Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 666 záznamů.  začátekpředchozí647 - 656další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 

Analýza metody PPP v dopravní infrastruktuře a její možné alternativy
Soukup, Miroslav ; Gráf, Václav (vedoucí práce) ; Vebrová, Ludmila (oponent)
V posledních letech je často diskutována cena výstavby českých dálnic. Údajná předřazenost infrastrukturních staveb spolu se stále se ztenčujícími prostředky na jejich výstavbu vedly k revizi dosavadního způsobu financování. Nová vláda tak namísto klasického rozpočtového financování začala prosazovat model Public-Private Partnership (Partnerství veřejného a soukromého sektoru). Cílem práce je posouzení a porovnání efektivnosti jednotlivých forem financování dopravní infrastruktury. Představuje se metoda PPP, její pozitiva, negativa a analyzují se konkrétní zkušenosti zemí s její implementací v konkrétním odvětví liniových staveb. Jako další možná alternativa je představen model financování z čistě soukromých zdrojů. Jsou zmíněny jeho možnosti, přínosy, rizika a je analyzováno kolik peněz vybraných na daních spojených se silniční dopravou je skutečně zpět investováno do dopravní infrastruktury. Nakonec je představen model privatizace dálniční sítě.

Provoz azylových domů z hlediska právní úpravy
KOKEŠOVÁ, Petra
Diplomová práce zkoumá aspekty, které mohou být překážkou při provozu a poskytování služby. Je samozřejmé, že financování služby je tou nejpalčivější otázkou, která poskytovatele služby nejvíce tíží. Organizace podléhají inspekci sociálních služeb, jejímž hlavním účelem je hodnocení podle stanovených kritérií a plnění standardů kvality, které mají být v souladu se zájmy a potřebami uživatelů služeb. Poskytovatelům však působí spíše administrativní zátěž a často se neshodují s výsledky inspekcí. Sociální služby podléhají mnoha zákonům, které mají napomoci navrátit osobu bez přístřeší zpět do společnosti s tím, že závislost na státní pomoci či na sociálních službách by měla být co nejnižší. Legislativa podléhá mnoha změnám v krátkém časovém období, což má reflektovat potřeby společnosti a především praxe poskytování sociálních služeb. Teoretická část práce popisuje aktuální právní úpravu, která ovlivňuje možnosti poskytování služby a může mít vliv na situaci klientů azylových domů. V praktické části výzkumu byly stanoveny tři výzkumné otázky: VO1 - Vyplývají dle názorů respondentů/tek ze současné legislativy reálné překážky pro řízení azylových domů? VO2 - Vyplývají dle názorů respondent/tek ze současné legislativy reálné překážky pro poskytování služeb? VO3 - Přinesou dle názorů respondentů/tek navrhované změny zákona o sociálních službách (zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v platném znění) zlepšení do praxe řízení azylových domů? Výzkumu se účastnilo 7 respondentů, kteří jsou odpovědní za vedení azylového domu. Výzkumný vzorek byl stanoven na poskytovatele Jihočeského kraje. Rozhovory byly prováděny individuálně a anonymně. Bylo využito kvalitativní metody rozhovoru podle návodu. Každý provedený rozhovor byl se souhlasem respondenta zaznamenán na diktafon a poté pečlivě přepsán. Úkolem práce bylo zmapovat názory poskytovatelů služby, kteří mohou poskytnout praktický náhled o současném stavu a možnostech rozvoje sociální služby. Poskytují reálnou představu o obavách, se kterými se každodenně potýkají při provozu azylového domu. Výzkum potvrdil prognózy odborníků, že současný systém poskytování dotací z veřejného rozpočtu je konkrétně u služeb sociální prevence velmi problematický. Zpožďování záloh vytváří u poskytovatelů služeb nejistotu a znemožňuje rozvoj a plánování služby. Potvrdil i dopady, které organizaci v důsledku intervalu mezi žádostí o dotaci a výplatou finančních prostředků vznikají (nedoplatky za spotřebu energií, problémy s včasným vyplácením mezd zaměstnanců apod.). Jistotu nedává ani zaměstnancům a tato nejistota se odráží v uzavírání pracovních smluv na dobu určitou či případně podpisem pouhé dohody o pracovní činnosti. Výzkum pozitivně ohodnotil přínos Individuálního projektu Jihočeského kraje. Financování organizace je problematické i v oblasti přímých úhrad klientů azylových domů a to v především v případě odchodu klienta z organizace bez úhrady, nebo pokud vinou klienta vznikne škoda na vybavení azylového domu. Soudní vymáhání nedoplatků či náhrady škody bývá většinou neúspěšné a s touto možností mají poskytovatelé mnohdy i morální problém. Sponzorské dary a podpora prostřednictvím nadací bývá nižší než například u služeb sociální péče. Provoz neziskových organizací také zasáhl nový občanský zákoník, který zrušil některé zákony a organizace byly nuceny, změnit právní formu organizace, což přineslo administrativní zátěž. Nový občanský zákoník změnil i oblast nájemního bydlení, což může přispět ke zvýšení počtu osob bez domova. Respondenti dále potvrdili, že proces reintegrace klientů je ztížen vlivem nedostupnosti bydlení a neexistencí zákona o sociálním bydlení. Zdravotní péče je klientům ve většině případů dostupná. Problémy bývají spíše jen v určitých regionech. Nejhorší situace je u dostupnosti stomatologické péče.

Efektivní systém odměňování ve veřejné správě
Picka, Jakub ; Kubátová, Květa (vedoucí práce) ; Izák, Vratislav (oponent) ; Malý, Ivan (oponent)
Výdaje na odměnu za vykonanou práci (OVP) zaměstnanců veřejného sektoru tvoří velmi významnou složku veřejných výdajů, když se v současné době v ČR pohybují okolo 200 mld. Kč ročně. Úprava systému odměňování zaměstnanců ve veřejné správě (sektoru) je tedy významnou možností zefektivnění využívání veřejných prostředků. Na zhodnocení současného stavu a představení některých konkrétních možností efektivního nastavení tohoto systému je zaměřena tato práce. Jejím primárním cílem je provést analýzu systému odměňování zaměstnanců veřejného i soukromého sektoru a to jak kvalitativně, tak kvantitativně. V rámci primárního cíle je také provedena dekompoziční analýza, která naznačí, zda jsou zaměstnanci některého ze sektorů diskriminováni. Sekundárním cílem práce je uvést doporučení pro nastavení systému odměňování zaměstnanců veřejného sektoru za účelem zvýšení jeho efektivnosti z pohledu veřejných výdajů při zachování jeho motivační funkce. Práce je rozčleněna do pěti kapitol. První kapitola s názvem "Teoretická východiska" uvádí přehled relevantní literatury, základní východiska v oblasti ekonomické teorie, problematiku Mincerovy mzdové rovnice, která později slouží jako východisko regresní i dekompoziční analýzy a především podrobně popisuje dekompoziční metody sloužící k vysvětlení rozdílu ve výši OVP v soukromém a veřejném sektoru. Tyto dekompoziční metody představují spolu s kvantilovou regresí hlavní nástroj sloužící ke splnění cíle této práce. Druhá kapitola s názvem "Systém odměňování zaměstnanců veřejného sektoru" popisuje konstrukci systému odměňování zaměstnanců veřejného sektoru a na datech ukazuje, že tato konstrukce přináší výsledky v podobě OVP, které neodpovídají trhu. Třetí kapitola s názvem "Regresní model" navazuje na analýzu provedenou na datech z ISPV v druhé části předchozí kapitoly a jejím smyslem je připravit podklady pro ověření a prohloubení jejích závěrů. Čtvrtá kapitola s názvem "Regresní a dekompoziční analýza" vychází z regresního modelu sestaveného v předchozí kapitole a popisuje výsledky regresních a dekompozičních analýz provedených na popsaném vzorku dat. Kapitola ověřuje hypotézy stanovené v úvodu práce a odpovídá na položené výzkumné otázky. Poslední, pátá kapitola s názvem "Interpretace výsledků a doporučení" je rozdělena do tří částí a zaměřuje se na interpretaci výsledků, návrhy úpravy systému odměňování a doporučení pro další výzkum. Hlavním zjištěním práce je, že systém odměňování zaměstnanců veřejného sektoru je nastaven tak, že sice na celkovém průměru přináší zcela srovnatelné výsledky v podobě OVP jako celý trh práce, mimo průměr tomu tak ale není. Provedená regresní analýza ukázala, že veřejný i soukromý sektor hodnotí stejné věci rozdílně (liší se hodnoty regresních koeficientů proměnných) a to jak na průměru, tak podél celého rozdělení. Lze tedy říci, že mechanizmus odměňování zaměstnanců veřejného sektoru je od toho tržního odlišný. Tuto skutečnost potvrzuje i významně vyšší koeficient determinace regresního modelu veřejného sektoru. Ohledně možné diskriminace provedené analýzy ukázaly, že zaměstnanci ve veřejném sektoru mohou v rozporu s očekáváními být pozitivně diskriminováni pouze do přibližně patnáctého percentilu, od této hodnoty pak negativně. To potvrdily i dekompoziční analýzy provedené na průměru, kde se ukazuje, že zaměstnanci veřejného sektoru jsou na této úrovni diskriminováni negativně (pokud by měli zaměstnanci veřejného sektoru stejné regresní koeficienty jako zaměstnanci soukromého sektoru, jejich výdělek by vzrostl). V neposlední řadě tento závěr potvrdila dummy proměnná SFERA, která reprezentuje příslušnost k soukromému sektoru, když hodnota jí odpovídajících regresních koeficientů se při kvantilové regresní analýze podél rozdělení vyvíjí od záporných hodnot ke kladným a je významně rostoucí. Práce také ukázala, jak lze systém odměňování zaměstnanců veřejného sektoru upravit tak, aby odměňoval zaměstnance srovnatelně s trhem.

Financování a účetnictví příspěvkových organizací v konkrétních podmínkách Domova pro seniory Lukov
Olivíková, Petra ; Marhounová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Takáčová, Hana (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou financování, účetnictví a hospodaření příspěvkových organizací. Cílem práce je prokázat, že činnosti těchto organizací nelze provozovat bez prostředků poskytovaných z veřejných rozpočtů. Teoretická část je věnována neziskovému sektoru a definování neziskových organizací, podrobněji pak charakteristice, finančním vztahům a specifikům v hospodaření obou typů příspěvkových organizací, tedy státních i zřizovaných územními samosprávnými celky. Praktická část je zaměřena na činnost konkrétní příspěvkové organizace působící v oblasti sociálních služeb. Po představení organizace následuje rozbor zdrojů financování a analýza jejího hospodaření v průběhu pěti let.

Analýza vlivu hospodářské krize vzniklé v roce 2008 na vývoj státního rozpočtu ČR v letech 2005-2013
Čvančar, Martin ; Doležal, Ondřej (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou státního rozpočtu České republiky v rozmezí let 2005 až 2013 se zaměřením na zkoumání vlivu, který na něj měla globální finanční krize vzniklá v roce 2008. V teoretické části je objasněna struktura příjmů a výdajů státního rozpočtu, jeho funkce, rozpočtový proces a vymezení v soustavě veřejných financí. V další části je provedena samotná analýza za pomoci komparace složek příjmů a výdajů státního rozpočtu v jednotlivých letech sledovaného období. Zjištěné výkyvy byly dány do kontextu s vývojem ekonomiky ČR. Na základě získaných dat bylo zjištěno, že recese ovlivnila především příjmovou stránku státního rozpočtu ČR, nejvíce příjmy daňové. Vliv na výdajovou stránku byl podstatně menší. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro zmírnění a předcházení dopadu hospodářské krize na státní rozpočet.

Zhodnocení hospodaření obce Pohořelice
Svojanovská, Iveta ; Rošková, Jana (oponent) ; Lajtkepová, Eva (vedoucí práce)
Bakalářská práce „Zhodnocení hospodaření obce Pohořelice“ se zabývá problematikou přerozdělování finančních prostředků v rámci soustavy veřejných rozpočtů. První část práce je zaměřena na teoretické poznatky o obci, rozpočtové soustavě a rozpočtu obcí. Druhá část je zaměřena na analýzu a zhodnocení rozpočtového hospodaření obce v letech 2005 – 2008. Třetí část obsahuje návrhy na možné zlepšení hospodaření obce.

Je rozvod naše soukromá věc? Návrh metodiky odhadu veřejných výdajů spojených s rozvodem v ČR
Pecka, Šimon ; Kureková, Lucie (vedoucí práce) ; Čermáková, Klára (oponent)
Práce se zabývá problematikou veřejných výdajů spojených s rozvody v České republice. Teoretická část práce představuje již vypracované studie na téma manželství, domácí násilí, alkoholismus, rozvod a kvantifikaci nákladů doprovázející tyto společenské jevy. Praktická část práce představuje oblasti veřejných výdajů v ČR, které jsou s rozvodem spojeny, teoretický model pro výpočet těchto výdajů a odhad výdajů na sociální podporu, sociální služby a soudnictví. Kvůli neexistujícím datům nejsou do odhadu zahrnuty oblasti zdravotní péče, policie a kriminality. Největší objem odhadnutých výdajů tvoří výdaje na sociální podporu. Tato práce ukazuje, že rozvod není soukromá instituce, ale že má vliv na všechny daňové poplatníky dané země.

Analýza a komparace průběhu hospodářského cyklu a jeho specifik ve státech Visegrádské skupiny v letech 2004 až 2014
Dvořák, Jakub ; Štekláč, Jiří (vedoucí práce) ; Chmelová, Pavla (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou a komparací hospodářského cyklu zemí Visegrádské skupiny v období 2004--2014. Předmětem teoretické části práce jsou fáze, délky a teoretické přístupy jednotlivých ekonomických škol k problematice hospodářského cyklu. Dále jsou v teoretické části vysvětleny jednotlivé makroekonomické ukazatele, pomocí kterých jsou předmětné země analyzovány a porovnávány. Závěr teoretické části je věnován charakteristikám Visegradské skupiny. V souladu s cílem práce praktická část dochází k závěru, že nejvyššího a nejstabilnějšího hospodářského růstu dosáhla polská ekonomika. Oproti tomu maďarská ekonomika zaznamenala během zkoumaného období nejhorší hospodářskou výkonnost. Ze zjištěných dat vyplývají společné problémy všech ekonomik s vysokými schodky běžného účtu platební bilance, které se nejhůře projevily u maďarské ekonomiky, která čelila v roce 2008 bankrotu. Dalším společným znakem komparovaných ekonomik jsou deficity veřejných rozpočtů a negativně se projevují ve výši celkového veřejného dluhu. Praktická část je uzavřena predikcí vývoje jednotlivých zemí pro roky 2015 a 2016.

Fiskální pravidla v České republice po vstupu do EU
Šafránek, Patrik ; Ježek, Tomáš (vedoucí práce) ; Vebrová, Ludmila (oponent)
Diplomová práce se zabývá fiskálními pravidly, jež představují možné řešení nadměrných deficitů veřejných rozpočtů. Zvolené téma je velice aktuální, protože většina vyspělých zemí se v současné době s problémem fiskální nerovnováhy potýká. Cílem práce je analyzovat existující pravidla v České republice a formulovat doporučení pro její veřejné rozpočty s ohledem na specifika ekonomického a politického prostředí. Hlavní hypotézou práce je, že fiskální pravidla v České republice nejsou dobře nastavena a nepřispívají ke stabilizaci veřejných financí. Tuto hypotézu se podařilo částečně prokázat jako pravdivou. Ze zjištěných poznatků vyplývá návrh na posílení fiskálního rámce, který spočívá v provedení reformy střednědobých výdajových rámců a přijetí dluhového pravidla na ústavní úrovni. Dalším doporučením je zřízení nezávislé rozpočtové instituce, která by dohlížela na výkon fiskální politiky v České republice.

Health systems in SR and ČR - comparison of selected parameters in 2004-2012
Hutňan, Tomáš ; Maaytová, Alena (vedoucí práce) ; Klazar, Stanislav (oponent)
Práce se zabývá zdravotnictvím Slovenské a České republiky, obecnému popisu systému fungování zdravotnictví a popisu systému financování. První část práce se zabývá základními informacemi o těchto dvou zemích. Druhá část práce se zabývá zdravotnictvím, systémem financování a charakteristikou zdravotnických systémů využívaných v České a Slovenské republice. Třetí část se věnuje analýze soukromých a veřejných výdajů na zdravotnictví v České a Slovenské republice. Čtvrtá část je zaměřena na komparaci výdajů na léky.