Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  předchozí2 - 11další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Funkce a podoba kontrabasu v době W. A. Mozarta
Hudec, Pavel ; HUDEC, Jiří (vedoucí práce) ; ŽALUD, Radomír (oponent)
Kontrabas je mezi smyčcovými hudebními nástroji svým vývojem velice ojedinělý. Jako jeden z mála nástrojů nemá ještě ani dnes ustálený tvar a způsob hry. Za dobu svého pestrého vývoje zaznamenal několik zvratů a také důležitých vývojových zlomů. Rád bych zdůraznil, že jméno W. A. Mozarta figuruje v případě mé práce pouze jako jakési orientační časové vymezení (je tedy myšlena především druhá polovina 18. století) a hlavně symbolika; s Mozartovým životem je nejvíce spjaté město Vídeň, ve kterém poprvé zaznamenal kontrabas úspěchy jako hojně využívaný solový a komorní nástroj. Chtěl bych se v této práci zaměřit především na tuto dobu včetně období, které jsou pro ni co do souvislostí důležité, a přiblížit, jakým způsobem a k jakým účelům byl kontrabas v této době využíván. K bližšímu a věrnějšímu přiblížení přikládám překlady vybraných dobových zdrojů, které dosud nebyly do češtiny přeloženy. Cílem této práce je podat celkové informace o třech zemích, ve kterých se v 18. století formoval hudební život, tj. ve Francii, Itálii, a německých zemích.
Hoboj - historie a vývoj nástroje
Kopicová, Jana ; BROŽKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; SEQUARDTOVÁ, Liběna (oponent)
Diplomová práce s názvem: Hoboj – historie a vývoj nástroje se zabývá postupným rozvojem dvouplátkových dechových nástrojů od pravěku až po současnost. Měla by být přínosem pro hráče na dřevěné dechové nástroje, zejména pro hobojisty. Práce je rozdělena do čtrnácti kapitol, v první kapitole je stručně popsána historie nejstarších dvouplátkových nástrojů, další kapitola se zabývá popisem šalmají, které byly předchůdci hobojů. Třetí kapitola pojednává o nejdůležitější části hoboje a tj. strojku, popisuje jeho vznik a postupný vývoj. Čtvrtá a pátá část práce představuje historii vzniku a vývoje barokního hoboje a strojku. V šesté kapitole se nachází jeden z příbuzných nástrojů hoboje a to anglický roh. V další části, již sedmé je zmínka o oboe da caccia, osmá kapitola práce se zabývá popisem vývoje hoboje v 18. století a další kapitola jmenuje nejslavnější hobojisty 17. a 18. století. V kapitole číslo deset najdeme podrobný popis hoboje d´amoure a hned v další části vyjmenovanou stěžejní literaturu pro tento nástroj. Ve dvanácté kapitole je popsán rozvoj hoboje v 18. století a jsou zde představeni nejvýznamnější hráči té doby, poté v kapitole číslo třináct najdeme informace o tom, jak vypadal hoboj v 19. století a v poslední kapitole s číslem čtrnáct je podrobně popsána současná podoba hoboje s aktuální světovou nabídkou nástrojů u prodejců.
Technologie pozounu
Bergmann, Michal ; SUŠICKÝ, Jiří (vedoucí práce) ; MALIMÁNEK, Karel (oponent)
Tato práce je zpracováním nevydaných a nezveřejněných poznatků prof. Jaroslava Ušáka doplněných o moderní poznatky. Technologie pozounu je zeširoka pojaté téma, avšak vyčlenili-li bychom jen jedno odvětví, obrázek by byl neúplný a možná dokonce nesmyslný. Zabývá se podrobně stavbou nástroje, jeho výrobou a jejími úskalími, ale také úskalími nátisku nebo mechanických vylepšení. Rovněž obsahuje krátkou kapitolu o dusítkách.
Vybrané nástroje Em. Š. Petra a jejich v liv na interpretaci
Svoboda, Pavel ; TŮMA, Jaroslav (vedoucí práce) ; POPELKA, Josef (oponent)
Magisterská práce se zabývá dílem varhanáře Emanuela Štěpána Petra a jeho vlivem na repertoár. Detailně se zmiňuje o jeho vybraných nástrojích. Popisuje vývoj situace kolem varhan v jeho rodišti a zamýšlí se nad možnostmi a variantami oprav nástrojů z tohoto období.
Technologie výroby klarinetových plátků a jejich možné úpravy
Žitný, Radek ; HLAVÁČ, Jiří (vedoucí práce) ; MAREŠ, Vlastimil (oponent)
V této bakalářské práci jsou popsány dosud známé technologie výroby klarinetových a saxofonových plátků. Ty jsou buď jen ruční (tak jako v případě výroby hobojových a fagotových strojků) nebo s velkým podílem strojní práce, což zpřesňuje a urychluje výrobu. Popisuji i základní vstupní element vzniku plátku, tedy pěstování a sklizeň třtinového dřeva, z něhož se plátky vyrábí. Klarinetové a saxofonové plátky jsou předmětem mnoha dohadů z hlediska trvanlivosti, samotného používání, rozehrávání, uchovávání a především jejich individuálních úprav pro potřeby každého jednotlivého hráče.Možné individuální úpravy plátků popisuji ve druhé části práce. V závěru práce cituji a komentuji nejobsáhlejší zmínky o úpravách plátků, jaké jsou v literatuře k dispozici. Cílem práce je, aby klarinetisté a saxofonisté mohli na základě mnou předložených postupů a skutečností úpravy sami provádět a nebyli odkázání jen na tzv. „výběr nejlepších plátků z kvanta, které si koupí v obchodě“. Součástí práce je obrazová příloha nákresů, úprav, plátků, balení, pouzder a nástrojů.
Rámové bubny - historie a současnost
Rehberger, Pavel ; MIKOLÁŠEK, Daniel (vedoucí práce) ; MATOUŠEK, Vlastislav (oponent)
Cílem práce je seznámit čtenáře s historií a vývojem rámových bubnů, i způsoby jejich využití v minulosti i v současném hudebním myšlení. Pro plnohodnotné využití možností tohoto nástroje je užitečné pochopit zákonitosti vývoje jeho výroby i technik hry. V neposlední řadě se práce pokouší také o přehled a popis alespoň hlavní části z nepřeberného množství variant rámových bubnů používaných v současnosti a vhled do nejednotného názvosloví.
Historický vývoj tuby
Müller, Vít ; MALIMÁNEK, Karel (vedoucí práce) ; DIVOKÝ, Zdeněk (oponent)
Tématem této bakalářské práce je Historie tuby. Cílem této práce je přiblížit čtenářovi kompletní historii a postupný vývoj aţ k dnešním moderním nástrojům. Jednotlivé kapitoly obsahují historické etapy, v jejich podkapitolách je pak chronologicky seřazený vývoj tubových nástrojů, které jsou pak důkladně popsány. Pro ilustraci jsou připojeny jednotlivé obrázky nástrojů pro lepší přehled v evoluci tuby.
Vývoj stavby kontrabasu
Špaček, Jan ; ŽALUD, Radomír (vedoucí práce) ; HUDEC, Jiří (oponent)
Účel práce je sumarizovat informace o kontrabasu a jeho vývoji. První kapitola pojednává o historických spojitostech mezi prapůvodními smyčcovými nástroji a violami da gamba a da braccio. Následně o přerodu největší violy da gamba v kontrabas. Kapitola druhá se zaměřuje na současnou podobu kontrabasu, jeho stavbu a rozdíly v ní. V kapitole třetí je stejným způsobem rozebrán kontrabasový smyčec. Nejprve jeho vývoj a následně popis moderní varianty. V kapitole čtvrté práce srovnává velikosti nástrojů v průběhu historie a informuje o nástrojích nevšedně velkých rozměrů. Důležitou součástí práce jsou také přílohy, ve kterých je na obrázcích a v tabulkách dobře vidět, o čem konkrétní části práce hovoří. Přílohy jsou umístěné na konci práce.
Vývoj a druhy klarinetu
Durníková, Nela ; HLAVÁČ, Jiří (vedoucí práce) ; MAREŠ, Vlastimil (oponent)
Tématem této bakalářské práce je Vývoj a druhy klarinetu. Práce popisuje podrobně celou klarinetovou rodinu. Od předchůdců klarinetů, jako bylo Chalumeau, přes sopraninové, sopránové, střední a hluboké klarinety. Součástí práce jsou i čtvrttónové klarinety, různé výrobní materiály a tvary klarinetů.
Počátky výroby hudebních nástrojů na Chebsku
Kubíková, Vanda ; UNTERMŰLLER, Karel (vedoucí práce) ; MALÝ, Lubomír (oponent)
Bakalářská práce se zabývá výrobou hudebních nástrojů na Chebsku, zejména v bývalém Schőnbachu, v období počátků do začátku První světové války. K tomuto tématu mne inspiroval samotný rodný kraj v Chebu a lubští mistři houslaři, Emil Lupač a Tomáš Skála. Cílem práce je přiblížit širší odborné veřejnosti tuto méně známou oblast umění, která je , dle mého názoru, opomíjená. Vytvořit čtenářům představu o nelehkých počátcích mistrovství, obraz o tehdejší situaci a poskytnout jim nové informace, o kterých doposud neměli ani zdání.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   předchozí2 - 11další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.