Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2,982 záznamů.  začátekpředchozí2973 - 2982  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.23 vteřin. 

Komparace prvních československých pětiletek. Jejich vznik a realizace
Habr, Filip ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Chalupecký, Petr (oponent)
Tato práce se zabývá prvními hospodářskými pětiletými plány v Československu. Tyto plány byly tvořeny jako centrálně plánované. Práce začíná popisem světové i domácí situace, jak z politického, tak i ekonomického pohledu pro pochopení následujících událostí. Následuje popis prvního plánu hospodářství a to dvouletému, který ještě nebyl vytvořen čistě v gesci komunistické strany, respektive pod vlivem sovětských poradců. Hlavní část práce se zabývá prvním a druhým pětiletým plánem, jeho vznikem, realizací, včetně problémů, kdy bylo nezbytné daný plán revidovat, co se dělo především v rámci druhého pětiletého plánu a shrnutím výsledku a odchylky od původního plánu. Závěr srovná dané pětiletky, čím si byly podobné a rozdílné, jaké chyby byly opakovány a zda v nich můžeme vidět, či nevidět paralelu.

Kaple sv. Anežky České v Čihovicích: Architektura, náboženské aktivity
TOMAN, Bohumil
Práce se zabývá výstavbou moderní kaple a její využití. V prvních dvou kapitolách je nastíněna historie a současnost obce Týn nad Vltavou a Čihovic místa, kde byla kaple zbudovaná. Zároveň je zmíněno propojení Čihovic s Římskokatolickou farností Týn nad Vltavou a uvedené důvody, které vedly k rozhodnutí vybudovat kapli právě v Čihovicích. V další části spíše teoretické, je popsána typologie církevních staveb, ar-chitektonická pravidla a interiér sakrálních staveb. Třetí tématická část se věnuje sa-motné výstavbě kaple sv. Anežky a také diskusi, která se vedla o tom, komu bude kaple zasvěcená. V krátkosti je také popsán průběh slavnostního svěcení kaple. V poslední části je výčet aktivit, které v kapli probíhají nebo budou probíhat.

Vliv kinematografie na názor veřejnosti
PFLEGEROVÁ, Jana
Do masmédia patří i kinematografie, se kterou se setkáváme v dnešní době stále častěji. V ČR se řídí podle zákona č. 249/2006 Sb., kterým se mění zákon č.273/1993Sb. o některých podmínkách výroby, šíření a archivování audiovizuálních děl,o změně a doplnění některých zákonů a některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů. Tvůrčí způsob života ustupuje do pozadí a nyní se preferuje konzumní způsob života, který se orientuje na spotřebu a zábavu. Typické znaky životního stylu: kognitivní zhodnocení sebe sama a svého postavení ve světě {--} osobní životní filozofie, způsob prožívání {--} kvalitou a intenzitou prožitku se lidé navzájem liší, vztah k práci, odpočinku a pohybové aktivitě {--} regenerace a relaxace, zvládání sociálních interakcí {--} dostatečná opěrná sociální síť, ego úroveň {--} kompetence při zvládání náročných životních situací. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaké faktory ovlivňují výběr filmu a jak ovlivňuje vybraný film názory široké veřejnosti. Cíl byl naplněn. Provedeným výzkumem se měly potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy, které zní: H1:Široká veřejnost upřednostňuje filmy s komediální tématikou. H1 byla potvrzena. 96 respondentů (20%) odpovědělo, že nejoblíbenějším filmovým žánrem jsou komedie. Z tohoto počtu bylo 53 respondentů ženského pohlaví a 43 mužského pohlaví. Jak u mužského pohlaví, tak i u ženského ohlaví komedie byl nejoblíbenější filmový žánr., H2: Široká veřejnost preferuje české filmy. H2 byla potvrzena. Česká společnost (59%) navštěvuje radši české filmy. U ženského pohlaví (61 respondentů) bylo více odpovědí pro český než u mužského pohlaví (35 respondentů)., H3: Široká veřejnost upřednostňuje filmy, které jsou v nabídce masmedií. H3 byla vyvrácena. 56 respondentů (34%) si vybírá film dle žánru, z toho bylo 27 ženského pohlaví a 29 mužského pohlaví. Nejoblíbenějším kritériem filmu je žánr. Z celkového počtu tvořilo 55% ženské pohlaví. Z toho můžeme usoudit, že kina více navštěvují ženy. Ženy (55%) tvořily nejvíce početnou věkovou kategorii od 16 do 25 let. Z tohoto výzkumu vyplynulo, že si široká veřejnost chodí do kina odpočinout, pobavit se a užít si humor a zábavu. Animované a komediální filmy, jsou většinou humorné a zábavné, proto jsou v prvních pozicích žebříčku návštěvnosti. Z výzkumu vyplynulo, že široká veřejnost dává přednost v 59% českým filmům. Na základě výsledků provedeného výzkumu je nutno konstatovat, že vliv kinematografie na názor veřejnosti je sice oblast spadající do pedagogiky volného času a prevence rizikového chování, ale přesto je této problematice věnováno v široké veřejnosti málo pozornosti. Předpokládám, že by bakalářská práce mohla být využita jako vhodný doplňující materiál týkající se problematiky životního způsobu osob v české společnosti

Motivace nástupu substituční léčby u závislých na drogách
KRIŠKOVÁ, Tereza
V posledních letech je stále rozšířenější léčba drogové závislosti na opiátech formou substituční léčby. Tato bakalářská práce je zaměřena na motivaci nástupu oné substituční léčby a téma je zpracováno z hlediska bio-psycho-socio-spirituálního modelu vzniku, vývoje a udržování závislosti. Teoretická část je rozdělena na pět dílčích kapitol. V první kapitole je definován pojem droga, problémové užívání drog a dále je uvedeno stručné dělení drog. Druhá kapitola je zaměřena na opioidy a opiáty. Zde je popsáno užití v praxi, rozdělení a také jejich somatické účinky. V krátkých podkapitolách blíže popisuji látky jako opium, morfin a heroin. Třetí kapitola se zabývá bio-psycho-socio-spirituálním modelem závislosti, čtenáři jsou zde přiblíženy jednotlivé úrovně zmiňovaného modelu. Poté následuje volný přechod k tématumotivace, kdeuvádím co to motivace je a jaké činitelé v tomto procesu hrají roli.Zde jsou také zmíněny motivy a potřeby, které v tématu motivace hrají nemalou roli. V další podkapitole popisuji drogovou závislost jako zdroj motivace, v ní se dále zmiňuji o cravingu a třech faktorech, které vysvětlují, proč jsou návykové látky, více než jiné incentivy schopny vyvolat závislost. V poslední podkapitole je blíže představen motivační trénink, a to změny motivace, jak bez podpory profesionála, tak i s podporou. Čtvrtá kapitola se zabývá substituční léčbou jako jednou z forem lékařské péče pro závislé na opioidech. Nejprve je uvedena krátká definice a v následujících podkapitolách jsou rozebrány cíle, přičemž primárním cílem je zlepšení somatické, psychické a socioekonomické situace klienta. Následuje popis cílové skupiny čili toho, kdo má na tuto léčbu nárok a kdo o tom rozhoduje. Zmíněna je také historie substituční léčby, od prvních zmínek v České republice až po současnost. Poslední pátá kapitola popisuje farmakologickou složku substituční léčby. Čtenáři je přiblížen metadon jako jedna z možností substitučních látek a také buprenorfin respektive přípravky Subutex? a Subuxone?, které buprenorfin obsahují. V praktické části bakalářské práce jsou prezentovány výsledky výzkumu. Cíl samotné práce spočívá ve zjištění a popisu soustavy motivů, které v souladu s bio-psycho-socio-spirituálním modelem vzniku, vývoje a udržování závislosti vedou jedince závislé na návykových látkách k odhodlání nastoupit substituční léčbu. Výsledky této předkládané bakalářské práce mohou do budoucna představovat zdroj informací, nejen pro sociální pracovníky působící v oblasti kontaktních center, neboť zde práce s motivací klienta většinou začíná. Práce může zajisté posloužit také odborné i laické veřejnosti, která se zajímá o tuto oblast. Z výsledků výzkumu může pramenit také větší zájem o práci s osobami závislými na návykových látkách, na všech úrovních bio-psycho-socio-spirituálního modelu. Především pak pro terapeuty substitučních center, kteří by na spiritualitě osob mohli efektivněji pracovat.

Gotické povídky Elizabeth Gaskellové
LIŠKOVÁ, Kristýna
Diplomová práce se zabývá rozborem devíti gotických povídek anglické autorky 19. století Elizabeth Gaskellové. Tyto povídky analyzuje na základě jejich srovnání s prvními gotickými romány a gotickou literaturou obecně. Jedná se o rozbor z hlediska typu prostoru, hrdinů a témat, které se v gotických povídkách E. Gaskellové objevují. Diplomová práce odhaluje, čím se gotické povídky E. Gaskellové od prvních gotických románů liší a jaká nová témata, typy hrdinů či prostředí do nich autorka vnesla. Součástí diplomové práce je též stručně nastíněný životopis E. Gaskellové, ve kterém je kladen důraz na události, které autorčinu tvorbu ovlivnily. Práce se rovněž věnuje několika dalším autorům, kterými se Gaskellová nechala při psaní gotických povídek inspirovat.

České a německé kabaretní scény na českém území v prvních dvou desetiletích 20. století
Poštulková, Marta ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Augustová, Zuzana (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá českými a německými kabaretními scénami na českém území v prvních dvou desetiletích 20. století. Práce nejprve krátce seznamuje s historií vývoje českého kabaretu - s prvními zábavními podniky v Praze a počátky kabaretu u nás. Poté se plně věnuje nejvýznamnějším pražským kabaretním scénám - Lucerně, Rokoku, Červené sedmě a Montmartru - a jejich vzájemnému srovnání. Dále jsou rozebrány další kabaretní scény- mezinárodní a české. Následně jsou podány charakteristiky nejvýznamnějších osobností kabaretu a jejich vzájemné ovlivňování a přínos českému kabaretu. Poslední část práce rozebírá příčiny zániku většiny kabaretních scén ve 20. letech a hodnotí přínos kabaretu do budoucna.

Studium elektronové struktury a krystalických fází teluru z prvních principů
Hemzalová, P. ; Legut, Dominik ; Šob, Mojmír
Na základě výpočtů elektronové struktury z prvních principů je studována elektronová struktura a totální energie sedmi krystalových modifikací teluru.

Paďouři, trampové a netrampové: proměny české krajiny na konci 19. a v prvních desetiletích 20. století v důsledku návratu městského obyvatelstva k "přírodě"
Posledníková, Jiřina ; Matoušek, Václav (vedoucí práce) ; Lenderová, Milena (oponent)
Práce pojednává o proměnách české krajiny na konci 19. a v prvých desetiletích 20. století v důsledku návratu městského obyvatelstva k přírodě. Nejdříve se zabývá fenoménem návratu k přírodě a dále faktory, které se k němu pojí, tj. industrializace, průmysl, romantismus a volný čas. Tyto faktory nevedly pouze ke vzniku fenoménu návratu samotného, ale i fenoménů dalších, tj. ochrana přírody, rozmach sportovních činností. Jedním z ústředních motivů této diplomové práce byl předpoklad, že lidé uzavření do městských aglomerací záhy touží po alespoň chvilkovém, ale pravidelném úniku z rušného prostředí. Formovalo se tak hnutí "návratu k přírodě". Narůstající obliba rekreačních aktivit vedla k výraznějšímu zásahu do charakteru krajiny; rekreační aktivity byly také jedním z prostředků šíření městské civilizace na venkov. Práce mapuje vznik a vývoj základních volnočasových aktivit (turistika, tramping, sport) a také jejich projevů (budování rozhleden, víkendových osad). Modelovou oblastí je prostor Senohrab a Hrusic, od konce 19. století jedna z tradičních rekreačních oblastí obyvatel Prahy.

Postoje učitelů k hyperaktivním žákům
KRÁLOVÁ, Martina
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) neboli porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou je dnes nejčastěji diagnostikovanou psychickou poruchou v dětském věku. Vyskytuje se u 3-6% školních dětí. K hlavním příčinám hyperkinetického syndromu patří nezralost centrální nervové soustavy, kde se uplatňují genetické i negenetické faktory, které vznikají prenatálně. U dětí se pak projevují problémy s pozorností, jsou impulzivní a hyperaktivní. Zásadním krokem pro dítě je vstup do základní školy, která se snaží o socializaci a rozvíjí životní postoje a hodnoty žáka. Od učitelů se očekává, že respektem k osobnosti a individualitě žáka budou i těmto dětem usnadňovat přístup ke vzdělání. Práce s hyperaktivním dítětem, stejně jako s celou třídou, kam hyperaktivní dítě dochází, proto představuje i zvláštní nárok nad rámec běžných výukových kompetencí. V teoretické části práce se snažím nejprve podrobněji popsat problematiku ADHD a věnuji se vývoji pojetí tohoto syndromu a příslušné terminologie od lehké mozkové dysfunkce (LMD) až po současné pojetí ADHD. V jednotlivých kapitolách se zabývám příznaky ADHD, výskytem poruchy, jejími příčinami a diagnostikou. Zařazuji také kapitolu o rozdílných projevech ADHD u obou pohlaví. Podrobněji zpracovávám problematiku adaptace dítěte s ADHD na školní prostředí? popisuji, jaké jsou obvyklé projevy hyperaktivního žáka, jak na něj působí klima třídy, jakou osobností je učitel a jaké má o žácích představy. Uvádím také základní legislativu, zásady a opatření, která se týkají vyučování dětí s ADHD. Vzhledem k významu role rodiny pro fungování dítěte ve škole zařazuji také samostatnou kapitolu o rodině dítěte s ADHD, ve které popisuji vztahy s rodiči a zásady správného výchovného vedení. Na závěr teoretické části se věnuji také poradenským zařízením, která mohou rodiče a učitelé dětí s ADHD využít. Zabývám se tím, jak tato zařízení fungují a co zajišťují. Ve výzkumné části bakalářské práce seznamuji s průběhem a výsledky kvalitativního výzkumu, zaměřeného na zkušenosti učitelů základních škol s výukou hyperaktivních žáků. Předmětem mého zájmu byly především znalosti učitelů a jejich postoje k hyperaktivním žákům, ale i praktické dovednosti, které v přístupu k hyperaktivním žákům uplatňují. Obecné cíle výzkumu formuluji jako čtyři výzkumné otázky: 1) Jaké jsou zkušenosti učitelů s přístupem k hyperaktivním žákům? 2) Jak vypadá spolupráce s rodiči hyperaktivních žáků? 3) Jak vypadá spolupráce s odborným poradenským zařízením? 4) Jaká je praxe při uplatňování metodických pokynů? Výzkumné otázky jsem dále rozpracovala do podoby otázek pro polostrukturovaný rozhovor. Výzkumná zjištění opírám o informace z rozhovorů s deseti učiteli prvního stupně základních škol. K nejdůležitějším výsledkům mého výzkumu patří zjištění, že k lepší adaptaci dětí s ADHD na nároky školy výrazně přispívá přítomnost asistenta pedagoga a dále to, když děti sedí v prvních lavicích. Hyperaktivita neovlivňuje sociální postavení a vztahy dětí s ADHD ve třídě. U učitelů se vyskytuje názor, že hyperaktivitu je možné částečně ovlivnit v rodině. Spolupráce s rodiči učitelům spíše vyhovuje a nechtějí ji měnit. Rodiny spolupracují s pedagogicko? psychologickou poradnou nebo i s dalšími odborníky (psychiatr, neurolog nebo psycholog). Při uplatňování metodických pokynů se učitelé z mého výzkumného souboru na pomoc a rady od PPP nespoléhají a problémy řeší samostatně. Tato práce zprostředkovává autentické zkušenosti učitelů, kteří pracovali s hyperaktivními dětmi. Jsou zde uvedeny informace o specifických nárocích výuky a zásady pro práci s hyperaktivními žáky, které mohou být užitečné pro širší pedagogickou veřejnost.

Proces rozhodování voličů v prvních evropských volbách
Seidlová, Adéla
Tisková zpráva analyzuje deklarovaný počet voličů pro první volby do Evropského parlamentu na konci května 2004 a důvody, pro které se lidé rozhodují, kterou stranu v těchto volbách budou volit. Tyto důvody jsou respondentům předkládany jak komparativně s rozhodováním v národních volbách, tak i specificky právě pro evropské volby. Na závěr je analyzováno volební rozhodování nad volebními lístky.