Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 39 záznamů.  začátekpředchozí30 - 39  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Specifika výuky anglického jazyka na druhém stupni základní školy s výchovně vzdělávacím programem podle Marie Montessori
HÁKOVÁ, Lada
Diplomová práce se zabývá výukou anglického jazyka na druhém stupni základních škol s výchovně vzdělávacím programem podle Marie Montessori. Cílem diplomové práce je zjistit, jaká jsou specifika ve výuce anglického jazyka. Teoretická část představuje Marii Montessori, zakladatelku Montessori pedagogiky, její metody, principy a specifika. Dále se zabývá rolí učitele a dítěte v tomto vzdělávacím systému. Velká pozornost je věnována jazykové výchově, způsobu osvojení mateřského a cizího jazyka. Celou teoretickou část uzavírá rámcový vzdělávací program, jeho principy a cíle ve výuce anglického jazyka. V praktické části bylo pomocí pozorování a rozhovoru s učitelem a se žáky zjištěno, jakým způsobem probíhá výuka anglického jazyka na ZŠ a MŠ Na Beránku vzhledem k rámcovému vzdělávacímu programu.
Rozvoj fonologických a morfologických schopností u dítěte předškolního věku
HADAČOVÁ, Lenka
Tato bakalářská práce je zaměřena na fonologické a morfologické dovednosti dětí předškolního věku, které ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem práce bude naznačení možností rozvoje těchto schopností v podmínkách mateřské školy typu Montessori. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá základními principy Montessori pedagogiky, dále je pozornost zaměřena na proces osvojování si jazyka a jazykové roviny řeči. V závěru teoretické části jsou uvedeny pomůcky, které jsou běžnou součástí Montessori prostředí, díky nimž si děti osvojují základní poznatky v oblasti jazyka již v mladším předškolním věku. V praktické části jsou stanoveny výzkumné otázky vztahující se k tématu a je provedeno kvalitativní šetření dětí předškolního věku. V rámci tohoto šetření je zjišťován výchozí stav fonologických a morfologických schopností pomocí standardizovaných testů. Na základě zjištěných výsledků budou děti po dobu 6. měsíců motivovány k aktivitám a k práci s pomůckami, které mají podpořit rozvoj oslabených oblastí. Jednotlivé výzkumné metody jsou popsány v metodické části. Aktivity pro oslabené oblasti včetně vyhodnocení předcházejí porovnání výsledků vstupních a kontrolních testů. V závěru jsou zodpovězeny výzkumné otázky a provedeno shrnutí.
Faktory ovlivňující umístění dítěte do Montessori školky
SMÉKALOVÁ, Andrea
V této práci se zabývám hledáním motivů, které vedly rodiče k výběru alternativního předškolního zařízení pro jejich dítě, konkrétně Montessori mateřské školy ve Vlašimi. V teoretické části popisuji Montessori pedagogiku, neopomenu ani její zakladatelku Mariu Montessori. Dále čtenáře seznamuji s modrou Montessori třídou v Mateřské škole Vorlina. Věnuji se tématu motivace jakožto psychologickému jevu. Tuto část uzavírá deskripce použité metodologie, kterou je kvalitativní výzkum prováděný formou polostrukturovaných rozhovorů. V praktické části analyzuji data získaná od konkrétních respondentů pomocí kódování a kategorizace. Následuje tvorba samotného analytického příběhu, který shrnuje celkový výstup z provedených rozhovorů. V závěru práce se zamýšlím nad výsledky provedeného zkoumání.
Didaktická pomůcka podle montessoriovské pedagogiky jako nástroj pro rozvoj orientace v prostoru dítěte předškolního věku se zdravotním postižením
MILICHOVSKÁ, Lenka
Bakalářská práce se zaměřuje na tvorbu didaktické pomůcky dle zásad pedagogiky Montessori jako nástroje pro rozvoj orientace v prostoru dítěte předškolního věku se zdravotním postižením. Teoretická část práce je rozdělena do šesti kapitol. První kapitola je zaměřena na jedince se zdravotním postižením. Druhá kapitola popisuje specifika vývoje dítěte předškolního věku a nabízí srovnání se specifiky vývoje dítěte s dětskou mozkovou obrnou a dítěte s vývojovou dysfázií v kapitole třetí. Následující tři kapitoly se věnují pedagogice Montessori, z nichž první popisuje stěžejní principy Montessori, ve druhé je zpracován teoretický základ Montessori materiálu a závěrečná kapitola se zabývá předškolním zařízením a domácímu prostředí založených na principech Montessori. Hlavním cílem této bakalářské práce je vytvoření didaktické pomůcky v montessoriovském pojetí pro dítě předškolního věku se zdravotním postižením se zaměřením na orientaci v prostoru. Prvním dílčím cílem bylo pozorovat dítě při práci s originálním Montessori materiálem. Druhý dílčí cíl se zaměřoval na výrobu didaktické pomůcky pro rozvoj orientace v prostoru podle montessoriovské pedagogiky. Dále byla pomůcka užita k zácviku dítěte se zdravotním postižením pro práci s pomůckou, což byl dílčí cíl třetí. Čtvrtým dílčím cílem byla ukázka práce dítěte s pomůckou za přítomnosti zákonných zástupců pro práci s touto pomůckou v domácím prostředí. Závěrečným pátým dílčím cílem byla aplikace pomůcky do domácího prostředí. Na základě těchto vytyčených cílů byly stanoveny výzkumné otázky. Pro splnění cílů byla zvolena kvalitativní metoda výzkumu. Pro získání potřebných dat k vytvoření didaktické pomůcky byla použita technika pozorování dětí se zdravotním postižením, analýza osobní dokumentace, dále byla data sbírána pomocí polostandardizovaného rozhovoru s pedagogickými pracovníky a se zákonnými zástupci dětí se zdravotním postižením. Výzkum probíhal v období od ledna do konce března 2016. Výzkumný soubor tvořily tři děti se zdravotním postižením navštěvující Rodinné centrum Pomněnka v Českých Budějovicích, zákonní zástupci těchto dětí a pedagogičtí pracovníci centra. Výsledkem této práce je vlastnoručně vyrobená didaktická pomůcka podle montessoriovské pedagogiky se zaměřením na orientaci v prostoru. Pomůcka byla zhotovena ve dvou modifikacích a dále byla upravena dle individuálních potřeb každého z vybraných dětí se zdravotním postižením. Na základě pozorování dětí se zdravotním postižením v centru Montessori, analýzy záznamových archů a rozhovorů se zákonnými zástupci, bylo zjištěno, že vytvořená didaktická pomůcka rozvíjí orientaci na pracovní ploše ve vertikální a horizontální rovině, základní pojmy orientace na pracovní ploše (pojmy nahoru - dolů, první - prostřední - poslední, vpravo - vlevo, nahoru vpravo/vlevo, dolů vpravo/vlevo), přesnost a schopnost vzájemného porovnávání tvarů (písmen). Vlastnoručně vyrobená pomůcka byla ověřena v pedagogickém i domácím prostředí. Výzkumné šetření poukazuje na to, že obě tato prostředí děti stimulují a vedou je k systematičnosti a samostatnosti. Pomůcka byla užívána dle základních "požadavků" Montessori pedagogiky a atributů pro práci s pomůckou s důrazem na připravenost prostředí (klid, vhodný čas, osobní prostor,..) a systematičnost práce s pomůckou. Didaktická pomůcka podle Montessori pedagogiky umožňuje zohlednění individuálních potřeb dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami a lze ji užívat v pedagogickém i domácím prostředí.
Volba předškolní instituce s Montessori pedagogikou z pohledu rodičů
ŠIMANOVÁ, Iva
Tato bakalářská práce se zabývá Montessori pedagogikou a postoji rodičů, z jakého důvodu volí tuto vzdělávací alternativu pro své dítě v předškolním věku. Teoretická část je věnována předškolním institucím v České republice, její charakteristice, vymezením typů předškolních zařízení jako jsou běžné mateřské školy a alternativní předškolní instituce. Jedna podkapitola je věnována současné rodině a jejímu vztahu ke vzdělávání předškolního dítěte. Dále se zmiňuji o samotné Marii Montessoriové a jejích vzdělávacích metodách a principech. V praktické části je realizováno dotazníkové šetření s rodiči, jejichž dítě navštěvuje Montessori mateřskou školu. Výzkumná část zjišťuje postoj rodičů k předškolnímu vzdělávání, důvody jejich výběru předškolní instituce a jejich následnou spokojenost s vybranou mateřskou školou.
Montessori pedagogika, její přínosy a rizika
Petrovová, Petra ; Krpálková Krelová, Katarína (vedoucí práce) ; Dvořáček, Jiří (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na kvalitativní analýzu Montessori pedagogiky a tradiční české pedagogiky a pokouší se upozornit na některé problémy současného fungování vzdělávacího procesu v tradiční české škole a navrhnout konkrétní možnosti jeho zefektivnění. Teoretická část práce podává stručný obraz o autorce Montessori metody vzdělávání a o vývoji této metody a vymezuje principy této metody vzdělávání. Jádrem praktické části práce jsou kvalitativní analýzy Montessori pedagogiky a tradiční české pedagogiky. Ke zpracování těchto analýz přispěly výsledky průzkumu zaměřeného na vnímání přínosů a rizik uplatňování Montessori pedagogiky v praxi, který autorka provedla mezi Montessori učiteli. Výsledkem kvalitativních analýz obou výše zmíněných pedagogických směrů je návrh optimalizace výuky na tradiční české škole. Navrhovaná opatření se týkají zejména proměny školního prostředí, změny organizace a metod výuky, zmenšení počtu žáků ve třídě, změn v používaných metodách diagnostiky a hodnocení a financování školství ze strany státu. Diplomová práce si klade za cíl poukázat na nedostatky a nezbytnost změn v současném fungování povinného školského vzdělávání v České republice.
Příprava předškolních dětí na vstup do školy. (srovnání běžné MŠ a MŠ s prvky Montessori pedagogiky)
MORAVOVÁ, Vendula
V teoretické části bakalářské práce vysvětluji pojmy související se vstupem dětí na základní školu - školní zralost a školní připravenost. Popisuji prostředí, přístup pedagogů a metody práce v běžné mateřské škole a v mateřské škole s prvky Montessori pedagogiky. Dotazníkovým výzkumem v praktické části zjišťuji, jakým způsobem jsou naplňovány předpoklady pro přechod dětí na základní školu u dětí z běžné mateřské školy a mateřské školy s prvky Montessori pedagogiky.
Model založení Montessori zařízení pro děti v předškolním věku
BARTESOVÁ, Adéla
Hlavním cílem práce bylo vytvoření modelu uceleného projektu předškolního zařízení, které bude vychovávat a vzdělávat děti podle vzoru alternativní pedagogické koncepce Marie Montessori. Aby mohl být naplněn hlavní cíl, musel být nejdříve zrealizován cíl dílčí, ve kterém měla autorka zmapovat praxi Montessori zařízení pro děti v předškolním věku v České republice včetně pořízení fotodokumentace. Dílčí cíl byl naplněn sběrem empirických dat v Montessori zařízeních po celé České republice. Výzkum byl uskutečněn metodou dotazování technikou volného rozhovoru s vedoucími pracovníky nebo učitelkami Montessori tříd. Ve vazbě na sběr dat v terénu mohla autorka naplnit cíl hlavní, a to vytvořit projekt modelového Montessori zařízení pro děti v předškolním věku. Projekt zahrnuje cíle zařízení, vymezení cílové skupiny, možnosti právních forem zařízení, ekonomickou rozvahu, nabízené služby, zájmové aktivity, metody a formy práce, personální zajištění, provozní záležitosti, prostorové a materiální vybavení včetně Varianty dispozičního řešení, otázky hodnocení a udržitelnosti projektu. Výsledky diplomové práce, především vytvořený model založení Montessori zařízení s předkládanou variantou dispozičního řešení, budou sloužit jako ucelený transparentní návrh jak založit Montessori předškolní zařízení.
Sociální reprezentace emocí a násilí u dětí předškolního věku
TURKOVÁ, Kristýna
Práce se zabývá sociálními reprezentacemi emocí a násilí předškolních dětí a porovnává vzdělávání v mateřských školách běžného typu s mateřskými školami typu Montessori. Osvětluje okolnosti vzniku Montessori pedagogiky a její základní principy porovnává se současnými poznatky z oblastí biologie, psychologie, pedagogiky a sociologie. Představuje teorii sociálních reprezentací a uvádí výzkumy sociálních reprezentací emocí a násilí u předškolních dětí. Jedná se v ní o získání poznatků, zda a jak je možné modifikovat sociální reprezentace u předškolních dětí, a o potenciálu Montessori pedagogiky být jednou z možností zvýšení jejich výskytu a zlepšení jejich kvality a aplikace u předškolních dětí.
POVĚDOMÍ ČESKÉ SPOLEČNOSTI O ALTERNATIVNÍCH PEDAGOGICKÝCH SMĚRECH
BARTESOVÁ, Adéla
Alternativní školy označují vzdělávání, které se odlišuje zcela nebo částečně svými cíli, učebními obsahy, formami učení a vyučování od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi. V teoretické části bakalářské práce byla použita metoda sekundární analýzy dat. Pro ověření předpokládaných hypotéz a splnění cílů výzkumné části práce byla zvolena metoda dotazování, technika dotazník. Hlavním cílem práce bylo zjistit informovanost české společnosti o možnostech alternativního vzdělávání. Dílčím cílem bylo zmapovat názory veřejnosti na formu tohoto vzdělávání. Předpokládaná hypotéza, že rodiče upřednostňují vzdělávání ve standardních (běžných) školách dané vzdělávací soustavy před vzděláváním alternativním, se potvrdila s jasnou návazností na dílčí hypotézu, která říká, že hlavním důvodem, proč rodiče upřednostňují vzdělávání ve standardních (běžných) školách dané vzdělávací soustavy před vzděláváním alternativním, je neznalost kurikula nabízené alternativy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 39 záznamů.   začátekpředchozí30 - 39  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.