|
Současné české umění na domácím a světovém trhu
Bacíková, Jana ; Gullová, Soňa (vedoucí práce) ; Štemberk, Jan (oponent)
Předmětem této diplomové práce je analyzovat vývojové tendence současného českého umění na tuzemském trhu s uměním a možnosti uplatnění současných českých umělců na mezinárodním trhu. První část práce se zabývá charakteristikou specifických podob současného umění a jejich výskytem na trhu. Dále jsou zkoumány faktory, které mají vliv na cenu díla současného umění. V další kapitole je pozornost věnována vývojovým trendům segmentu současného umění ve srovnání s ostatními segmenty na mezinárodní úrovni. Třetí kapitola se zabývá vývojem současného umění na trhu v tuzemsku. Analyzuje aktuální situaci na českém trhu s uměním a zkoumá, jaký má současné české umění potenciál. Poslední část práce hodnotí úspěšnost současného českého umění na zahraničních trzích.
|
|
Řízení tvorby umělecké sbírky jako investiční příležitosti
Kálalová, Jana ; Tyslová, Irena (vedoucí práce) ; Prokůpek, Marek (oponent)
Tato práce se věnuje fenoménu sběratelství umění, které za určitých podmínek může být bráno jako alternativní investice. Cílem této práce je prozkoumat možnosti sbírání a investování v kontextu českého i světového trhu s uměním a určit, zdali je sbírání umění vhodnou investicí, která může v budoucnu přinést sběrateli zisk. Dalším cílem je tvorba doporučení, která pomohou sběrateli vytvořit kvalitní sbírku s ohledem na zvyšování její budoucí hodnoty, ať už z důvodu jejího následného zpeněžení, nebo jen z pohnutek čistě sběratelských. Práce je rozdělena do několika částí, v první je popsáno sběratelství jako takové, druhy sbírek, významní sběratelé a také institucionalizované podoby sbírek v České republice i v zahraničí. Následně popisuji trh s uměním v podobě jeho nákupních kanálů i s jejich výhodami a nevýhodami pro sběratele. Dále se pak věnuji tvorbě cen na trhu s uměním, která je základem pro následnou kapitolu o investování do umění, ve které popisuji druhy a pravidla investování a poté se dostávám i k pravidlům při řízení tvorby umělecké sbírky všeobecně, s důrazem na její zhodnocení. Nakonec uvádím praktický příklad vývoje tržních cen uměleckých děl známého českého umělce, kde jsou aplikována předchozí teoretická východiska o investování do umění a budování umělecké sbírky. Práce je doplněna o názory odborníků z praxe ve formě expertních rozhovorů, jejichž praktické poznámky průběžně doplňují text v celé práci.
|
|
Verifikace expertních odhadů: české malířství v aukcích
Macková, Jaroslava ; Schwarz, Jiří (vedoucí práce) ; Šťastný, Daniel (oponent)
Vypovídací schopnost předaukčních odhadů ve srovnání s hedonickým modelem konečné ceny je testována na datech českých malířů dražených v českých a zahraničních aukčních síních. Odhadní ceny nezahrnují plně informace dostupné z veřejných databází, které vstupují do konečné ceny. Příčiny diferencí jsou zkoumány odděleně na vzorku dat z českých a zahraničních dražeb u prodaných děl (OLS se zahrnutím instrumentální proměnné) a zvlášť se zahrnutím neprodaných děl u vzorku zahraniční databáze (Heckitův model). Stejný autor se ukázal jako nejvýraznější příčina diferencí v obou databázích (v zahraničí až po zahrnutí neprodaných děl). Techniky a nosiče, které obvykle vedou k vyšším cenám (akryl, olej, plátno) vedou též k větší míře odlišnosti konečných a odhadních cen. Potvrdil se vliv nejstarších zahraničních aukčních domů, které v konečných cenách často přesahují odhadní ceny. V českém prostředí výrazný vliv některé aukční síně na diferenci odhadů a konečných cen nebyl zaznamenán.
|
|
Is Fine art a viable alternative investment?
Thomas, Vincent ; Štěrbová, Ludmila (vedoucí práce) ; Cunnac, Marie (oponent)
Předmětem práce je trh s uměním jako investiční příležitost. Nezabývá se uměleckými charakteristikami trhu, ale soustřeďuje se jen na podnikatelské a ekonomické aspekty trhu s uměleckými díly jako s obchodovatelným zbožím. Naším cílem bude určit zda je nebo není trh s uměleckými díly vhodným investičním prostředkem, nabízejícím zajímavou možnost investiční diverzifikace. Práce zkoumá blíže poslední finanční krizi ve snaze porozumě mechanismu, který ovlivňuje finanční trhy a umění. Toto je základem vytvoření investičního portfolia zahrnujícího umění. Závěrem práce jsou některá doporučení jak docílit efektivnějších než očekávaných výnosů.
|
|
Trh s výtvarným uměním v České republice
Zvelebilová, Kateřina ; Tyslová, Irena (vedoucí práce) ; Janištinová, Anna (oponent)
Práce mapuje a srovnává činnost prodejních galerií a aukčních síní u nás. Tento přehled je doplněn popisem, jak fungují muzea umění a jakou roli mají na trhu s výtvarným uměním. Charakterizuje specifika českého prostředí a jejich dopad na trh s výtvarným uměním. Základem práce jsou rozhovory s galeristy a odborníky doplněné o informace z odborných periodik a knih. Všechny dílčí kapitoly jsou autorkou hodnoceny v rozsahu jejích osobních zkušeností s tématem. Závěrem práce je shrnutí poznatků a úvah a návrh na zpracování podtémat, která z této práce vycházejí.
|
|
České umění na domácím a světovém trhu
Bacíková, Jana ; Gullová, Soňa (vedoucí práce) ; Štemberk, Jan (oponent)
Předmětem bakalářské práce je analýza českého a světového trhu uměním v letech 2007 až 2012. Zkoumání je doplněno o problémy, které se na daných trzích vyskytují. Dále jsou popisovány institucionální podoby trhu se zaměřením na Českou republiku. Poslední část práce se zabývá problematikou českého umění na světových trzích.
|
|
Umění jako investice
Paterová, Kateřina ; Tyslová, Irena (vedoucí práce) ; Juračková, Simona (oponent)
Tématem bakalářské práce je umění jako investice. Definuje a popisuje základní pojmy a hlavní aktéry figurující na trhu s uměním. Zahrnuty jsou údaje nejen ze světového trhu s uměním, ale pro srovnání jsou přiložené také údaje vztahující se k České Republice. V další části jsou popsány metody a praktické kroky, které se využívají při oceňování uměleckých děl. Ke konci práce jsou uvedeny strategie pro investice do umění a předpokládaný vývoj trhu s uměním do budoucna.
|
|
Míra návratnosti investic do obrazů a determinanty jejich tržní ceny v ČR
Tomandlová, Tereza ; Hudík, Marek (vedoucí práce) ; Schwarz, Jiří (oponent)
Cílem práce je hlouběji prozkoumat potenciál českých obrazů jako alternativního investičního aktiva. Základním stavebním kamenem celé práce je tzv. hedonický model, s jehož pomocí odhaduji jak hlavní determinanty prodejní ceny českých obrazů (technika malby, její velikost, autor, aukční síň), tak i jejich míru návratnosti. Pozorovanou návratnost posléze porovnávám jak s globální mírou návratnosti umění, tak s běžnými investičními instrumenty jakými jsou zlato a burza cenných papírů. Zároveň odpovídám na otázku, jaký vliv mají na trh s uměním ekonomické ukazatele růst HDP a inflace, kdy provedená zkoumání naznačují pozitivní vliv HDP na trh s obrazy. Po prozkoumání výše zmíněných otázek jsem dospěla k závěru, že umění, i přes jeho relativně nízkou návratnost, je vhodným investičním statkem. Jeho výhody, jako investičního aktiva, vidím především v možnosti diverzifikace portfolia, kterou poskytuje zejména díky neprovázanosti s akciovým trhem. Zároveň mohou české obrazy velmi dobře sloužit jako uchovatel bohatství.
|
|
Trh reálných aktiv - Investice do umění
Zheltysheva, Victoria ; Zetek, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce zkoumá odvětvtí ekonomiky umění za pomocí všeobecného přehledu již existujících pravidel, které fungují na trhu s uměním a snáží se odpovědět na jednu z nejdiskutovanějších otázek - zda investice do umění představuje atraktivní alternativu v připade součastí dobře-diverzifikovaného portfolia běžných akcií a dluhopisů.
|
|
Strategie podnikání prodejní galerie v Praze a specifika jejího provozu
Prokůpek, Marek ; Vojík, Vladimír (vedoucí práce) ; Tyslová, Irena (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o problematice podnikání soukromých prodejních galerií. Teoretická část práce se zabývá výběrem vhodné právní formy pro podnikání soukromých prodejních galerií, sestavením podnikatelského plánu, finančním plánem a finančním zajištěním podniku. Dále jsou v teoretické části zmíněny specifika podnikání soukromých prodejních galerií a nové trendy na trhu umění. Aspekty popsané v teoretické části jsou v praktické části aplikovány na příkladu založení konkrétní soukromé prodejní galerie v Praze.
|