|
Vývoj pivovarnictví v Olomouckém kraji
Knosová, Lucie
Tato bakalářská práce se zabývá vývojem pivovarnictví v Olomouckém kraji. Cílem práce je charakterizovat vybrané pivovary v tomto kraji a analyzovat vývoj jejich ekonomické situace. Analyzovanými podniky jsou průmyslové pivovary Zubr a.s., Litovel a.s. a Holba a.s. Vlastní analýza těchto pivovarů se zaměřuje na charakterizaci vlastnické struktury, využívaných technologií, sortimentu výrobků a dále též na vybrané okruhy ekonomické analýzy (analýza zisku, majetkové a kapitálové struktury, vybraných poměrových ukazatelů apod.). Je též využito modelu predikce finanční tísně podniku a mezi-podnikovým srovnání. Vyhodnocení výsledků je založeno na dvou kritériích. Na základě zvolených kritérií se pak stala Holba jako nejlépe hospodařící podnik, který vykazoval nejlepší výsledky jednak v IN indexu i v hodnocení rentability.
|
|
Klíčové faktory výkonnosti podniku v odvětví pivovarnictví
Máčalová, Pavlína
Cílem diplomové práce je návrh opatření, které povedou k pozitivnímu vývoji ekonomické přidané hodnoty v odvětví pivovarnictví. Literární rešerše je zaměřena na obecnou problematiku finančního řízení a hodnocení výkonnosti podniku. Podrobněji je specifikována ekonomická přidaná hodnota. V části odvětvové analýzy jsou rozebrány specifika odvětví pivovarnictví s využitím vybraných metod. Pro analytickou část práce je s využitím kriteriálního výběru zvolen výzkumný vzorek podniků z odvětví pivovarnictví. V rámci finančního řízení je provedena analýza vybraných poměrových ukazatelů. Pro identifikaci klíčových faktorů ovlivňující ekonomickou přidanou hodnotu je zvolena panelová regresní analýza v rámci níž je odhadován model dekompozice EVA, který doplňuje model vybraných poměrových ukazatelů. V závěru práce jsou formulovány doporučení na základě výsledků provedených analýz.
|
|
Marketingový mix vybraného minipivovaru
HONYSZOVÁ, Tereza
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou marketingového mixu Minipivovaru U Stočesů. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou zpracovány poznatky z literárních zdrojů ohledně pivovarnictví a základní informace o minipivovarech. Dále jsou zde popsány jednotlivé složky marketingového mixu 4P a další možné koncepce marketingového mixu. Praktická část se věnuje představení a charakteristice Minipivovaru U Stočesů a analýzou jeho marketingového mixu. Cílem práce je vyhodnotit jednotlivé složky marketingového mixu 4P, porovnat s ostatními minipivovary a navrhnout změny do budoucna, které by vedly ke zlepšení.
|
|
Zhodnocení současné marketingové komunikace vybraného podniku
OLBRICHOVÁ, Monika
Diplomová práce je zaměřena na podnik DUDÁK - Měšťanský pivovar Strakonice a.s. Cílem je zhodnotit současnou marketingovou komunikaci zkoumaného podniku z hlediska vybraných faktorů a navrhnout případné změny. Primární data byla získána pomocí dotazníkového šetření, které probíhalo online formou. Jednalo se o kvantitativní metodu výzkumu s nepravděpodobnostním výběrem respondentů. Dotazník byl určen pro konzumenty piva, a tedy osoby starší 18 let. Otázky byly zaměřeny na marketingovou komunikaci obecně, a poté samozřejmě i přímo ve spojitosti s pivovarem Dudák. Výsledky sebraných dotazníků sloužily jako podklad pro vyhodnocení aktuální marketingové komunikace pivovaru. Na základě této analýzy byla navržena konkrétní opatření vedoucí ke zlepšení marketingové komunikace vybraného podniku.
|
| |
|
Trendy v českém pivovarnictví
POLÁČKOVÁ, Alžběta
Tato diplomová práce se zabývá trendy v českém pivovarnictví. Diplomová práce je rozdělena na dvě části - literární rešerši a praktickou část. V literární rešerši se práce věnuje historii pivovarnictví ve světě a v České republice. Dále popisuje suroviny pro výrobu piva, pivní druhy a sociologické metody šetření. Praktická část analyzuje poskytnutá data od pivovaru Samson a vyhodnocuje interview poskytnutá odpovědnými osobami ze zkoumaných pivovarů. Na závěr jsou shrnuty výsledky šetření a praktického výzkumu
|
|
Suroviny na výrobu piva - historie a současnost a jejich benefity pro lidské zdraví
NOHEJL, Vlastimil
Tato bakalářská práce pojednává formou rešerše o pivovarství od jeho prvopočátků až do dob současných. Detailně je zde charakterizována problematika výroby, zpracování, členění a složení pivovarských surovin či možnost využití alternativních rostlinných složek ke vzniku netradičních piv. V další kapitole je nastíněn průběh výroby piva s důrazem na jednotlivé technologické úkony a důležité rmutovací teploty. Jelikož je pivo přírodní, nutričně bohatou, fermentovanou potravinou, finální část je zaměřena na jeho zdravotní přínosy pro lidské tělo.
|
|
Analýzy prostředí v pivovarnictví
MARŠÍK, Dominik
Bakalářská práce se zaměřuje na vnější a vnitřní analýzu dvou společností v pivovarském prostředí. Cílem je zhodnotit současný stav podniků prostřednictvím zvolených analýz. Práce se věnuje problematice strategického managementu a popisuje vybrané analýzy jako jsou PESTLE analýza, Porterův model pěti sil, SWOT analýza a finanční analýza. Zároveň se v práci nachází charakteristika obou společností. Informace získané z analýz jsou použity ke zhodnocení současného stavu společností a dochází k návrhu optimálních strategií, které by podpořily budoucí rozvoj společností.
|
|
Malé regionální pivovary (Jihočeský kraj)
POKORNÁ, Lenka
Pivovarnictví v České republice má velmi dlouhou tradici a právem se Česká republika řadí mezi světově nejuznávanější výrobce piva. V poslední letech, také díky pozitivní ekonomické situaci a rozvinutému cestovnímu ruchu, dynamicky roste vznik a obliba malých řemeslných pivovarů. Minipivovarnictví tak patří v České republice k nejvíce se rozvíjejícím průmyslovým odvětvím. Tato bakalářská práce se zaměřuje na malé pivovary v Jihočeském kraji, na jejich produkci a formy distribuce. Dotazníkové šetření v praktické části této práce se zaměřují na získání základních informacích od majitelů a sládků o celkovém řízení a produkci pivovarů. Malé pivovary v Jihočeském kraji jsou jednotlivě představeny. Druhé dotazníkové šetření se zaměřuje na pohled a názory spotřebitele ohledně produkce malých regionálních pivovarů, a to i ve spojení s cestovním ruchem.
|
|
Globalizace, glokalizace a neolokalismus jako hybné síly proměn evropského pivovarnictví
Materna, Kryštof ; Chromý, Pavel (vedoucí práce) ; Szczyrba, Zdeněk (oponent) ; Toušek, Václav (oponent)
Tato práce má ambici přispět do debaty o významu lokálního a regionálního prostředí na dopady globálních procesů na příkladu evropského pivovarnictví. Pivovarnictví bylo v posledních 30 letech zásadně ovlivněno globálními změnami. Pivo je zároveň produkt, který je historicky významně spjat s místem své produkce, kde jsou spotřebitelé na změny citliví, a zároveň mohou svým spotřebním chováním tyto změny ovlivnit. Předmětem výzkumu jsou jednak dopady globalizace na pivovarnictví a pivovary v Evropě ve smyslu působení nadnárodních pivovarských společností na trzích evropských zemí, koncentrace a přesuny výroby piva a unifikace pivní nabídky. Dále jsou to procesy glokalizace a neolokalismu formující vznik fenoménu zakládání minipivovarů a jeho šíření v prostoru. Glokalizace je zde chápána jako jev, kdy lokální iniciativy využívají ke svému úspěchu i možností daných globalizací, neolokalismus pak jako fenomén návratu poptávky po lokálních produktech jakožto alternativě k příliš silnému působení globalizace na straně nabídky. Cílem práce je tedy jednak podchytit globalizační procesy v evropském pivovarnictví v podobě působení nadnárodních pivovarských skupin, definování jejich prostorových strategií, hodnocení akvizic nových pivovarů a jejich uzavírání v kontextu ekonomické vyspělosti a pivovarnické...
|