Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 42 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Klíčové aspekty křesťanské edukace mládeže
Matys, Lukáš ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Kolář, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zabývá křesťanskou edukací mládeže a představuje aspekty, které jsou klíčové pro její teoretickou reflexi, promýšlení i praktickou realizaci. Zaměřuje se zejména na možnost aplikace poznatků a postupů z psychologie a pedagogiky a poukazuje na nezbytnost dialogu mezi prakticko-teologickou reflexí a sekulárními přístupy. Tematizuje křesťanskou edukaci (mládeže) jako komplexní celek, který si zasluhuje speciální zaměření. Zkoumá mj. otázku edukačních cílů, a také témat relevantních pro mládež dnešní doby. To úzce souvisí s poznáním specifičnosti mladého člověka a prostředí, v němž žije a má na něj vliv a proto tato práce ukazuje i řadu těchto aspektů. Jako průnik obecných zjištění o křesťanské edukaci a situaci mládeže formuluje několik prostředků, které dnes hrají v procesu křesťanské edukace mládeže významnou roli.
Program "Kdo jsem" jako pomůcka pro vzdálenější přípravu na manželství
Lejsalová, Ivana ; Zimmermannová, Marie (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Tato práce se věnuje prezentaci a zhodnocení programu nazvaného Kdo jsem, který vycházel v roce 2007 - 2008 v Katechetickém věstníku brněnské diecéze a nabízí jedno až dvouhodinový program pro mladé lidi pubescentního období. Ti si v devíti setkáních upevňují vztah k Bohu, k víře, k sobě samým, ke svým blízkým a k životu vůbec. Program vyhodnocuji především z hlediska jeho možného využití pro vzdálenější přípravu na manželství a to jak v hodinách náboženské výchovy žáků 8. a 9. tříd, tak v prostředí farní katecheze. Rovněž ho porovnávám se Směrnicí ČBK pro přípravu na svátost manželství, zejména s částí, která se věnuje vzdálenější přípravě na manželství.
ThDr. Josef Hronek jako katechetik a pedagog
Zimmermannová, Marie ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent) ; Michalcová, Andrea (oponent)
ThDr. Josef Hronek jako katechetik a pedagog Práce představuje život a dílo Josefa Hronka (1890-1954) a jeho přínos české katechetice a pedagogice. Je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola je věnována životopisu Josefa Hronka. Představuje zejména jeho akademickou dráhu. Druhá kapitola předkládá celkový přehled písemného díla Josefa Hronka, jeho monografií a jiných knižních publikací a článků v odborných periodicích. Publikace jsou rozděleny do pěti skupin, jsou řazeny chronologicky a u každé jsou uvedeny základní údaje a její účel. Ve třetí kapitole je představen dobový kontext, ve kterém Josef Hronek působil. Čtvrtá kapitola obsahuje tematickou analýzu Hronkova díla z katechetiky a pedagogiky. Zvláštní pozornost je věnována představení biblického vyučování a liturgické výchovy v jeho díle. Dále je provedeno hodnocení Hronkova odborného díla podle období, ve kterém vzniklo, a v porovnání s dílem Hronkových předchůdců a současníků. V závěrečné části je vyjádřen přínos díla Josefa Hronka pro českou katechetiku a pedagogiku.
Dospělý člověk jako účastník a adresát katecheze
Paseka, Tomáš ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Bravená, Noemi (oponent)
První část práce se zaměřuje na představení problematiky spojené s katechezí dospělých osob. Ukazuje, jakým způsobem se církev od svých počátků (ve své původní praxi) snažila s tímto fenoménem vypořádat, a snaží se poskytnout přehled nejdůležitějších magisteriálních dokumentů týkajících se tohoto tématu. Je zde nastíněna také současná situace s jejími výzvami. Následně je pozornost zaměřena na předpoklady, jaké by měl mít dospělý člověk jakožto příjemce a spolupracovník v díle katecheze. Kromě nastínění (zohlednění), jak se staví dnešní psychologická bádání vůči obecné lidské zralosti, se práce v této části zaobírá dynamikou rozvoje víry a jejím dozráváním. Dále jsou představeny cíle, které stojí před katechezí dospělých, a úkoly z nich vyplývající, které jsou důležité z důvodu celoživotního vzdělávání. V závěru práce je nastíněn pastoračně-katechetický pohled směřovaný k dospělým lidem.
Postupný katechismus Josepha Colomba: inspirace pro současnou katechetiku
Benáková, Marie ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Dřímal, Ludvík (oponent)
Diplomová práce Postupný katechismus Josepha Colomba: inspirace pro současnou katechetiku pojednává o jednom z klíčových děl francouzského katechetika Josepha Colomba (1902-1979). Postupný katechismus je třídílný katechetický manuál, každý z dílů je zaměřen na jinou věkovou skupinu dětí. Cílem práce je představit obsah díla, jeho metodu a cíle. Dále ukázat kontext Colombova myšlení a vývoje katecheze v první polovině 20. století. V závěru práce jsou podtrhnuty důrazy důležité i pro dnešní katechetiku.
Katecheze jako uvedení do mše
Živný, Tomáš ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Katecheze jako uvedení do mše : Očima jednoho evangelíka Anotace Katecheze jako uvedení do mše : Očima jednoho evangelíka Ve své diplomové práci se zabývám vztahem mezi katechezí a mší, respektive tím, jak se v katolické církvi věřící seznamují s tím, co je (má být) středobodem jejich náboženského života. V první části této práce, která je teoretická, nejprve vysvětluji, co je to mše, jak se historicky vyvíjela, abych postupně došel k tomu, jaký obsah a jakou formu má dnes, poté se věnuji katechezi, jejíž historický vývoj mapuji rovněž, a jejímu místu mezi službami církve, nakonec se zmiňuji o těsném sepětí mezi katechezí a liturgií, kdy jedna v sobě nese dimenzi té druhé. Katecheze a mše mají společné také to, že obě jsou christocentrické, ale přitom antropologické ve svém zaměření na člověka. Ve druhé části své práce se pak věnuji praktické podobě uvádění do mše, které se uskutečňuje za pomoci katechetických pomůcek (katechismy, učebnice či omalovánky), jež analyzuji, poté se ještě zmiňuji o liturgickém zakotvení katecheze konvertitů a těch, kdo se připravují na první svaté přijímání. Klíčová slova katecheze, mše, iniciace, katechetika, liturgika
Cíle a úkoly katecheze v současných dokumentech magisteria
Žídková, Pavlína ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
This thesis deals with the objectives and tasks of catechesis in the current documents of the Magisterium. The artist works primarily with the Apostolic Exhortations Evangelii nuntiandi, Catechesi tradendae and with the document Directorium generale pro catechesi. After a critical review of literature the thesis seeks identity of catechesis in the Churchʼs evangelising activity, than tries to analyse features of the Christian, Church Community and Church, to be achieved by means of catechesis. The objectives of catechesis are achieved through tasks of catechesis. The thesis seeks to look up tasks of catechesis of the analysed documents of Magisterium and tries to accord this tasks to three pillars of the identity of catechesis: education of faith, service to Godʼs word, the activity of the Church. The thesis analyses the tasks of catechesis as education of faith in three levels. First, tasks of catechesis according to degree of maturity of faith - to wake up, to develop, to lead towards maturity, to strenghten the faith. Second, the essence of tasks of catechesis as education of faith represent tasks to promote the knowledge of the Christian message, education to prayer, to participation on the liturgy, to moral formation, to responsability for the Community and to mission. The third level are the...
Arcibiskupské gymnázium v Kroměříži. Katechetické modely
Ščotková, Stanislava ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Práce se zabývá vývojem církevního školství a jeho posláním ve výchovném a vzdělávacím systému České republiky. Zkoumá také jeho porevoluční vývoj a současné legislativní zázemí. Stěžejní kapitola je věnována více než stopadesátileté historii Arcibiskupského gymnázia v Kroměříži - od jeho založení přes dobu komunismu, až po jeho znovuobnovení a stav v dnešní době. Následuje podrobný rozbor duchovního prostředí a katechetické činnosti, která se na Arcibiskupském gymnáziu v současnosti realizuje. Cílem této práce bylo zmapovat aktuálně používané metody a modely katecheze na Arcibiskupském gymnáziu, jejich efektivnost, využití a dostupné prostředky, s kterými je možné v daném prostředí pracovat. Celá práce tak odpovídá na potřebu objektivního zhodnocení katechetické činnosti na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži s přínosem pro další možný rozvoj této činnosti v duchu větší efektivity.
Katecheze dospělých. Situace v Československu a ČR
Černý, Štěpán ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Předkládaná práce představuje velmi stručný pohled na katechezi v České republice, a to v letech od počátku vzniku republiky, tehdy ještě Československé, až do současnosti. Pro zasazení do souvislostí je v úvodu zmínka o pochopení katecheze jako samostatného oboru. Dále jsou v práci obsaženy úvahy a názory na církev jako celek, odkazy na dokumenty církve, případně zmínky o katechezi konané v církvi mimo naši republiku, avšak jen v souvislosti a pro upřesnění zpracovávaného tématu katecheze v České republice. Práce kromě písemných podkladů, uvedených v seznamu zdrojů, čerpá i z osobních zkušeností autora, který však může osobně interpretovat pouze období posledních třiceti let. Práce si neklade za cíl být kompletním náhledem na celou problematiku, spíše je pohledem na toto téma z nového úhlu.
Katecheze dospělých. Situace v Československu a ČR
Černý, Štěpán ; Kuźniar, Mariusz (vedoucí práce) ; Opatrný, Aleš (oponent)
Práce se snaží pomocí analyticko-komparativní metodologie v základních obrysech zmapovat katecheticko-pastorační činnost katolické církve v Československu od vzniku první republiky do současnosti. Vzhledem k rozsáhlosti tématu se zaměřila pouze na vybrané výrazné postavy české církve, působící od třicátých let 20. století do sametové revoluce, kteří svojí činností a službou ovlivnili životy mnohých lidí. Práce nejdříve definuje odbornou terminologii a poté se věnuje teoretickému studiu základních pokoncilních dokumentů magisteria katolické církve, které se týkají tématu práce - katecheze dospělých. V jejich světle a v historicko-společenském kontextu doby minulé vnímá svědectví života, služby, a myšlenek tří velikánů té doby: Tomislava Kolakoviče, Oty Mádra a Jana Evangelisty Urbana. Na jejich životě a analýzou jejich písemných děl se práce snaží ukázat jednotlivé cesty katecheze dospělých i to, v čem tito teologové předjímali to, co posléze uváděly církevní dokumenty.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 42 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.