Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obalové technologie jako téma integrované tematické výuky na základní škole a gymnáziu
Brožová, Simona ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Kuhnová, Marta (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na obalové materiály jako hojně probírané téma z hlediska životního prostředí. Teoretická část této práce se věnuje základním informacím o obalových hmotách různého typu, především však plastů. Součástí jsou informace o historii, výrobě, využití, recyklaci, ale i vysokém výskytu obalových materiálů v přírodě. Ve druhém úseku teoretické části se práce zaměřuje na charakteristiku Integrované tematické výuky, zkráceně ITV, na analýzu Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a pro gymnázia a v neposlední řadě i na analýzu Školních vzdělávacích programů vybraných škol. Součástí praktické části bakalářské práce je vytvořený výukový modul na bázi Integrované tematické výuky s názvem "Obalové materiály". Ten obsahuje souhrn informací o jednotlivých obalech a návrh aktivit, jejichž cílem je zajistit aktivizaci žáků k nabytí vědomostí, dovedností a postojů z této oblasti. Vytvořený výukový modul byl podroben hodnocení pěti učiteli s různým vzděláním, délkou pedagogické praxe a zkušenostmi s projektovými týdny. Z jejich hodnocení vyplývá, že výukový modul je vhodný pro vzdělávání studentů na základní škole i gymnáziu. Avšak i přes tuto skutečnost byly doporučené dvě významné úpravy, a to nahradit internetové odkazy článků a videí v dnešní době populárními QR kódy a...
Návrh a ověření badatelsky orientované úlohy na téma kyseliny a zásady pro žáky ZŠ
Tomešová, Jana ; Chroustová, Kateřina (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Práce se zabývá tématem badatelské výuky v souvislosti se vzděláváním v oblasti chemie na základních školách. Cílem této práce je navržení badatelsky orientované úlohy na téma kyseliny a zásady, která bude sledovat cíle badatelské výuky a současně bude směřovat k povinným výstupům tématu daným Rámcovým vzdělávacím programem. Teoretická část práce je zaměřena na charakteristiku výuky chemie na základních školách a vymezení specifik badatelsky orientované výuky. V rámci praktické části je popsán plánovaný průběh navržené badatelské úlohy a následně jsou zhodnoceny výsledky získané v průběhu její realizace ve spolupráci s žáky osmé třídy základní školy. Pro zhodnocení úlohy byly použity výstupy vytvořené žáky v průběhu aktivit, úvodní a závěrečný test znalostí a IMI (Intrinsic Motivation Inventory) dotazníky, zaměřené na vnímání úlohy z pohledu žáků. Na základě získaných dat byla úloha zhodnocena z několika hledisek. Realizace úlohy úspěšně vedla žáky k osvojení pojmů souvisejících s tématem a zvládnutí praktického měření hodnoty pH různými metodami. Pozitivní byl také vliv na dovednosti žáků týkající se plánování a provedení chemického pokusu. K nedostatkům úlohy, zaznamenaným v průběhu realizace, patřil především omezený prostor pro diskusi žáků a prezentaci výsledků jejich bádání. Minimální byl...
Experimentální činnosti ve výuce chemie v České republice a v zahraničí
VĚŽENSKÝ, Jan
Cílem bakalářské práce je zmapování aktuálního stavu využívání experimentálních činností ve výuce chemie v České republice a v zahraničí na základě autentických výpovědí absolventů základních a středních škol. Práci tvoří teoretická a praktická část, které jsou řazeny do kapitol v chronologickém sledu tak, aby byla zajištěna myšlenková návaznost řešené problematiky. V prvních kapitolách je přiblížena výuka chemie v České republice jak v dobách minulých, tak v současné době. Dále jsou rozebírány a popisovány vzdělávací soustavy ve vybraných zemích světa a přístup k výuce chemie v těchto zemích. V závěru teoretické části jsou popsány různé druhy experimentů, jejichž prostřednictvím autor poukazuje na aktuální trend ve vzdělávání, v němž dochází k přesunu na badatelsky orientovanou výuku. V praktické části autor provedl analýzu autentických výpovědí absolventů základních a středních škol týkajících se průběhu výuky chemie a využívání experimentálních činností, na jejímž základě identifikoval podobnosti i rozdíly ve využívání experimentálních činností a v přístupu k výuce chemie obecně. Je zde patrný rozdíl v přístupu k chemickým experimentům, přičemž se přístup shoduje mezi Českou republikou a Německou spolkovou republikou, ale odlišuje se v porovnání s Francií a Indií. Závěr nelze zobecnit z důvodu malého vzorku respondentů, avšak provedená analýza naznačila možné rozdíly v pojetí výuky chemie a experimentálních činností, které mohou mít dopad na postoje a úspěšnost žáků, a otevírá prostor pro další zkoumání s užitím kvantitativních metod pedagogického výzkumu.
Možnosti a meze využití dramatické výchovy ve výuce chemie na příkladu tematického celku Chemické reakce
Mertlová, Kamila ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Chroustová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá možností implementace metod dramatické výchovy do výuky chemie, konkrétně do výuky tematického celku Chemické reakce. Zapojení dramatických metod do výuky by mělo žákům pomoci lépe pochopit jinak poměrně abstraktní učivo týkající se chemických reakcí. Toto propojení má navíc potenciál zlepšit postoj žáků k vyučovacímu předmětu chemie. Teoretická část se nejprve zabývá problematikou spojenou s dramatickou výchovou, dále historickým vývojem a dnešní podobou výuky chemie. Větší pozornost je pak věnována tematickému celku Chemické reakce. Je představena podoba tohoto tematického celku v RVP ZV a v RVP G a také jeho zastoupení v učebnicích pro základní školy i gymnázia. V závěru teoretické části je představena rešerše již vytvořených aktivit propojujících metody dramatické výchovy s výukou chemie. Praktická část se nejprve zabývá analýzou ŠVP vybraných základních škol a gymnázií, která se zaměřuje na rozpracování tematického celku Chemické reakce a na zařazení dramatické výchovy do ŠVP. Následně byly provedeny tři rozhovory s vyučujícími chemie z vybraných škol, které zjišťovaly jejich pohled na tematický celek Chemické reakce a názory na dramatickou výchovu. V rámci praktické části byly také zpracovány tři aktivity propojující metody dramatické výchovy s učivem Chemických...
USB-mikroskop v chemii a geologii - hračka pro geeky nebo pomůcka pro výuku přírodních věd?
Kopecký, Ondřej ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Martínek, Václav (oponent)
Ve školním prostřední se často využívají mikroskopy, aby daly žákům vhled do mikrosvěta, ať už (zejména) pro sledování malých objektů v biologii, ale také v chemii nebo geologii. Pro sledování neprůhledných objektů se obvykle využívá stereoskopický mikroskop, jiným slovem binolupa. Tato zařízení umožňují zkoumat větší, neprůhledné a prostorové vzorky. V posledních dekádách se na trhu a v technických oborech objevuje tzv. USB-mikroskop, který by mohl díky svým vlastnostem jako je odolnost a malé rozměry zařízení být alternativou binolupy. Tato zařízení se ovšem ve výuce zatím moc nevyužívají, je ale otázka, zda by jejich využívání nepřinášelo obtíže či bylo méně názorné pro výuku, např. díky omezenému zornému poli USB-mikroskopu v porovnání s binolupou. Práce se tak v daném ohledu zabývá pozorováním binolupy a USB-mikroskopu z hlediska motivace žáků při práci s uvedeným zařízením a dále se snaží hodnotit uživatelskou zkušenost žáků při práci s uvedenými zařízeními. Za tímto účelem byla připravena výuková aktivita pro práci s binolupou a USB-mikroskopem, v níž žáci pomocí binolupy a USB-mikroskopu určovali u minerálů krystalografickou soustavu, jejich chemické složení a s tím spojený tvar. Následně prostřednictvím dotazníkového šetření hodnotili práci s binolupou s USB-mikroskopem. Výsledky šetření...
Výběr a strukturace učiva chemie na úrovni středoškolského vzdělávání - prvky 1. a 17. skupiny periodické soustavy prvků
Vlčková, Tereza ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Stratilová Urválková, Eva (oponent)
Diplomová práce se zabývá výběrem a strukturací učiva vybraných skupin prvků z hlediska anorganické chemie, a to prvků 1. a 17. skupiny na úrovni vyššího gymnázia. V teoretické části práce je uvedena charakteristika vzdělávacího obsahu a učiva, možností grafického znázornění uspořádání učiva, současných kurikulárních dokumentů a používaných učebnic chemie na gymnáziích. V závěru teoretické části je pojednáno o kvalitativní metodě výzkumu, a to o ohniskové skupině. Praktická část práce obsahuje upravená schémata uspořádání učiva prvků 1. a 17. skupiny z 80. let 20. století, kdy byl nově uplatněn deduktivní přístup k obsahu a uspořádání učiva chemie. Pro zjištění současného stavu byla provedena analýza RVP G a vybraných našich a zahraničních učebnic chemie, na jejichž základě byla vytvořena schémata reprezentující obsah a strukturu učiva prvků 1. a 17. skupiny. Ta dokládají převažující, avšak pro žáky problematický, deduktivní přístup k učivu chemie i v současnosti. Proto byl vytvořen návrh výběru a strukturace učiva vybraných skupin PSP založený na induktivním přístupu k učivu a následně ověřen formou diskuse v ohniskové skupině. V závěrečné diskusi je uvedeno srovnání deduktivního způsobu výběru a řazení učiva s navrženým, induktivním způsobem výběru a strukturace učiva prvků 1. a 17. skupiny.
Hodnocení vizuálních reprezentací využitých v učebnicích chemie pro ZŠ v tématech kyselin, zásad a neutrlizace
Krumlová, Eliška ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na analýzu vizuálních komponentů využitých v učebnicích chemie pro základní školy v České republice v tématu kyselin, zásad a neutralizace. V první části práce je věnována pozornost teorii učebnic, jejich vývoji, výzkumu a trojím reprezentacím využívaných v chemii. V dalších částech jsou popsány cíle, metody a výsledky práce. Samotným cílem bylo zanalyzovat vizuální komponenty využité v tématu kyselin, zásad a neutralizace v učebnicích chemie pro osmý ročník základních škol. Dále bylo cílem porovnat učebnice na základě celkového zastoupení jednotlivých komponentů (počet i proporce). Provedená analýza doplňuje současný přehled zastoupení o vizuálních komponentů. Bylo zjištěno, že nejvíce zastoupených obrazů v analyzovaném tématu mají učebnice nakladatelství Fraus, a naopak nejméně učebnice Nová škola. Z analýzy dále vyplývá, že většina učebnic nevyužívá v tématu kyselin, zásad a neutralizace žádné reprezentace ne úrovni sub-mikro. Tato reprezentace se nachází pouze v učebnicích nakladatelství Fraus a v učebnici Hravá chemie od nakladatelství Taktik. To se projevilo i v hodnocení přechodů mezi jednotlivými vizuálními komponenty, které žákům napomáhají k pochopení jednotlivých chemických jevů. Autorka práce si nekladla ambici určit, která učebnice je vhodnější pro výuku či...
Konstruktivizmus ve výuce názvosloví organické chemie
Musilová, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Kotoučová, Hana (oponent)
Názvosloví organických sloučenin je jedním ze základních stavebních kamenů výuky chemie. Poslední změnou prošlo v roce 1993. Z analýzy dostupných středoškolských učebnic chemie vyplynulo, že se názvosloví věnují velice stručně. K výuce používají instruktivní, na dedukci založený přístup výuky, který je v kontrastu se soudobými přístupy k výuce. To je opodstatněním pro tvorbu alternativního postupu a ověření jeho použitelnosti ve výuce. V této práci jsou představeny dva pracovní listy, které se věnují úvodu do názvosloví organických sloučenin. Vytvořená metodika byla dána k posouzení učitelům na gymnáziích. Podle jejich reakcí byl tento materiál žáky pozitivně přijat. Kladně jej hodnotili i sami učitelé. Poznámky získané pilotáží byly do materiálu zapracovány a může tak být vyzkoušen na větším, reprezentativním vzorku.
Srovnávací analýza chemického vzdělávání v ČR a ve Skotsku
Laburdová, Jiřina ; Klímová, Helena (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent)
Klíčová slova: Skotsko, Česká republika, vzdělávací systém, chemické vzdělávání, výuka chemie, národní kvalifikace, Standard Grade, Intermediate, Higher, Advanced Higher Abstrakt: Vzdělávací systém v České republice (ČR) prochází v současné době mnoha změnami. Situace v zahraničních zemích je často tím, co nás k těmto změnám podněcuje. Cílem této práce je popsat vzdělávací systém a výuku chemie na středních školách ve Skotsku, porovnat je se situací v ČR a zhodnotit, v jakých aspektech bychom se mohli Skotskem inspirovat. Metodami výzkumu byly hospitace na hodinách chemie na třech středních školách ve Skotsku, polostrukturované rozhovory s učiteli a analýza studijních plánů a pedagogických dokumentů. Práce nejprve shrnuje historické a kulturní souvislosti, které ovlivňují vzdělávání ve Skotsku. Poté popisuje strukturu skotského vzdělávacího systému a přibližuje výuku chemie na středních školách z hlediska studijních plánů a požadavků k získání kvalifikací. Následuje popis navštívených středních škol včetně záznamů z hospitací z vybraných hodin chemie. Poslední část pak srovnává různé aspekty vzdělávacích systémů a přístupů k výuce chemie v ČR a ve Skotsku. Celková struktura vzdělávacích systémů v ČR a ve Skotsku se velmi liší a z těchto odlišností plynou i rozdíly v obsahu a uspořádání učiva v jednotlivých...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 74 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.