|
Názory žáků základních škol a gymnázií na využívané metody a formy výuky v hodinách přírodopisu
Hošková, Michaela ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Nejedlý, Adam (oponent)
Teoretická část diplomové práce zahrnuje představení pojmů, mezi které patří vyučování učitelů, typologie učitelů a transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky. Dále je zde popsáno učení žáků, typologie žáků a jejich učební styly a strategie. Další úsek teoretické části je věnován výukovým metodám a formám výuky. Je zde popsána historie výukových metod a forem a jejich jednotlivé klasifikace. Součástí diplomové práce jsou také příklady vybraných výukových metod (výklad, diskuse, didaktické hry, projektová výuka, metody kritického myšlení a brainstorming) společně se základním popisem a zhodnocením kladů a záporů při využití ve výuce. V praktické části je představen výzkum realizovaný formou dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 270 respondentů ze základních škol a gymnázií z celkem 9 krajů. Výsledky jsou zpracovány do grafů a tabulek s popisky a vyhodnoceny pomocí Welchova t - testu, Mann - Whitneyho statistického testu a testu o dvou relativních četnostech. V dotazníku jsou otázky vztahující se k četnostem využívání jednotlivých metod a forem výuky a ke zjištění názorů žáků na jednotlivé metody a formy z několika hledisek. Výsledky ukázaly, že ve většině škol stále převažuje frontální hromadná výuka nad jinými formami. I když tato forma výuky je pro žáky nezábavná, dle jejich...
|
| |
|
Výukové metody využívané v hodinách společenských věd - se zaměřením na výuku politologie
BÍNOVÁ, Dominika
Diplomová práce se zabývá výukovými metodami a jejich využitím v hodinách společenských věd se zaměřením na výuku politologie. Popisuje vzdělávací předměty výchova k občanství a základy společenských věd, jež jsou důležitou součástí vzdělávacího systému v České republice. Skrze rámcové vzdělávací programy charakterizuje téma politologie a zmiňuje některá průřezová témata a klíčové kompetence. Dále se zabývá postoji mladých lidí k politickému dění (zájem o politiku, volební účast). Práce následně popisuje akční výzkum realizovaný ve druhém ročníku gymnázia, jehož cílem bylo posoudit vhodnost jednotlivých metod výuky a jejich možný vliv na zkvalitnění výuky politologie, postoje a vědomosti žáků. Na základě výsledků dotazníkového šetření nebyla zaznamenána změna v postojích k politice. Výsledky ale ukazují nárůst vědomostí ve vybrané výukové oblasti (volby a volební systém). Různorodost výukových metod použitých ve výukovém programu napomohla k upevňování znalostí daného tématu.
|
|
Výukové aktivity pro podporu finanční gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ
BŘINEK, Michal
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku vyučování finanční gramotnosti na 2. stupni základních škol a je určena především jako podklad pro učitele, kteří hledají inspiraci pro výuku finanční gramotnosti. Práce vychází z revidované verze Standardu finanční gramotnosti z roku 2017, a tedy i z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Aktivity jsou vystaveny na doporučeních, která jsou charakterizována v dokumentu Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů a dále na to, kdo by měl být vzděláván ve finanční gramotnosti. V teoretické části je také vymezeno, co by se mělo vyučovat na 2. stupni základních škol z oblasti finanční gramotnosti a také na to, jakým způsobem je dobré výuku vést. Praktická část bakalářské práce obsahuje sedm aktivit, které byly vytvořeny v souladu s dokumenty popsanými v teoretické části. Aktivity se zaměřují na různé části Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a snaží se pokrýt co největší část učiva.
|
|
Výukové metody používané v hodinách občanské výchovy na ZŠ
ČERVENKOVÁ, Martina
Tato diplomová práce se zaměřuje na to, které výukové metody používají učitelé v hodinách občanské výchovy na základních školách. Diplomová práce se dělí na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části práce jsou na základě odborné literatury zpracovány informace, které se týkají vzdělávání, občanské výchovy, procesu a činitelů výuky. Stěžejní část teoretické části práce pojednává o výukových metodách, jejich klasifikaci a charakteristice konkrétních výukových metod. Praktická část práce je založena na kvalitativním výzkumném šetření, které bylo realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů s učiteli občanské výchovy. Cílem praktické části je zjistit, které výukové metody používají učitelé občanské výchovy na 2. stupni ZŠ.
|
|
Výuka přírodopisu za pomoci hry
KOZLOVÁ, Marcela
Bakalářská práce se zabývá výukovými metodami v přírodopise a je konkrétně zaměřena na výuku formou her. Teoretická část práce obsahuje popis výukových metod, které jsou i dnes běžně používány a dále zaměřena na konkrétní formu výuky - didaktické hry. Praktická část práce je zaměřena na rozdíly mezi frontální výukou a výukou formou her.
|
|
DIACHRONNÍ POHLED NA ROLI OBRAZOVÉHO MATERIÁLU V UČEBNICÍCH A VÝUKOVÝCH METODÁCH PRO ANGLICKÝ JAZYK
KUČEROVÁ, Alžběta
Tato práce se zabývá obrazovou složkou v učebnicích anglického jazyka. V teoretické části je představen přehled základních typů a funkcí vizuálních prostředků a zároveň i přehled čtyř vyučovacích metod, jejich vývoj, principy, na kterých jsou založeny, a techniky, které využívají při výuce. Na základě poznatků z teoretické části jsou analyzovány čtyři učebnice, přičemž každá z nich odpovídá jedné vyučovací metodě zmíněné v teoretické části. U každé učebnice jsou doložené typické příklady využití vizuálních prostředků. Cílem této práce je zjistit, nakolik jsou jednotlivé způsoby práce s obrazovým materiálem přínosné v rámci současné podoby výuky cizích jazyků.
|
|
Vybrané výukové metody vhodné pro práci v zájmovém čtenářském kroužku při MK v Měčíně
ŠILHAVÁ, Václava
Bakalářská práce se zabývá vybranými výukovými metodami aplikovanými v zájmovém čtenářském klubu v MK Měčíně. V teoretické části práce je představena podstata čtenářského klubu jako zájmového útvaru a vybrané výukové metody práce s literárním vhodné pro volnočasové aktivity pro děti v předškolním věku. Praktická část obsahuje soubor metodických materiálů vytvořených za tímto účelem a jejich ověření v praxi. Závěr práce zahrnuje komparaci vybraných metod, které se pro práci ve čtenářském klubu ukázaly jako nejvhodnější.
|
|
Změna přístupu učitele k edukaci ve vztahu k inkluzi
PELTANOVÁ, Nikol
Tato bakalářská práce se zabývá tématikou inkluze a jejími didaktickými specifiky edukace ve vyučování, která jsou navázána zejména na vyhlášku č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Pohled je zaměřen zejména na pedagoga chápaného jako důležitého účastníka inkluzivního vyučování. Tématy této práce se tak stává porovnání inkluzivního modelu výuky zaměřeného na pedagoga s tradičním vzděláváním. Teoretická část je věnována představení inkluze jako takové a následnému srovnání výuky bez a s inkluzivní tendencí. Tato komparace je zaměřena na komplexní vnímání pedagoga v procesu vzdělávání. Praktická část sleduje změny či tendence učitelů při samotné edukaci. Z potřeby hlubšího poznání této problematiky je zvolen kvalitativní design s metodou sběru dat rozhovoru. Ke zkoumání je využita vícepřípadová studie se 4 participanty.
|
|
Učební styly žáků ve výuce přírodopisu
MALEČKOVÁ, Michaela
Bakalářská práce se zabývá tématem učebních stylů. V literárním přehledu je popsáno učení, přístupy k učení a strategie v učení. Dále literární přehled prezentuje nejznámější autory a jejich teorie týkající se stylů učení žáků. Část práce se věnuje diagnostice učebních stylů. V poslední části jsou charakterizované vyučovací metody učitele v hodinách přírodopisu a společné znaky vyučovacích metod a učebních stylů žáků. Praktická část a výsledky jsou zaměřeny na učební styly žáků 8. a 9. ročníků základních škol. Výzkumná datová sada celkem obsahuje 125 případů, díky kterým se podařilo reflektovat rozdíly v učebních stylech v závislosti na pohlaví žáků a souvislost určitého učebního stylu s přírodopisem a oblibou tohoto předmětu. Dále je zjišťováno, zda souvisí určitá preferovaná oblast v přírodopisu s učebním stylem, jestli výuková metoda má vliv na oblíbenost přírodopisu, nebo jestli souvisí určitý učební styl s výukovými metodami a formami v přírodopisu.
|