Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  předchozí5 - 14další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Absence přechodových rituálů v mezních životních situacích
NOVÁKOVÁ, Anna
Bakalářská práce se zabývá absencí přechodových rituálů v kontextu mezních životních situacích člověka. Cílem této práce je popsat přechodové rituály v souvislosti se součas-nou dobou, vyzdvihnout význam rituálu, dále zmapovat sociální oblasti a případně je rituálním jednáním inspirovat. Přechodové rituály by mohly pomoci zvládnout náročné životní situace a krize s nimi spojené. Konkrétně se jedná o období dospívání, terapeu-tické komunity v léčbě drogově závislých, či v sociální práci s umírajícími a pozůsta?lými. Bakalářská práce tak může posloužit jako námět nejen pro sociální práci s těmito cílovými skupinami, ale může inspirovat i další sociální oblasti i lidské počínání v běžném každodenním životě.
Přechodové rituály jako téma v učebnicích dějepisu
Geyerová, Simona ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
Záměrem diplomové práce Přechodové rituály jako téma v učebnicích dějepisu je analyzovat učebnice dějepisu druhého stupně základní školy z hlediska vybraných přechodových rituálů. Této praktické části předchází obecné seznámení s problematikou rituálů a přechodových rituálů. Následuje pojednání o vybraných přechodových rituálech, jimiž jsou svatby a pohřby. Zvolené přechodové rituály určují směr, kterým se ubírá samotná analýza učebnic. Při rozboru učebnic mě tedy v obecné rovině zajímají témata svateb, pohřbů a všech dalších skutečností, které se s danou problematikou pojí. Následně zjišťuji, jakým způsobem a v jakém rozsahu jsou vybrané přechodové rituály žákům představeny. Aby žáci získali co nejvíce informací z konkrétního způsobu zobrazení přechodového rituálu, zabývám se i možnostmi, jak určité znázornění rituálu obohatit. V závěru shrnuji důvody proměn zmíněných přechodových rituálů zobrazených v učebnicích dějepisu pro druhý stupeň základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA rituál, přechodový rituál, učebnice, pohřeb, hrob, pohřebiště, sňatek, svatební obřad
Šachová partie
Lorenc, Tomáš ; Helán, David (oponent) ; Ruller, Tomáš (vedoucí práce)
Tato práce se věnuje tématu přechodového rituálu, při kterém se z učedníka stává mistr. Jde o fyzickou i duchovní přeměnu při performance v prostoru barokní kaple. Zde se propojuje duch člověka a místa.
Ayahuascový neošamanský habitus v ČR aneb co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem
Herrmann, Natanael ; Kuřík, Bohuslav (vedoucí práce) ; Horák, Miroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tím, co musí člověk udělat, aby se mohl stát ayahuascovým neošamanem, respektive jaký specifický ayahuascový neošamanský habitus musí člověk nabýt, aby mohl být považován za neošamana a byl schopen provozovat ayahuascové rituály. K tomu jsou použity metody karnální etnografie a autoetnografie. Ayahuascové rituály jsou zasazeny do širší antropologické teorie přechodových rituálů a v rámci karnální etnografie se zkoumají metodou pozorovaného zúčastnění, přičemž jsou též využity polostrukturované rozhovory s neošamany. V rámci autoetnografie autor zakoušel neošamanský habitus sám na sobě, což mu umožnilo lehce nahlédnout do jinak nepřenositelné struktury neošamanského habitu. Na základě výzkumu se ukázalo, že pro ayahuascový neošamanský habitus jsou klíčové tři základní roviny, tedy rovina "extatická", "didaktická" a "materiální" avšak jejich formy jsou u každého neošamana rozdílné, což mají na svědomí jejich specifické životní trajektorie. Výsledný rituál je pak produktem specifické brikoláže každého neošamana a mísí se v něm prvky a techniky různých tradic a kultur. Klíčová slova šaman, šamanismus, neošaman, neošamanismus, ayahuasca, habitus, karnální etnografie, autoetnografie, rituál, přechodový rituál
Liminalita v moderní společnosti: Erasmus jako přechodový rituál
Picková, Iva ; Cirklová, Jitka (vedoucí práce) ; Morávková, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá podobou liminality v moderních přechodových rituálech, které zde představuje program Erasmus+, a jak jsou některé její aspekty odlišné od liminální fáze rituálu, jak ji popsal Victor Turner. Práce vznikla na základě výzkumu, který probíhal během pětiměsíčního studia na KTU (Kaunas University of Technology) v Litvě právě v rámci Erasmu. Data byla získána skrze zúčastněné pozorování a také pomocí devíti polostrukturovaných rozhovorů s dalšími účastníky programu. Z výzkumu bylo zjištěno, že k modifikování charakteristiky liminality v moderních přechodových rituálech dochází skrze působení procesu globalizace. Práce se pak detailněji zabývá jednotlivými fenomény s procesem globalizace spojenými. Jedním z nich je například vývoj moderních technologií, který má za následek uvolnění izolace liminálních osob a také jim umožňuje zachování kontaktu s domovem a původní strukturou. Dalším bodem je zmenšení časoprostorových vzdáleností a usnadnění mobility, což kromě již zmíněného zachování kontaktu také umocňuje pocit vytržení ze struktury společnosti, ve které se liminální osoby nachází. Globalizace má také vliv na intenzitu communitas, jelikož skrze proces multikulturalizace dochází k vytváření segregovaných skupinek stejné národnosti uvnitř samotné communitas. Naopak navenek...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   předchozí5 - 14další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.