|
Mýty a předsudky o českém znakovém jazyce
Herynková, Jitka ; Hudáková, Andrea (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na mýty a předsudky o českém znakovém jazyce a komunikaci neslyšících lidí obecně. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části autorka sleduje vývoj vybraných mýtů z této oblasti v české a slovenské literatuře vydané od roku 1900 do roku 1995 a snaží se je na základě současné odborné - zejména lingvistické - literatury vyvrátit. V empirické části se pak pomocí dotazníkového šetření snažila zmapovat, jak jsou mýty a předsudky zmiňované v odborné literatuře rozšířeny v povědomí laické i pedagogické veřejnosti.
|
|
Některé aspekty multikulturalizmu
Janatová, Linda ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Štréblová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce "Některé aspekty multikulturalismu" se zabývá problematikou náboženských menšin žijících v České republice, konkrétně českými ženami, které konvertovaly k islámské víře. Cílem této práce je zmapovat nejčastější předsudky, které jsou spojeny s islámským náboženstvím a se kterými se české konvertující ženy běžně setkávají. Aby mohl být tento cíl splněn, je zde charakterizován pojem multikulturalismu, předsudek, teorie předsudku jako skupinové normy a nejčastější předsudky spojené s islámem. Dále je zde zmapována historie vzniku islámu na území České republiky - prvopočátky muslimské obce na českém území, muslimové v současné době, jejich integrace a počet v České republice. Zároveň je zde stručná charakteristika islámu, základních povinností a práv každého muslima a v neposlední řadě je zde charakteristika zabývající se právy, povinnostmi a postavení muslimských žen. Druhá, praktická část diplomové práce, je kvalitativní výzkum. Tento výzkum je zaměřen na zjišťování skutečného stavu českých žen, které konvertovaly k islámu. Snaží se vystihnout, jak samy české konvertistky vnímají svou víru, jaké důvody měly ke svému přestoupení, s jakými nejčastějšími předsudky se setkávají a jakým způsobem je reflektují a jaká jsou jejich stanoviska k některým islámským příkazům a zákazům.
|
|
Možnosti rozvoje interkulturních kompetencí u dětí cizinců ve vybrané třídě z pohledu vyučující
Witzová, Dita ; Janebová, Eva (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent) ; Valenta, Josef (oponent)
Diplomové práce se zabývá sledováním možností začlenění žáka - cizince do výchovně vzdělávacího procesu z pohledu učitele rozvojem interkulturních kompetencí. Vlastním cílem této práce bylo sledovat proces rozvíjení interkulturních kompetencí a rovněž sledovat a pojmenovat faktory, které tento proces ovlivňují v průběhu výchovně vzdělávacích aktivit v základní škole. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a na část praktickou. Teoretická část je členěna do pěti kapitol na základě analýzy odborné literatury, vztahující se k této problematice. První kapitola práci uvádí. Druhá kapitola blíže vymezuje základní pojmy spojené s migrací a interkulturním vzděláváním žáků - cizinců. Třetí kapitola definuje pojem kultura a pojmy, které s ní souvisejí-akulturace, kulturní identita, kulturní šok, interkulturní senzitivita, předsudky a stereotypy. Následující kapitola má za úkol vymezit pojmy interkulturní komunikace, bilingvizmus, interkulturní konflikt a interkulturní přátelství. Pátá kapitola se věnuje učiteli jako faktoru, který se významně podílí na edukačním a integračním procesu žáků - cizinců. Dále se tato kapitola zabývá interkulturními kompetencemi a možností jejich rozvíjení, vhodnými výukovými metodami podporujícími integraci žáků - cizinců a klimatem školy a třídy. Ve výzkumné části jsem...
|
|
Postoj adolescentů k homosexualitě
Bílková, Karolina ; Nováková, Ivana (vedoucí práce) ; Dvořáčková, Hana (oponent)
Anotace: Bakalářská práce "Postoj adolescentů k homosexualitě" se skládá ze dvou částí. První je část teoretická a druhá praktická. V teoretické části se zabývám homosexualitou, jak z pohledu historického, tak i současného. Cílem této části je seznámit se blíže s problematikou homosexuality. V praktické části provádím dotazníkové šetření na středních školách a rozhovory s homosexuály. Zde bylo cílem zjistit, zda vyšší vzdělání má vliv na názory dospívajících na tuto problematiku. V rozhovorech s homosexuály chci poukázat na to, jak osoby s touto sexuální orientací vnímají postoje společnosti k této problematice.
|
| |
|
Rasové předsudky u sociálních pracovníků
DEJMKOVÁ, Vladimíra
Tato práce se zabývá postoji sociálních pracovníků k rasovým předsudkům, zejména v osobním a profesním životě. Teoretická část charakterizuje ústřední termíny tématu práce, tedy pojmy rasa, předsudek a sociální pracovník a dále poukazuje na odlišnosti v termínech rasa, etnikum a národ. Praktická část je provedena kvantitativní metodou, konkrétně dotazníkovým šetřením. Respondenty tvoří sociální pracovníci v Kraji Vysočina a to z úřadů práce a z nestátních neziskových organizací. Získaná data jsou následně analyzována a interpretována. Přesto, že sociální pracovníci ve své profesi oficiálně nemohou projevovat rasové ani jiné předsudky, jejich pohled na tento sociální problém v osobním životě může být rozdílný a záleží na tom, jak velcí jsou profesionálové ve svém oboru.
|
|
Ochrana uživatele služeb nízkoprahového zařízení pro děti a mládež před předsudky a negativním hodnocením
POSTLOVÁ, Erika
Práce se zabývá opodstatněností ochrany klienta nízkoprahového zařízení před předsudky a negativním hodnocením. Ochrana před předsudky a negativním hodnocením je jedním z kritérií standardů kvality sociálních služeb v ČR a zároveň měřítkem pro její hodnocení. Toto kritérium bude pravděpodobně z české legislativy vypuštěno, proto se práce zabývá důsledky, které by tato změna mohla přinést. První kapitola se věnuje ochraně uživatele služby před předsudky a negativním hodnocením z hlediska české legislativy. Také je zde popsána problematika předsudků a negativního hodnocením z pohledu různých vědních disciplín, které se tímto předmětem zabývaly. Druhá kapitola poskytuje ucelený přehled o činnosti nízkoprahových zařízení pro děti a mládež v ČR. Třetí kapitola reflektuje požadavek ochrany uživatele služby před předsudky a negativním hodnocením v nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež (NZDM). Na základě této reflexe je určena opodstatněnost výše jmenovaného požadavku v NZDM, a to z hlediska etiky a práva. V této části jsou zohledněny i praktické otázky a činitele, které do této oblasti vstupují. Ochrana před předsudky a negativním hodnocením klienta NZDM je eticky opodstatněna, ale není dobrým nástrojem pro hodnocení kvality služby, protože na jejím základě není možné posoudit, zda je v NZDM naplňována nebo není. Koncipování tohoto požadavku je v rozporu s dvěma paragrafy zákona o sociálních službách. Ochrana uživatele služby před předsudky a negativním hodnocením je velice úzce propojena s jinými dokumenty zabývající se lidskými právy, které musí NZDM splňovat. Z čehož vyplývá, že pokud bude reflektovaný požadavek ze standardů sociálních služeb vypuštěn, tak nevymizí zcela. Ochrana před předsudky a negativním hodnocením by měla být rozhodně v povědomí pracovníků NZDM, ale hodnotit na jejím základě kvalitu služby je zavádějící.
|
|
Romští žáci na základní a praktické škole - příčiny rozdílného vzdělání
STROPNICKÁ, Kristýna
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí. Cílem bakalářské práce je ukázat vliv sociálního postavení romské rodiny na úroveň a možnosti vzdělávání romských dětí ve městě Vimperk. V teoretické části své bakalářské práce poukážu na vývoj sociálního a kulturního života romské menšiny a na současné postavení Romů v České republice. Jako výchozí teorii jsem si vybrala teorii trojího vyloučení Romů autora Pavla Barši. Trojí vyloučení z důvodu socioekonomického, kulturního a politického. Pokusím se zaměřit na sociální a ekonomickou situaci romských rodin a pokusím se analyzovat důsledky sociálně - ekonomického, kulturního a politického vyloučení romské národnostní menšiny v současné společnosti ve Vimperku. V teoretické části se dále pokusím popsat vztah romské komunity ke vzdělání a specifika ve vzdělávání romských dětí. V analytické části práce se zaměřím především na studium důvodů, proč některé děti studují na Základní škole a některé na Základní praktické škole ve Vimperku. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovorů se budu snažit zjistit možné příčiny, které mohou mít za následek rozdíly ve vzdělávání romských žáků.
|
|
Kvalitativní výzkum vlivu předsudků, stereotypů na sociální začlenění dětí předškolního věku
PEKÁROVÁ, Lenka
Tématem této práce je zjistit, jaký vliv mají předsudky a stereotypy na socializaci dětí předškolního věku, zejména na jejich začlenění do skupiny vrstevníků v mateřské škole. V teoretické části je popsána problematika předsudků a stereotypů ve společnosti, jejich vliv a přenos na děti předškolního věku. Dále se věnuje adaptaci dítěte, socializaci, a komunikaci dětí předškolního věku, jejich kognitivnímu, emočnímu a sociálnímu vývoji. Výzkum v praktické části je zpracován v osmi kazuistikách dětí z minoritních komunit, a dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Závěr práce shrnuje výsledky výzkumu, objasňuje různé příčiny a důsledky vzniku a vlivu předsudků, stereotypů na socializaci a integraci dětí, i na jejich psychický a sociální vývoj.
|
|
Vzájemné vnímání seniorů a teenagerů
LIDOVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. V rámci teoretické části se zabývám charakteristikou dospívání a stárnutí. Popisuji pubescenci, adolescenci, stárnutí, stáří, seniory se všemi změnami, které tato životní období s sebou přinášejí. Dále se věnuji také problematice zvané ageismus-čili diskriminace z důvodu věku. Praktická část mé bakalářské práce je založena na výzkumu a výsledcích, které jsem díky němu získala. Úkolem celé této práce bylo pomocí sémantického diferenciálu názory teenagerů na seniory a naopak. Můj záměr byl takový, abych od respondentů, které jsem o vyplnění mých záznamových archů požádala, zjistila, zdali vůči druhé věkové generaci mají nějaké předsudky a stereotypy. Pro obě cílové skupiny jsem měla připravené stejné záznamové archy, které se skládaly z vlastností, kde každá měla na druhé straně protikladnou hodnotu. Jednalo se například o vlastnosti jako pomalý-rychlý, krásný-ošklivý, pořádný-nepořádný, komunikativní-nekomunikativní a podobně. Ve výsledcích hodnocení jednotlivých vlastností od respondentů zastupujících generace jsou rozdíly, avšak z celkových výsledků je patrné, že obě skupiny se navzájem vnímají pozitivně. Tato bakalářská práce může být použita pro další publikační činnost a jako možný podklad při řešení ageismu.
|