Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25,020 záznamů.  začátekpředchozí25011 - 25020  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.72 vteřin. 

Determinanty práce sester na interních odděleních Jihočeského kraje
SKOŘEPOVÁ, Jana
Základní teoretická východiska: Východiskem pro zpracování této práce byla skutečnost, že s požadavky rozvíjející se společnosti se také významně změnil pohled na sesterské povolání. Na současném trhu práce je především poptávka po erudovaných, kvalifikovaných všeobecných sestrách, které jsou schopné flexibilně a nezávisle fungovat v rozmanitých podmínkách, samostatně se vzdělávat a získávat nové zkušenosti. Teoretická část se v úvodu zabývá bližší identifikací práce sester a následně přibližuje jednotlivé atributy, které se práce sester dotýkají, jako vzdělávání, náplň a kompetence. Jedna z kapitol se také zaměřuje na osobnostní předpoklady pro práci sestry a na organizaci práce na interních odděleních. Druhá část teoretické práce se potom věnuje rozboru hlavních determinantů práce. Cíle práce, výzkumné otázky a hypotézy: Pro splnění hlavního záměru práce byly vytyčeny tři cíle. Cíl 1: Identifikovat hlavní determinanty práce všeobecných sester na interních odděleních Jihočeského kraje. Cíl 2: Zmapovat spokojenost sester na interních odděleních Jihočeského kraje. Cíl 3: Zmapovat výskyt syndromu vyhoření u sester na interních odděleních Jihočeského kraje. K dosažení cílů byly v části kvalitativního výzkumu položeny čtyři výzkumné otázky. VO 1: Jaké determinanty své práce sestry udávají nejčastěji? VO 2: Jak jsou sestry spokojeny se svými pracovními podmínkami? VO 3: S jakými motivačními prvky se sestry během své praxe setkaly? VO 4: Jak jsou sestry informovány o fenoménu syndrom vyhoření? Pro kvantitativní výzkum bylo následně stanoveno pět hypotéz. H1: Sestry s vysokoškolským vzděláním označují špatnou organizační strukturu a vedení zařízení jako nejvýznamnější determinant své práce více, než sestry bez vysokoškolského vzdělání. H2: Sestry s vysokoškolským vzděláním vnímají celoživotní vzdělávání jako motivující prvek pro zlepšení kvality ošetřovatelské péče více, než sestry bez vysokoškolského vzdělání. H3: Sestry s  délkou praxe v interních oborech 10 let a méně udávají více pocit uspokojení z práce, než sestry s  délkou praxe v interních oborech delší než 10 let. H4: Sestry s  délkou praxe v interních oborech 10 let a méně udávají více spokojenost s pracovními podmínkami, než sestry s  délkou praxe v interních oborech delší než 10 let. H5: Sestry s celkovou délkou praxe nad 10 let udávají více zkušeností s výskytem syndromu vyhoření, než sestry s délkou praxe 10 let a méně. Metodika: V této diplomové práci bylo využito techniky kvalitativního i kvantitativního sběru dat. Výsledky v první fázi empirického šetření byly získány na podkladě polostrukturovaných rozhovorů, vedených s dvanácti všeobecnými sestrami pracujícími ve čtyřech nemocnicích Jihočeského kraje na odděleních s interním zaměřením (České Budějovice, Tábor, Prachatice, Jindřichův Hradec).  Výsledky výzkumného šetření byly následně analyzovány a zaneseny do kategorií. Druhá část empirického výzkumu obsahuje výsledky kvantitativního šetření, které bylo založeno na získání dat pomocí anonymního dotazníku, určeného všeobecným sestrám pracujících v nemocnicích Jihočeského kraje na odděleních s interním zaměřením (České Budějovice, Tábor, Prachatice, Jindřichův Hradec, Písek, Strakonice, Český Krumlov). Získaná data byla následně roztříděna, popsána a zpracována nejdříve popisnou statistikou do grafů pomocí programu Microsoft Office Excel 2010 a v dalším kroku bylo provedeno statistické vyhodnocení hypotéz. Hypotézy byly testovány chí kvadrát testem v kontingenční tabulce. Zvolená hladina významnosti byla 5 %.

Analýza verbální komunikace ve výuce odborných předmětů na střední škole
STRAKOVÁ, Ilona
Bakalářská práce předkládá námět na dlouhodobější pozorování verbální komunikace ve výuce odborných předmětů. Teoretická část charakterizuje pedagogickou komunikaci se zaměřením na verbální komunikaci ve vztahu k vyučovacím metodám a organizačním formám vyučování využívaných při výuce na střední škole. Navazuje část výzkumná, která se zaměřuje velmi autenticky na průběh verbální komunikace přímo ve výuce odborných předmětů. Hlavním zdrojem výzkumu je videozáznam z konkrétních vyučovacích hodin v návaznosti na pozorování jednotlivých aspektů, forem a výskytu četnosti verbální komunikace učitelů a žáků. Nahlédnutí přímo do děje vyučovací hodiny je velkou inspirací a sebereflexí nejen pro mě samotnou, ale i pro učitele kolegy. Celkový pohled ve výzkumné části dotváří dotazníky pro učitele a žáky, kteří ještě v písemné formě vyplňují své názory a hodnocení na verbální komunikaci odborných předmětů. Osobní kontakt s učiteli a žáky střední školy přímo ve výuce mi přinesl aktuální pohled na danou problematiku mé bakalářské práce.

Ontogeneze trilobitů
Laibl, Lukáš ; Fatka, Oldřich (vedoucí práce) ; Budil, Petr (oponent)
Práce shrnuje současný stav znalostí o ontogenezi trilobitů. V úvodních kapitolách popisuji základní morfologii a anatomii trilobitů a rovněž zmiňuji jejich ekologii, výskyt a potravní strategie. Ve vlastní části mé práce jsem nejprve shrnul dosavadní výzkumy v této oblasti, a dále se detailně zabýval způsoby zachování larev trilobitů, jejich rozmnožováním, růstem, embryologií, postembryonálním vývojem, segmentací a ekologií. Rovněž jsem zmínil možné využití těchto znalostí v ostatních oborech (stratigrafie, biogeografie, apod.). Poslední část práce tvoří současný pohled na systematiku trilobitů a jejich pozici v rámci kmene členovců.

Význam primární a sekundární prevence u kardiovaskulárního onemocnění
Koníčková, Veronika ; Bunc, Václav (vedoucí práce) ; Skalská, Marie (oponent)
Název: Význam primární a sekundární prevence u kardiovaskulárního onemocnění Cíle práce : Vypracovat teoretický základ k vybranému tématu. Popsat základní principy primární a sekundární prevence a tím připravit podklad pro tvorbu dotazníků. Dotazník sestavit tak, aby doplňoval informace získané z literatury o pohled do praxe. Potvrdit nebo vyvrátit zvolené hypotézy na základě dotazníku. Diskutovat nejčastěji se vyskytující jevy a porovnat je s nejnovějšími uváděnými informacemi. Vyvodit závěry a doporučení. Metoda: Pro zpracování teoretické části byla použita metoda rešerše. Porovnávala jsem získané informace a přikláněla se k nejlépe ověřeným. Teoretická část vyústila v cíle a úkoly práce. Pro praktickou část jsem provedla šetření pomocí dotazníků, které přineslo doplňující informace k problematice primární a sekundární prevence. V závěru jsem získaná data porovnávala s informace získanými z prostudované literatury. Výsledky: Nedostatek informací v oblasti primární a sekundární prevence je hlavně u mladistvých ve věku 10-15 let. Tento trend je doprovázen jejich zhoršujícím se zdravotním stavem a občasným výskytem "civilizačních chorob" , který může přinést komplikace v dospělém věku. Osvěta bude nutná v oblasti šíření informací. Dalším zjištěným negativem je stále se snižující množství pohybové...

Chránění transformátoru rozdílovou ochranou
Jára, Jaroslav ; Haluzík, Evžen (oponent) ; Toman, Petr (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce je zaměřena na poruchy transformátorů, princip chránění těchto transformátorů a návrhem rozdílové ochrany transformátoru. První část práce se zabývá poruchami transformátorů, rozdělením těchto poruch, druhy zkratů a zemních spojení, příčinami vzniku zkratů a následky poruch olejových transformátorů. Druhá část bakalářské práce je obecný pohled na problematiku ochran. Zde jsou popsány funkce ochran, požadavky na tyto ochrany jako je selektivita, rychlost působení, citlivost a přesnost, spolehlivost, třídění ochran, způsoby chránění podle druhu poruchy a velikosti jmenovitého výkonu transformátorů. Dále je tu popsán princip diferenciálních ochran. Jsou zde ukázky ochran dnes už historických a současných moderních ochran. Třetí část popisuje návrh rozdílové ochrany transformátoru. Obsahuje výpočet zkratových poměru na transformátoru, příklad výpočtu třífázového zkratu, kontrolu přístrojových transformátorů proudu, vlastní nastavení ochrany a zhodnocení nastavení.

Kolektiva v současné angličtině
ŠULCOVÁ, Tetyana
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou kolektivních podstatných jmen v současné angličtině. Teoretická část se věnuje vymezení definice, popisu a rozdělení anglických substantiv, zvláštnostem jejich užití a rozdílům v užití mezi britskou a americkou angličtinou. Dále poskytuje krátký pohled na jejich etymologický původ, způsob utváření a současný vývoj v této lexikální oblasti. Praktická část se zaměřuje na zkoumání výskytu kolektivních substantiv v britském tisku a jejich chování ve shodě se slovesem a zájmenem a poskytuje sémantický výčet nalezených kolektiv. Excerpované podklady pro výzkum v praktické části byly získány z britských novinových deníků The Guardian a The Independent.

Malware - rizika a protiopatření
Hejduk, Jakub ; Luc, Ladislav (vedoucí práce) ; Veber, Jaromír (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou v oblasti počítačů, internetových sítí a to malwarem. V práci je definováno, co je malware, jak se rozděluje, jaká je jeho historie z pohledu výskytu a činnosti. Dále nabízí pohled na jeho samotnou funkčnost, a jakým rizikům může uživatele vystavit. Taktéž jsou v práci uvedeny příklady známých hrozeb dnešní doby. Práce poskytuje náhled na antivirové respektive antispywarové ochrany, které jsou k dispozici na trhu. Popisuje jejich funkce, vlastnosti, hodnocení v rámci testů a jaké protiopatření poskytují uživateli. Poslední částí teoretické části je předpověď, jak se budou tyto hrozby v budoucnosti vyvíjet a jaký budou mít dopad na uživatele. Nemalou součástí této práce je dotazníkové šetření současného stavu povědomí o malware mezi lidmi. V průzkumu hodlám zjišťovat, zdali lidé mají povědomí o této hrozbě, jak se proti němu bránit a zdali se s touto problematikou již setkali a jak tuto situaci řešili. Práce by měla přinést zvýšené povědomí o těchto hrozbách, aby si lidé více uvědomovali, co mohou provést s nezabezpečeným počítačem. Závěr přinese výsledky průzkumu, kde vyhodnotím, jaká je situace mezi lidmi ve vztahu k malware.

Postoje rodičů a žáků k záškoláctví
VESECKÁ, Nela
Záškoláctví charakterizujeme jako poruchu chování, kdy žák ze své vlastní vůle zameškává školní vyučování, bez řádného omluvení. Absenci žáka omlouvá pedagog, nikoliv rodič, a to na základě písemné žádosti zákonného zástupce či plnoletého žáka, vždy v souladu s pravidly školy. Záškoláctví je vážný přestupek, kterým žák úmyslně neplní povinnou školní docházku, a tím porušuje školní řád a zároveň školský zákon. Zmíněný sociálně patologický jev není v současné době ojedinělým problémem školní praxe, stal se nedílnou součástí základního, i středního vzdělávání. Vzhledem k jeho závažnému charakteru, aktuálnosti a možným negativním důsledkům si zasluhuje hlubší prozkoumání. Předkládaná bakalářská práce Postoje rodičů a žáků k záškoláctví se snaží odhalit pohled současných žáků 9. tříd základní školy na problematiku záškoláctví na základě analýzy jednotlivých složek postojů. Jejím cílem je tedy mapování názorů, emocionálních reakcí a sklonů k chování žáků k danému předmětu postoje. Zároveň nastiňuje, jaká stanoviska ke zmiňované problematice vnímají žáci u svých rodičů. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. Teoretická část shrnuje poznatky o problematice záškoláctví. První z kapitol se zabývá záškoláctvím v obecné rovině, tedy především vymezením pojmů a definicí záškoláctví. V následujících kapitolách je věnována pozornost typologii záškoláctví, podrobné analýze různorodých příčin záškoláctví, řešení a v neposlední řadě velmi důležité prevenci zmiňovaného sociálně patologického jevu. Empirická část je postavena na kvalitativním výzkumu, a pro naplnění cíle práce byla zvolena technika sběru dat polostrukturovaný rozhovor. Respondenty se stali žáci ZŠ Vltava v Českých Budějovicích, s nimiž byl po uzavření klasifikace realizován rozhovor, týkající se předem připravených oblastí otázek, vycházející z vymezeného cíle práce. Z uskutečněného výzkumu vyplynulo, že současní žáci 9. třídy se staví k problematice záškoláctví negativně. Ukázalo se, že respondenti odmítají skutečnost, že by se záměrně dopouštěli zmíněného sociálně patologického jevu, i když většina z nich přiznává, že mnohdy simulují zdravotní potíže, aby mohli zůstat doma a zameškat školní vyučování. Tento paradox vzniká proto, že žáci nemají žádné informace o typologii záškoláctví, stejně tak jako si neuvědomují možné důsledky tohoto fenoménu, a nevědí tak, že i takové zmiňované předstírání zdravotních komplikací se řadí mezi záškoláctví. Výzkum dále potvrdil, že i rodiče mají záporné postoje k dané problematice, i když mnohdy tento sociálně patologický jev podporují svým počínáním, a to tím, že mnohdy nechávají své ratolesti bez závažného důvodu doma, v době, kdy by měli být přítomni ve škole. Tato situace vzniká také právě z důvodu, že si neuvědomují důsledky svého konání. Nutno dodat, že výsledky průzkumu mohou být značně zkreslené, jelikož postoje k záškoláctví ovlivňuje spousta faktorů. Předkládaná bakalářská práce by měla přinést ucelený pohled na problematiku záškoláctví. Výsledky výzkumu by mohly být využity jako podklad pro pedagogické pracovníky, kteří jsou ve své praxi v kontaktu se zmiňovaným sociálně patologickým jevem, dále zejména pro rodiče a širokou veřejnost, která se o danou problematiku zajímá.

Povědomí seniorů o depresi
NOVÁKOVÁ, Kateřina
Povědomí seniorů o depresi Deprese je duševní onemocnění, které postihuje všechny oblasti lidského života. Neznamená to, že se člověk zbláznil. Je to nemoc jako každá jiná. Akorát není vidět na první pohled. Nelze ji změřit, nebo proti ní očkovat. To ale rozhodně neznamená, že je méně závažná, nebo že by jí neměla být věnována žádná pozornost. Spíše naopak. Možná právě kvůli tomu, že ji nelze poznat na první pohled, bychom ji měli věnovat velkou pozornost, pokud na sobě zpozorujeme nějaké příznaky, a rozhodně bychom ji neměli podceňovat! Tato bakalářská práce se zabývá depresí, zaměřuje se na specifika deprese ve stáří. Teoretická část se zaobírá depresí a depresí ve stáří. I když mají mnoho vlastností společných, určité rozdíly mezi nimi přece jen jsou. Nejvýznamnější je asi ten, že deprese ve stáří se často skrývá za somatické potíže, a proto není snadné ji rozpoznat. Dále se zabývá jejich výskytem v populaci, rizikovými faktory, které mohou vést k rozvinutí deprese, jejich příznaky a projevy, typy, případnými následky a jejich léčbou. Praktická část se zaměří na vyhodnocení rozhovorů s pěti seniory na téma deprese, které mají pomoci zjistit, jaké je mezi seniory povědomí o tomto onemocnění. Cílem praktické části bakalářské práce bylo zjistit povědomí seniorů o depresi. Dílčím cílem zjistit, jak senioři přistupují k prevenci tohoto onemocnění. K realizaci výzkumu byla použita strategie kvalitativního výzkumu, metoda dotazování, technika polostrukturovaný rozhovor. Schéma polostrukturovaného rozhovoru je tvořeno 25 otázkami, které jsou rozdělené do pěti okruhů. Výzkum se uskutečnil v Domově pro seniory Máj, p.o. České Budějovice v Českých Budějovicích. Výzkumný soubor tvoří pět respondentů, kteří byli vybráni záměrným výběrem. Kritérii záměrného výběru byl souhlas respondentů s uskutečněním rozhovoru a Škála deprese dle Yessavage, která otestovala, zda vybraní respondenti sami netrpí depresí. I přesto, že některé odpovědi byly hraniční, podle této škály z nich v době výzkumu neměl klinickou depresi žádný. Z výsledků uskutečněného výzkumu vyplývá, že senioři ví, co je to deprese a co všechno obnáší. Znají její příznaky, události, které jí mohou předcházet a ví, na koho by se mohli obrátit v případě déle trvající smutné nálady a depresivních pocitů. Všechny odpovědi týkající se deprese se dají považovat za uspokojivé. Největší problém nastal u otázek s jakým onemocněním je deprese ve stáří často zaměnitelná a jak dlouho by měly trvat depresivní pocity, aby se mohla diagnostikovat klinická deprese. Další ?problémovou? otázkou byla léčba. Všichni dotázaní uvedli léky, ale pouze dva z nich si vzpomněli také na nefarmakologickou léčbu. Navíc někteří uvedli, že deprese jako nemoc nelze vyléčit, což je dle mého názoru velmi alarmující myšlenka. Možná je to dáno dobou, v jaké vyrůstali a prožili větší část svého života, nebo nějakým jinými faktory. Deprese a její příznaky se v seniorském věku často podceňují a připisují se jiným onemocněním, což by se rozhodně nemělo stávat. Mezi má doporučení určitě patří mnohem více informovat seniory o tomto onemocnění. Hlavně o jeho léčbě. Z výzkumu vyplynulo, že když se řekne léčba, všichni z dotázaných si vybavili léky. Ale jen dva respondenti uvedli i jiné odpovědi. Z toho pouze jeden psychoterapii. Což dle mého názoru není nejlepší. Domnívám se ale, že to vyplývá ze skutečnosti, že senioři jsou zvyklí brát často velké množství léků na různé somatické potíže. Podle mého názoru z toho můžeme usuzovat, že je důležité ještě více se soustředit na informovanost o depresi mezi seniory. Hlavně rozšířit povědomí o její léčbě mezi touto cílovou skupinou. Například formou různých letáků. Obecně bych se více zaměřila na seniorskou populaci.

Patologické jevy u dětí a mládeže
Cardová, Ilona ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Charakter diplomové práce je teoreticko -empirický. Diplomová práce je věnována problematice sociálně patologických jevů dětí a mládeže a problematice kázně. V teoretické části jsou popisovány některé druhy sociálně patologických jevů, jejich nejčastější projevy, způsoby prevence a následná řešení. Důležitou součástí teoretické části je též problematika kázně, její projevy a řešení. Empirická část je věnována výzkumu na SOŠ, za účelem zjistit míru výskytu sociálně patologických jevů a následné ovlivnění kázně. Cílem je nejen zmapovat četnost výskytu, ale i pohled studentů a pedagogů na danou problematiku. Jaká je vhodná prevence či řešení sociálně patologických jevů a nekázně u studentů SOŠ. Tato zjištění by mohla být přínosem pro pedagogy, kteří se s touto problematikou každodenně potýkají. Ve výzkumné části byla použita dotazníková metoda pro pedagogy a žáky, a dále byla doplněna analýzou školních dokumentů za období roku 2006-2009. Průzkumem byl prokázán zvyšující se výskyt sociálně patologických jevů v kontextu s nekázní. Na základě zjištěných výsledků lze říci, že i když míra kázeňských problémů narůstá, není vždy důsledně řešena, zejména v nejednotném přístupu pedagogů.