Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28 záznamů.  předchozí9 - 18další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Veřejnoprávní smlouvy
Háleková, Ivana ; Vedral, Josef (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
v českém jazyce Tématem diplomové práve jsou veřejnoprávní smlouvy. Veřejnoprávní smlouvy lze definovat jako dvoustranné nebo vícestranné právní úkony, které zákládají, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Práce nabízí komplexní náhled na veřejnoprávní smluvy včetně jejích historického vývoje, aktualní právní úpravy a představení jednotlivých typů veřejnoprávních smluv. Veřejnoprávní smlouvy jsou jednou z forem činností veřejné správy. Je to institut, který byl právními teoretiky komentován již v době Rakouska-Uherska a též v období první republiky v první polovině dvacátého století. Důležitost tohoto institutu byla potlačena v období druhé svetové války a v období socialismu. Demokracie a především obecná právní úprava ve správním řádu účinném od roku 2006 je ale opět zařadila mezi významné právní instituty. Na veřejnoprávní smlouvy lze nahlížet jako na prostředek zapojení soukromých osob do oblasti veřejné správy. Práce je rozdělena do kapitol, lze ale říci, že se skládá z dvou větších částí. První část se zabývá pokusem o definici samotné veřejné správy. Pro pochopení problematiky veřejnoprávních smluv považuji za důležité pochopení fungování samotné veřejné správy. Tato část dále obsahu historický vývoj veřejnoprávních smluv, jejich definici, představení jednotlivých...
Institut stížnosti podle správního řádu
Adamec, Martin ; Prášková, Helena (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Shrnutí - Institut stížnosti podle správního řádu Rigorózní práce se zabývá problematikou zvláštního druhu stížnosti, kterým je stížnost proti určitému chování či postupu ve veřejné správě. Autor této práce stížnost obecně definuje jako individuální podání stěžovatele směřující k dosažení nápravy jím spatřovaných nedostatků. Prvek individuálnosti tento typ podání odlišuje od petic, pro které je naopak charakteristický zájem společný. Na rozdíl od práva petičního je však právní úprava stížností velmi problematická a nejednotná. Jedná se o pozůstatek dlouhodobě neřešeného stavu, kdy byly stížnosti upraveny kontroverzní vládní vyhláškou z roku 1958, k jejíž vydání tehdejší vláda vůbec nebyla zmocněna a která měla zároveň představovat dočasné provizorium. I přes pozdější polemiky ohledně její platnosti a závaznosti byla zrušena až k 1. lednu 2006, a to relativně bez náhrady. Do této doby docházelo k úpravě stížností v řadě zvláštních zákonů, ale obecná úprava scházela. Změnu měl přinést současný správní řád, který sice v původním vládním návrhu s touto úpravou vůbec nepočítal, ale v rámci pozměňovacích návrhů se do jeho textu tato problematika dostala. Ačkoliv by mělo být smyslem každého kodexu sjednocovat právní úpravu, v případě stížností se tomu tak nestalo a současný stav je stále charakteristický svou...
Význam procesu posuzování vlivů záměru (EIA) na životní prostředí z pohledu správního řádu
Krystová, Karolína ; Humlíčková, Petra (vedoucí práce) ; Sobotka, Michal (oponent)
Resumé: Proces posuzování vlivů na životní prostředí je významným prostředkem preventivní ochrany práva životního prostředí. Tento proces je možno nahlížet ze dvou rovin, které tvoří samotné způsoby právní úpravy v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí. První rovinu představuje strategické posuzování (SEA), jehož předmět posuzování tvoří dokumenty, plány a jiné koncepční nástroje. Druhou rovinu představuje posuzování projektové (EIA), jehož předmětem jsou již konkrétní záměry staveb, technologií a jiných projektů s významným dopadem na životní prostředí. Tématem této diplomové práce je obecné i individuální srovnání svébytného procesu posuzování vlivů záměrů (tedy projektové posuzování - proces EIA) se správním řádem s cílem zjistit, zda je možné podřídit proces EIA správnímu řízení, či alespoň některým ustanovením správního řádu. Jako správní proces, který je veden orgány veřejné správy, podléhá proces EIA zároveň také ustanovením právních předpisů, které na činnost veřejné správy dopadají. Správní řád je základním právním předpisem, který upravuje správní právo procesní. Tato diplomová práce se tedy zabývá vztahem procesu posuzování vlivů záměrů na životní prostředí ke správnímu řádu v oblasti platné právní úpravy. V první úvodní kapitole je zhodnocena současná platná právní úprava zákona EIA i...
Postupy veřejné správy v oblasti veřejné podpory
Koutná, Martina ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Pomahač, Richard (oponent)
1 ABSTRAKT Rigorózní práce na téma: Postupy veřejné správy v oblasti veřejné podpory Autor: Martina Koutná Hlavním cílem rigorózní práce na téma "Postupy veřejné správy v oblasti veřejné podpory" je analyzovat problematiku investičních pobídek v České republice z pohledu pravidel veřejné podpory a důvodů této regulace. Hlavní pozornost je věnována systému investičních pobídek dle zákona o investičních pobídkách v kontextu s obecnou problematikou veřejné podpory. Práce se zaměřuje na aplikaci správního řádu na zákon o investičních pobídkách a analyzuje postup veřejné správy při poskytování dotací na základě rozpočtových pravidel. Cílem práce je analyzovat diametrálně odlišný přístup při poskytování investičních pobídek a při poskytování dotací a upozornit na klíčové rozdíly, zejména na to, že na proces poskytování investičních pobídek se použije správní řád a proces podléhá soudnímu přezkumu, zatímco v případě poskytování dotací je správní řád i soudní přezkum vyloučen. V souvislosti s poskytováním dotací je kriticky zhodnocena "protikorupční novela" rozpočtových pravidel a autor práce upozorňuje na její protiústavnost. Mimo jiné rigorózní práce upozorňuje na fakt, že pravidla veřejné podpory aplikovaná na systém investičních pobídek, a to především v oblasti poskytování slevy na dani z příjmů právnických...
Nový správní řád a úprava předchozí (komparace)
Smrček, Zdeněk ; Sládeček, Vladimír (vedoucí práce) ; Staša, Josef (oponent)
Dne 1. 1. 2006 nabyl účinnosti zákon č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen "Nový správní řád"), který nahradil zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (dále jen "Starý správní řád"). Nový správní řád přišel s širokou škálou nových právních institutů a mnohé další upravil. Účelem této práce je postavit vedle sebe Nový správní řád a Starý správní řád, vzájemně je porovnat a pokusit se zhodnotit přínos Nového správního řádu českému právnímu systému. Struktura práce následuje strukturu Nového správního řádu. Z důvodu rozsahového omezení nemůže tato práce pokrýt celý rozsah obou správních řádů, proto se omezuje pouze na ty nejdůležitější či nejzajímavější změny, které Nový správní řád přinesl do správního řízení. Práce se skládá z devíti kapitol, každá z nich se zabývá jinou částí správních řádů. První kapitola popisuje proces zrození Nového správního řádu a komentuje důvodovou zprávu původního návrhu Nového správního řádu. Kapitola druhá se zaměřuje na úvodní ustanovení obou zákonů, předmět úpravy, jejich působnost a obecné zásady. Kapitola třetí se věnuje pojmu správního řízení. Kapitola čtvrtá se zabývá správními orgány, jejich příslušností, institutem dožádání, vyloučením z projednávání věci a jednacím jazykem. Kapitola pátá porovnává úpravu postavení účastníků řízení, jejich zastoupení, lhůt a...
Právní analýza procesu přijímání dětí do mateřské školy
Oplová, Jaroslava ; Kitzberger, Jindřich (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
NÁZEV: Právní analýza procesu přijímání dětí do mateřské školy AUTOR: Jaroslava Oplová KATEDRA: Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: RNDr. Jindřich Kitzberger ABSTRAKT: Práce se zabývá jednotlivými úkony v procesu přijímání dětí do mateřských škol, který vychází především z ustanovení školského zákona a správního řádu. Právní úprava konání správního orgánu obsažená ve správním řádu je racionální, avšak velmi rozsáhlá. Pro dodržení zákonitosti v průběhu celého správního řízení, je nutná znalost dalších souvisejících právních předpisů. Do rozhodovacího procesu významně zasahují kritéria pro přijetí, podle kterých se stanovuje pořadí žadatelů. Po přijetí zákona č. 49/2009 Sb., kterým se měnil zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, došlo k rozporům v právních ustanoveních školského zákona v oblasti rozhodování, týkající se i předškolního vzdělávání, neboť rozhodnutí k přijímání do MŠ bylo vyloučeno z působnosti správního řádu. Nebyla ani splněna očekávání v zapracování pravidel pro přijímání k předškolnímu vzdělávání do školského zákona. Zákonem č. 472/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění...
Princip subsidiarity správního řádu
Jemelka, Luboš ; Mikule, Leoš (vedoucí práce) ; Průcha, Petr (oponent) ; Kopecký, Martin (oponent)
Jemelka, L. Princip subsidiarity správního řádu, disertační práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, 2012 V této disertační práci se zabývám principem subsidiarity správního řádu a tedy otázkou, zda a v jakém rozsahu se obecný předpis o správním řízení používal, používá, resp. měl by se používat v jednotlivých správních řízeních a jiných postupech správních orgánů. K tomuto tématu, které je mi profesně blízké, přistupuji z různých úhlů pohledu a snažím se v něm skloubit pohledy praktické i právně teoretické a nahlížet na české správní řízení de lege lata i de lege ferenda. Na úvod práce charakterizuji základní pojmy mající význam pro vyjádření vztahu mezi právními předpisy. Zdůrazňuji především možné významy pojmu subsidiarita a zejména pak jeho význam, který lze vyjádřit pravidlem lex specialis derogat legi generali. Věnuji se pak také dalším pojmům, jak je odkaz, analogie apod. Ve svém pohledu na působnost a s ním související subsidiaritu správního řádu se neomezuji pouze na současnou právní úpravu, ale poukazuji rovněž na to, zda a v jaké podobě platil princip subsidiarity správního řádu v minulosti, resp. jak se přístup k němu vyvíjel v čase. Je proto nezbytné zmínit úpravu předchozích správních řádů - zejména správního řádu z roku 1928, 1955 a 1960. Historický pohled na...
The new Administrative Procedure Code in comparison with the earlier regulation
Mikitka, Vladimír ; Sládeček, Vladimír (vedoucí práce) ; Kopecký, Martin (oponent)
Cieľom tejto práce je poukázať na zmeny, ktoré nastali prijatím nového zákona v porovnaní s predchádzajúcou úpravou. Zámerom však nie je úplne porovnanie novej a predchádzajúcej právnej úpravy. Takýto postup by vyžadoval rozsiahlejšie pojatie celej problematiky, ktoré rozsahom presahuje potreby diplomovej práce. Jadrom celej práce je rozbor niektorých prostriedkov, ktoré slúžia k preskúmavaniu rozhodnutí vydávaných správnymi orgánmi a ich porovnanie s úpravou predchádzajúcou.
Vybrané aspekty přestupkového práva
Jiránková, Nikola ; Korcová, Renata (vedoucí práce) ; Pavla, Pavla (oponent)
Diplomová práce na téma ,,Vybrané aspekty přestupkového práva,, pojednává o právní úpravě přestupkového řízení a přináší ucelený pohled na problematiku tohoto řízení. Úvodní část je zaměřena na základní prameny přestupkového práva, které jsou dále rozčleněny na vnitrostátní a mezinárodní. Zejména je zde rozebrán vzájemný vztah zákonů č. 200/1990 Sb. o přestupcích , ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 500/2004 Sb., správní řád , ve znění pozdějších předpisů, které se přestupkovým řízením zabývají. Druhá část práce je zaměřena na obecnou hmotněprávní úpravu přestupků a vymezení jejich základních pojmů. Třetí část práce je orientována na průběh řízení, ukončení řízení v I. stupni, zkrácené řízení, včetně opravných prostředků a soudního přezkumu. V praktické části jsou uvedeny konkrétní řešené příklady vybraných přestupků s vyhodnocením získaných statistických podkladů přestupkové komise Městského úřadu Žatec. V závěru práce jsou uvedeny úvahy de lege ferenda.
Vymáhání pohledávek v praxi ČR
Obermajerová, Marie ; Hájková, Ivana (vedoucí práce) ; Pikola, Pavel (oponent)
Práce se zabývá výkladem průběhu správního řízení dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád. Začíná historií a vývojem správního řízení v České republice. Snahou je blíže vysvětlit základní zásady činnosti správních orgánů. V hlavní části práce vysvětluje obecná ustanovení o správním řízení, například jaké jsou správní orgány, kdo je účastníkem řízení, jaké činí úkony. Následuje vlastní průběh řízení v prvním stupni. Jedná se o zahájení řízení, jeho průběh a možnost odvolání. V poslední části práce je zachyceno správní řízení dle zvláštních zákonů. Jedná o postup při nezaplacení pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti. Práce popisuje způsoby nařízení exekuce správou sociálního zabezpečení vůči dlužníkům.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 28 záznamů.   předchozí9 - 18další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.