Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6,905 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.36 vteřin. 

Finanční gramotnost žáků základních škol
Čudová, Lucie ; Burian, Stanislav (vedoucí práce) ; Stará, Dana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá finanční gramotností žáků základních škol poté,co bylo finanční vzdělávání zařazeno do Školního vzdělávacího plánu základních škol. Teoretická část bakalářské práce s použitím odborné literatury vymezuje Standardy finanční gramotnosti a posuzuje přínos a problémy finančního vzdělávání žáků základních škol. Závěr teoretické části bakalářské práce je věnován historii finančního vzdělávání od roku 2005 do roku 2014. Praktická část bakalářské práce je věnována mezinárodnímu šetření PISA a vlastnímu testování. Mezinárodním testováním PISA i vlastním testováním byl zjišťován stav znalostí a dovedností finanční gramotnosti před zavedením finanční gramotnosti do Rámcového vzdělávacího plánu a po zavedení finančního vzdělávání do Rámcového vzdělávacího plánu. V projektu PISA byli testování patnáctiletí žáci, ve vlastním testování žáci 1. a 2. stupně a víceletého gymnázia. Současně byla provedena komparace úrovně znalostí žáků 2. stupně a víceletého gymnázia ve vlastním testování a mezinárodního šetření PISA.Součástí vlastního testování je anketa, která byla provedena s vyučujícími a vedením testovaných škol. Vlastní testování a anketa byly uskutečněny se žáky a s učiteli na základních školách v Čáslavi a okolí. V závěru bakalářské práce bylo provedeno vyhodnocení získaných poznatků ke zlepšení výuky finanční gramotnosti a porovnání výsledků žáků v mezinárodním šetření PISA a vlastního testování.

Integrace žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí do prostředí základních škol v regionu Podřipsko
Šámal, Martin ; Prášilová, Marie (vedoucí práce) ; Macháček, Otakar (oponent)
Práce analyzuje integraci žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí do prostředí základní školy v konkrétní spádové škole v regionu Podřipsko formou speciální třídy prostřednictvím dostupných ukazatelů. Výsledky konfrontuje s koncepcí vzdělávání Ministerstva školství, která počítá s integrací žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí do běžných tříd základních škol. Prostřednictvím dotazníkového šetření zjišťuje postoje žáků ke slučování tříd a za pomoci metod statistické analýzy vyhodnocuje výsledky a formuluje návrhy a doporučení.

Nejvýznamnější potravinové zdroje lipofilních vitaminů
Šafránková, Simona ; Hejtmánková, Alena (vedoucí práce) ; Táborský, Jan (oponent)
Základní poznatky o živinách a jejich potřebě by měly být nedílnou součástí vzdělání každého člověka. Mezi nezbytné živiny zajišťující plnohodnotné fungování organismu patří vitaminy. Vitaminy jsou esenciální látky, které mají v lidském organismu významnou úlohu. Hrají důležitou roli při procesech vstřebávání a výměny látek mezi vnějším prostředím a živým organismem. Vzhledem k tomu, že k jejich objevení došlo teprve v průběhu 20. století, výzkumy o jejich účincích na lidský organismus stále probíhají. Vitaminy jsou rozlišeny do dvou základních skupin, vitaminy rozpustné ve vodě, tzv. hydrofilní (skupina vitaminů B a vitamin C) a vitaminy rozpustné v tucích, tzv. lipofilní (vitamin A, D, E, K). Vitamin A je důležitý pro zajištění správného vidění a rozeznávání barev. Podporuje růst a kvalitu kostí, a je potřebný pro správný vývoj plodu. Vyskytuje se v potravinách živočišného původu, jako jsou mléčné výrobky, mléko, maso, a játra. V potravinách rostlinného původu je zastoupen mnoha provitaminy, z nichž nejvýznamnější je beta karoten. Velmi bohatým zdrojem těchto provitaminů jsou listové zeleniny, jako jsou špenát nebo zelí. Doporučená denní dávka vitaminu A je podle norem České republiky 800 mikrogramů. Tato potřeba závisí na pohlaví a věku jedince. Nedostatek vitaminu A způsobuje světloplachost a zhoršené vidění. Nadbytek vitaminu A může být pro organismus toxický. Zajímavé je, že beta karoten za toxický považován není. Vitamin A se řadí mezi labilní vitaminy. Je citlivý na teplo, světlo a kyslík. Ztráty při šetrné přípravě pokrmů a při obvyklých stravovacích zvyklostech činí přibližně 20 %. Vitamin D tvoří skupina několika biologicky účinných látek, z nichž nejvýznamnější je vitamin D2, ergokalciferol, vyskytující se v potravinách rostlinného původu, a vitamin D3, cholekalciferol, přítomný v živočišných zdrojích potravin. Vitamin D se v lidském organismu chová jako hormon, tzn., že vzniká na jednom místě organismu, ale působí v jiné části těla. Zajišťuje příjem a vstřebávání vápníku a fosforu a udržuje jejich rovnováhu. Dále podporuje imunitní systém a může pomoci při léčení lupénky. Doporučená denní dávka vitaminu D se pohybuje mezi 2,5 až 10 mikrogramů. Vyšší potřebu mají těhotné a kojící ženy a také kojenci a děti. Nedostatek vitaminu D porušuje homeostázu vápníku a metabolismus fosfátů. Nadbytek vitaminu D způsobuje hyperkalcémii. Nejvýznamnější potravinové zdroje vitaminu D jsou játra, olej z rybích jater, tuk mořských ryb, fortifikované margaríny a mléko. Vitamin D je citlivý na kyslík a světelné záření, skladováním ani přípravou pokrmů není aktivita vitaminu D výrazně ovlivněna. Vitamin E je významným antioxidantem. Je důležitý pro udržení zdravé buněčné stěny, kůže, svalů, nervů, erytrocytů, srdce a také je potřebný pro správnou funkci krevního oběhu. Doporučená denní dávka vitaminu E je 8 až 20 mg. Jeho potřeba se zvyšuje při vystavování se slunečnímu záření a škodlivým vlivům, při zvýšené tělesné námaze a při přijímání většího množství nenasycených mastných kyselin. K nedostatku vitaminu E u zdravých lidí v podstatě nedochází, neboť je zastoupen téměř ve všech základních druzích potravin. K hypervitaminóze vitaminu E dochází také jen zřídka, jelikož přijímáním běžné stravy žádné riziko předávkování nehrozí. Nejvýznamnějším zdrojem vitaminu E jsou rostlinné oleje (slunečnicový a řepkový), ořechy, kukuřice, hrášek, obilné výrobky, tmavě zelená listová zelenina, vejce, játra a vnitřnosti. Vitamin E je považován za nejstabilnější lipofilní vitamin. Zpracováním potravin dochází jen k minimálním ztrátám tokoferolu, tyto ztráty činí přibližně 10 %. Vitamin K v lidském organismu podporuje srážlivost krve a společně s vitaminem D se podílí na neustálé tvorbě a přestavbě kostí. Zdrojem vitaminu K jsou potraviny rostlinného i živočišného původu, např. maso, játra, mléko, zelenina a ovoce. Doporučená denní dávka vitaminu K se pohybuje okolo 0,01 až 0,14 mg. Nižší potřebu příjmu vitaminu K mají kojenci a děti do tří let. Nejčastější příčinou hypovitaminózy vitaminu K je narušení střevní mikroflóry podáváním různých léčiv, např. antibiotik. Příliš vysoké dávky vitaminu K se mohou v organismu hromadit a vést k rozpadu erytrocytů, k poškození jater a u dětí mohou způsobit žloutenku. O stabilitě vitaminu K doposud není známo mnoho informací. Bylo zjištěno, že se vitamin K rychle rozkládá na světle, ale jeho ztráty při přípravě pokrmů jsou minimální.

Spotřebitelské preference rodičů dětí základních škol v rámci zdravého životního stylu
Vojtěchovská, Anna ; Šánová, Petra (vedoucí práce) ; Hrubcová, Barbora (oponent)
Předmětem bakalářské práce je zhodnocení spotřebitelských preferencí rodičů dětí základní školy v rámci zdravého životního stylu. Záměrem práce je především zjištění do jaké míry se rodiče zajímají o zdravý životní styl a zároveň zdali k tomu to stylu života vedou i své dětí. Teoretická východiska obsahují obecnou charakteristiku zdravého životního stylu a zásady zdravého stravování se zaměřením na děti ZŠ, definují základní administrativní podklady týkajících se školního stravování a v neposlední řadě se teoretická část zaobírá spotřebitelskými preferencemi. Vlastní zpracování bylo provedeno prostřednictvím dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno především na dosažení cílů práce. Kvantitativní průzkum byl vyhodnocen a posléze byly stanoveny určitá doporučení.

Využívání spektra didaktických řídících stylů ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy na základních školách v okrese Příbram.\\
STREJC, Josef
V dnešní škole je snaha o to, aby vedoucím činitelem ve vyučovacím procesu nebyl pouze učitel, ale aby se část zodpovědnosti za výuku přesunula na žáky. Didaktické styly umožňují dostávat žáky do nových rolí a tím i do řešení nových situací. Žáci řešením těchto situací umožňují učiteli efektivně výchovně působit, vede je od pasivní percepce k tvořivosti. Práce podává informace o využívání didaktických řídících stylů ve výuce tělesné výchovy na základních školách v okrese Příbram.

Využívání veřejných prostranství dětmi ve městě Děčín a jeho zázemí
Ťupová, Veronika ; Franke, Daniel (vedoucí práce) ; Kirschner, Vlaďka (oponent)
Cílem bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem děti tráví svůj volný čas ve městě Děčín, jaká místa k tomu využívají, a zároveň zda se ve městě nacházejí nějaká místa, kde se děti necítí dobře. Rešeršní část bakalářské práce, která je zpracována na základě odborné literatury, je rozdělena do tří částí. V první části je stručně popsán veřejný prostor, jeho kriteria vlastnictví, vývoj veřejných prostranství a současný stav. Druhá část následně vysvětluje pojem volný čas, jak ho děti tráví, jaký vliv mohou mít na trávení volného času dětí jejich rodiče nebo, a jak je důležitý strávený čas, který děti stráví ve veřejném prostoru. Poslední částí rešerše, je stručný popis města Děčína, jeho demografického vývoje a správního členění. Analytická část bakalářské práce popisuje tvorbu dotazníků, které jsou dále použity pro dotazníkové šetření na vybraných základních školách a jejich vyhodnocení. Dále je zde uveden stručný popis zjištěných míst, které děti ve svém volném čase navštěvují a využívají ke svým aktivitám, a míst na nichž se necítí dobře. Tato místa jsou schematicky znázorněna v mapě. Následně jsou místa, která děti označily za nepříjemná a nebezpečná porovnána s takto označenými místy v územně plánovacích podkladech a dokumentech.

Analýza hospodaření a analýza finančních zdrojů vybraných základních škol
Vejběrová, Petra ; Čermák, Jiří (vedoucí práce) ; Eva, Eva (oponent)
Cílem této práce je provedení analýzy hospodaření a analýzy finančních zdrojů vybraných základních škol. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Cílem této práce je provedení analýzy hospodaření a analýzy finančních zdrojů vybraných základních škol. Cílem této práce je provedení analýzy hospodaření a analýzy finančních zdrojů vybraných základních škol. Práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy týkající se veřejného sektoru, způsob jeho financování, přiblížení příspěvkových organizací a jejich účetnictví. Stručně je popsán kvalitativní výzkum. V praktické části je provedena finanční analýza vybraných základních škol. Je porovnáno, jak základní školy ovlivní vstup do projektu Pomáháme školám k úspěchu financovaný nadací THE KELLNER FAMILY FOUNDATION, zaměřený na vzdělávání pedagogů. Školy zapojené do projektu jsou na tom lépe s pedagogickým i materiálním rozvojem, než školy nezapojené. V poslední části práce je vyhodnocen kvalitativní rozhovor s řediteli pěti škol, který potvrzuje a navazuje na zpracované výsledky práce.

Názory a postoje adolescentů na vybranou oblast rizikového chování
Housová, Karolína ; Jirsáková, Jitka (vedoucí práce) ; Miroslava, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Názory a postoje adolescentů na vybranou oblast rizikového chování" se zabývá agresivním chováním a šikanou. Snaží se o jasné a stručné definování základních pojmů. Ukazuje důležité teorie rizikového chování a možnosti, jak ho ovlivnit a řešit. Agresivita a agrese, příčiny výskytu agrese, zvládání a řešení agrese to vše rizikové chování zahrnuje. Velká část práce je věnována šikaně. Praktická část práce je založena na kvantitativním dotazníkovém šetření, které zjišťuje pohled žáků Střední pedagogické školy, hotelnictví a služeb Litoměřice na šikanu a agresivní chování. Závěrečná část popisuje výsledky dotazníkového šetření.

Zdravý životní styl u mladé generace s návykem na drogy
Drexler, Lukáš ; Polišenský, Miroslav (vedoucí práce) ; Pilař, Tomáš (oponent)
Teoretická část bakalářské práce se vymezuje na definici základních pojmů v oblasti zdravého životního stylu, faktory, které ho ovlivňují. Jsou definovány pojmy jako volný čas, zdravá strava, pohybové aktivity a následky, vyplývající z jejich nedodržování. Dále je rozebrána problematika závislostí, užívání návykových látek a neziskových organizací, zajišťujících protidrogovou prevenci, jejich poslání a financování. Praktická část je zaměřena na analýzu organizace podle Bronislawa K. Malinowského. Hodnocena je nezisková organizace Sananim, kde jsou analyzovány dostupné pohybové aktivity, zhodnoceny nedostatky a jsou stanovena doporučení pro zlepšení situace.

Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta v Domě dětí a mládeže hlavního města Prahy
Hrdinová, Lenka ; Broukalová, Lenka (vedoucí práce) ; Zasadil, Petr (oponent)
Bakalářskou práci s názvem Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta v Domě dětí a mládeže hlavního města Prahy autorka rozdělila do tří základních částí. V první části je zmapována oblast environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty, kde je přehled historie, základních cílů, forem a metod environmentální výchovy. V druhé částí je zmapována historie Domu dětí a mládeže hlavního města Prahy a současný stav EVVO v tomto školském zařízení. Třetí část práce obsahuje dotazníkové šetření k posouzení zajištění EVVO v jiných DDM a následné zpracování návrhů, které by vedly ke zlepšení stavu EVVO v DDM hl. města Prahy.