National Repository of Grey Literature 50 records found  beginprevious31 - 40next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Urban Air Mobility VTOL personal vehicle design
Polčák, Marek ; Zikmund, Pavel (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Diplomová práce se věnuje koncepčnímu návrhu pilotovatelného prostředku pro UAM. V průběhu návrhu byla vyvíjena snaha zachovat původní myšlenku létajícího motocyklu, což vedlo ke zvolení konfigurace multikoptéry. Na základě statistického průzkumu stávajících konceptů a vstupních požadavků bylo možné odhadnout vstupy pro první iteraci návrhu propulzního systému, který sestává z výběru vrtulí, motorů, kontrolérů a předběžného návrhu baterie. Nakonec byla zvolena konfigurace koaxiální kvadrokoptéry. Klíčovou částí koncepčního návrhu je samotná konstrukce, která je navržena jako prutový duralový rám s krytovými prvky z uhlíkového kompozitu. Motory s vrtulemi jsou uchyceny v nosných prstencích, které přináší aerodynamické a konstrukční výhody. Tyto prstence jsou také navrženy z uhlíkového kompozitu, jejichž vrstvová skladba byla navržena tak, aby dokázala bezpečně přenést dané zatížení. Pevnost navržené prutové konstrukce a kompozitních prstenců byla poté zkontrolována pomocí výpočtu metodou konečných prvků. Pevnostní analýza prutové konstrukce pomohla snížit celkovou hmotnost úpravou průřezu použitých kruhových profilů. MKP analýza kompozitního prstence byla provedena pro dynamické zatížení při přechodu do dopředného letu a byla klíčovým nástrojem pro definici vhodné skladby laminátu kompozitních prstenců tak, aby se docílilo kompromisu mezi hmotností a dostatečnou pevností. Největší důraz musel být kladen na napojení prstenců na centrální prutovou konstrukci, jelikož je využito mechanických spojů, které vytváří silné koncentrátory napětí. V těchto místech bylo zapotřebí silně zesílit laminát a využít zalaminovaný duralový plát, jenž pomohl zvýšit pevnost v těchto místech. Kromě kompozitních dílů prstenec využívá duralové součásti, které byly také zkontrolovány výpočtem. VTOL prostředky mohou silně využívat výhod přízemního efektu. K výpočtu letových výkonů ve visu s vlivem přízemního efektu, byla provedena CFD analýza. Vliv přízemního efektu byl zkoumán ve visu ve třech různých vzdálenostech od země. Vliv přízemního efektu na letové výkony byl vyhodnocen na základě výdrže baterie ve visu, pro který je třeba generovat menší tah a spotřebovávat méně elektrické energie, než by bylo třeba ve větší vzdálenosti od země. Druhá část aerodynamických výpočtů se věnovala určení součinitele odporu v dopředném letu, jenž byl zkoumán ve třech různých naklopeních. Výsledky byly dále využity pro výpočet závislosti rychlosti letu na úhlu naklopení, výdrže baterie a dolet. V závěrečné části práce byly navrženy dva možné způsoby provedení řízení a bylo shrnuto přístrojového vybavení, které by umožnilo bezpečný let.
Urban three-wheeled vehicle with electric drive
Černík, Adam ; Porteš, Petr (referee) ; Tobiáš, Martin (advisor)
This bachelor thesis deals with the conceptual design of the chassis of a three-wheeled. The total payload od the vehicle is 160 kg. At the beginning, the work deals with the search for different types of chassis in used three-wheeled vehicles. The advantages and disadvantages of various chassis concepts and the subsequent choice of one them are also summarized. Then the conceptual parameters of the vehicle are selected. At the end a 3D model is modelled in program Inventor, which corresponds to the selected conceptual parameters. This model is used to visualize the designed chassis of three-wheeled vehicle.
Conceptual design of an upper wing aircraft using structures parts of the previous type
Koudelka, Jaroslav ; Katrňák, Tomáš (referee) ; Jebáček, Ivo (advisor)
The aim of this diploma thesis is to design a new high-wing aircraft for the company TL ultralight using the structural elements from another models from their portfolio. The design is created with an emphasis on crew comfort and cabin ergonomics. The first part of the thesis focuses on the description of the basic requirements for the aircraft and its classification in aviation regulations. It also contains a research part of competing types and currently produced type, which the proposed aircraft should replace in the company's portfolio. Then follows the characteristics of the individual parts of the airframe, the specification of the parts, which will be used from another types from portfolio, and parts which will be completely designed. Great emphasis is placed on the layout of the interior and its design and ergonomic. The proposed aircraft then demonstrates theoretical calculations of basic performances and a preliminary mass analysis. In the end, the benefits of the newly designed aircraft are evaluated with respect to the competing types.
Conceptual design of competition model airplane
Pospíšil, Jakub ; Vaněk, František (referee) ; Hájek, Tomáš (advisor)
This bachelor thesis deals with the conceptual design of a competition model of an aircraft for an international student competition. The introduction deals with the rules of the competition and their subsequent analysis. The research part deals with a possible concept of the aircraft from the point of view of various configurations of individual parts of the model. In the practical part, the characteristics of individual parts of the aircraft are processed and a mass analysis is performed.
Design of R1-Class Racing Car
Bureš, David ; Blaťák, Ondřej (referee) ; Hejtmánek, Petr (advisor)
The goal of this thesis is to create a conceptual design of a rally car in Ra5 (former R1) category. The thesis contains interpretation of regulations, overview of former cars in this category and requirements for such vehicle. The thesis describes choice of vehicle and description of modifications, including specific components. The thesis also describes construction of several designs of rollcage, which were mutually compared, and their homologation tests. The thesis also determines small series price of such vehicle.
Design of the winglet on the wing of Z 143 LSi airplane
Venerová, Zora ; Navrátil, Jan (referee) ; Píštěk, Antonín (advisor)
This bachelor’s thesis deals with a conceptual design of a winglet for ZLIN Z 143 LSi aircraft. The introduction contains descritption of the airplane and basics of winglet theory. In the second part are possible conceptions, choice of materials and manufacturing processes. Furthermore, there is calculation the spars and conclusion.
Conceptual design of small aircraft with emphasis on structure simplicity
Rajnštajn, David ; Horák, Marek (referee) ; Jebáček, Ivo (advisor)
This thesis relates to a conceptual design of a light aircraft considering its easy manufacturability in non-professional workshop, for example at home. It is divided into three main parts. At the beginning there is mentioned a summary of existing light airplanes which determines the conceptual frame of the designed aircraft. The next part describes more detailed draft of different functional units, taking into consideration the constructional and manufacturing issues. The final part then contains basic equations to verify and define the most important characteristics of the designed aircraft.
Haptic Feedback System and its Reliability
Horpatzká, Michaela ; Hlinka, Jiří (referee) ; Janhuba, Luboš (advisor)
This master thesis covers conceptual design of haptic feedback system and safety and reliability assessment. System is developed for aircraft categories UL2, EASA CS-LSA, EASA CS-VLA and EASA-CS-23. Conceptual design is divided into three parts. First is aimed on haptic system test with simulator. Second is conceptual design of haptic system for in-flight test. Third part contains safety and reliability assessment and summarizes problems of haptic system installation in real aircraft.
Conceptual design of high performance glider with electric propulsion (in complience with EASA CS-22)
Hlůšek, Josef ; Sklenář, Filip (referee) ; Hlinka, Jiří (advisor)
This master's thesis is focused on conceptual design of glider with electric propulsion system following the CS-22 regulation. Statistical analysis of the glider with an auxiliary electric engine has been carried out in order to determine basic design parameters for conceptual design. Based on analytical drag polar, the flight performance parameters are calculated, in particular flight range and influence of the solar panels on the flight range. This thesis also includes preliminary design solution of accumulator placement within the wing.
Design of light four-seater aircraft
Mikulášek, Miloš ; Vaněk, František (referee) ; Píštěk, Antonín (advisor)
This master‘s thesis is focused on the design of four-seat metal aircraft with low take-off weight in accordance with CS-23. Main dimensions of aircraft are designed, weight analysis, aerodynamic characteristics and flight performance are calculated in this thesis. In conclusion, the estimated costs of development and production are determined.

National Repository of Grey Literature : 50 records found   beginprevious31 - 40next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.