konaná roku 1895 v Praze. Na rozhraní těchto dvou proudů: touze po vyrovnání se západnímu umění a zároveň hledání inspiračních zdrojů v lidovém umění, vyrůstá tvorba tzv. regionálních malířů. Diplomová práce se snaží tento fenomén charakterizovat a doložit jeho existenci na srovnání tvorby několika vybraných osobností výtvarného regionalismu. Hlavní část práce bude tvořit popis života a díla Jaroslava Špillara tvořícího na Chodsku, jehož osobnost bude postavena vedle dalších folklorně orientovaných malířů Čech a Moravy (Augustin Němejc, Joža Uprka)....
Dudáci a dudácké muziky jižních až jihozápadních Čech v 2. pol. 20. století
ŘEDINA, Patrik
V práci shrnu interprety dudácké muziky v národopisných regionech napříč jižními Čechami, a to se zaměřením na 2. polovinu 20. století s přesahem do současnosti. Bude popsána hudební činnost dudáků jednotlivců i působení celých dudáckých muzik na Prácheňsku, Pošumaví, Doudebsku, Blatech a Kozácku. Práce by měla zájemcům o lidovou kulturu sloužit nejen jako chronologicky uspořádaný katalog lidových muzikantů, nýbrž by měla vyzdvihnout jejich zásluhy na udržení tradice jihočeského dudáctví, a to jak v jeho autentické podobě, tak i v podobě přirozeného vývoje.
Mimo svůj čas, prostor i význam – lidové tradice na jevišti
Uhlíková, Lucie ; Pavlicová, M.
Studie se zabývá vývojem scénické prezentace folklorních tradic v českých zemích v oblasti tzv. folklorního hnutí.
Reflexe tradiční lidové kultury Slovácka ve vysokém umění a kultuře na přelomu 19. a 20. století (institucionalizace a projevy v současné době)
Eretová, Monika ; Malcová, Zuzana (vedoucí práce) ; Skopová, Věra (oponent)
Bakalářská práce v úvodu pojednává o specifickém českém fenoménu přelomu 19. a 20. století, jakým bylo zachycování tradiční lidové kultury Moravského Slovácka a dalších etnograficky bohatých oblastí ve vysokém umění tehdejšími výtvarníky, architekty, spisovateli, skladateli a dalšími umělci. Během těchto tendencí vzniklo mnoho spolků, hnutí a iniciativ, které se danou námětovou látkou nejen inspirovaly, ale zároveň začaly tradiční lidovou kulturu této oblasti vědomě udržovat, chránit a dále prezentovat. Práce sleduje vyjmenované subjekty, jejich tehdejší působení a dopady, jaké mají na způsoby uchovávání tradiční lidové kultury v současnosti. Vyústěním práce je pak výčet institucí a stručných charakteristik některých z nich, které se v současné době zabývají péčí o hmotné i nehmotné tradiční kulturní dědictví Slovácka a zároveň jeho dokumentací a prezentací. Valná většina z nich je nemyslitelná bez kořenů spočívajících v institucích založených na přelomu dvou výše zmíněných století.
Folklor jako součást nehmotného kulturního dědictví : kam s ním?
Uhlíková, Lucie ; Pavlicová, M.
Studie je věnována folkloru v současné společnosti. Zabývá se významem termínu i vývojem zájmu o folklor v českých zemích a vztahu k odborné i laické veřejnosti k této kategorii nehmotného kulturního dědictví.
Musician and audience: stage production and reception of Czech traditional music
Vejvoda, Zdeněk
Folk music in Bohemia started to find use as a social and political phenomenon as early as the 19th century, a time known as the Czech National Revival. Whereas Czech folk songs were collected by the thousand, in line with the romanticizing ideas of nationalism then sweeping across Europe, dance music performed in people's everyday lives remained long outside collectors' attention. The development of music folklore performed on stage was largely influenced by two exhibitions held in Prague – the Jubilee Exhibition in 1891 and the Czech-Slavonic Ethnographic Exhibition in 1895. Adaptations and stage presentations were becoming increasingly important research issues. A new impulse came from the inter-war avant-garde, whereas in the mid-20th century, the Czechoslovak Radio adopted a crucial role in the process. All that had a significant effect on the life and work of amateur “folklore” ensembles.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.