Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 225 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 

KONSTRUKCE FEMININITY A MASKULINITY V ČESKÉM FILMOVÉM PLAKÁTU V ROCE 1968
Krátká, Lenka ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Kiczková, Zuzana (oponent)
Práce se zaměřuje na genderovou analýzu českých filmových plakátů vytvořených v roce 1968, s důrazem na identifikaci dominantních způsobů zobrazování žen a mužů v těchto výtvarných dílech a jejich interpretaci v rámci daného historického a společenského kontextu. Teoretická část se věnuje především prezentaci funkce a výrazu filmového plakátu a podmínek autorské tvorby v období totality. V empirické části jsou porovnávány závěry některých ‚západních' teorií zabývajících se prezentací genderu v reklamě (Erving Goffman, Judith Williamson, Jean Kilbourn; v tuzemském kontextu Libora Oates-Indruchová) s prezentacemi feminity a maskulinity na filmových plakátech z roku 1968. Analýza se dále soustředí na identifikaci specifických rysů tvorby filmových plakátů v daném období a na způsoby prezentace (a vzájemné interakce) patriarchálního diskurzu na straně jedné a komunistické ideologie na straně druhé. Analýza souboru plakátů z roku 1968 odhaluje stereotypní zobrazování žen (ženy jako pasivizované objekty) a prezentaci hierarchického uspořádání genderových vztahů (ženy jako znevýhodňovaná skupina). V rámci analýzy však byla identifikována také díla, která nabízejí alternativní reprezentaci genderových vztahů a narušují dominantní patriarchální perspektivu. Klíčová slova český filmový plakát, feminita, maskulinita,...

Migrace, vzdělávání a integrace cizinců na území České republiky
Hubená, Jaroslava ; Reichel, Jiří (oponent) ; Kopecký, Martin (vedoucí práce)
Cizí kultury - pestrá paleta umění, jazyků, zvyků a rituálů a hlavně milionů lidských příběhů, které mě zajímaly odjakživa. Tuto práci jsem pojala jako příležitost ujasnit si informace týkající se imigrantů na našem území a jejich možností integrace do české společnosti pomocí vzdělávání. První část práce se věnuje fenoménu migrace, vysvětlení pojmu multikulturalismus a nastínění legálního rámce integrace ve světě a České republice. Druhá část představuje síť nestátních neziskových institucí, které s cizinci v oblasti vzdělávání pracují. Po zvážení dostupných informací jsem jejich vzdělávací aktivity rozdělila do čtyř kategorií, které jsou zde blíže představené. Třetí část shrnuje několik zásadních pojmů z interkulturní psychologie, které mají, dle mého názoru, zásadní vliv na integraci cizinců do společnosti. Poslední čtvrtá část představuje oblast empirických mezikulturních studií.

Magie masek
Dvořáková, Kateřina ; Fulková, Marie (oponent) ; Ebelová, Kateřina (vedoucí práce)
Dvořáková, K. Magie masek. /Diplomová práce/ Praha 2008. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy 114 s. Tato práce pojednává o psychologické podstatě vzniku a používáni masek. Pokouši se ozřejmit lidské pohnutky vedouc! k používáni masek. Popisuje funkce masek a jejich vliv na lidskou psychiku a chováni. Reflektuje mýty, rituály a kulturní fenomény současnosti i minulosti. Důraz klade na současné oblasti výskytu masek a jejich přinos pro výtvarnou edukaci.

Literárněkritická a překladatelská činnost Alberta Vyskočila
Hromek, Jakub ; Kořená, Markéta (oponent) ; Wiendl, Jan (vedoucí práce)
Diplomová práce Literárněkritická a překladatelská činnost Alberta Vyskočila se z Vyskočilových mnohostranných aktivit zaměřuje zejména na dvě jeho činnosti zmíněné v názvu. Co se činnosti literárněkritické týče, zabývá se nejprve autory, které kritik hodnotí nejlépe (mezi těmi má výsadní místo Karel Hynek Mácha), a poté se snaží postihnout obecnou povahu jeho kritických projevů. Vyskočil hledá v umění opravdovost, takové umění má svůj počátek u Boha. V části věnující se překladům práce na základě zkoumání čtyř převedených textů a odpovídajících originálů určuje průběžné hlavní principy překladatelovy činnosti. Ten se kromě toho, aby odpovídajícím způsobem převedl významový a stylistický rozměr originálu, snaží docílit také přirozenosti jazyka, proto na mnoha rovinách užívá substituci, dále kompenzaci, kondenzaci či explicitaci. V závěru práce je pak komentována také vzájemná provázanost obou zkoumaných činností, a to na rovině jazykově-stylové a tematické, potažmo názorové. Kromě výše zmíněného diplomová práce také uvádí základní biografická data a v krátkosti se věnuje i autorovu dalšímu dílu.

Tanec v umění antického Řecka
Strouhalová, Markéta ; Ondřejová, Iva (vedoucí práce) ; Musil, Jiří (oponent)
Titul: Tanec v umění antického Řecka Autor: Bc. Markéta Strouhalová Ústav: Ústav klasické archeologie University Karlovy Vedoucí práce: Doc. PhDr. Iva Ondřejová, Csc. Abstrakt: Tanec je projevem chování společnosti. Staří Řekové považovali taneční umění za velmi důležitou součást života. Jejich bozi tančili a oni tento božský vzor napodobovali. Záliba starých Řeků v tanci je doložena mnohými ikonografickými památkami, které především jsou předmětem této práce spolu s charakteristikou řeckého tance a jeho četných společenských funkcí. Shromážděné památky charakterizují reflexi řeckého tance od období geometrického (s přihlédnutím na situaci v době bronzové) až po dobu helénismu s přesahem do římského dekorativního umění. Klíčová slova: Tanec. Antické řecké umění.

Každý jest na světě hostem, den ke dni jen k smrti rostem. Mortalita a pohřební rituál v Chebu a okolních obcích ve druhé polovině 19. století
KOLOUCHOVÁ, Jana
Předkládaná práce se na příkladu oblasti Chebu a okolních obcí zabývá fenoménem smrti ve druhé polovině 19. století. Pramennou základnu vytvořily církevní matriky zemřelých, ale bylo pracováno i s normativními nařízeními a hmotnými doklady. Jako základní metodologické východisko byla zvolena historická demografie, ale byly využity i přístupy historické antropologie a dějin umění. Největší důraz byl kladen na získání výsledků statistického výzkumu. Ukazatel problematiky úmrtnosti byl zkoumán z hlediska několika faktorů. Nejenže byly získány údaje o průměrné délce života, kojenecké a dětské úmrtnosti, sezónním pohybu, ale také byla provedena analýza příčin úmrtí s ohledem na jejich německé pojmenování. Pozornost byla soustředěna i na infekční onemocnění, která sužovala společnost druhé poloviny 19. století. Otázka šíření epidemií byla dána do širších souvislostí v následující kapitole, jež se zaobírá vlivem prevence na postupné prodlužování délky života. Pozornost byla věnována i analýze dochovaných náhrobků z druhé poloviny 19. století na základě terénní práce. Artefakty byly posuzovány z hlediska uměleckého ztvárnění. Zaznamenány byly i náhrobní nápisy, které napomohly k identifikaci konkrétních osob. Zakončení kapitoly bylo učiněno v duchu zamyšlení se nad vandalstvím moderní doby, které je naší společností tolerováno a nad důležitostí zachování dokladů pohřební kultury jako doklad vysoké umění. Hlavním cílem předkládané práce bylo zjistit, jaké byly ve sledované době úmrtnostní poměry, ale také jak se měnil pohřební ritus v důsledku emancipace měšťanské společnosti. Bylo poukázáno na souvislosti s raně novověkou tradicí velkých šlechtických smutečních obřadů. Přesun pozornosti od zemřelých k pozůstalým byl doložen nejen na základě analýzy dochovaných náhrobků pocházejících z druhé poloviny 19. století, nýbrž také rozborem smutečních oznámení v regionálním tisku. Komplexnost byla umocněna sondou přibližující životy dvou generací chebských kamenosochařů, kteří nezaměnitelně ovlivnili vzhled místního hřbitova. Díky jazykovému rozboru hesla ?Smrt? prezentovaného na stránkách dobových výkladových slovníků a exkurzem do lidových zvyklostí spojených s ukončením životní pouti vesnického obyvatelstva byla problematika smrti a pohřebního rituálu mnohostranně studována. Pro získání ucelenějšího pohledu a uchopení dané problematiky nebylo možné pracovat pouze s výsledky statistiky, ale bylo žádoucí pokusit se o interdisciplinární přístup.

Strašín - pošumavská ves
Novák, Jiří ; Beneš, Zdeněk (oponent) ; Maur, Eduard (vedoucí práce)
Dějinami vsi Strašín nedaleko Sušice se zabývá Jiří Novák ve své bakalářské práci. Pokouší se nastínit její vznik a vývoj s přihlédnutím k novověkému období. Zabývá se lidovou architekturou, lokálními specifiky jako jsou jména po chalupách či muzikantský um zdejšího obyvatelstva v 19. a 20. století, kderý se projevoval jejich zaměstnáním jako hráčů v kapelách a stavbařů u světových cirkusů. Na příkladu Strašína lze demonstrovat i dějiny barokního poutního místa. Samostatnou otázkou je původní účel samostatně stojícího kostela Narození Panny Marie. Různé úhle pohledu doplňuje demografická studie celé farnosti v letech 1668 - 1698. Ve své práci kombinuje různé druhy pramenů, neopomíjí mapy a regionální literaturu. Předností autora je jeho osobní znalost popisovaného místa.

Divoká příroda jako inspirace zahradního architekta
Havranová, Hana
Diplomová práce popisuje vývoj lidského přístupu k přírodě, míru inspirace přírodou v dílech zahradní architektury, ale také důvody, proč se lidé v jistých obdobích od přírody odvraceli nebo k ní naopak vzhlíželi. Stěžejní jsou však kapitoly věnované možnostem uplatnění přírodních prvků v konkrétních dílech zahradního umění a způsobům ztvárnění inspirace divokou přírodou. Na základě získaných informací je vypracován návrh modelového objektu reflektující téma diplomové práce. Řešení návrhu propojuje objekt s okolní krajinou, uplatněním některých zvolených přístupů popisovaných v teoretické části práce. Návrh je dokumentován situací, perspektivami a řezopohledy.

Image of the young generation of the 60s in the films of the New Wave
Hulčíková, Barbora ; Listíková, Renáta (oponent) ; Kalfiřtová, Eva (vedoucí práce)
Tak jako je pro někoho film zdroj zábavy či odpočinku, pro jiné je studnou inspirace a nových myšlenek, brána otevírající cestu novému poznání a zkoumání. V dnešní době má film mnoho podob, jako fikce strhuje naši pozornost počítačovými triky. Vysoko rozpočtové snímky se snaží o nemožné, co nejvíce ohromit a uchvátit. Ale kde je realita - skutečno? Co nám takovýto fiktivní snímek nabízí? Kam se vytratilo kouzlo příběhu, narace a um zachytit obraz dané doby? V mé diplomové práci jsem se právě reálným obrazem doby ve filmu zabývala. Konkrétně obrazem mládeže ve filmech francouzské Nové Vlny. Film se stal ve Francii na konci padesátých let opravdovým fenoménem. Vznikalo stále více filmových klubů a spolků. A mladí lidé filmem opravdu žili. Jak vypovídá statistika z roku 1957 o návštěvnosti kin a knihoven prokazují, že došlo výraznému nárůstů mladých diváků ve věku 15-24 let až na 47% oproti čtenářům, kteří představovali pouze 17%. Avšak ne každý byl přívržencem filmové tvorby režisérů dané doby a poměrně brzy přichází z řad filmových nadšenců první ohlasy kritiky napadající tradiční "film otců" ("cinéma de papa"), režisérů Jeana Delannoy, Clauda Autant-Lary nebo René Clémenta. Mladí kritici výrazně upozorňovali na to, že filmové snímky dané doby postrádaly "reálno" a skutečný příběh. Byli přesvědčeni, že cílem...

Na cestě. Mystik a umělec
Trojaková, Jolanta ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
Mystická cesta není závod o boží přízeň. Proto ani my nebudeme v JeJIm cíli rozdávat medaile, sčítat oběti a pranýřovat odpadlíky. Mysta se na ni vydává jednoduše proto, že musí. K úprku od "vyzkoušené" reality k nejisté metě jej pohání ten nejvášnivější cit, jakého jsme schopni. Láska. Láska k něčemu, co ho přesahuje. K tušenému Bohu. Milostné hry jsou vždycky vabank: buďto to vyjde, anebo ne. Ať už eskapády našich umělců poblouznťných Absolutnem dopadly jakkoli, díky těmto pletkám mnohé získali. Odvrhli (na periodu lišící se případ od případu) kult zdevastovaného těla, jaký pěstovali jejich dekadentní předchůdci. Místo absinthem si začali prolévat hrdla kefirem.(Ovšem, občas si k němu zapálili cigaretu hašiše.) ,,Helcelet poslal mně zákvasku kefírovou, se kterou počal jsem od 1.10. novou životosprávu, a mohu říci, že značně mi toto pití kefíru prospělo. ,,315 Upsali se abstinenci, vegetariánství a často i sexuální zdrženlivosti. (Múzy už nehledali mezi lepými modelkami. Jejich idolem byl Bůh, jehož podobu ani neznali.) Z mnohých se stali náruživí nudisti. František Kupka svlékl své šaty po vzoru německého nazarénistického malíře Karla Diefenbacha - duchovního vůdce své mladosti. Samozvaný filozof hlásal návrat k přírodě a v duchu této premisy se denně tvrdohlavě slunil, jak ho pánbů stvoříl, přesto, že...