Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 38 záznamů.  začátekpředchozí19 - 28další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Nematematický svět učebnic matematiky pro 6. ročník základních škol a v oblasti finanční matematiky
Moraová, Hana ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Hošpesová, Alena (oponent) ; Voňková, Hana (oponent)
Cílem dizertační práce je zkoumat nematematický obsah učebnic matematiky. Učebnice matematiky není jen pedagogický dokument, ale také kulturní artefakt, který vzniká v konkrétní společnosti s konkrétními společenskými normami. V učebnicích matematiky se žáci setkávají s celou řadou obrazů každodennosti. Přitom vzhledem k hlavnímu cíli učebnice matematiky, tj. rozvíjet dovednosti a znalosti žáků v matematice, se textovým (nematematickým, kulturním) obsahům věnuje poměrně málo pozornosti. Žáci se tak v hodinách matematiky téměř denně setkávají se světem, který má vyvolávat dojem reálného světa, normy. Jak přesně ale tento svět odráží dění v dnešní společnosti? Otázkou, na kterou výzkum představený v této práci hledá odpověď, je, s jakými obrazy každodennosti se žáci při práci s učebnicí matematiky a jaké rozdíly existují mezi řadami učebnic jednotlivých autorů. Jedná se o v našem prostředí dosud málo probádanou oblast. V rámci výzkumu je analyzováno pět sad učebnic pro 6. ročník základní školy (primu nižšího gymnázia) a dále čtyři učebnice pro 9. ročník (část zaměřená na finanční matematiku, která je úzce spjata s každodenností), a to z hlediska nematematického, kulturního. Metoda, která je ve výzkumu použita, vychází z principů zakotvené teorie, ale také literární teorie. Obrazy každodennosti v...
Vliv pořadí informací v zadání slovní úlohy na její obtížnost u žáků 2. stupně
Hennlich, David ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
NÁZEV: Vliv pořadí informací v zadání slovní úlohy na její obtížnost u žáků 2. stupně AUTOR: Bc. David Hennlich KATEDRA Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D. ABSTRAKT: Výzkumy ukazují vliv různých parametrů slovních úloh na úspěšnost a metody jejich řešení. V případě parametru pořadí informací se předchozí výzkumy převážně soustředily na úlohy, ve kterých pořadí informací v zadání odpovídá (nebo neodpovídá) posloupnosti událostí, jež jsou v zadání úlohy popsány. Tato práce se odlišuje zkoumáním vlivu parametru pořadí informací u úloh, jejichž situační model takovouto posloupnost neobsahuje. Analyzovány byly dvě sady úloh, které řešili žáci devátých ročníků čtyř pražských základních škol. Pro zjištění vlivu zkoumaného parametru byla použita kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Z kvantitativního hlediska byla pro analýzu využita Teorie odpovědi na položku (IRT). Zde práce využívá výsledků dosažených v rámci projektu GAČR 16-6134S. V rámci kvalitativního zkoumání byla analyzována písemná žákovská řešení, která byla následně doplněna dodatečnými rozhovory s žáky. U žádné z úloh nebyl pozorován statisticky významný vliv zkoumaného parametru na úspěšnost ani na metody řešení, které žáci u daných úloh volili. Vliv zkoumaného parametru se nepotvrdil...
Strategie řešení slovních úloh v závislosti na aktuálnosti kontextu
Hejdrychová, Kateřina ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
1 Strategie řešení slovních úloh v závislosti na aktuálnosti kontextu ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá slovními úlohami řešitelnými pomocí lineárních rovnic. Cílem práce je ukázat, zda má kontext, ve kterém se slovní úloha odvíjí, vliv na to, jak žáci, kteří se zúčastnili šetření, úlohu řeší, a ověřit, zda formulace slovní úlohy a použití moderního jazyka žákům při řešení slovní úlohy pomohou. Toho je dosaženo zadáním sady různorodých slovních úloh žákům a vyhodnocením jejich řešení. Další výsledky byly získány vyhodnocením dotazníků týkajících se kontextu počítaných slovních úloh. Druhým cílem diplomové práce je seznámení s různými definicemi pojmu slovní úloha, zasazení pojmu slovní úloha do kontextu školské matematiky a stručné shrnutí historického vývoje matematiky se zaměřením na slovní úlohy. Práce je rozdělena na tři části. V první části jsou definovány pojmy úloha a slovní úloha a je ukázáno, jak jsou slovní úlohy zařazeny v rámcovém vzdělávacím programu. Slovní úlohy jsou zasazeny do historického kontextu. Ve druhé části je ukázáno pojetí slovních úloh o pohybu, slovních úloh o společné práci a slovních úloh o dělení celku na části v současných učebnicích matematiky na druhém stupni základní školy a v nižších třídách víceletého gymnázia. Třetí část práce obsahuje sadu slovních úloh, zařazených do...
Využití matematických výpočtů při řešení úloh z přírodních věd
Gáborová, Andrea ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Tato práce se věnuje slovním úlohám z přírodních věd, jejichž hlavním matematickým aparátem jsou kružnice, kruh, koule a jejich části. Práce je rozdělena na tři hlavní části - část o slovních úlohách, část o využitém matematickém aparátu ve slovních úlohách a část obsahující slovní úlohy z přírodních věd. V první části je vymezen pojem slovní úloha a popsáno, jak slovní úlohy řešit. Druhá část obsahuje matematický aparát využitý ve slovních úlohách v části třetí. Třetí část je sbírka slovních úloh z přírodních věd, rozdělená na úlohy řešené na základní a střední škole. Jednotlivé slovní úlohy jsou uvedeny pořebným teoretickým základem z přírodních věd, na který navazuje zadání a řešení úloh. Ve třetí části jsem většinu slovních úloh vytvořila sama.
Slovní úlohy na střední škole waldorfské
Daniel, Radovan ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Teoretická část práce obsahuje didaktický rozbor tématu slovních úloh, tedy vymezení pojmu slovní úloha, klasifikaci slovních úloh z několika různých hledisek a metody řešení slovních úloh podle několika českých didaktiků matematiky. Další částí teoretické části práce je popis výuky předmětu matematika na střední waldorfské škole s akcentem na epochové vyučování. Jádrem práce je experimentální část, která je složena ze dvou oddílů. V prvním oddílu je popsaná příprava, realizace a vyhodnocení výukového experimentu na téma slovních úloh. Výukový experiment byl proveden v prvním ročníku Waldorfského lycea v Praze ve školním roce 2014/2015. V práci jsou popsané jednotlivé dny výuky. Součástí je reflexe vyučujícího a hospitanta, který se celé epochy účastnil. Praktická část pokračuje oddílem, ve kterém jsou analyzovány řešitelské strategie žáků, kteří psali didaktický test obsahující slovní úlohy, jednou před výukovým experimentem a jednou po něm. Následuje analýza jednotlivých úloh, ve které jsou zkoumány zajímavé jevy, které se v řešeních objevily. V závěru je popsán celkový pohled autora práce na vykonaný výzkum, na části, které se z pohledu autora povedly nebo nepovedly. Navíc je zde vysloven závěr, který z výukového experimentu a didaktického testu vyplývá. KLÍČOVÁ SLOVA slovní úlohy, epochové...
Dětské zpracování slovních úloh v matematice s genderově tradičním a netradičním obsahem
Nováková, Veronika ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Páchová, Anna (oponent)
Cílem této práce je prozkoumat, jak děti školního věku reagují na slovní úlohy v matematice, které se vymykají tradiční představě o rozložení genderových rolí v domácnosti. Tato bakalářská práce porovnává, v jakých slovních úlohách (s genderově tradičním či netradičním obsahem) děti více skórují, jestli si s genderově netradičními slovními úlohami lépe poradili žáci/kyně ve 2. nebo v 6. ročníku. Rovněž zjišťuje, zda existují nějaké významné rozdíly mezi dívkami a chlapci. Výzkum probíhal smíšenou metodologií. V práci jsem využívala sekvenční postup dat. Jako první proběhla pilotáž dotazníků, poté dotazníkové šetření, které mi rozšířilo náhled na daný zkoumaný jev v terénu. Po kvantitativní části sběru dat následovalo kvalitativní šetření pomocí polostrukturovaných rozhovorů.
Záporná čísla v současné výuce matematiky na 1. stupni ZŠ
Skálová, Tereza ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem vyučování záporných čísel v matematice na 1. stupni ZŠ. Práce mapuje úlohy vyskytující se v učebnicích pro 1. i 2. stupeň ZŠ, kde je možno pracovat se zápornými čísly. Hlavní část práce je věnována třem druhům experimentu - experimentu žákovskému, učitelskému a společenské hře. V žákovském experimentu analyzuje úspěšnost a obtíže žáků 4. a 5. ročníku při vyplňování pracovního listu zaměřeného na různé modely záporných čísel. Učitelský experiment, který proběhl formou dotazníkového šetření, ukazuje názory učitelů 1. stupně na zavádění a užitečnost záporných čísel. Společenská hra dokazuje schopnost žáků uchopit pomocí hry matematický jev. Klíčová slova: ­ aditivní operace se zápornými čísly ­ experiment ­ modely záporných čísel: teploměr, podlaží, hladina ­ prostředí Krokování ­ prostředí Schody ­ slovní úlohy ­ společenská hra ­ záporná čísla
Prostředí Autobus ve vyučování matematice na 1. stupni ZŠ
Pártl, David ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Tato práce se zabývá didaktickým matematickým prostředím Autobus realizovaným prostřednictvím úloh v učebnicích Hejný a kolektiv. Problematika je zaměřena na žáky čtvrtého ročníku ZŠ. Nejstěžejnějším bodem v teoretické části je studium postupné gradace úloh v prostředí Autobus od prvního do pátého ročníku ZŠ. Bylo zjištěno, že frekvence úloh v učebnici pro čtvrtý ročník je narušena a na základě tohoto zjištění byl připraven experiment, který doplňoval úlohy v prostředí Autobus tak, aby frekvence byla pravidelná. Praktická část obsahuje přípravu experimentu, ve kterém byly formulovány vlastní navržené úlohy. Ty byly provázány s učivem čtvrtého ročníku ZŠ. Provedením dvou experimentů bylo získáno 262 žákovských řešení, v nichž byly evidovány a následně analyzovány žákovské chyby. To umožnilo formulovat jevy, které mohly být způsobeny narušenou frekvencí úloh v prostředí Autobus v učebnicích Hejný a kolektiv. KLÍČOVÁ SLOVA gradované úlohy, experiment, Hejného vyučovací metoda, didaktické matematické prostředí Autobus, slovní úloha, práce s tabulkou, chyba, aditivní operace

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 38 záznamů.   začátekpředchozí19 - 28další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.