|
Klasická a autorská pohádka v mateřské škole
TIŠEROVÁ, Jana
Cíl: Cílem mé práce je zjistit, které formy pohádkových příběhů jsou dětem předškolního věku nejbližší. Mou snahou je zmapovat, ke kterým stylům pohádkového vyprávění se děti rády vracejí. Řešení: Pro své šetření jsem využila kvalitativní metodu rozhovorů s dětmi nad přečtenou pohádkou. Průběžně jsem využívala metodu zúčastněného pozorování při sledování zájmu o výtvarnou složku knih. Následně děti zvolily nejoblíbenější tituly. V této fázi byla opět využita metoda zúčastněného pozorování. Výsledky: Provedeným výzkumem jsem zjistila, že klasická pohádka je nezastupitelným prvkem při rozvoji dítěte. Je však nutno předkládat ji dětem ve srozumitelné jazykové formě. Velice vhodný je doprovod ilustrací k ději. Autorská pohádka má na děti výrazný vliv a proto je nutno volit témata v odpovídající kvalitě. Oba druhy pohádek jsou pro správný vývoj rozumové, emoční či mravní složky osobnosti dítěte nepostradatelným faktorem a jsou pro děti zajímavé a podnětné. Přínos práce: Výsledky této práce umožňují organizovat a realizovat činnosti v MŠ způsobem, který je pro děti vhodný a přínosný. Ukazuje cestu, jak zacházet s pohádkovým žánrem v edukaci předškolních dětí.
|
|
Školní a mimoškolní aspekty rozvoje čtenářství žáků 2. stupně ZŠ
MUŽÍKOVÁ, Lucie
Cílem bakalářské práce je zjištění, zda a jak je rozvíjeno a budováno čtenářství žáků středního školního věku ve školním a mimoškolním prostředí. Práce je tvořena dvěma částmi teoretickou a empirickou. Teorie vysvětluje hlavní pojmy vztahující se ke čtenářství, uvádí psychologickou charakteristiku období pubescence a podává informace o působení školního a mimoškolního prostředí na dítě a jeho vztah k četbě. Empirická část, jež je stěžejní částí práce, se věnuje vlastnímu výzkumnému šetření žáků 2. stupně základní školy, které je zaměřeno na budování a podporu dětského čtenářství především ze strany rodiny a školy. Není vynechán ani pohled na vlastní vztah žáků k vybraným titulům určeným pro děti a mládež. Obsahem závěru této části je konfrontace výsledků výzkumného šetření s výzkumem dětského čtenářství a také podněty pro podporu čtenářství žáků základní školy, na níž bylo šetření realizováno.
|
|
Realizace čtenářských dílen na ZŠ
TISCHLEROVÁ, Barbora
Předkládaná diplomová práce se zaměřila na zařazení metody čtenářská dílna do výuky v hodinách českého jazyka a literatury na základní škole. Práce je rozdělena na část teoretickou, jejíž hlavní cíl je vymezení základních pojmů souvisejících s tématem. Součástí teorie je tedy vymezení definice čtenářská dílna, čtenářská gramotnost a popis Výzvy č. 56, která se mimo jiné zaměřila na podporu rozvoje čtenářství na českých školách. V této části jsou také charakterizovány jednotlivé výukové metody zaměřující se na rozvoj čtenářství a český i mezinárodní výzkumy zjišťující úroveň čtenářské gramotnosti u žáků. Praktická část se snaží několika kvalitativními výzkumy zhodnotit přípravu a realizaci projektu Výzva č. 56 na jedné základní škole. Byly provedené rozhovory s pedagogy a paní ředitelkou, z nichž vyplynuly klady a zápory čtenářských dílen. Prostřednictvím přímého pozorování metody při hodinách českého jazyka a literatury byly zaznamenány reakce žáků na četbu a práci s textem. Součástí praktické části je také charakteristika materiálů, které v rámci projektu na základní škole vznikly. Cílem těchto výzkumů je zjistit, jak na tuto metodu reagují učitelé i žáci, zda přinesla do vyučování nový rozměr vzdělávání a zda bude i nadále v hodinách praktikována.
|
|
Inanimate links
Slámová, Anna ; Janoščík,, Václav (oponent) ; Zálešák, Jan (vedoucí práce)
"...Z již zmiňovaných témat pro mě osobně vzniká představa světa, ve kterém lidský rod přestává existovat v nám známé civilizační formě, ale transformuje se zpět do svého původního kolektivního vědomí, do něčeho co je „nad“ –nad reálnou hmotnou přítomností, nad základními živočišnými procesy, i nad světem který si pro sebe vytvořil a skrz který zahubil sám sebe. Skrze vyspělé technologie a hypermoderní materiály, ale i minerály a vitamíny, jež vznikly z původních pradávných stavebních jednotek, transformuje svět do nové formy bytí. Pozůstatky lidské existence ve formě nespočetného množství objektů a materiálů, kterým se konečně přizpůsobily i ostatní formy života (ne již otrávené a oslabené, ale naopak upgradeované jednotky) se postupně stávají základním stavebním prvkem postlidské planetární kultury. Archeologické naleziště o rozloze 510 100 000 km2 se pomalu rozplynulo ve svých významech a vložené emoce se vsákly do polyvinylchloridu, který nakonec pohltily jednoduché buněčné shluky..."
|
|
Šířka hřbetu knihy
Horáková, Lucie ; Procházka, Tomáš (oponent) ; Kögler, Žaneta (vedoucí práce)
Výstupem Bakalářské práce je webová stránka 3Dbookmockup a Tumblr. Tento projekt by měl designérům ukázat nové možnosti vizualizace a prezentace v grafickém designu. Přínos aplikace je v pestrosti modelování dle vlastní specifikace, jednoduchého ovládání online generátoru a příjemného uživatelského prostředí.
|
|
Knihařská dílna a předmět knižní vazba
Bařina, Karel ; Fröhlich, Vojtěch (oponent) ; Macháček, Mikuláš (vedoucí práce)
Cílem mé diplomové práce je otevření předmětu Knižní vazba na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Tento předmět je zaměřen na technologii knižní vazby, kde se studenti seznámí s ruční a průmyslovou vazbou knih, knihařskými materiály, nástroji a médiem papír a to s přesahem do grafického designu. Předmět bude vyučován praktickou i teoretickou formou. Součástí projektu jsou i skripta pro studenty předmětu, zařizování dílny a jejího vybavení, kde bude předmět probíhat. Současně se počítá s tím, že bych předmět Knižní vazba v budoucnu vyučoval a staral bych se o chod dílny.
|
|
Fantastický okamžik. Na hranici reálného.
Dašková, Michaela ; Smetana, Matěj (oponent) ; Klímová, Barbora (vedoucí práce)
Ve své diplomové práci jsem navázala na téma, které jsem řešila v teoretické části. Zabývám se studiem tzv. fantastického momentu, jeho vznikem, popisem a vyvoláváním... Knížka je dokumentací mojí sběratelské činnosti a současně mých intervencí v soukromých diváku jen těžko přístupných místech mých blízkých. Kniha vychází ve 4 kusech. V ideálním případě bych ji ráda nechala vytisknout v nákladu asi 100 kusů a poskytla v galeriích k prodeji. Takto bude na několika vybraných místech v Brně k dispozici na půjčení.
|
| |
|
Mapa Brna
Pulicar, Martin ; Klímová, Barbora (oponent) ; Kögler, Žaneta (vedoucí práce)
Výstupem diplomové práce Mapa Brna je tištěná publikace s názvem „Hic sunt leones“. Jedná se o kapesní mapu ve formě knihy popisující nepřístupné oblasti Brna. Jde o pilotní díl projektu mapujícího odvrácenou tvář jihomoravské metropole, zapadající do kontextu urban exploringu. Popisované lokality jsou daleko za hranicí zájmu řadové většiny i alternativní menšiny obyvatel města. Lokality, jejichž návštěva s sebou nese určitá rizika, a to nejen v podobě umazaných kalhot a možného konfliktu se zákonem, ale i v podobě zranění či dokonce smrti. Nepřístupnost těchto míst je zvýrazněna nepřístupností mapy samotné, která je zde testována na hranici použitelnosti. Účelem projektu Hic sunt leones totiž není tyto lokality zmapovat s kartografickou přesností a zpřístupnit je široké veřejnosti. Účelem je zprostředkování jejich unikátní atmosféry a podání důkazu o jejich existenci, protože tyto oblasti podléhají velmi rychlé zkáze.
|
|
Interaktivní elektronická kniha pro děti
Pokorná, Gabriela ; Eliška, Jiří (oponent) ; Macháček, Mikuláš (vedoucí práce)
Praktická část mojí diplomové práce – Interaktivní elektronická kniha pro děti – je kniha s názvem Příběh jednoho stromu. Aplikace obsahuje autorský text, který vypráví o starém stromě, který žije svým vlastním životem a ožívá také vše kolem něj. Text je doplněný ilustracemi, které jsou vytvořeny kombinací technik (perokresba, akvarel, fotografie) a digitálně upraveny. Některé ilustrace jsou animované, jiné vyžadují interakci čtenáře, aby se daly do pohybu, vydaly zvuk apod. Každá strana obsahuje zvuk nebo hudbu.
|