|
Arteterapie ve speciální pedagogice se zaměřením na logopedickou péči
Kotinská, Veronika ; Klenková, Jiřina (oponent)
Práce se zabývá uplatněním arteterapie v oblasti speciální pedagogiky. Postupně se zaměřuje na jednotlivé obory speciální pedagogiky a více rozvádí aplikovatelnost arteterapie v rámci logopedické intervence. V teoretické části si klade za cíl definovat arteterapii jako součást speciální pedagogiky. Popisuje vývoj a prolínání tří různých oblastí: výtvarného umění, psychoterapie a výchovy. Vymezuje termín speciální indikace arteterapie a přibližuje specifika arteterapeutického působení v jednotlivých oborech speciální pedagogiky. Zaměřuje se také na hlavní rysy kresebného projevu osob s postižením. Dále se orientuje na oblast logopedie, kde se snaží zviditelnit některé paralely mezi vývojem kresby i vývojovými stádii kresby postavy a vývojovými stádii řeči. Dále se zaměřuje na uplatnění arteterapie v rámci terapie u dětí i dospělých, u neurovývojových poruch řeči a jazyka a získaných neurogenních poruch řeči. Výzkumná část si za hlavní cíl klade zjistit, jak se vyvíjí obsahová a formální stránka kresby a řeči u klienta u klienta s vývojovou PŘK na bázi poruchy individuálního jazykového systému (smíšenou vývojovou dysfázií) a u klienta se získanou PŘK na bázi poruchy individuálního jazykového systému (nonfluentní afázií Brocova typu). Pro průběh výzkumného šetření byly zvoleny metody kvalitativního...
|
|
Linsident aneb Anatomie pozérství
Sližová, Eva ; Fic,, Igor (oponent) ; Ruller, Tomáš (vedoucí práce)
Můj bakalářský projekt, Linsident, je dlouhodobý akt imaginace a sebereflexe zpracovávaných textem ve volném verši. V závěrečné fázi jsem oddělila literárních, mentální (terapeutické) a čistě osobní aspekty díla. Výsledkem je radikálně, s nadhledem proškrtaná poezie a její performativní prezentace.
|
|
Arteterapie ve speciální pedagogice se zaměřením na logopedickou péči
Kotinská, Veronika ; Klenková, Jiřina (oponent)
Práce se zabývá uplatněním arteterapie v oblasti speciální pedagogiky. Postupně se zaměřuje na jednotlivé obory speciální pedagogiky a více rozvádí aplikovatelnost arteterapie v rámci logopedické péče. V teoretické části si klade za cíl definovat arteterapii jako součást speciální pedagogiky. Popisuje vývoj a prolínání tří různých oblastí: výtvarného umění, psychoterapie a výchovy. Vymezuje termín speciální indikace arteterapie a přibližuje specifika arteterapeutického působení v jednotlivých oborech speciální pedagogiky. Zaměřuje se také na hlavní rysy kresebného projevu osob s postižením. Dále se orientuje na oblast logopedie, kde se snaží zviditelnit některé paralely mezi vývojem kresby i vývojovými stádii kresby postavy a vývojovými stádii řeči. Zabývá se uplatněním arteterapie v rámci jednotlivých kategorií NKS. Výzkumná část si za hlavní cíl klade zjistit, jak se mění obsahová a formální stránka v kresbě postavy vzhledem k měnícímu se klinickému obrazu, u dvou diagnóz vzniklých na podkladě organického poškození mozku. Pro průběh výzkumného šetření byly zvoleny metody kvalitativního výzkumu, kde se jednalo o sběr a interpretaci získaných dat pomocí dvou případových studií. V rámci dílčích cílů se pak snaží o stimulaci jazykových rovin řeči s primárním zaměřením na obsahovou stránku řeči i...
|
|
Arteterapie jako diagnostický nástroj v etopedii
Krüger, Pavel ; Hanzlová, Michaela (vedoucí práce) ; Šotolová, Eva (oponent)
Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda je využití arteteterapie nebo artepsychoterapie jako diagnostického nástroje přínosné v oblasti etopedické diagnostiky. Dílčím cílem výzkumného šetření bylo popsání jednotlivých diagnostických okruhů při práci s klientelou se specifickou poruchou chování vytěžitelných prostřednictvím arteterapeutických technik. Podrobný popis metodiky je rozveden v části Arteterepie a arteterapeutická diagnostika, kde jsme se věnovali jednotlivým interpretačním okruhům. V první fázi výzkumu bylo pracováno s klientem formou konkrétní arteterapeutické techniky - kresby a malby na zadaná témata, která byla v úvodu Výzkumné části (s. 42) v práci uvedena. V této fázi byly explorovány materiály k výzkumu. V druhé fázi bylo s těmito materiály - obrazy a doprovodným chováním - pracováno formou rozborů interpretačního charakteru. Z jednotlivých arteterapeutických sezení byly pořizovány záznamy jak slovních reakcí, tak i chování během nich, veškeré zdroje jsou podrobně analyzovány ve Výzkumné části v jednotlivých kazuistických šetřeních. Veškeré výzkumné dokumenty (obrázky, záznamy ze sezení, informované souhlasy, vstupní či výstupní zprávy z PNB a DÚM) byly pořízeny s informovaným souhlasem respondentů dle Zákona č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, v přílohách je k...
|
|
Uplatnění expresivních terapií v oblasti psychopedie
Kuncová, Tereza ; Volemanová, Marja Annemiek (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Tématem této bakalářská práce je uplatnění prvků expresivních terapií u lidí s mentálním postižením. V teoretické části se čtenář v několika kapitolách seznámí s problematikou mentálního postižení, etiologií a klasifikací mentálního postižení, právy lidí s mentálním postižením, jak a kde mohou tito lidé trávit volný čas a dále se dozví základní informace o terapiích využívaných ve speciální pedagogice. Rozpracovány jsou především expresivní terapie - muzikoterapie, arteterapie, biblioterapie, dramaterapie a tanečně pohybová terapie. Na tuto část navazuje část praktická, kdy je prováděno výzkumné šetření kvalitativní metodou. Pomocí nestandardizovaného, nestrukturovaného pozorování v trvání pěti měsíců, je ve Studiu Oáza, volnočasovém centru pro lidi s mentálním postižením, prováděn výzkum. Studio Oáza pořádá zájmové kroužky a aktivity pro lidi s mentálním postižením. Výzkum je realizován v rámci dvou zájmových kroužků, hudebně pohybová výchova a výtvarný kroužek, na kterých jsou využívány prvky expresivních terapií, a to muzikoterapie a arteterapie. Ze dvou skupin účastnících se těchto aktivit je vybráno po třech klientech z každé skupiny, na kterých jsou demonstrovány účinky těchto prvků expresivních terapií. Cílem výzkumu je zjištění, jak mohou prvky expresivních terapií, především muzikoterapie...
|
| |
|
Art Therapy application in community work
ANDRÁŠIKOVÁ, Karina
Bakalárska práca pojednáva o možnostiach využitia arteterapeutických techník a arteterapeutickej práce pri pôsobení v komunite v rámci komunitnej práce. Práca je rozdelená na teoretickú a praktickú časť. Obsah teoretickej časti je rozdelený na dve kapitoly. Prvá kapitola sa zameriava na teoretické východiská pri definovaní komunity. Zistíme v nej, čo sa za komunitu pokladá, kto ju tvorí, tiež to, ako ju viacerí autori vnímajú, rozdeľujú, aké sú jej znaky ale tiež to, prečo ich ľudia vytvárajú a aké prináša výhody pre jej členov. V tejto kapitole sa zaoberáme aj teóriami sociálnej psychológie so zameraním na dôležitosť budovania komunít pre rozvoj človeka. V druhej kapitole sa zameriavame na prepojenie komunitnej práce a arteterapie a toho, ako môže byť ich kombinácia vhodná pre rozvoj komunity. V praktickej časti bakalárskej práce bol realizovaný akčný výskum priamo v komunite. Cieľom bolo zistiť, či je možné aplikovať arteterapeutický proces v rámci práce v komunite a výtvarne spracovávať vybrané témy vzájomných vzťahov členov komunity, tému životného priestoru a tému budúcnosti. Zistili sme, že arteterapeutický proces je vhodný pri práci v komunite a je možné otvárať aj náročné témy, s ktorými komunita má problém a ich výtvarné spracovanie môže otvoriť priestor na ich reflexiu či spracovanie.
|
|
Emoce v obrazech psychiatrických pacientů
HEIDINGEROVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá tématem emocí a jejich vlivu na výtvarný projev, dále detekcí znaků v tvorbě vypovídajících o emočním prožívání autorů artefaktů. Zkoumány jsou v této práci artefakty psychiatrických pacientů hospitalizovaných pro léčbu afektivních poruch nebo emočně nestabilní poruchy osobnosti. Práce popisuje podobnosti a rozdíly v projevech emocí ve výtvarné tvorbě u pacientů s různými diagnózami spadajícími pod výše uvedené diagnostické kategorie. V rámci teoretické i praktické části se práce snaží zmapovat charakteristické znaky výtvarného projevu těchto pacientů a zároveň i nastínit vhodné techniky a náměty pro arteterapeutickou činnost s nimi. Teoretická část shrnuje nejdůležitější termíny a teorie z oblasti emocí, emočního vývoje, osobnostního vývoje, výtvarné ontogeneze a emočních projevů ve výtvarné tvorbě obecně, dále popisuje historii arteterapie, arteterapii s psychiatrickými pacienty a diagnostickou charakteristiku afektivních poruch a emočně nestabilní poruchy osobnosti. Empirická část zahrnuje čtyři kazuistiky, dále obsahuje na základě zkoumání celkem 88 artefaktů odpovědi na výzkumné otázky. Výsledky poukazují na určité odlišnosti v tvorbě pacientů s jednotlivými diagnózami. Vzhledem k omezenému výzkumnému vzorku a použitým metodám nelze výsledky této práce zobecňovat. Závěry této práce však mohou být námětem pro další studie.
|
|
Význam pohádek pro děti na základní škole - analýza vybraných příběhů
JÍLKOVÁ, Michaela
Cílem bakalářské práce je zachytit význam pohádek pro dospívající děti na základní škole. Teoretická část se zabývá významem pohádek, symboly a dětskou tvorbou. Praktická část zahrnuje zkoumání tvorby dětí na základní škole, její zajímavosti, podobnosti a odlišnosti ve výtvarném projevu dětí. Výzkumu se zúčastnilo dvacet žáků sedmého ročníku ze dvou tříd, přičemž v jedné třídě jsou děti dlouhodobě prospívající a v druhé třídě romské děti se špatnými studijními výsledky, které opakovaly ročník. Závěrem výzkumného šetření je shrnutí výsledků analýzy dětské tvorby.
|
|
Možnosti arteterapie na oddělení ochranného léčení psychiatrické nemocnice
PACÁK, Rastislav
Název práce, ?Možnosti arteterapie na oddělení ochranného léčení psychiatrické nemocnice? vyjadřuje její obsah, autor v něm sleduje možnosti arteterapeutického působení a práce s pacienty na specializovaném oddělení pro výkon ochranného léčení v ústavní formě. Práce se řadí do kategorie praktických, individuálně pojatých, bez výzkumu nebo praktického šetření, je založena na reálných zkušenostech autora a čerpá z jeho přímé praxe. Osobní přístup autora v podobě myšlenek, úvah, hodnocení i pocitů je znát v celém kontextu práce. Ve speciální teoretické části práce autor definuje klíčové pojmy. Ve speciální praktické části autor seznamuje čtenáře s pacienty i oddělením ochranného léčení v psychiatrické nemocnici. Praktická část práce je postavena na přímých psychoterapeutických i arteterapeutických zkušenostech autora z běžné praxe. V této části jsou uvedeny formy, možnosti a význam arteterapie v celkovém léčebně terapeutickém procesu, přínosu jak pro skupiny pacientů, tak pro jednotlivce z hlediska diagnózy, fáze onemocnění a perspektivy resocializačního procesu. Zkušenosti a poznámky k praxi, tvorbě pacientů, včetně doporučení a také diskusní část práce jsou založeny na prezentaci autorových znalostí získaných studiem, praktických osobních zkušeností, vlastních názorů i pocitů. K dokreslení celkového obsahu popisované problematiky obsahuje práce ukázky tvorby pacientů a také je doplněna kazuistikami. To vše pokud možno s akcentem na možnosti využívání rožnovského arteterapeutického přístupu.
|