Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ
Hoffmann, Jan ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Mošna, František (oponent)
Diplomová práce Žákovské strategie řešení úloh na ZŠ a SŠ přináší pohled na problematiku, která je nastíněna názvem. Přitom je zacílena na žákovské strategie řešení úloh, které úzce souvisí s informační gramotností. V práci nejprve vymezuji základní pojmy pro oblast slovních úloh. Následně se zaměřuji na teoretické poznatky z oblasti samotných strategií řešení úloh. Obsahem experimentální části práce je průzkum žákovských řešení osmi vybraných úloh, pomocí kterého jsem hledal odpověď na tři základní otázky této práce. Samotný experiment je rozdělen do dvou větví. Jedna větev experimentu probíhala na nižším stupni víceletých gymnázií, druhá na vyšším stupni víceletých gymnázií a v malé míře i na střední škole. Teoretická část obsahuje pohledy různých autorů na problematiku úloh a slovních úloh. Tyto jednotlivé přístupy představuji a porovnávám. Výsledkem je vymezení pojmů potřebných pro experimentální část práce. Hlavním cílem experimentální části práce je nalezení odpovědí na tři základní otázky této práce, s využitím údajů z nižšího i vyššího stupně víceletých gymnázií. Zaměřil jsem se přednostně na úlohy zahrnující oblast práce s daty, závislostmi a statistikou, která také úzce souvisí s využitím algebraických zápisů a problematikou matematických funkcí. Úlohy pro experimentální část práce jsem...
Omyl v občanském právu
Havlín, Tomáš ; Dvořák, Jan (vedoucí práce) ; Elischer, David (oponent)
Resumé Předkládaná diplomová práce se věnuje problematice omylu v občanském právu coby vady vůle jednajícího. Cílem práce je poskytnout přehled jednotlivých druhů omylů v platné právní úpravě vhledem k nedávné rekodifikace občanského zákoníku. Stěžejní ustanovení jsou obsažena v § 583-585 z. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Práce se nejprve věnuje obecné problematice náležitostí právního jednání, s podrobnější úpravou vůle, její charakteristiky, projevu vůle a vztahu mezi nimi, jelikož právě tyto náležitosti právního jednání jsou zcela zásadními pro problematiku omylu. Následuje základní vymezení omylu na vnitřní a vnější, přičemž nejvýznamnější osnovou práce je omyl vnitřní, vnější je zmíněn pouze okrajově. Poté jsou rozebrány jednotlivé typy omylu dle výše uvedených ustanovení, počínaje omylem podstatným. Podrobněji je řešena otázka rozhodující okolnosti, potřebnosti účasti druhé strany na podstatném omylu a omluvitelnosti omylu, zmíněn je rovněž omyl vyvolaný lstí, jakožto zvláštní druh omylu. Následující kapitola je věnována omylu ve vedlejší okolnosti a jak rozlišovat okolnost vedlejší od okolnosti rozhodující. Samostatná kapitola se zabývá omylem vyvolaným třetí osobou jakožto novinkou v současném občanském zákoníku oproti předchozí úpravě. Poté jsou v práci rozebírány další případy omylů nacházející...
Jazykové chyby ve formální e-mailové komunikaci ve francouzštině a jejich dopad na dosažení komunikačního cíle
Baštová, Tereza ; Nádvorníková, Olga (vedoucí práce) ; Mudrochová, Radka (oponent)
v českém jazyce Cílem této práce je analýza jazykových problémů v nekorigovaném psaném projevu francouzských rodilých mluvčí. Zkoumané úryvky pochází z elektronické komunikace mezi klienty a firmou poskytující služby. Práce je rozdělena do dvou částí. První, teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu "chyba", klasifikaci jazykových problémů dle rovin a pragmatickým aspektům e-mailové komunikace. Druhá část práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola je věnována analýze jazykových problémů v kontextu jednotlivých textů a posouzení jejich závažnosti pro dosažení komunikačního cíle. Tato analýza je uskutečněna na základě kritérií vyplývajících z teoretické části. Druhá kapitola bude věnována dotazníku na tuto problematiku mezi rodilými mluvčími a jejich reakcím. V závěru práce uvedeme shrnutí výsledků. KLÍČOVÁ SLOVA: francouzština, chyba, pravopis, emailová komunikace, pragmatika
Louskání oříšků aneb porovnání románu Franze Kafky "Zámek" s českými překlady
Pochmanová, Ilona ; Haupenthal, Thomas Maria (vedoucí práce) ; Broukalová, Jindra (oponent)
Diplomová práce se bude zabývat porovnáním dvou českých překladů románu Franze Kafky "Zámek" z lingvistického hlediska. Práce bude porovnávat překlady Vladimíra Kafky z roku 1969 a Jany Zoubkové z roku 2014. Práce se zaměří na metody překladatelské praxe, požadavky kladené na literární překlad, životnost překladů a jejich kritiku a v neposlední řadě se zaměří na konkrétní problémy moderního překladu. Po bližším zkoumání a analyzování problémů překladatelství zhodnotí objektivně naše práce přednosti a nedostatky obou překladů. Klíčová slova: Překlad, jazyk, interpretace, chyba, metoda, kritika, ekvivalent, idiom
Číselná osa a její chápání u žáků základní školy
Špačková, Klára ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Diplomová práce se zabývá číselnou osou jako prostředkem, který může zlepšit žákovo chápání mnohých matematických pojmů, struktur, vlastností a algoritmů. Cílem práce je zjistit, jak dokáží žáci 2. stupně ZŠ pracovat na číselné ose a získané výsledky vztáhnout k obsahu učebnic. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část uvádí do problematiky číselné osy, věnuje se úlohám používaným pro testování v České republice a uvádí některé výzkumy zaměřené na číselnou osu. Teoretická část práce spolu s analýzou současného stavu využití číselné osy ve vyučování, která je součástí praktické části práce, tvoří podklad pro výzkumné šetření v praktické části. Po pilotním šetření s 19 žáky proběhlo výzkumné šetření v 7 třídách 2. stupně dvou pražských škol. Celkem se výzkumu účastnilo 156 žáků, kterým byl zadán test. Následně byly provedeny rozhovory nad testem s 8 žáky. Výsledky jsou zpracovány v praktické části práce. Ukázalo se, že existuje souvislost mezi obsahem učebnic a chybami žáků při práci na číselné ose a že žáci mají problém znázornit na číselné ose zlomky. Práce je uzavřena doporučeními pro práci učitele s číselnou osou. KLÍČOVÁ SLOVA číselná osa, žák 2. stupně, chyba, desetinná čísla, zlomky, celá čísla
Omyl v občanském právu
Altmanová, Lucie ; Dvořák, Jan (vedoucí práce) ; Elischer, David (oponent)
Resumé Cílem této práce je poukázat na výkladová úskalí ustanovení platného občanského zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb.) upravující omyl coby vadu vůle jednajícího a na základě příslušných interpretačních metod nastínit jejich způsob řešení. Práce se zabývá především obecnou úpravou omylu ve smyslu § 583 - § 585 občanského zákoníku, tedy v oblasti uzavírání smluv, a analyzuje právní následky, které tato vada vůle působí. V úvodu práce je vymezen klíčový pojem - omyl - ve dvojím smyslu, jednak jako rozpor mezi vůlí a projevem, jednak jako vada vůle, přičemž posledně uvedený je jádrem této práce. Práce detailně analyzuje podmínky právní relevance tzv. podstatného omylu. Těmito podmínkami jsou rozhodující skutečnost, účast druhé strany na omylu a omluvitelnost omylu. Samostatná kapitola je věnována omylu vyvolanému lstivě, který představuje s ohledem na svou závažnost zvláštní případ omylu, jehož podmínky upravuje zákon odlišně. Další kapitola se zaměřuje na předpoklady, za kterých je právně relevantní omyl vyvolaný třetí osobou. V závěru práce jsou rozebrány právní následky, které omyl působí, tedy právo namítnout neplatnost smlouvy, právo na náhradu způsobené újmy a právo na přiměřenou náhradu.
The hidden truth of Historia Ecclesiastica written by Eusebius of Caesarea
Brychtová, Petra ; Lášek, Jan Blahoslav (vedoucí práce) ; Veverková, Kamila (oponent)
Diplomová práce zkoumá jednotlivé kapitoly knihy Církevní Dějiny napsané Eusebiem Cézarejským, jež je označován jako "otec církevních dějin", přesto kniha obsahuje velké množství nejasností, rozporů, nepřesností a její celkový obsah vyznívá jako snaha o apologii raděj nežli seriózní historické dílo. V diplomové práci vycházím z velkého množství pramenných zdrojů od respektovaných učenců v oblasti teologie rané církve a historie. Cílem práce je důkladně prozkoumat jednotlivé kapitoly, které vykazují největší množství problematických částí stejně tak jako závěr, zda Eusebius se pokoušel cíleně "ohnout" pravdu ve své upřímné víře či zda jeho cílem bylo sepsat obranu křesťanství, která se pouze tváří jako seriózní historické dílo. Annotation The master thesis focus on a particular chapter of Historia Ecclesiastica written by Eusebius of Caesarea, who is renowned as "father of church history" although the book contains a number of serious mistakes, interpolations, discrepancies and exaggerations. In its complexity could be perceived as an apologetic writing rather than historical writing. I used a great amount of sources by respected scholars in my master thesis while its aim is research of particular chapters which demonstrate the most controversies. In the conclusion I expect the biggest challenge will...
Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Strnádková, Ivana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Název: CESTY A STRATEGIE ŽÁKŮ 10-12 LETÝCH PŘI ŘEŠENÍ VYBRANÉHO TYPU SLOVNÍCH ÚLOH Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na problematiku vybraných slovních úloh, které dělají všeobecně žákům problémy při jejich řešení. V první, teoretické části diplomové práce, jsou vymezeny a charakterizovány používané slovní úlohy, kterými se zabývá tato práce. Jedná se o slovní úlohy s antisignálem, dynamické, komplementární a grafické. V další části je jejich typologie a postupy, jak tvořit slovní úlohy. Dále jsou zde nastíněny strategie řešení slovních úloh a práce s chybou žáka i učitele. Ve druhé části práce je realizován experiment u každého z typů slovní úlohy, které jsou popsány v teoretické části, a jeho následná analýza na základě strategií žákovských řešení. Tyto strategie jsou dále podrobněji popsány, analyzovány a komentovány. Klíčová slova slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy
Problematika chyby a chybování se zřetelem k výuce francouzštiny jako dalšího cizího jazyka na základní škole
Klinka, Tomáš ; Fenclová, Marie (vedoucí práce) ; Kovářová, Dominika (oponent) ; Váňová, Miroslava (oponent)
Název práce: Problematika chyby a chybování se zřetelem k výuce francouzštiny jako dalšího cizího jazyka na základní škole Autor: Mgr. Tomáš Klinka Katedra: Katedra pedagogiky Školitel: Doc. PhDr. Marie Fenclová, CSc. Abstrakt: Dizertační práce se zaměřuje tématu chyby a chybování na české základní škole z úhlu pohledu didaktiky francouzštiny jako dalšího cizího jazyka. Cílem práce je doplnit základní literaturu k otázce chyby a chybování z frankofonního publikačního okruhu, která není dosud v českém kontextu citována, dále pak analyzovat součásti pedagogického procesu a zjistit, jak se k otázce chyby a chybování staví, a konečně na základě těchto zjištění formulovat základní problémy vážící se v chybě a chybování včetně možností dalšího výzkumu. K dosažení prvního cíle předkládáme a analyzujeme závěry předních frankofonních didaktiků chyby, zejména Astolfiho typologii příčin chybování. Co se týče analýzy pojetí chybování v pedagogickém procesu, tak zde na hledání míry explicitnosti zmínek o chybování v základních pedagogických dokumentech, které jsou spojeny s Rámcovým vzdělávacím plánem, či ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky. Zajímá nás též reprezentace v otázce chyby a chybování u učitelů a žáků, stejně jako pojetí chybování v jazykových učebnicích. Věnujeme se i vztahu mezi...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.