Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 343 záznamů.  začátekpředchozí334 - 343  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Analýza barokního textu
NOVOTNÁ, Petra
Tématem bakalářské práce je analýza kázání Na Den sv. Matěje apoštola ze souboru kázání Coelum vivum... (1724) Bohumíra Hynka Josefa Bílovského. Cílem práce je analýza hláskoslovných, tvaroslovných a lexikálních jevů Bílovského kázání. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část podává stručné informace o českém baroku a jeho periodizaci, o životě a díle kazatele B. H. J. Bílovského. Následuje obecná charakteristika výstavby barokního kázání a přehled zkoumaných hláskoslovných jevů. V praktické části se zabýváme kompozicí kázání, analýzou hláskoslovných jevů, sledujeme pronikání mluvených prvků do autorova jazyka. V tvarosloví vybíráme příznakové jednotky a v lexiku si všímáme užitých jazykových prostředků. V závěru práce hodnotíme úroveň autorova spisovného jazyka.
Jazyk legendy z doby barokní
DOLEŽALOVÁ, Zdeňka
Téma se bude týkat jazykové stránky textu z doby barokní, a to v komplexním pohledu na obsahové pojetí a příznakové rysy plánu hláskoslovného a tvaroslovného. Plán syntaktický a lexikální z důvodu značné rozsáhlosti práce zkoumán nebude. Předmětem analýzy bude dílo pátera Jiřího Davida Medicus Hercinius, to jest: Velko-lesní hojitel a uzdravitel, aneb Život S. Vintíře, jináč Gunthera neb Guntýře {\dots} Spis byl vytištěn v Praze roku 1713. V úvodní části se věnujeme obecným informacím o autorovi, o době, ve které žil a tvořil, a o jeho současnících. Zmíníme se také o legendistické literatuře u nás, o životě svatého Vintíře a o obsahu samotného díla vůbec. Další dvě kapitoly informují o významných humanistických a barokních autorech. Poté se již seznámíme s jednotlivými hláskoslovnými a tvaroslovnými jevy, jak z hlediska teoretického tak i praktického. Cílem práce bude dílčím způsobem přispět k poznání češtiny doby pozdního baroka.
K jazyku Itineraria Antonini Placentini
JELÍNKOVÁ, Jitka
Úkolem diplomové práce s názvem K jazyku Itineraria Antonini Placentini je provést jazykově-stylistickou analýzu textu a jeho ucelený překlad s ohledem na rozdíly, jež se vyskytují ve třech zachovaných verzích. Tento text psaný vulgární latinou pochází z 6. století po Kr. a popisuje cestu anonymního autora do Svaté země. Součástí jazykového rozboru je otázka vyskytujících se jevů lidové latiny z hlediska fonetického, morfologického, syntaktického a lexikálního. Pozornost je více věnována rozboru jmenných tvarů sloves. Nechybí samozřejmě ani charakteristika stylové stránky Itineraria a věcný komentář, který je nezbytný pro správnou interpretaci.
Filozofické a jazykové aspekty postmoderny
ŽÁČKOVÁ, Lucie
Tato práce se v úvodu zabývá obecně postmodernou ve filozofii. Podá nejprve časové a myšlenkové vymezení období ve filozofii, o kterém tato práce pojednává. Diplomová práce se zabývá konkrétními problémy filozofie v období postmoderny. Konkrétněji rozpracovává vybrané autory a bude specializována na oblast jazykovou. Cílem diplomové práce je vytvoření dílčí kompetence k problému postmoderní situace ve společnosti. Práce je rozdělena do dvou částí. První část bude zaměřena na filozofické aspekty postmoderny a jejich interpretační rozměr. Druhá část práce se zaměří na jazykové aspekty postmoderního vnímání reality. Obě části jsou zpracovány analytickou metodou, která vychází z četby původních textů. Práce s texty představuje systematické zpracování jednotlivých autorů a jejich následnou komparaci. Práce vychází z dlouhodobého zájmu autora o danou problematiku. V českém prostředí existuje poměrně dostatečná literatura k problematice, výjimku tvoří např. překlady G. Vattima do českého jazyka
Srovnání dvou kázání z doby pozdního baroka
SLAVÍČKOVÁ, Lucie
Tématem práce je srovnání jazykových a stylistických prostředků i kompozičních postupů užitých ve dvou kázáních z doby barokní, a to z roku 1709 a z roku 1724. Oba texty pocházejí z knihovny konventu servitů v Nových Hradech. V úvodní části jsou shrnuty základní rysy slovesného baroka se zaměřením na homiletiku a nejvýznamnější barokní kazatele. Dále je soustředěna pozornost na srovnávané texty, nejprve na stránku kompoziční a stylistickou, tedy členění textů na dílčí kompoziční úseky a repertoár řečnických a ozdobných prostředků. Poté následuje rozbor jednotlivých jazykových rovin, a to hláskoslovné, morfologické a lexikální. Syntaktická rovina zkoumána nebyla. Cílem práce je přispět k hlubšímu poznání úrovně češtiny z počátku 18. století, ukázat, jak jazyk kazatele působí na citovou stránku posluchače, ovlivňuje jeho myšlení, utváří jeho názory a plní funkci přesvědčovací.
Cizí slova v mluvě mládeže
NOVOTNÁ, Alena
Diplomová práce zkoumá mluvu mládeže z hlediska používání cizích slov. Skládá se z části teoretické a praktické. Teoretická část charakterizuje stručně jazyk, slovo a slovní zásobu. Poté se věnuje obohacování slovní zásoby, zejména přejímání cizích slov. Praktická část vychází z rozboru výsledků jazykového dotazníku, který vyplňovali žáci sedmé a deváté třídy základní školy a studenti druhého a čtvrtého ročníku střední školy. Na základě analýzy dotazníků máme zjistit, zda mládež rozumí cizím slovům, zda je používá a zdá dává přednost cizím slovům, nebo jejich českým ekvivalentům. Dotazník obsahuje slova různého stáří, původu a z různých oborů.
Zatíženost lidského myšlení v rozhodovacím procesu
Trejbal, Pavel ; Pstružina, Karel (vedoucí práce) ; Jirků, Petr (oponent)
Tématem této práce je oblast lidského rozhodování. V rozhodovacím procesu podléháme mnoha různým vlivům, vstupujícím do našeho úsudku, což nás může svést ke špatným rozhodnutím. Podstatné je, že projevy zkreslujících vlivů se pravidelně opakují u různých jedinců, z čehož lze usuzovat, že se jedná o jistou univerzální výbavu naší mysli. Úkolem této práce je takové vlivy identifikovat a především pochopit podstatu aparátu, který je vyvolává. Poznatky z tohoto bádání tak mohou být pro čtenáře velmi důležitou a praktickou výbavou, neboť na jejich základě je možné zlepšit kvalitu svých vlastních rozhodnutí, a to jak v profesním, tak v osobním životě. Zároveň se jedná o účinný nástroj sebepoznání. Výzkum je založen na transdisciplinárních přístupech kognitivní vědy. Na jedné straně vycházíme z funkčního modelu mysli, na straně druhé využíváme celou řadu empirických poznatků z oblasti psychologie, behaviorální ekonomie a věd o mozku. S touto výbavou následně analyzujeme vybrané vlivy, které z hlediska rozhodování považujeme za významné. Těmi jsou pocity a emoce, sociální vlivy, jazyk, jáství, zkušenost, očekávání a apriorní formy úsudku. Na základě rozboru těchto vlivů jsou vyvozeny hypotézy o jejich vzájemné propojenosti. V závěrečné části práce jsou pak naznačeny konkrétní praktické postupy, jak zlepšit své vlastní rozhodování a jak se vyvarovat špatného úsudku.
Využití kulturních prvků v marketingu
Hábltová, Lenka ; Koudelka, Jan (vedoucí práce) ; Bursíková, Marcela (oponent)
Možnost využití kulturních prvků v marketingu a jejich vliv a vazby na marketingový mix v prostředí České republiky. Práce se zaměřuje především na hodnoty, zvyky a jazyk a jejich vliv na marketingovou komunikaci. Přináší též shrnutí charakteristik, které čeští občané očekávají od produktů na základě země jejich původu.
Rozhodování člověka a počítače
Belák, Václav ; Rosický, Antonín (vedoucí práce) ; Havel, Ivan (oponent) ; doc. Ing. Ivan M. Havel, CSc. Ph.D., (oponent)
Rozhodování je procesem výběru jedné z možných variant akcí. U jedince se jedná o komplexní proces, který je ovlivněn očekáváním jedince, jeho znalostmi, porozuměním světu, hodnotami a také jeho schopností tvořit. Komplexita tohoto procesu vzrůstá, uvážíme-li postavení jedince v kolektivu. Vyrovnávání se s těmito problémy je tradičně výzvou pro psychologii a management. Autorovým cílem je pojmutí této problematiky z perspektivy kognitivní vědy spolu s akcentem na inteligentní systémy pro podporu rozhodování. Nastíníme některé ze základních principů těchto systémů a po pojmenování rozdílů mezi těmito a lidským procesem rozhodování se přesuneme k jednotlivým přínosům a úskalím kombinace obou procesů rozhodování, v jejichž vhodné kombinaci spočívá úspěch budoucích rozhodnutí.
Využití kulturních prvků v marketingu
Hábltová, Lenka Bc. ; Koudelka, Jan (vedoucí práce) ; Zamazalová, Marcela (oponent)
Možnost využití kulturních prvků v marketingu a jejich vliv a vazby na marketingový mix v prostředí České republiky. Práce se zaměřuje především na hodnoty, zvyky a jazyk a jejich vliv na marketingovou komunikaci. Přináší též shrnutí charakteristik, které čeští občané očekávají od produktů na základě země jejich původu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 343 záznamů.   začátekpředchozí334 - 343  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.