|
Použití videonahrávek ve vzdělávání budoucích učitelů matematiky
Stachová, Barbora ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá použitím videonahrávek ve vzdělávání budoucích učitelů matematiky. Cílem práce bylo a) na základě studia literatury zpracovat význam a způsob využití videonahrávek ve vzdělávání učitelů matematiky, b) vybrat videoukázky z hodin matematiky, které jsou využitelné v předmětu Didaktika matematiky pro budoucí učitele matematiky, a navrhnout jejich konkrétní využití (kontext, otázky pro studenty), c) vyzkoušet některé navržené aktivity s videoukázkami se studenty učitelství. V teoretické části jsou sumarizovány některé výsledky videostudie TIMSS a podán přehled o způsobu využití videonahrávek hodin matematiky ve vzdělávání budoucích učitelů i učitelů z praxe. Jsou zmíněny výsledky některých výzkumů z této oblasti. Jádro práce tvoří praktická část. Ve čtvrté kapitole je popsáno 12 videopřípadů, tedy videoukázek s navrženými úkoly pro studenty učitelství. V páté kapitole je uvedena výzkumná sonda, v níž byly použity dvě mnou navržené videoukázky a ověřen jejich výukový potenciál. V šesté kapitole je udělána analýza reakcí studentů na celou vyučovací hodinu a je zdůrazněna odlišnost v zaměření jejich pozornosti na určité jevy hodiny. V práci uvádím ukázky autentických reakcí studentů učitelství matematiky, které ilustrují konkrétní problematiku didaktických analýz videoukázek.
|
|
Rozvoj čtenářství u sluchově postižených dětí mladšího školního věku
Lipská, Klára ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Chmelíř, Václav (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo zjistit problematické oblasti v souvislosti sluchového postižení u dětí mladšího školního věku a rozvoje čtenářství, na základě zjištěných informací navrhnout metodický materiál a ověřit jej v praxi. Metodický materiál obsahuje text Já Baryk od Františka Nepila v originále a v upravené verzi, návrh postupu pro vyučující a pracovní list. Nejdůležitější částí metodického materiálu je CD s úvodním slovem, upraveným textem a slovníčkem ve znakovém jazyce. Ověření v praxi u dětí pátého ročníku ZŠ ukázalo nutnost vytvoření dalších podobných materiálů, jelikož znakový jazyk nejen umožňuje porozumění dějové linii a souvislostem vyplývajících z příběhu, ale je především účinným prostředkem vedoucím ke čtení v českém jazyce.
|
|
Zavedení in-line bruslení do škol
Hodicová, Lenka ; Hájek, Jeroným (vedoucí práce) ; Přibyl, Ivan (oponent)
Teoretická část diplomové práce je řešena na základě uplatnění hned několika metod. Jedná se především o metody vyhledávání a porovnávání údajů, které se týkají vývoje in-line bruslení, přehledu druhů in-line bruslí a nejvhodnějších doplňků a údajů o správném fyzickém vývoji dítěte. Materiál byl získáván převážně studiem odborné literatury a tištěných pramenů a internetových zdrojů. V teoretické části byly též užity metody analýzy, syntézy, srovnávání, zobecňování a konkretizace, indukce a dedukce.
|
|
Zakladatelský finanční plán
Nedvěd, Petr ; Středová, Ivana (vedoucí práce) ; Vávrová, Hana (oponent)
Diplomová práce hodnotí finanční situaci vznikající společnosti. V teoretické části jsou popsány základní účetní výkazy společnosti (rozvaha, výkaz zisků a ztrát a výkaz cash flow) a postup finanční analýzy. Praktická část se věnuje prvním třem rokům existence společnosti. Je zde uvedena volba právní formy podnikání a analýza nákladů a výnosů. Na základě poměrových ukazatelů likvidity, aktivity, zadluženosti a výnosnosti vypočítaných z údajů získaných z účetních výkazů je zde analyzována finanční situace a vývoj společnosti.
|
|
Vzdělávací projekt pro popularizaci chemie
Šedivá, Renata ; Zákostelná, Barbora (oponent) ; Šulcová, Renata (vedoucí práce)
Univerzita Karlova v Praze - Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky chemie Praha 2010 Bakalářská práce Vzdělávací projekt na popularizaci chemie Renata Šedivá Předkládaná práce je návrhem Vzdělávacího projektu na popularizaci chemie, měla by inspirovat a motivovat učitele chemie k zařazení takového projektu do výuky a pomoci jim při jeho přípravě a realizaci. Návrh sestává z časového a obsahového harmonogramu projektu a deseti vybraných experimentů, k nimž byly vytvořeny protokoly obsahující seznam pomůcek a chemikálií, postup při provádění experimentu, princip experimentu, poznámky a doporučení. Práce je doplněna dokumentací z realizace projektu ve formě fotografií a videa umístěné na DVD v přílohách. Projekt je určen pro žáky výběrového semináře nebo chemického kroužku na střední škole. Výsledkem projektu je prezentace experimentů řešiteli žákům nižších ročníků, která by je měla motivovat ke studiu chemie.
|
|
Postoje žáků rozvíjené výukou zeměpisu
Kunová, Šárka ; Řezníčková, Dana (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou žákovských postojů, která je na pomezí pedagogiky, sociologie, psychologie a oborových didaktik. Hlavním cílem práce bylo přiblížit problematiku postojů, poukázat na úroveň jejich zpracování ve vzdělávacích dokumentech, na základě analýzy navrhnout přehled postojů, představit metody měření a komentovat vybrané případové studie. Těmto cílům odpovídá obsah, struktura i metodika práce. První část vymezuje na základě dostupné odborné literatury klíčové pojmy. Následuje analýza kurikulárních dokumentů Česka a vybraných států z pohledu rozpracovanosti a konkretizace postojů v nich. Na základě analýzy kurikul je předkládán návrh, na které postoje by se měla výuka zeměpisu v Česku soustředit. V páté kapitole jsou nastíněny metody měření postojů, které lze využít pro plánovaný výzkum a následně jsou v kapitole šesté uvedeny příklady studií a výzkumů zaměřených na zjišťování postojů s využitím zmiňovaných metod. V závěru je snaha posoudit stav a míru rozpracovanosti postojů v současném českém školství a nastínit plánované šetření týkajících se žákovských postojů. Klíčová slova: postoj - hodnocení - kurikulum - sémantický diferenciál - Česko
|
|
Informační systém pro jazykovou agenturu
Kunčar, Jiří ; Bejček, Eduard (oponent) ; Spousta, Miroslav (vedoucí práce)
Cílem práce je navrhnout a implementovat modulární informační systém pro podnik zabývající se zejména výukou jazyků, tlumočením a překlady. Práce obsahuje analýzu podnikových procesů a řešení problémů při návrhu databázového schématu. Hlavní součásti vytvořeného systému zahrnují moduly pro evidenci kurzů, správu uživatelů a tvorbu účetních podkladů. Systém je realizován za pomoci technologie PHP a frameworku CakePHP s využitím MySQL databáze pro ukládání strukturovaných dat. V práci jsou rozebrány výhody používání frameworku při vývoji webových aplikací a možné využití existujících systému pro správu obsahu.
|
|
Úvod do práce v programu GeoGebra pomocí netradičně formulovaných úloh
Saulich, Lukáš ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Cílem diplomové práce bylo navrhnout, vytvořit a ověřit v praxi způsob, jejž může učitel použít se žáky, kteří teprve začínají s programem dynamické geometrie (konkrétně GeoGebra) pracovat tak, aby toto uvedení bylo efektivní, časově úsporné a aby přineslo žákům z matematického hlediska i něco nového. Byla provedena rešerše literatury s cílem postihnout, jaké možnosti má učitel, chce-li začít programy dynamické geometrie používat. Podrobněji jsem popsal dva zahraniční výzkumy. Navrhl jsem a vyzkoušel se žáky sérii 6 úloh spojených příběhem. Úlohy jsou situovány na pozadí s fotografií, což je vizuálně zajímavé a ukazuje spojení matematiky s praxí. Ukázalo se, že úlohy jsou pro uvedení do práce s programem vhodné. V práci jsou popsány některé obtíže žáků spojené s prací v GeoGebře. Podrobně je rozebrán způsob tvorby jedné z úloh a je uvedeno 15 dalších úloh vytvořených na pozadí s fotografií.
|
|
Vývoj řízený testy
Kopecký, Martin ; Buchalcevová, Alena (vedoucí práce) ; Mészáros, Jan (oponent)
Aplikační programy se dnes musí vyznačovat především vysokou spolehlivostí a co nejkratší reakcí na změny okolního prostředí. Vývoj řízený testy je technika, která si klade za úkol umožnit a zjednodušit vývoj takto orientovaných programů. Hlavním cílem práce je aplikace této techniky na konkrétním příkladě a tedy i vytvoření fragmentu programu v jazyku Java za použití zkoumané techniky. Pro splnění cíle bylo třeba vytvořit popis techniky TDD a upravit ji pro použití s výukovým vývojovým prostředím BlueJ. Posláním práce je přiblížit vývoj řízený testy studentům Vysoké školy ekonomické v Praze a zjednodušit jim tak jeho studium. Přínosy úzce souvisejí s cíli práce, jde především o modifikaci existujícího teoretického přístupu a jeho následné použití v praxi. Text se nejprve zabývá vývojem řízeným testy v obecné rovině, zkoumá předpoklady, postup při jeho aplikaci a z ní plynoucí přínosy. Poté aplikuje obecné poznatky v programovacím prostředí BlueJ a definuje upravený cyklus TDD, který těží z předností BlueJ. Upravený cyklus je v druhé části práce použit při vývoji části jednoduchého programu.
|
|
Gendr stereotypes in english language course books for grammar and secondary schools
Svobodová, Pavla ; Higgins, Bernadette (oponent) ; Chalupský, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá výskytem genderových stereotypů v učebnicích anglického jazyka pro gymnázia a střední školy. Její teoretická část nabízí čtenáři náhled do problematiky genderu tím, že definuje jeho základní pojmy a popisuje jednotlivé oblasti, ve kterých se vyskytují genderové stereotypy. V praktické části autorka analyzuje tři různé učebnice anglického jazyka z hlediska výskytu výše zmiňovaných stereotypů. Výzkum mezi třemi skupinami studentů pracujících s vybranými učebnicemi zprostředkovává jejich pohled na problematiku genderových stereotypů a doplňuje autorčiny analýzy jednotlivých učebnic. Spolu se skupinami studentů se autorka snaží navrhnout zlepšení obsahu učebnic tak, aby se vyhýbaly genderovým stereotypům. Na závěr jsou všechny tři učebnice srovnány a je posouzeno, zda učí studenty genderové tolerantním postojům a jsou tudíž vhodné či nevhodné pro účely výuky.
|