Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 91 záznamů.  začátekpředchozí52 - 61dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertextuality
Borovanová, Lenka ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Sieglová, Tereza (oponent)
Cílem práce Tematické konstanty Pirandellovy tvorby v optice intertaxtuality bude doložení vnitřní tematické a myšlenkové provázanosti Pirandellova díla prostřednictvím intertextových citací, které nacházíme v celé tvorbě Luigiho Pirandella napříč všemi žánry, kterým se věnoval. Ústředním textem bude esej L'umorismo, zejména jeho druhá část, v níž autor deklaruje svoji poetiku. Práce bude sledovat zrod této poetiky v dílech předcházejících napsání eseje (např. Il fu Mattia Pascal) ale také její rozvíjení v dílech vzniklých v mezidobí mezi dvěma verzemi eseje (např. Così è se vi pare), i těch, která vznikají po roce 1921 (Sei personaggi in cerca d'autore, Enrico IV., Uno, nessuno, centomila). V práci bude kladen důraz na tematické konstanty vycházející z Pirandellovy poetiky humoru. Budu si všímat také překračování či boření hranic mezi žánry: esej-próza-drama i posunů v důsledku přechodu (přepisu) z jednoho žánru do druhého (např. povídka Leonora, addio! → drama Stasera si recita a soggetto, román Quaderni di Serafino Gubbio, operatore → drama Ciascuno a suo modo, apod.).
Žalm 118 v Novém zákoně
Zavadil, Tomáš ; Mrázek, Jiří (vedoucí práce) ; Roskovec, Jan (oponent)
Název: Žalm 118 v Novém zákoně Autor: Tomáš Zavadil Katedra: Katedra Nového zákona Vedoucí práce: doc. Jiří Mrázek, Th.D. Abstrakt: Práce se zabývá uplatněním žalmu 118 v Novém zákoně. Je rozdělena do několika částí, nejprve obsahuje soupis všech citací a odkazů k žalmu 118 v Novém zákoně podle edice Nestle-Aland. Následně poukazuje na propojenost jednotlivých textů, na využití jednoho textu v jiném a na uplatnění intertextuality v biblickém bádání. Na rozdíl od tradičního pojetí zdůrazňuje přínos jednoslovných aluzí. Další část uvádí žalm 118 do možného historického kontextu a přibližuje jeho uplatnění v liturgii, zejména na dobovém pozadí 1. století po K. Poukazuje také na jeho velkou oblibu. Následuje stručný výklad pasáží z Nového zákona, kde novozákonní autoři citují či odkazují k žalmu 118. Zvýšená pozornost je věnována výkladu perikop Mk 11,1-11 a Mk 12,1-12, ve kterých jsou aluze k žalmu 118 rozebírány podrobněji. Závěr práce tvoří shrnutí poznatků exegetické práce. Klíčová slova: citát, odkaz, žalm 118, Nový zákon, Ježíš, Mesiáš, král, spása, kámen, svátky, intertextualita
T. S. Eliot and William Shakespeare: The Dynamics of Influence
Lakhno, Maryna ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
5 ABSTRAKT T. S. Eliot jednou poznamenal: "Zkusil jsem zdůraznit význam vztahu svých básní s básněmi jiných autorů a navrhl jsem koncepci poezie jako organického celku, který se skládá z vztahu mezi jednotlivými básněmi různých autorů."2 Interpretace jeho tvorby vyžaduje pochopení literární tradici. Eliotovu dílu lze porozumět prostřednictvím rešerší. Kontrastuje kontext minulosti a současnosti a také upozorňuje na roli přejímání v kreativním procesu. Jeden z autorů, který se často objevuje u Eliota, je William Shakespeare. Eliot mu vzdal poctu prostřednictvím užití dramatického monologu, citací a narážek na jeho témata a motivy. Touto cestou on vyjádřil obdiv k anglickému kulturnímu dědictví a Shakespearovi jako symbolu Anglie. Tato práce se zabývá vlivem, který měl Shakespeare na literární kritiku a poezii, především v letech 1920- 1940. Se speciálním důrazem na tragédii Hamlet a Coriolanus se tato bakalářská práce zabývá vlastnostmi, které Eliot zdůrazňoval a považoval za důležité ve své práci, zejména v Písni lásky J. Alfreda Prufrocka, Zpustlé zemi, Čtyřech kvartetech, a také v méně významných jako je Óda a Coriolan. 2 My translation of T.S. Eliot, "Tradition and the Individual Talent," The Critical Tradition, ed. David H. Richter (Boston/New York: Bedford/St. Martins, 2007) 538.
Literárně didaktický potenciál Čapkových Apokryfů
Michálková, Lucie ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem práce je ukázat, v čem spočívá didaktický potenciál Knihy apokryfů a navrhnout, jak by se s apokryfy dalo ve výuce literatury na střední škole pracovat. Teoretické část se zabývá osobností a dílem Karla Čapka a pojmem apokryf. Podrobněji je pojednáno o samotné Knize apokryfů, uvedená kapitola se zaměřuje na vznik a dosavadní vydání této knihy, na její formální a obsahovou stránku, dále pak na práci autora s intertextovostí a na umělecký postup, který Čapek užívá. Prostor je věnován také možným důvodům, proč jsou apokryfy v kontextu Čapkova díla opomíjeny. Praktická část se zaměřuje na didaktický potenciál apokryfů. Naznačuje možnosti práce se všemi texty a zabývá se i možnými způsoby, jak v hodině pracovat s pojmem apokryf. Velký prostor je věnován podrobnému rozboru didaktického potenciálu vybraných sedmi textů a nechybí ani podrobný komentář ke struktuře této kapitoly. Důležitou částí je pak ověření didaktického potenciálu jednoho z apokryfů ve středoškolské praxi. Tato část obsahuje okomentovanou přípravu na hodinu a její závěrečnou reflexi. Závěrečná reflexe komentuje průběh vyučování, nabízí analýzu žákovských odpovědí a v závěru pak navrhuje, jak by bylo možné přípravu upravit.
Ochranná známka a značka jako kulturní fenomén
Frischmann, Petr ; Mucha, Ivan (vedoucí práce) ; Kosek, Jan (oponent) ; Poláková, Markéta (oponent)
Práce představuje teoreticko-empirickou analýzu vzájemně provázaných kulturních prvků, kterými jsou ochranné známky a značky chápané jako autonomní kulturní komplex. Zkoumané spojení těchto kulturních prvků, které se významným způsobem podílí na utváření symbolické komunikační báze současného globalizovaného prostředí, je schopno ovlivňovat nejen spotřebitelské chování, ale i obecné hodnotové systémy a kulturní vzorce. Tento kulturní komplex čerpá svoji persuasivní kapacitu z kulturního prostředí a v souladu s jeho dynamikou se průběžně adaptuje. Současně s těmito procesy tak značky a ochranné známky zpětně kulturní prostředí ovlivňují a spoluvytvářejí. Vysoká dynamika a efektivita těchto procesů je akcelerována technologickým vývojem komunikačních médií podporujících akulturační a globalizační tendence. Ačkoliv se jedná primárně o procesy a vztahy vznikající v prostředí spotřebitelského rozhodování, jejich současný vliv tyto hranice významně překračuje a stává se relevantním činitelem utváření celkového společenského paradigmatu. Zvláštní pozornost je v práci věnována úloze socio-kulturních normativů v tomto procesu, které poskytují ochranu většinově sdíleným základním hodnotám a na straně druhé ochraňují individuální soukromý zájem spočívající v hodnotě představované významem značky, její...
Hypertext jako lingvistický pojem
Bednářová, Hana ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl postihnout, jak je v české lingvistice chápán termín hypertext, a to se zřetelem ke kontextu zahraničních prací. Práce zohledňuje pojmy z oblasti textové lingvistiky související s fenoménem hypertextu - intertextualita, architextovost, pretext - a zabývá se možností chápání hypertextu jako nejvyšší jazykové roviny. Pozornost je věnována vztahu autora a čtenáře v případě produkce a recepce hypertextů. Ve výběru je popsána hypertextovost v současné kultuře, zejména beletrii. Dále se práce zaměřuje na historii využití konceptu (elektronického) hypertextu a začlenění hypertextu do teorie sítí.
Semiotic analysis of dance-pop music in the year of 2013
Čemanová, Lucia ; Švantner, Martin (vedoucí práce) ; Charvát, Martin (oponent)
Anotácia V predkladanej diplomovej práci sa pokúsime analyzovať vybrané dance-popové nahrávky vydané v roku 2013, pričom využijeme semiotickú metódu. Cieľom práce je potvrdenie alebo vyvrátenie tvrdení o izomorfnosti tohto žánru. Práca sa delí na dve časti, teoretickú a praktickú. V teoretickej definujeme pojem populárna hudba, formovanie semiotiky hudby a hudobnej komunikácie. V praktickej časti priblížime fungovanie dance- popového žánru v hudobných komunikačných modeloch. Následná analýza desiatich vybraných ukážok bude vychádzať zo štruktúry nahrávok a ich textov, pričom si tiež budeme všímať prítomnosť muzémových vlákien a intertextuálne citácie z iných nahrávok. Kľúčové slová: dance-pop, semiotika hudby, hudobné patterny, hudobné komunikačné modely, muzéma, muzémové vlákno, intertextualita
Parallels between Woody Allen's film Blue Jasmine and Tennessee Williams' play A Streetcar Named Desire
Trnková, Jana ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Cílem této bakalářská práce je dokázat, že Woody Allen může být považován za postmoderního autora, především na základě použití intertextuality v jeho psaní. Jako předmět podrobného zkoumání je použit film Wodyho Allena Jasmíniny slzy, který je srovnáván s klasickým dramatem Tennesseho Williamse Tramvaj do stanice Touha. Práce se věnuje také pojmům postmodernismus a intertextualita a jejich užití v literatuře a filmu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Intertextovost v reklamě
Žbirková, Nikola ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá intertextovost v reklamě. Teoretická část práce se zabývá vymezením základních pojmů, jako jsou reklama, intertextovost, transtextovost a prostředky mezitextového navazování. Důležitou součástí jsou také vybrané přístupy k intertextovosti v reklamě a jejich následné porovnání. Praktickou část tvoří návrh informačního systému pro práci s korpusem a následné představení vlastního korpusu, doplněného o komentáře a případně hodnocení. Tato část je završena analýzou korpusu, jež vede k formulování závěrů o tom, jak jsou zdrojové texty modifikovány a adaptovány. Tato bakalářská práce si klade za cíl: 1) zjistit, zda-li jsou reklamy založené na principu intertextovosti jevem častým, nebo méně častým, 2) zjistit, který prostředek mezitextového navazování se v reklamních textech nejčastěji uplatňuje, 3) povšimnout si, k jakému typu zdrojového textu se nejčastěji odkazuje, 4) navrhnout vhodný informační systém k ukládání, snadnému vyhledávání a komentování shromážděného materiálu.
Intertextuality in the Novel My Father's Notebook by Kader Abdolah
Andrová, Michaela ; Sedláčková, Lucie (vedoucí práce) ; Krol, Ellen Jacoba (oponent)
V této bakalářské práci se řešitelka bude zabývat intertextualitou v románu Klínopis (2000) Kadera Abdolaha. V teoretické části práce bude vymezen pojem intertextualita a jeho složky. V analytické části řešitelka podrobí text románu zevrubnému rozboru podle nastíněných kritérií a osvětlí důvod použití nalezených intertextů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 91 záznamů.   začátekpředchozí52 - 61dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.