Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38,818 záznamů.  začátekpředchozí38809 - 38818  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.86 vteřin. 

Mravní závaznost Hippokratovy přísahy dnes
PETRŮ, Martina
Hippokratova přísaha pochází pravděpodobně ze 4-5 stol. př. n. l. Je tradičně připisována starověkému lékaři Hippokratovi nebo některému z jeho žáků. Vznikla jako morální návod k chování lékařů a zaznamenává základní etické principy jejich profese ve vztahu k okolí, rodině, vyučujícím a pacientovi. Ve své době představovala převratnou normu.Text Hippokratovy přísahy po celá staletí fungoval jako přísaha nastupujících lékařů. Dnes jej nahrazuje lékařský slib, který ve svých různých variantách vychází z etických hippokratovských požadavků na kvalitu kontaktu mezi lékařem a pacientem.Změny v Hippokratově přísaze jsou spojeny především s rozvojem chirurgie, transplantací, eutanazie atd. Hippokratova přísaha odmítá chirurgické zákroky, protože v době, ve které vznikla, odporovaly jejím principům dobřečinění a nepoškození. Z tohoto důvodu zároveň odmítá eutanazii a potraty. Tyto zákroky jsou v dnešní době v některých zemích již do jisté míry legalizovány a jsou podle příslušných zásad aplikovány.Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký význam je dnes přikládán Hippokratově přísaze. Práce byla pojata jako teoretická historická srovnávací studie, jejímž cílem byla interpretace obsahu Hippokratovy přísahy, jejího dalšího historického vývoje a její dnešní platnosti či použitelnosti. Bylo zjišťováno, zda její znění dokáže obstát v současnosti a které části jsou stále platné a které již byly překonány. K tomuto účelu byla využita komparace interpretace obsahu Hippokratovy přísahy se současně platnými morálními kodexy v medicíně, a to konkrétně s Kodexem České lékařské komory a Kodexem sester.V úvodní kapitole bakalářské práce jsou definovány základní pojmy související s Hippokratovou přísahou, jako je etika, morálka, lékařská etika, vztah etiky a práva a základní lékařské principy. Další kapitola se zabývá autorem přísahy, jeho učením, dobou a okolnostmi vzniku Hippokratovy přísahy a vývojem změn ve znění lékařských sponzí v souvislosti se změnami ve společnosti. Třetí kapitola je věnována historii lékařství od Hippokratovy smrti po současnost. Poslední část je věnována rozboru textu Hippokratovy přísahy v souvislosti se současným stavem medicíny a zároveň je provedena komparace textu s výše uvedenými platnými kodexy.Smyslem této práce bylo kromě interpretace a zjištění platnosti Hippokratovy přísahy odhalit v kodexech shodné a rozdílné prvky odkazující na její text. Ze vzájemné komparace bylo zjištěno, že oba dva kodexy, pokud se týká etické problematiky, jsou v souladu s Hippokratovou přísahou. Obecné etické zásady jako je slušnost, ohleduplnost a vzájemná úcta jsou pojmy, které mají platnost i v dnešní době.Dalo by se říci, že v některých bodech se přísaha přežila a dnešní době nemá co předat. Opak je však pravdou. V dnešní době, kdy se medicína rozvíjí neskutečným tempem, se pomalu vytrácejí dobré vztahy mezi lékařem a pacientem. Pacient se stále více stává jakousi spíše materiální substancí. Lékaři často vykonávají svoji práci pod tlakem prostředí, pojišťoven, farmaceutických a jiných firem. Vytrácí se slušnost, empatie a dobré mravy. Zároveň upadá morálka ve společnosti.V současné době Hippokratova přísaha již nemůže plně obsáhnout všechny složité vztahy a problémy, se kterými lékaři při výkonu svého povolání musí počítat a podle nich volit skutečné etické postupy. Navzdory svému stáří je však stále přijímána laickou i odbornou veřejností pro svůj nezpochybnitelný mravní odkaz dnešku.

Posing problems with a given structure by pre-service teachers
Hošpesová, A. ; Tichá, Marie
Posing problems of given structure is considered as a way of fostering teachers’ competence. We work with schemas from two perspectives: (a) schema as visualization of process of problem solving, (b) schema as representation of the structure of problem. We focused on the question: What problems do students pose if they are given a branched chain which represents the structure problem or solving procedure? Findings of ongoing research from work with teacher students are given.

Developing communicative competence through online discussion tasks: computer mediated communication and the skill of writing
Tůma, František ; Píšová, Michaela (vedoucí práce) ; Betáková, Lucie (oponent) ; Dontcheva Navratilova, Olga (oponent)
Předkládaná disertační práce se zabývá rozvíjením a rozvojem komunikační kompetence v oblasti psaní v blended learning kurzu u studentů angličtiny jako cizího jazyka. Práce se zaměřuje na konceptualizaci procesů rozvíjení komunikační kompetence u studentů v tericárním vzdělávání a na měření výsledků těchto procesů, dále také na používání informačních a komunikačních technologií (ICT) ve výuce cizích jazyků. Základní výzkumnou otázkou bylo, zda se komunikační kompetence u studentů změnila po použití sady online diskusních úkolů, a pokud ano, jakým způsobem. Jako vhodný výzkumný design byla zvolena případová studie, ve které 18 studentů v kurzu angličtiny jako cizího jazyka na úrovni A2 dle SERRJ participovalo ve třech diskusních úkolech provedených online za použití asynchronního diskusního fóra. Projektování diskusí vycházelo ze sociálně-konstruktivistických teorií učení. Metody sběru a analýzy dat zahrnovaly pre- a post-testy, žákovský korpus založený na textech napsaných studenty ve dvou online diskusích a analýzu tohoto korpusu, a dotazníkové šetření. Výsledky ukázaly, že se u studentů celková úroveň komunikační kompetence v oblasti psaní zlepšila. Konkrétně při porovnání textů psaných studenty na začátku a na konci semestru došlo ke zvýšení syntaktické složitosti a dále došlo ke zlepšení vnímané...

Podnikatelský plán na zřízení a rozvoj firmy pro rozvoj finanční a ekonomické gramotnosti obyvatel
Škramlíková, Renata ; Stejskalová, Irena (vedoucí práce) ; Zemanová, Veronika (oponent)
Cílem diplomové práce je vytvořit podnikatelský plán za účelem založení nové společnosti EkonomLife s.r.o. Společnost bude primárně poskytovat vzdělávání pro zvýšení finanční gramotnosti obyvatel Jihočeského kraje. V teoretické části popisuji základní části podnikatelského plánu a přibližuji oblast vzdělávání se specializací na finance a finanční gramotnost. Zejména se detailněji věnuji hře "VirtuLife", která je stěžejním nástrojem pro výuku finanční gramotnosti a současně marketingovým nástrojem vhodným pro komunikaci s cílovými skupinami klientů nové společnosti. V praktické části analyzuji vnitřní a vnější prostředí firmy a ze získaných zjištění navrhuji vhodnou prodejní a marketingovou strategii společnosti. Současně hodnotím finanční možnosti společnosti sestavením zakladatelského rozpočtu. Závěrem práce docházím ke zjištění, že vznik nové společnosti je v této době velmi rizikový a bylo by lepší nalézt jiné možnosti pro oslovení potenciálních klientů.

Elektronická média v odborném vzdělávání
Houšková, Radomíra ; Novák, Daniel (vedoucí práce) ; Švejda, Gabriel (oponent) ; Zlámal, Jiří (oponent)
Předmětem disertační práce je zmapovat, analyzovat a vyhodnotit roli moderních informačních a komunikačních technologií v oblasti mediální výchovy v rámci odborného počátečního a celoživotního vzdělávání na středních a vyšších policejních školách v České republice. Mediální gramotnost patří v současné společenské epoše, která je charakterizována komunikační explozí, ke klíčové kompetenci každého jedince. Problematikou mediální výchovy se zabývá mediální pedagogika. Předložená práce analyzuje školní policejní vzdělávací programy schválené Policejním prezídiem Policie ČR z pohledu zahrnutí prvků mediální výchovy do vyučovacích předmětů. Výzkumná část je zaměřena na zjištění úrovně mediální gramotnosti u příslušníků Policie ČR. V rámci výzkumného šetření byla použita metoda dotazníkového šetření mezi posluchači základní odborné přípravy středních a vyšších policejních škol v České republice. Další relevantní informace byly získány prostřednictvím nestrukturovaného interview s pracovníkem Policejního prezídia Policie ČR. Výsledek disertační práce je charakterizován podrobným statistickým popisem získaných údajů a závěrečným celkovým vyhodnocením disertační práce. KLÍČOVÁ SLOVA: Informační a komunikační technologie, média, mediální gramotnost, mediální pedagogika, odborné vzdělávání, základní odborná...

Připravenost učitelek mateřských škol na integraci dětí s mentálním postižením.
MARKOVÁ, Romana
Tato bakalářská práce se zabývá integrací dětí s mentálním postižením a tím, jak se k této problematice staví samotné učitelky v mateřských školách. Teoretická část je zaměřena na termíny týkající se tématu. Je to především pojem mentální retardace a její klasifikace, dále termín integrace a její druhy. Druhá polovina teoretické části je věnována předškolnímu vzdělávání a jeho cílům, právní legislativě a jsou zde i samotné klady či zápory integrace v předškolním vzdělávání. Poslední kapitola teoretické části je věnována právě učitelkám a jejich kompetencím k vyučování dítěte s mentálním postižením. Na učitelky je zaměřena i samotná praktická část. Ta je zpracována na základě dotazníkového šetření. Jsou zde uvedeny výsledky a v části zvané diskuse najdeme odpovědi na předem stanovené výzkumné otázky.

Angličtina pro cestovní ruch
JELÍNKOVÁ, Renata
Diplomová práce je zaměřena na oblast ESP, tedy English for Specific Purposes (angličtina pro specifické účely), konkrétně na angličtinu pro potřeby cestovního ruchu. Dalším specifikem je zaměření se na jednoho konkrétního studenta, jde tedy o přípravu individuálního kurzu. Diplomová práce se zabývá analýzou potřeb studenta, vytvářením sylabu kurzu a přípravou učebního materiálu. Po prostudování teoretické literatury jsou analyzovány potřeby konkrétního studenta zejména z hlediska jazykových potřeb, řečových dovedností a interkulturní kompetence. Analýza je prováděna pomocí řízeného rozhovoru a syntetizována v případové studii. Na základě výsledků analýzy je navržen jednosemestrální sylabus pro tento kurz. V souladu se sylabem je vytvořen konkrétní plán hodin obsahující téma, cíl, řečové dovednosti, jazykové prostředky a připravený učební materiál.

Jazykové vzdělávání jako oblast vzdělávání zaměstnanců
Cardová, Silvie ; Matoušková, Zdeňka (oponent) ; Mužík, Jaroslav (vedoucí práce)
Práce Jazykové vzdělávání jako oblast vzdělávání zaměstnanců se skládá z pěti kapitol: Základní pojmy spojené s jazykovým vzděláváním, Hlavní faktory cizojazyčného vyučování-učení, Koncepce firemní jazykové výuky, Motivace a cizí jazyky a Certifikace. Celá práce se zaměřuje na účastníka jazykové výuky, jeho možnosti a bariéry prohlubování jazykových znalostí. Současně práce odráží trend v jazykové výuce ve firmách, kde jazyková výuka již není pro všechny zaměstnance, není brána jako standard ani jako benefit. Je cíleně zaměřená na jasné dosahování výsledků, ale jen u zaměstnanců, kteří znalost jazyků k výkonu své práce potřebují a mají zájem své jazykové znalosti dále rozvíjet.

Úloha reálií jako zprostředkovatele interkulturního učení ve vyučování cizím jazykům se zřetelem na němčinu jako cizí jazyk
Nečasová, Pavla ; Kouřimská, Milada (vedoucí práce) ; Höppnerová, Věra (oponent) ; Váňová, Miroslava (oponent)
Tato práce se proto zaměřuje na základní problémy v postavení a úkolech reálií ve vyučování cizím jazykům a dává si za cíl přispět tak k řešení problematiky výuky reálií ve vyučování cizím jazykům. Dále je cílem této práce posouzení možností promítání. problematiky interkulturních aspektů do výuky právě prostřednictvím reálií. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Rozvoj žákovských kompetencí v projektové výuce matematiky
Olšáková, Věra ; Novotná, Jarmila (oponent)
Význam slova projekt je odvozen z latinského slova proicio {hodit, vrhnout vpřed, napřáhnout). V pedagogické literatuře nenajdeme jednoznačné vymezení pojmu projekt. Ve většině případů se hovoří rovnou o projektové výuce a projektovém vyučování. Projekt se tedy vyznačuje koncentrací na žáky a svou sociální výchovně-vzdělávací hodnotou - v průběhu řešení se silně uplatňuje i sociální učení. Řešení projektu tedy přispívá nejen ke vzdělávání žáků po obsahové stránce, ale také k utváření jejich sociálních, komunikačních a dalších dovedností. Svým přiblížením životu velice podporuje vnitřní motivací žáků.