National Repository of Grey Literature 27,140 records found  beginprevious27131 - 27140  jump to record: Search took 0.74 seconds. 

Comparing tractors and motorized vehicles transport systems with swap bodies in agricultural businesses engaged in primary production.
DVOŘÁK, Tomáš
There are two transport systems used by agricultural businesses engaged in primary production. These are transport systems involving tractors and motorized vehicles. Transport systems involving tractors are made up of motorized vehicles and vehicles that are Toled Grand Super , or more specifically, a motor vehicle plus one or more vehicles that are towed along. A motorized vehicle refers to an agricultural traktor John Deere 6620. Motorized transport systems are comprised of Lorries Tatra 815 Agro. A lorry can only have one additional vehicle connected to itself. The transport systems mentioned above can be used in agricultural businesses engaged in primary production along with similar or identical productions. Motorized transport systems used in agricultural primary production are in the majority of cases applied to additional productions. This is the given transport system framework, which can be setup with adaptations for various uses. It therefore follows that the possibilities of comparing transport systems using universal undercarriages are increased. Expenditure associated with these transport systems, are easily compared. It is also possible to easily compare transport systems involving tractors with motorized transport systems as long as there is no need for more vehicles connected to them. It is obvious that the use of motorized transport systems for longer distances is preferable to transport systems involving tractors. Expenses for every driven kilometre with the comparable transport systems show a significant difference in cost. This difference is 36,85 Kč. On the other hand, it is preferable to use tractors for shorter distances involving a larger amount of material. he cost of one tonne of material transported is different about 11,55 Kč.

Dative in Serbian and Czech
Mašín, Jaroslav ; Giger, Markus (referee) ; Nedvědová, Milada (advisor)
Cílem této práce je porovnat rozdíly meZI používáním dativu v češtině a srbštině. Práce se zabývá i porovnáním v používání dativu volného. Jde výlučně o srovnání současných jazyků, nikoli o zkoumání diachronní. Konfrontací dvou příbuzných jazyků můžeme popsat zónu funkcí dativu. V práci se příliš nezabývám společným znaky v použití dativu v obou jazycích. Pozornost je věnována především rozdílům. Problémem při konfrontativním popisu pádu ve dvou jazycích může být mimo jiné pádová synonymie. Tentýž význam můžeme totiž někdy vyjádřit více pády s různými předložkami a různými významovými odstíny. Tento jev ukazuje na výrazové možnosti v jazyce. Například srbskou konstrukci zadužiti koga čime můžeme přeložit do češtiny podle Srbocharvátsko českého slovníku (1982) v tomto významu konstrukcí: zavázat si koho čím nebo prokázat službu komu. Vidíme, že v češtině si můžeme vybrat sloveso s doplněním v genitivu nebo dativu. -Ah nasje lije po zadužio, pa smo ga zaveli kao počasnog. (Pekié, s. 21) - Ale zato mu pořádně dlužíme, takže ho vedeme v evidenci. (překlad J F, s. 18) Ve své práci vycházím především ze srbské literatury. Díla, která ml posloužila jako jazykový materiál, vyšla poprvé po roce 1945. Jen část z nich vyšla v českém překladu. Pokud dílo v českém překladu vyšlo, uvádím daný překlad do češtiny....

Fuselage design of TL-4000 aircraft
Holiš, Michal ; Jebáček, Ivo (referee) ; Mališ, Michal (advisor)
Táto diplomová práca sa zaoberá návrhom kompozitového trupu štvormiestneho jednomotorového turistického letúnu TL-4000, ktorý spadá do kategórie CS-23 zo zameraním sa na zadnú časť. V tejto práci je vypracovaný návrh vnútornej konštrukcie s ohľadom na posádku a pasažierov. Z navrhnutej konštrukcie je vytvorený MKP model po ktorom nasleduje vypracovanie a vyhodnotenie skladby laminátových a sendvičových častí nosnej konštrukcie pomocou softvérov MSC.Patran/Nastran a ComPost pre vypočítané kombinácie vzdušného zaťaženia.

Desing of a processing chamber for smoked goods production
Čermák, Lubomír ; Košner, Jan (referee) ; Krejčí, Vladimír (advisor)
The aim of the diploma thesis is to design a drying chamber for meat/salami processing. The design itself comes after the necessary information regarding meat drying and curing has been given. The chamber comprises a main frame, stainless steel chamber, chain conveyor, powertrain and a ductwork for the air treatment. All the parameters of moist air are given as calculated for the states encountered during the drying process, i.e. air dehumidification, when passing the cooling coil, and heating. The control system to meet the required environment condition is also suggested.

Optimalization and calculation of transition duct design
Havlíček, Tomáš ; Náhlík, Luboš (referee) ; Paloušek, David (advisor)
The goal of this thesis is to create a methodic and a system, which would involve customized computing and consequent design of the transition duct using input and applied data effectively and would achieve optimized set of parameters. The methodic described in the thesis is applied on transition duct within air main ducting between the filter and gas turbine. Transition duct is a huge mounted assembly consisting of welded parts. NX 5 application was chosen as system environment of the thesis. Master model is a root for both design model and computing model. Weight and material optimization is a desired result which will serve as basis for designing. It is not the goal of this thesis to create one perfect computation model BUT to create a methodic, which would be manageable by any designer equipped by basic knowledge of engineering.

Design Study of Air Cooled Wankel Engine
Šeda, Petr ; Rasch, František (referee) ; Svída, David (advisor)
Diploma thesis deals with calculation and design study of air-cooled Wankel engine and simple mechanical stress of its main parts.

Unmanned Aerial System design competition
Malinowski, Matěj ; Navrátil, Jan (referee) ; Pejchar, Jan (advisor)
Bakalářská práce se zabývá návrhem malého bezpilotního letounu určeného pro soutěž Air Cargo Challenge 2015. Práce je uspořádána dle postupu vývojových prací. Na prvotní koncepční návrh navazuje volba vhodného tvaru letounu a jeho profiláže. Následuje výpočet letových výkonů, maximální vzletové hmotnosti a centráže letounu. Poslední část práce se zabývá konstrukcí letounu a je provedena analýza závislosti užitečného zatížení na hustotě vzduchu.

Thermal calculation of shell-and-tube air cooler
Winter, Petr ; Hejčík, Jiří (referee) ; Jaroš, Michal (advisor)
Bachelor´ s thesis deals with the thermal calculation of shell-and-tube air cooler – air for cooler system of electromotor. It includes inner circle and open outer circle. The bachelor´ s thesis contains concrete calculation of cooler realization. It formulates conclusions and tips for design.

The Primary Air Power Heat Substitution on Biofluid 100
Čukat, Stanislav ; Moskalík, Jiří (referee) ; Baláš, Marek (advisor)
Initial section of this paper discusses the basic classification of exchangers and general principles and laws of heat exchange. Second section outlines the individual types of heat exchangers, used predominantly in the power industry. The final section of the paper offers a design proposal for heat exchangers for primary air heating by waste gas energy, generated by stand Biofluid 100.

Study of the influence of feedstock composition and the values of the modulus of elasticity of concrete
Šafrata, Pavel ; Křížová, Klára (referee) ; Hela, Rudolf (advisor)
Modulus of elasticity is significantly reflected feature of concrete, besides the compressive strength in static design nowadays. Low modulus of elasticity can cause unacceptable deflections for subtle skeletal structures. It is at least irresposible to count with empirical formulas since there is a wide range of materials and additives in production of concrete. The aim of this thesis is to study the influence of large fraction aggregate on static and dynamic modulus of elasticity of concrete and recommendation for appropriate measures to produce concrete with high modulus of elasticity. The experimental part is further following up the influence of air content in concrete on the modulus of elasticity.