Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 95 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Inovace technologie výroby vodicí lišty
Zlínská, Marie ; Ohnišťová, Petra (oponent) ; Píška, Miroslav (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem nového technologického postupu výroby vodicí lišty, užívané na štípacím stroji typu SVIT 06155. Současný postup výroby dílce, který byl navržen před více jak 40 lety, se ukazuje s ohledem na nynější možnosti výroby jako neefektivní. V první části práce je popsán proces štípání usně, dále je objasněn princip funkce stroje a následně definovány požadované vlastnosti vodicí lišty z hlediska provozních podmínek. Z analýzy dané problematiky vyplývají dva možné způsoby řešení. Prvním je změna materiálu vodicí lišty a druhým je změna technologie nanášení povlaku a jeho složení. V úvodu experimentální části je představeno řešení, společně s nově navrženým výrobním postupem a výkresovou dokumentací vodicí lišty. Správnost návrhu dále ověřena samotnou výrobou dílce a vyhodnocením stavu povrchu zařízením Alicona plošnou a profilovou metodou. V závěru je provedeno zhodnocení a uvedena doporučení pro budoucí výrobu dílce.
Rozbor a zhodnocení vlivů textury povrchu zkušebních vzorků
Fuciman, Lukáš ; Dobrocký, David (oponent) ; Sedlák, Josef (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá hodnocením textury povrchu různých materiálů, vyrobených technologiemi třískového obrábění (soustružení, frézování a broušení). V teoretické části práce je proveden teoretický rozbor vlivu textury povrchu na tření, opotřebení, povlakování a mazací vlastnosti. Hlavní důraz je kladen na rozbor nejčastěji hodnocených profilových a plošných parametrů a jejich možný vliv na funkční vlastnosti obrobených součástí. V experimentální části práce je zpracována analýza naměřených dat a následné vyhodnocení na základě sledovaných parametrů s přínosem pro praxi.
Experimentální studium mazání okolku kolejových vozidel
Frýza, Josef ; Dzimko, Marián (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá experimentálním studiem vlivu provozních podmínek na tribologické aspekty kontaktu okolku železničního kola a kolejnice. Kontakt okolku nastává při průjezdu vozu traťovým obloukem a dochází v něm k těžkému až katastrofickému režimu opotřebení. Pro efektivní redukci opotřebení je důležité aplikovat do kontaktu vhodné množství maziva ve správných intervalech. Problematika je v této práci komplexně studována s použitím tří laboratorních zařízení a šesti metod, které jsou teoreticky i experimentálně porovnány. Hodnoceno je tření, opotřebení, distribuce a tloušťka maziv za rozdílných kontaktních podmínek. Zjištěné množství a interval aplikace maziva eliminují vývoj zadírání při nízké spotřebě maziva. Pochopení mechanizmů probíhajících v kontaktu kola a kolejnice napomáhá nejen ke snížení provozních nákladů a k lepší energetické účinnosti pohybu vozidla na trati, ale je podstatou i pro bezpečný, spolehlivý a ekologický provoz kolejové dopravy.
Experimental investigation and numerical modelling of top of rail products
Kvarda, Daniel ; prof.Roger Lewis (oponent) ; Meierhofer, Alexander (oponent) ; Hartl, Martin (vedoucí práce)
This dissertation thesis deals with experimental and numerical study of top or rail products. These products are used to reduce wear, noise and improve energy efficiency of wheel and rail contact. In the last two decades, extensive experimental research has been conducted on the use of top of rail products. However, very little research has focused on the fundamental mechanisms of these products, especially causes of low adhesion. Application of mathematical models to this field was also not yet examined. The aim of this thesis is to explain the frictional behaviour and low adhesion conditions of the top of rail products with the use of a mathematical model. The model assumes both friction arising from solid asperity interaction and separation by a fluid film. The validation of this model was carried out on an experimental tribometer with the ability to measure film thickness to validate the accurate prediction of surface separation. A commercial tribometer was used to investigate the influence of individual components in oil-based top of rail product on the coefficient of adhesion. A set of rheological tests in combination with the model showed that the solid particles had very little effect in increasing adhesion after application. Subsequently, different types of top of rail products were tested using a high pressure torsion device. The boundary friction of these substances was evaluated by the model. The positive frictional characteristics that these products should provide are found to be a result of sliding friction changing the composition of the interfacial layer. In addition, the low coefficient of friction due to overapplication occurred at the same amount applied for all tested substances. This thesis presents original research expanding on the knowledge of top of rail products.
Konstrukce zařízení pro testování odolnosti materiálu proti zadření
Burk, Filip ; Kvarda, Daniel (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Tření mezi materiály lze částečně eliminovat mazáním mezi povrchy. Pro zvolení správného oleje pro mazání je třeba mít potřebné testovací prostředky, díky nimž by se vyhodnocení mohlo provést. Jedním z nich je čtyřkuličkový tester, jenž na Ústavu konstruování VUT chybí. Cílem bakalářské práce je konstrukční návrh úpravy existujícího tribometru R-MAT 3 pro čtyřkuličkovou konfiguraci. Rešeršní část obsahuje popis přípravy, měření a vyhodnocení čtyřkuličkového testu a zhodnocení konvenčních testerů. Byl proveden návrh uchycení kuliček, pohonu a přenosu kroutícího momentu na vřeteno tribometru. Dále bylo navrhnuto měření a zaznamenávání třecího momentu, přítlačné síly a teploty při testu. Výsledkem je konfigurace připravená na realizaci. Rešeršní část obsahuje popis přípravy, měření a vyhodnocení čtyřkuličkového testu a zhodnocení konvenčních testerů.
Analýza opotřebení materiálů kluzných povrchů velkorozměrných hydrostatických ložisek
Daněk, Lukáš ; Robenek, Dětřich (oponent) ; Svoboda, Petr (vedoucí práce)
Tato práce se zaměřuje na experimentální studium opotřebení materiálů kluzných povrchů velkorozměrných hydrostatických ložisek během selhání dodávky tlakového oleje. Cílem bylo objasnit vliv materiálů a povrchových úprav na tření a opotřebení pomocí univerzálního tribometru. Za tímto účelem byla navržená metodika testování v laboratorních podmínkách. Pro tribometr byl vyvinut experimentální modul pro simulaci kritického stavu a nové postupy vyhodnocení pro získání informací o chování kontaktu. Pomocí profilometru, přesné váhy a mikroskopu byly pozorovány výsledky opotřebení. Práce obsahuje soubor vhodných potenciálních materiálů pro kluzné povrchy kapes, které byly otestovány za kritických podmínek. Jednalo se o zástupce konstrukčních ocelí a antikorozních úprav (pozinkování), měkkých i tvrdých (hliníkových) bronzů, kompozitních ložiskových výstelek (stanit), polymerů (UHMWPE) a kompozitních materiálů (PTFE). Výsledkem experimentů je závislost tření na kluzné rychlosti, míra opotřebení materiálů a další jevy naměřené pro statistický soubor vzorků pro vybrané materiály. Vznikl tak seznam charakteristik, omezení a doporučení pro testované kluzné materiály, který lze použít k efektivnějšímu návrhu a provozu velkorozměrných hydrostatických ložisek.
Stanovení parametrů eloxování pro povrchové vlastnosti hliníkových slitin
Paclík, Eduard ; Vaverka, Ondřej (oponent) ; Košťál, David (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá stanovením základních parametrů pro eloxování hliníkových slitin. Úvodní pasáže zahrnují přehled hliníkových slitin vhodných pro eloxáž, teoretické a praktické předpoklady anodické oxidace. Vlastní experimentální část řeší laboratorní anodickou oxidaci vzorků z hliníkových slitin při různých parametrech drsnosti povrchu vzorků, proudové hustoty a napětí. Anodicky oxidované vzorky byly zkoušeny na speciálních zařízení UMT tribometr a profilometr Contour GT-X s cílem měření koeficientu tření a kontroly povrchu. Výsledky měření posloužily ke stanovení závislosti drsnosti povrchu hliníkových slitin a kvalitě eloxované vrstvy, stanovení závislosti mezi proudovou hustotou anodického procesu a kvalitě eloxované vrstvy a stanovení závislosti mezi napětím a kvalitou eloxované vrstvy. Problém byl vyřešen na úrovni možnosti laboratorních podmínek FSI. Práce slouží k základní orientaci v této oblasti.
Možnosti využití funkčních analýz kamenné štípané industrie v archeologii
Krásná, Soňa ; Popelka, Miroslav (vedoucí práce) ; Květina, Petr (oponent) ; Hroníková, Linda (oponent)
Předmětem zájmu disertační práce je problematika funkčních analýz a traseologie a jejich aplikace na archeologický materiál, zejména kamennou štípanou industrii ve středoevropském kontextu. V práci je nejprve představen dosavadní vývoj stavu bádání. Následuje popis metodologického využití analýz funkce ve spojení s poznatky z oblasti materiálových věd, zejména tribologie, zabývající se vzájemnou interakcí povrchů při jejich zatížení. Další částí je popis aplikace metody na vybraný archeologický materiál za použití různých zvětšení: tzv. analýzy nižšího rozlišení (LPA), analýzy vyššího rozlišení (HPA), rastrovací elektronové mikroskopie (SEM) a konfokální laserové mikroskopie (CLSM). Aplikace těchto metod na vybraný archeologický materiál je volen s ohledem k cílenému stanovení optimálního metodického postupu při analýzách archeologického materiálu a jejich vzájemné porovnání, který je součástí závěrů práce. Nedílnou součástí práce je i návrh speciální české terminologie pro oblast funkčních analýz zejména kamenné štípané industrie v archeologii.
Measurement of friction coefficient between damping wire and groove
Šnábl, Pavel ; Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav ; Běhálek, V. ; Boháč, T. ; Tašek, H.
Damping wire is being used on railway wheels for noise suppression. It is inserted into a groove of the wheel and dry friction damping reduces vibrations and thus the noise transmitted by the wheel. For increase of durability of the wire, surface treatment of the groove and the ring must be applied to prevent corrosion. Three combinations of diferent surface treatments were studied during reciprocating motion in a set of measurements with diferent frequencies and normal forces to evaluate friction coeficient. Then, those measurements were repeated after a long-time run to evaluate the change of friction coeficient after the wear of the surfaces.
Vliv používání aditiv do paliva u osobních vozidel
Obytová, Eliška ; Bradáč, Albert (oponent) ; Bilík, Martin (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá aditivací automobilových paliv a jejich účinky. Cílem bylo zhodnotit funkci a účinnost palivových aditiv přítomných v palivu na čerpacích stanicích, a následně paliva přiměřeně vylepšit dodatečnou aditivací jednotlivých chemických složek. V úvodní části práce jsou vysvětleny pojmy, funkce a procesy týkající se aditivace paliv a základů tribotechniky. V prakticky zaměřené části je zpracován proces testování vlastností paliv, jejich funkce, dodatečná aditivace a její dopad pro praktické využití je shrnut v závěrečné části.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 95 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.