Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35,223 záznamů.  začátekpředchozí35214 - 35223  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.80 vteřin. 

Funerální výjevy v rámci minojského a mykénského obrazového umění v období LM IIIA-B a LH IIIA-B
Žežule, Jakub ; Bouzek, Jan (vedoucí práce) ; Ondřejová, Iva (oponent)
Předmětem práce jsou funerální výjevy v rámci obrazového umění datovaného do třetí fáze pozdně minojské a pozdně heladské kultury. Zkoumaná je ikonografie na obrazových vázách a hliněných rakvích (larnacích), ovšem při pokusu o výklad těchto obrazů se přihlíží i k dalším ikonografickým pramenům jakými jsou např. pečetě či fresky. Příležitostně jsou využity i poznatky z jiných starověkých kultur východního Středomoří. Cílem práce je osvětlení zvyků a myšlenkového světa spojeného se smrtí v rámci minojské a mykénské civilizace.

Camille Sanint-Saens: Karneval zvířat. Pohled interpreta na dílo
Růžička, Juraj ; TOPERCZER, Peter (vedoucí práce) ; MALÝ, František (oponent)
Tato práce detailně rozebírá skladbu od francouzského skladatele Camille Saint-Saënse - Karneval zvířat. Pozornost je zaměřena zejména na interpretační stránku díla z pohledu klavíristy. Dále je dílo rozebráno po formové stránce. Práce obsahuje také krátký životopis autora a využití díla v umění a kultuře.

Arteterapeutická intervence ve vazební věznici v Českých Budějovicích
TOBI, Tomáš
Bakalářská práce vychází z poznatků získaných ve vazební věznici v Českých Budějovicích, při práci s mladistvými delikventy. Jejím cílem je popsat momenty, se kterými se může terapeut při práci s takovými klienty setkat, shrnout některé výrazné charakteristické rysy jejich tvorby, chování a prožívání. První částí je popis fungování a praktické činnosti arteterapeutického atelieru v Českobudějovické věznici, součástí čehož je také rozbor psycho-sociálního postavení vězňů a jeho dopad. Práce se bude dále zabývat metodickou otázkou vedení mladistvých delikventů, jejich vztahem k výtvarné tvorbě a výtvarnému artefaktu. Bude také reflektovat emočně-kognitivní vývoj klientů a demonstrovat paralelu tohoto vývoje v kazuistikách obsahujících výtvarnou produkci. Další částí je také interpretace některých momentů, motivů a nevědomých obsahů v artefaktech metodou ateliéru arteterapie v Rožnově, zpracování problematiky delikvence z hlediska kauzálního a hledání spojitostí mezi těmito dvěma momenty tak, aby poslední kapitola práce mohla obsahovat praktickou zkušeností podložené poznatky a závěry o problematice mladistvých delikventů.

Computerová naratologie: narativní schémata počítačových her
Praks, Vítězslav ; Hrbata, Zdeněk (vedoucí práce) ; Češka, Jakub (oponent) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Studie obsahuje teoretické sondy o herní textualitě; popisy analogií mezi organizací herního textu a uměleckého artefaktu. Osobní počítač je v práci pojímán jako narativní médium - nástroj prezentace libovolného obsahu, včetně epického. Počítačové hry jsou interpretovány s užitím naratologických a ludologických kategorií. Ve studii je na příkladu počítačových her podrobně analyzován fenomén narativů vyprávěných počítačem. Pozornost je věnována především základním teoretickým konceptům, na nichž jsou tyto aplikace postaveny (konečné automaty). Ve studii jsou dále zkoumány vztahy média literatury a média počítačových her ve srovnání s působením dalších médií na literaturu (vliv filmové a televizní tvorby). Zvláštní pozornost je ve studii věnována fenoménu počítačem generované literatury (prózy a poezie). Ve studii jsou podrobně analyzovány koncepty, konkrétní příklady i přínosy pro literárněvědné poznání. To je spatřováno především v technických prostředcích, jež umožňují rozložit analyzovaný text na komponenty a kvantifikovatelné identifikátory. (Typicky např. ve versologii). V závěru práce je demonstrována analýza narativu na jeho dílčí komponenty (aktanty, stavové diagramy). S využitím nástrojů výpočetní techniky je následně z hloubkové struktury příběhu, reprezentované stavovým diagramem, generován plný...

The poetics of Rudolf Sloboda in Astorka Korzo '90 Bratislava
Hladká, Tereza ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Šebová, Soňa (oponent)
Cieľom tejto práce je predstaviť prozaika Rudolfa Slobodu a jeho kľúčovú spoluprácu s divadlom Astorka Korzo '90 v Bratislave. Umelecký štýl tohto divadla je postavený na hrane medzi humorom a vážnosťou. Groteskné situácie plynú zo spontánneho herectva, ktoré je založené na podobnom princípe vyvažovania týchto protikladov. Táto práca sa zameriava na analýzu kreatívneho dialógu medzi autorom Rudolfom Slobodom a režisérom Jurajom Nvotom. Herečka Zita Furková požiadala Rudolfa Slobodu, aby hru Armagedon na Grbe napísal ako monodrámu priamo pre ňu, príchodom Juraja Nvotu vznikla dlhšia hra pre viac postáv. Furková stvárňuje hlavnú protagonistku Kláru, ktorá je postavená na autorových spomienkach na vlastnú matku. Práca je rozdelená do šiestich kapitol. Prvá kapitola sa zameriava na osobnosť Rudolfa Slobodu ako uznávaného prozaika a rodiaceho sa dramatika. Druhá kapitola sa zameriava na anti-hrdinstvo Slobodových prozaických, ale i dramatických protagonistov, a skúma koncept hrdinstva v dráme deväťdediatych rokov dvadsiateho storočia. Tretia kapitola sa zameriava na vznik samotného textu Armagedon na Grbe, a počiatok tvorivej spolupráce medzi dramatikom Slobodom, režisérom Nvotom a herečkou-iniciátorkou Zitou Furkovou. Štvrtá kapitola interpretujedramatický text hry, piata kapitola sa zameriava na samotnú...

Předškolní výchova dětí se zrakovým postižením
Fibrová, Eva ; Šumníková, Pavlína (oponent) ; Mrkosová, Eva (vedoucí práce)
Děti se zrakovým postiženími/jsou stejné jako zdravé děti. V základních fyzických, psychických a citových potřebách se od nich neliší. Mají však navíc speciální potřeby, vyplývající z jejich postižení. Mnohé z nich mohou obstát v dospělosti stejně jako ostatní členové společnosti, pokud je jim poskytnuta komplexní tyflopedická péče, vhodný vzdělávací program a vytvořeno dobré podnětné a přátelské prostředí. Prostředí, které vnímáme všemi smysly. Analyzátory smyslů fungují v neoddělitelné vzájemnosti. Není-li možné, abychom vnímali opticky, využijeme hmat. Je rozvrstven po celém povrchu těla, neustále jsme s něčím v dotyku. Materiály nás přitahují, ale i odpuzují. Sluch tlumočí informace o prostředí. Oči můžeme zavřít, ale sluchem vnímáme stále. Také čich nám předává zprávy i z prostor, do kterých nevidíme, známá vůně v nás může vyvolat vzpomínkovou představu. Stejně tak doplňuje představu chuť. Klíčem k tomu, aby se dítě se zrakovým postižením přirozeně integrovalo do společnosti jsou správně prováděna smyslová cvičení. Jejich podstatou je využít zdravých smyslů ke kompenzaci či reedukaci chybějícího či poškozeného zraku.

Teaching Visual Culture Through Semiosis: Transporting Postmodern Paradigms in Ars Education
Tipton, Tereza M. ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Hernández, Fernando (oponent) ; Tavin, Kevin (oponent)
Tento výzkum ukazuje, co se stane, když si studenti a učitelé uvědomí, jak v současné společnosti zakódovávají a dekódují vizuální zážitek, a jak ho vztahují k uměleckým prožitkům a postupům. Tato studie zkoumala především to, jak pedagogičtí praktikanti a středoškolští studenti oboru výtvarná výchova interpretují vizuální kulturu a současné umění, když jsou vykládány pomocí vizuální semiózy, zahrnující dialogický průzkum, reflexivní psaní a uměleckou tvorbu. Dotazovaní byli vedeni k tomu, aby si uvědomili a odhalili své myšlenkové pochody a učební postupy tím, že sledují povahu svého vnímání, myšlenek, postojů a přesvědčení. Průzkum se prováděl v letech 2005 - 2008 během čtyř semestrálních seminářů, kde patnáctičlenné skupiny tvořili mezinárodní studenti jak bakalářského, tak magisterského programu, oboru výtvarná výchova na Karlově Univerzitě. Výsledky pak byly shromážděny během dvou sezení se třinácti studenty oboru Vizuální kultury na Západočeské univerzitě v Plzni. Sezení zahrnovala i galerijní výstavy v Praze doplněné čtením a uměleckou tvorbou. Doplňující údaje byly nashromážděny českými středoškolskými studenty (108) během výstavy Uncertain States of America v Galerii Rudolfinum v Praze. Studie ukazuje, že je možné konstruktivním způsobem sloučit poznatky postmodernismu, sémiotiky a kritické teorie,...

Umělé neuronové sítě a jejich použití v oblasti pojistných rizik
Macek, Karel ; Jiroutek, Pavel (oponent) ; Mrázová, Iveta (vedoucí práce)
Předložená práce zkoumá použitelnost neuronových sítí v oblasti pojistných rizik. Popisuje strukturu a funkci vícevrstvých perceptronových sítí, Kohonenových map a sítí typu Fuzzy ART a Fuzzy ARTMAP. Definuje pojem pojistného rizika a uvádí do problematiky tarifování pomocí zobecněných lineárních modelů. Shrnuje metody neuronových sítí pro redukci dimenze vstupního prostoru, extrakci znalostí a vizualizaci. Seznamuje s daty popisujícími dopravní nehody a prezentuje výsledky několika analýz, které na nich byly provedeny. Práci se podařilo teoreticky i experimentálně prokázat, že vícevrstvé perceptronové sítě mají větší výpočetní sílu, než zobecněné lineární modely. Modifikace vícevrstvé perceptronové sítě úspěšně odhadla distribuční funkci celkové výše škody. Pomocí analýzy provedené Kohonenovou mapou a následné vizualizace byly odhaleny v datech dva výrazné shluky. Analýza pomocí sítě typu Fuzzy ART byla prezentována jako součást nového algoritmu pro redukci vysoké dimenze vstupního prostoru. Nový algoritmus vycházející ze sítě typu ARTMAP odhalil skupinu nehod, kde je škoda nadprůměrná. Tato skupina je vymezená interpretovatelnými pravidly. Přílohu práce tvoří CD se skripty pro Matlab a MySQL, které byly pro analýzy použity.

Tchaj-ťi čchüan a ruční kamera
Šípek, Jan ; JANEČEK, Vít (vedoucí práce) ; ŘEZNÍČEK, Martin (oponent)
Čínské bojové umění tchaj-ťi čchüan klade vyjímečný důraz na stabilitu těla, plynulost pohybu a zejména chůze. Tato práce si klade otázku, zda je možné technik tchaj-ťi využít při práci s ruční kamerou. V úvodní eseji autor subjektivně interpretuje elementy čínského myšlení i umění tchaj-ťi čchüan tak, jak měl šanci se s nimi seznámit. V anketě s českými dokumentárními kameramany hledá spojnice s orientální praxí, aby pak v závěrečné části představil soubor technik z tchaj-ťi, které mohou být v kameramanské praxi užitečné.

Dramatická tvorba René Levínského v letech 1988-2005
Frýbertová, Tereza ; Christov, Petr (oponent) ; Just, Vladimír (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá rozborem dosavadní dramatické tvorby René Levínského, s výjimkou krátkého skeče Václav Klaus odmítá svou rytinu, který byl napsán až v roce 2007. V práci jsou vymezena základní stanoviska, nutná k následné interpretaci jednotlivých dramat. René Levínský v daném období vytvořil čtrnáct divadelních her. Největší důraz je kladen na rozbor nejznámějších Levínského textů: Ještě žiju s věšákem, čepicí a plácačkou (2000) a Harila (2005). Výraznější pozornost je věnována i dosud neuvedené hře Fysik a jeptiška (2004), která je do značné míry autobiografická. Dramatické texty René Levínského přednostně inscenuje soubor Nejhodnější medvídci, s nímž je úzce spjata celá divadelní tvorba René Levínského. Levínského dramata se vyznačují jazykovou originalitou, uměním parodovat, mystifikací a intertextualitou.