Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 53 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Okružní problémy a jejich řešení
Pospíšil, Václav ; Dvořák, Jiří (oponent) ; Šeda, Miloš (vedoucí práce)
Práce je v první části věnována úvodu a ucelenému popisu všech důležitých pojmů teorie grafů, na kterou navazuje popis a modifikace dvou vybraných typů okružních problémů: problému obchodního cestujícího a problému plánování rozvozu. Další část práce se věnuje následné možnosti řešení problémů skrze deterministické a stochastické algoritmy. Součástí je taktéž část praktická, která se v závěru práce zabývá optimalizací nejkratší cesty dvou vytvořených modelů pomocí metody nejbližšího souseda, genetického algoritmu a řešiče v modelovacím jazyce GAMS.
Metody řešení vybraných dopravních problémů a jejich implementace.
Drobný, Michal ; Grygarová, Libuše (vedoucí práce) ; Zimmermann, Karel (oponent)
S různými typy dopravních problémů se v praxi setkáváme velmi často. Tento problém lze chápat především jako rozvoz zboží od dodavatelů k odběratelům s cílem minimalizace distribučních nákladů. Reálné dopravní problémy se od těch obecných liší především uvažovanými restrikcemi, což mohou být například kapacity vozidel a objednávek, časová okna a různá další speciální distribuční omezení. Problematiku dopravního problému formuloval již F. L. Hitchcock v roce 1941 a od té doby bylo popsáno mnoho stochastických a nedeterministických metod pro řešení dopravního problému, nicméně při zavedení distribučních restrikcí pro řešení reálných problémů jsou tyto metody obtížně aplikovatelné. Tato práce poskytuje kompilaci nejznámějších deterministických metod vhodných pro řešení dopravních problémů, přičemž metody vhodné pro řešení reálných dopravních problémů jsou popsány podrobněji. Postup řešení pro vybrané metody je demonstrován na jednoduchých příkladech a výsledky porovnány s výsledky řešení ostatních metod. Na základě analýzy těchto metod jsou navrženy nové metody pro řešení reálných dopravních problémů, které jsou implementovány a jejich výsledky porovnány s metodami, které poskytuje komerční softwarový produkt.
Evoluční optimalizace nákladní přepravy
Beránek, Michal ; Drahošová, Michaela (oponent) ; Bidlo, Michal (vedoucí práce)
Práce se zabývá problémem optimalizace nákladní přepravy. Cílem je minimalizace nákladů spojených s přepravou, které vyplývají z ujeté vzdálenosti. Při správném naplánování tras lze tyto náklady výrazně snížit, obzvlášť když se jedná o velký počet zákazníků, které je potřeba obsloužit. Tato práce se soustředí na řešení pomocí evolučních algoritmů, což jsou metody optimalizace založené na principech evoluce. Hlavní zaměření je na problém směrování vozidel s omezenou heterogenní flotilou vozidel. V práci je představeno několik evolučních algoritmů a jejich výsledky jsou porovnány. Nejlepší z nich, evoluční strategie používající lokální prohledávání blízkého okolí, dosahuje podobných, pro některé konkrétní úlohy i lepších výsledků, než jiné existující evoluční algoritmy, vytvořené pro řešení stanoveného problému.
Optimizations Methods for Freight Transportation
Gabonay, Michal ; Vašíček, Zdeněk (oponent) ; Bidlo, Michal (vedoucí práce)
The following work concerns the study of the evolutionary algorithm, which optimizes freight transport planning. The demand for freight transport is constantly increasing nowadays and with creating, implementing and using proper route planning we are able to significantly reduce transportation costs. However, it is preferably to implement it in companies with large numbers of served customers and with a sufficiently large fleet of vehicles.   The study starts by defining what fright transport planning problem is and by characterizing its existing specifications and variants. My work proceeds to give a background of the possible solutions to the multifaceted aspects of the problem. The specific subproblem I choose to focus on is the Vehicle routing problem with Pickup and Delivery for which I apply the optimization solution. In the main body of my thesis, I will elaborate on the chosen optimization solution which encompasses the genetic algorithm and evolutionary strategy. The aim of the study is to measure the suitability of the algorithms and techniques used, for which reason the final part of my work will deal with the analysis and evaluation of the experiments.
Implementace problému směrování vozidel pomocí algoritmu mravenčích kolonií a částicových rojů
Hanek, Petr ; Kubánková, Anna (oponent) ; Šeda, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá meta-heuristickými algoritmy a jejich schopností řešit složité optimalizační problémy v polynomiálním čase. V práci jsou popsány různé druhy meta-heuristických algoritmů jako například genetické algoritmy, optimalizace pomocí částicových rojů nebo mravenčích kolonií. Výstupem práce je aplikace implementovaná v jazyce Java, která řeší optimalizaci pomocí mravenčích kolonií na problému směrování vozidel s omezením na kapacity. Dále je implementován algoritmus částicových rojů, který řeší optimalizaci nastavení správných parametrů pro mravenčí kolonie.
Optimalizace rozvozů v závislosti na řízení skladových zásob
Špolc, Miroslav ; Fábry, Jan (vedoucí práce) ; Borovička, Adam (oponent)
Optimalizace rozvozů v závislosti na řízení skladových zásob (Inventory routing problem) je matematickou metodou operačního výzkumu, která vzniká spojením dvou úloh (rozvozní úlohy a managementu skladových zásob). Cílem této práce je: představit čtenáři, co inventory routing přesně je, jak a proč vznikl a jak se v průběhu let vyvíjel. Zároveň si na reálných příkladech ukážeme výsledky jeho zavedení do praxe. Jako zdroje byly pro práci využity články a práce zahraničních odborníků na danou tématiku za posledních téměř 40 let. Z těchto výzkumů a na jejich základě byla vytvořena přehledová práce, shrnující nejdůležitější poznatky o možnostech řešení problematiky. Jejím přínosem je kromě vysvětlení teoretické stránky a ukázky jejího vývoje také představení reálných aplikací problematiky Inventory routing. Na konkrétních případech a výzkumech je přestavena jednak aplikovatelnost problematiky a jednak také její pozitivní výsledky v podobě úspory.
Rozvozní problém s interním a externím dopravcem
Zikmund, Adam ; Pelikán, Jan (vedoucí práce) ; Fábry, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá úlohou z oboru kombinatorické optimalizace s názvem rozvozní problém s interním a externím dopravcem. V této úloze dán úplný neorientovaný symetrický graf a úkolem je uspokojit poptávku ve všech uzlech s minimálními náklady. Doprava může být realizována buďto pomocí interních vozidel, nebo s využitím externího dopravce. Náklady interní dopravy závisí na zdolané vzdálenosti, zatímco externí náklady se odvíjí pouze od hmotnosti požadavků. K řešení úlohy je navrženo několik heuristických metod, které jsou později testovány na třech experimentálních instancích o různých velikostech (ve smyslu počtu zadaných uzlů). Důraz je kladen především na srovnání výsledků uvedených heuristických metod a výsledků dosažených pomocí klasického optimalizačního přístupu, který může vést k horším řešením (v případě rozsáhlejších instancí) z důvodu výpočetní složitosti dané úlohy.
Optimalizace rozvozu imobilních klientů
Maříková, Eliška ; Skočdopolová, Veronika (vedoucí práce) ; Fábry, Jan (oponent)
Distribuční úlohy patří v dnešní době k jednomu z nejvíce využívaných matematických modelů v běžném životě. Můžeme se s nimi setkat při rozvozu zásilek či přepravě osob. V této práci se zabývám aplikací distribučních modelů a jejich modifikací na problém převozu zdravotně hendikepovaných, konkrétně nalezením trasy pro převoz zákazníků z výchozího do cílového místa při dodržení kapacit vozidel s následným rozšířením o časová okna a s další modifikací v podobě nalezení cest, kdy dochází k převozu zákazníka z cílového místa zpět do výchozího místa. K nalezení optimálního řešení je v bakalářské práci využito kombinace úloh obchodního cestujícího a rozvozní úlohy. Model je aplikován na reálná data získaná od firmy Societa o. p. s., která je jednou z hlavních společností, které poskytují služby imobilním osobám. Pro výpočet optimálního řešení bylo použito softwaru MPL.
Optimalizace smíšeného rozvozu a svozu zboží
Šorf, Michal ; Skočdopolová, Veronika (vedoucí práce) ; Dvořák, Marek (oponent)
Tato práce je zaměřena na využití lineárních modelů v reálném světě. Jejím hlavním cílem je naformulování matematického modelu pro konkrétní problém, se kterým se opakovaně setkává společnost Pospíchal s.r.o. a nalezení optimálního řešení pomocí tohoto modelu. Práce vychází ze základních distribučních problémů, jako je úloha obchodního cestujícího či rozvozní problém, které následně modifikuji do potřebné podoby. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První část je zaměřena na popis základních modelů, které budou modifikovány v části poslední. Následující část se věnuje stručnému popisu již zmíněné společnosti, která poskytla datové podklady, bez nichž by nebylo možné tuto úlohu demonstrovat v praxi. Závěrečná část patří detailnímu rozboru řešené úlohy, formulaci a popisu matematického modelu, který byl vytvořen na základně specifických požadavků společnosti. Taktéž nechybí porovnání skutečných výsledků z praxe s výsledky optimálními.
Aplikace rozvozní úlohy pro geocaching
Frolík, Tomáš ; Skočdopolová, Veronika (vedoucí práce) ; Sekničková, Jana (oponent)
Geocaching je celosvětová hra, která využívá Globální polohovací systém (GPS). Většina hráčů se snaží při hledání kešek vytvořit takovou trasu, aby byla co nejkratší. Cílem této bakalářské práce je navrhnout takový model, aby dokázal vytvořit nejkratší trasu mezi jednotlivými kešemi za určitých omezujících podmínek v rámci pěti nezávislých okruhů. V první části práce jsou představeny základní teoretické poznatky nutné k porozumění praktické části. Druhá část je věnována základním termínům geocachingu. Dále je pak v rámci druhé kapitoly představen základní model rozvozní úlohy, jeho jednotlivé pro-měnné, rovnice a vyhodnocení. Ve výsledku takový model ale není zcela správný a je nutné jej rozšířit o třetí index, který nastaví podmínky pro jednotlivé vytvořené okruhy zvlášť.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 53 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.