Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 624 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.05 vteřin. 

Konec světa - hledání struktury
Dodova, Borjana ; Ryšavý, Martin (vedoucí práce) ; Šerý, Ladislav (oponent)
Práce se zabývá katastrofickým myšlením v~širším společensko-kulturním kontextu. Vytváří paralely mezi fyziologickým, politickým a uměleckým pohledem na krizové situace. Jako konkrétní případ možného konce světa je detailněji zkoumána Studená válka. Text popisuje spojitost mezi improvizací a postmoderním uvažováním.

Shrnutí zahraničních poznatků o vzniku a vývoji EDZ v krystalinických horninách - rešerše
Vavro, Martin ; Souček, Kamil ; Staš, Lubomír ; Vavro, Leona
Předložená rešerše shrnuje zahraniční poznatky o vzniku a vývoji EDZ v krystalinických horninách se zaměřením zejména na zásadní výsledky kanadského, švédského, finského a švýcarského výzkumného programu. Studie je rozdělena, kromě úvodu, do celkem sedmi hlavních textových kapitol, které se postupně věnují: (1) definici základních pojmů, (2) přehledu hlavních světových lokalit podzemních výzkumných laboratoří, na kterých byl prováděn výzkum EDZ, (3) metodám popisu a charakterizace EDZ, (4) hlavním faktorům ovlivňujícím vznik porušení okolo ražených děl a časovému vývoji EDZ. Přehled výsledků výzkumů EDZ se zaměřením na evropské podzemní laboratoře v krystalinických horninách (Stripa, Äspö, Onkalo/Olkiluoto a Grimsel) a jejich shrnutí je pak obsahem závěrečných dvou kapitol.\nZ provedené rešerše stěžejních publikovaných studií a výsledků in situ experimentů vyplývá, že pro horninový masiv s nízkou úrovní napětí, tj. v prostředí bez odlupování a odpadávání horniny je zvolená razící metoda základním řídícím faktorem, který určuje rozsah a charakter porušení. Použitím mechanického způsobu rozpojování se může vytvořit pásmo porušení horniny o mocnosti menší než 3 cm od stěny díla, ve kterém narůstá mikroporušení přispívající ke zvýšení hydraulické vodivosti. Na některých podzemních laboratořích (Äspö, Grimsel) byl, v případě ražby metodou TBM, zjištěn rozsah EDZ dokonce do 5 mm.\nNaopak ražba podzemního úložiště, resp. podzemních děl obecně za použití vrtání a trhacích prací může vytvářet mnohem rozsáhlejší poškození v okolí díla (řádově několik decimetrů) než je tomu u technologie TBM (první centimetry). Rozsah poškození se postupně snižuje se vzdáleností od stěny díla.

Martin Heidegger: Člověk, svět a prostor
Kocman, Vojtěch ; Čapek, Jakub (vedoucí práce) ; Ritter, Martin (oponent)
4 Abstrakt Tato práce představuje pokus o interpretaci klíčových momentů Heideggerovy koncepce prostorovosti. Vzhledem k tomu, že Heidegger své chápání prostorovosti nikde v systematické podobě nepodává, je nezbytné pracovat s velkým množstvím často fragmentárních primárních textů. Další obtíž představuje autorův jazyk, který klade značné nároky na překladatele; všechny klíčové texty uvedené v této práci překládáme. Heidegger se v rámci své koncepce označované jako topologie bytí pokouší myslet prostor nikoliv jako kvantifikovatelnou veličinu, nýbrž v návaznosti na řecký pojem τόπος, tedy jako kvalitativně určené místo. Tato práce se soustředí jak na Heideggerovo rané dílo, tak i na jeho pozdní období, ve kterém topologické myšlení hraje centrální roli; pokouší se rovněž identifikovat souvislosti mezi nimi. Zásadní význam přitom budou mít pojetí myšlení jako cesty, souvislost myšlení a básnění a vztah prostoru a času, který je v Heideggerově pozdním díle chápán jako rovnocenný. Pouze naznačeny zůstanou další směry, kterými je možné se v souvislosti s bádáním v oblasti Heideggerovy koncepce prostorovosti pohybovat: kritika současného způsobu odkrývání světa, prohloubený vztah k řeckému myšlení a další promýšlení vztahu prostorovosti a bytí. Klíčová slova: Heidegger, svět, prostorovost, prostor, jazyk,...

J.W. Goethe: FAUST / complex costume costume design/
Škandíková, Lucia ; Zbořilová, Jana (vedoucí práce) ; Zábrodská, Dana (oponent)
Táto diplomová práca sa v teoretickej časti zaoberá zobrazením diabla v kultúrnych a historických kontextoch a to síce v dejinách ľudstva, vo výtvarnom umení, v literatúre, vo filme, v divadle a v ľudovom stredoeurópskom prostredí. Následne na to sa zameriava na diabla v súvislostiach, podľa ktorých sa jeho interpretácia formuje. V praktickej časti je popísaná moja vlastná skúsenosť z interpretácie divadelnej postavy diabla a sleduje jeho premeny v rôznych dramatických textoch a to konkrétne v: Majstrovi a Margaréte od M. Bulgakova, Bratoch Karamazových od F. M. Dostojevského, Dantovi - Light in a Darkness od P. Boháča, Bezbožných dievkach od J. Kráľa a podrobnejšie vo Faustovi od J. W. Goetheho.

Současná ruská dramatika jako problém dramaturgický
Čepková, Kristýna ; Kudláčková, Jana (vedoucí práce) ; Vedral, Jan (oponent)
Práce se zabývá zkoumáním současné ruské dramatiky z hlediska dramaturgie. Soustředí se na specifické vlastnosti této dramatiky a možnosti, které nabízí divadelním tvůrcům. Autorka v úvodní kapitole zmiňuje vývoj ruského dramatu v posledních letech a pojmenovává některé umělecké tendence současných autorů. Ve druhé kapitole se zabývá jedním z předních dramatiků, Olegem Bogajevem a jeho hrou Ruská všelidová pošta, kterou přeložila. Tato kapitola zahrnuje též úvahu nad inscenačním řešením a reflexi překladatelské zkušenosti. V třetí kapitole píše autorka o jednom z nových divadelních center Ruska ? městu Toljatti a jednom ze zdejších slavných dramatiků, Juriji Klavdijevovi. Rozboru jeho hry Anna a reflexi spolupráce na její inscenaci je věnována převážná část této kapitoly. Na jejím konci autorka stručně srovnává Klavdijevův text s Bogajevovým. V závěru shrnuje svou práci a zamýšlí se nad významem nových ruských her nejen pro české divadlo.

Purkyněho kolotoč
Kulka, Jan ; Daňhel, Jan (vedoucí práce) ; Doruška, Tomáš (oponent)
Tento text představuje teoretická východiska a konceptuální pozadí praktické bakalářské práce ? Kouzelné skříňky. Tato skříňka je vlastně speciálním promítacím přístrojem, jehož projekce cílí na změněné stavy. Hlavním inspiračním zdrojem je praotec kinematografie Jan Evangelista Purkyně a jeho experimenty.

De triplici via / O trojité cestě Sv. Bonaventury (překlad a komentář)
Veselý, Jindřich ; Wernisch, Martin (vedoucí práce) ; Karfíková, Lenka (oponent)
Tato práce přináší překlad a komentář spisu De triplici via sv. Bonaventury. Úvodní část práce referuje o životě a díle sv. Bonaventury a zasazuje dílo De triplici via do kontextu ostatních jeho děl věnovaných spiritualitě, dále klade otázku po aktuálnosti předkládaného díla. V následující části se práce zaměřuje na spis De triplici via jako celek, na jeho hlavní teologická témata a motivy a rovněž na jeho strukturu. Ve své hlavní části přináší práce obsáhlý a místy kritický komentář daného spisu a jeho překlad do českého jazyka. Závěr pak přináší stručné zamyšlení nad otázkou po aktuálnosti spisu, položenou v úvodu. V příloze se nachází latinské znění De triplici via. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

České divadlo pro děti v první polovině 19. století
Řezníčková, Kateřina ; Provazník, Jaroslav (vedoucí práce) ; Machková, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá českým divadlem pro děti v první polovině devatenáctého století. První kapitola se věnuje úvodu do kontextu doby, připomíná historické souvislosti, vývoj školství a literatury pro děti v té době. Další kapitola shromažďuje zprávy o realizovaných dětských představeních, stejně jako rozebírá teoretická pojednání, která se věnují způsobu hraní divadla v té době. Nejobsáhlejší kapitola pojednává o textech divadelních her pro děti, přeložených do češtiny, zejména o hrách Christiana Felixe Weisseho. Poslední dvě kapitoly se věnují původním českým textům, jednak regulérním činohrám, jednak kratším textům uveřejněných v časopise Přítel mládeže.

Rozvoj čtenářství u sluchově postižených dětí mladšího školního věku
Lipská, Klára ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Chmelíř, Václav (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo zjistit problematické oblasti v souvislosti sluchového postižení u dětí mladšího školního věku a rozvoje čtenářství, na základě zjištěných informací navrhnout metodický materiál a ověřit jej v praxi. Metodický materiál obsahuje text Já Baryk od Františka Nepila v originále a v upravené verzi, návrh postupu pro vyučující a pracovní list. Nejdůležitější částí metodického materiálu je CD s úvodním slovem, upraveným textem a slovníčkem ve znakovém jazyce. Ověření v praxi u dětí pátého ročníku ZŠ ukázalo nutnost vytvoření dalších podobných materiálů, jelikož znakový jazyk nejen umožňuje porozumění dějové linii a souvislostem vyplývajících z příběhu, ale je především účinným prostředkem vedoucím ke čtení v českém jazyce.

Křestní obřady Syrské ortodoxní církve z Antiochie
Eisenhammer, Rudolf ; Ventura, Václav (vedoucí práce) ; Kotas, Jan (oponent)
Bakalářská práce: Křestní obřady Syrské ortodoxní církve z Antiochie. Rudolf Eisenhammer Resumé. Tato bakalářská práce se zabývá křtem, jak je praktikován v Syrské ortodoxní církvi z Antiochie. Přiměřeně se pak týká Syrské katolické církve, Malenkarské ortodoxní církve, Malenkarské katolické církve a Syrských protestantských církví, kde je užíván přibližně týž ritus. Těžištěm této práce je překlad textů křestních obřadů Syrské ortodoxní církve z Antiochie do češtiny. Je to překlad oficiálního německého textu vydaného pod záštitou autority mor Julia Ješuha Čičeka, arcibiskupa Středoevropské arcidiecéze. Dále je zde pojednáno o vážnosti této svátosti, které se v syrské tradici věnuje patřičná pozornost, a je k ní přistupováno s úctou jako k velkému tajemství, v němž se střetává slabé a porušené lidství s hrozným a svatým božstvím. Dále jsou popsány další věci a okolnosti, které se týkají křtu, jako místo křtu, udělovatel křtu a podobně. Součástí práce je také srovnání s byzantskou a latinskou liturgickou tradicí. V německém vydání křestních obřadů Syrské ortodoxní církve se jen okrajově uvažuje o tom, že by tento text křestních obřadů mohl být užit pro křest dospělých. Je o tom výslovně řeč jen v úvodním poučení. V samotných textech se mluví jen o křtu dětí. Z tohoto důvodu jsem pro srovnání s latinskou...