|
Privatizace a transformace železnic
Růt, Štěpán ; Montag, Josef (vedoucí práce) ; Nováček, Jan (oponent)
Cílem práce je vysvětlit rozdíl v přístupu jednotlivých provozovatelů osobní železniční dopravy na dopravní cestu ve Velké Británii a České republice. V britském modelu privatizovaných železnic je veškerá osobní železniční doprava zajišťována soukromými dopravci. V České republice pro soukromé dopravce existují bariéry vstupu na trh. Studie se snaží odhalit jejich příčiny a s využitím britského modelu najít řešení na zlepšení situace.
|
| |
| |
|
Srovnání dopravní sítě měst Prahy a Minsku
Sahalava, Ina ; Mervart, Michal (vedoucí práce) ; Postnikova, Kseniya (oponent)
Teoreticko-metodologická část: druhy dopravy, typy dopravních prostředků a jejich charakteristika, stručný popis zkoumaných měst. Praktická část: popis dopravních sítí Prahy a Minsku (letecká doprava, železnice, silnice, MHD). Přepravní tarify městské hromadní dopravy, letecké a železniční dopravy. Porovnání celkových dopravních systémů dvou hlavních měst.
|
| |
|
Vysokorychlostní železniční přeprava ve Španělsku
Přibylová, Veronika ; Zelený, Lubomír (vedoucí práce) ; Ondřich, Libor (oponent)
Práce charakterizuje vysokorychlostní železniční přepravu ve Španělsku, její vývoj a perspektivy a tarifní problematiku. První část se zabývá celosvětovým vývojem vysokorychlostní železniční dopravy, legislativou a přístupem EU k tomuto sektoru. Druhá část popisuje tento sektor ve Španělsku - instituce, legislativu, infrastrukturu a vozový park. Zvláště se soustředí na tarifní problematiku.
|
|
VÝVOJ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY V ČESKOSLOVENSKU V MEZIVÁLEČNÉM OBDOBÍ. EKONOMICKÁ A HISTORICKÁ ANALÝZA.
Růžička, Aleš ; Jakubec, Ivan (vedoucí práce) ; Tajovský, Ladislav (oponent)
Cílem této práce je popsat historický vývoj železnice v českých zemích a její hospodářské souvislosti a analyzovat problematiku vybraných státních zásahů v odvětví dopravy. Teoretická část práce nastiňuje hlavní vývojové trendy železnice na našem území od jejích počátků až do období první republiky včetně mezinárodně-politických témat a poukazuje na její ekonomické aspekty (především z pozice průmyslu a zahraničního obchodu). Analytická část práce vychází zejména z přístupu rakouské školy ekonomie a analyzuje dopady i nezamýšlené důsledky postupného zestátňování soukromých železnic a regulace provozování soukromé automobilové dopravy. Tato práce se snaží přiblížit historii železniční dopravy a pomocí ekonomické analýzy prokázat nežádoucí důsledky státních zásahů nejen pro sektor dopravy, ale i ostatní odvětví ekonomiky.
|
|
Propojení EU a Kazachstánu na bázi železniční dopravy
Tleuzhanova, Zhuldyz ; Mervart, Michal (vedoucí práce) ; Hejdučková, Iva (oponent)
Pro eurasijský světadíl, např. větší část Ruska, západní a centrální část Číny, státy Centrální Asie, Západní a Východní Evropu vzájemný obchod účinněji může být realizován prostřednictvím pozemních komunikací. Transkontinentální železniční spojení je bezpečnější, dvakrát levnější a kratší než námořní přeprava. Díky své geografické poloze, politické stabilitě, ekonomickému růstu, technickým a technologickým předpokladům Kazachstán má obrovský tranzitní potenciál a může sloužit mostem mezi Evropou a Asií v systému transkontinentálních železničních koridorů. Není náhodou, že existovala Velká Hedvábná cesta, jejíž podstatná část procházela územím Kazachstánu. Obsahem práce je analýza ?eurokazašských? vztahů, charakteristika železniční dopravy Kazachstánu, popis transkazašských a transevropských železničních koridorů a návrhy jejich propojení.
|
| |
|
Liberalizace železniční nákladní dopravy
Bazalová, Klára ; Ježek, Tomáš (vedoucí práce) ; Lipka, David (oponent)
This paper discusses the railway market and its deregulation. Railway market used to be included in natural monopoly in the past and therefore railway operators were national businesses. This paper gives us theoretical arguments for the fact, that the inclusion of railway transport in natural monopoly is not correct and that only the infrastucture is the area of the natural monopoly. Since 1992, EU has realised these arguments and started deregulation of railway market. The objective of this process is to achieve significant modal share of the rail freight transport, to raise market share of new entrants and to reach better financial transparency of railway companies. This paper also describes the transformation of several railway markets in EU. Further, this paper also discusses the situation in the Czech railway market. In conclusion, this paper presents further trend in the Czech railway market and gives several suggestions how to raise the rail freight transport.
|