Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Bájná říše Šambhala
Hanker, Martin ; Berounský, Daniel (vedoucí práce) ; Vokurková, Zuzana (oponent)
Šambhalský mýtus má v sobě ukrytou nesmírně širokou symboliku, která ho postupem času dostala do kontextu představ a událostí, jež značně rozšiřují jeho tradiční účel a význam. Původní obrysy eschatologických a utopistických archetypů jsou překryty novými vrstvami vý kladů, které je třeba postupně oprašovat a odhalit tak kořeny tohoto mýtu. Po krátkém seznámení se s dostupnými prameny je prezentován postupný vývoj těchto představ na základě publikací odvolávajících se na primární zdroje a jejich hlavní složky jsou představeny hlouběji v rámci příslušných regionů. Následuje část věnovaná interpretaci klíčových prvků v mýtu a jejich zasazení do širšího kontextu na základě výkladu v sekundárních pramenech. Třetí kapitola pak představuje roli Okcidentu ve spojení se Šambhalou coby orientálním prvkem, který se stále učíme správně chápat. Některé další západní fenomény jsou závěrem stručně popsány také, neboť s problematikou Šambhaly na Západě úzce souvisejí, avšak jejich hlubší zkoumání není předmětem této práce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Sebeupalování v buddhismu
Gossová, Markéta ; Zemánek, Marek (vedoucí práce) ; Holba, Jiří (oponent)
Předmětem diplomové práce je sebeupalování v buddhistických zemích. Autorka uvádí případy z historie i současnosti a představuje jej jako ritualizovaný vzorec předávaný od konce čtvrtého století do současnosti, jehož kontinuitu zajišťovala literární tradice i historické případy. Ukazuje, že i sebeupálení ve Vietnamu či Tibetu navazují na mnohasetletou tradici a lze v nich pozorovat stejné prvky. Autorka hledá také odpověď na otázku, kde se tato tradice v buddhismu vzala a proč získala ve srovnání s jinými formami sebeobětování takovou oblibu. Buddhisté se mohli upalovat z celé řady důvodů: od vyjádření oddanosti buddhistické nauce a Buddhovi, přes využití tohoto prostředku jako rychlé cesty k probuzení, až k formě politického protestu. Všechny však lze souhrnně chápat jako oběť třem klenotům buddhismu, tedy Buddhovi, dharmě a sanze. Aby byl obraz sebeupálení v buddhismu úplný, autorka uchopuje problematiku i z hlediska jeho etiky a zaměřuje se i na to, jak jej vnímají sami stoupenci tohoto náboženství. Ukazuje se, že se jedná o fenomén, který má mnoho podob a na který neexistuje jednotný názor ani mezi buddhisty. Ačkoli nelze na sebeupálení v buddhismu příliš aplikovat západní psychologické kategorie a definice sebevražd ani sebeobětování, morální hodnocení takového činu se se západním vnímáním...
The attitude of Czech republic to chinese-tibetan relations according to newspaper MFDnes
Blažiová, Lucia ; Macků, Lucie (vedoucí práce) ; Lysoněk, Tomáš (oponent)
Bakalárska práca Postoj ČR k čínsko-tibetským vzťahom pohľadom denníku MF DNES sa zameriava na analýzu prezentácie postoja rôznych aktérov k Číne a Tibetu na stránkach denníka v rokoch 2008 a 2014. Pri výskume je využitá kombinácia kvantitatívnej a kvalitatívnej obsahovej analýzy. Výsledkom je zistenie, že v roku 2008 sa denník zameriava viac na vzťahy k Tibetu - najčastejšie v súvislosti s témami porušovanie práv, kultúrnej a náboženskej slobody. Narozdiel od toho, v roku 2014 je častejšie prezentovaný postoj k Číne, a to najmä v súvislosti s ekonomickou spoluprácou medzi ČR a ČĽR. Z výskumu tiež vyplýva, že prezentácia postoja politických aktérov je výrazne nadreprezentovaná v porovnaní s ostatnými aktérmi. MF DNES pritom na svojich stránkach potvrdzuje stereotyp, že pravicové strany (ODS, TOP 09, Zelení) zastávajú protibetskú pozíciu, zatiaľ čo (stredo)ľavicové strany (ČSSD, KSČM) sa orientujú na Čínu. Na základe toho sú v denníku oba postoje politických koalícií vystavané na konflikte ľudské práva vs. obchod.
The Becomings of Narrative: Transformation and Transmutation in the Tibetan and Mongolian 'Enchanted Corpse' Cycle
Mikos, Rachel ; Oberfalzerová, Alena (vedoucí práce) ; Zikmundová, Veronika (oponent)
Cíl této práce spočívá v zkoumání narativy původně indického cyklu příběhu o Kouzelné mrtvole (sanskrt: Vetālapañcavinśati, tibetština: ro sgrung, mongolština: siditu' kegu'r-un u'liger) v jejím překladání a kulturním přenosu do Tibetu a Mongolska. Především tato práce zabývá ty přiběhy z teoretického hlediska podle francouzského filosofa G. Deleuze, jehož pojem "nomadologie" se jeví jako vhodné pro zkoumání zásadné odlišnosti všech jazykových mutacích. Zejména Deleuzova analýze jazyka, nomadského prostoru, "stávání se" (devenir), těla bez orgánů (corps sans organs), mluvy a mlčení, se může velice plodně aplikovat na interpretaci těch povídek v novém kulturním prostředí mongolského i tibetského.
Kritická diskursivní analýza výpovědí karmapů optikou Inglehartova konceptu postmaterisalistických hodnot
Doubková Brodská, Barbora ; Váně, Jan (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na rozkol v tibetské buddhistické škole Karma-kagjü. Škola Karma-kagjü se po smrti svého duchovního vůdce 16. karmapy Rangdžung Rigpä Dordžeho († 1981) dostala do vnitřních sporů o moc a prestiž. Situace skrytě gradovala až do roku 1992, kdy byl v Tibetu intronizován Orgjän Trinley Dordže. Někteří regenti měli pochybnosti o jeho právoplatnosti. Ti, jenž nesouhlasili s intronizací Orgjän Trinley Dordžeho, se odštěpili a v roce 1994 dosadili vlastního kandidáta na karmapu Thinlä Thaje Dordžeho, čímž zformovali novou školu. Na základě hodnotových rámců definovaných Ronaldem Inglehartem (Inglehart 1997) jsem za pomoci kritické diskursivní analýzy rozhovorů Orgjän Trinley Dordžeho a Thinlä Thaje Dordžeho srovnávala obsažené hodnoty. Po komparaci prezentovaných hodnot docházím k závěru, že se hodnoty v rozhovorech liší. Orgjän Trinley Dordže zastává více materialistické hodnoty než Thinlä Thaje Dordže. Práce stručně shrnuje tibetskou historii a její provázání s praktikováním buddhismu v návaznosti na mezinárodní vztahy, zejména s Mongolskem a Čínou. Práce se věnuje politické situaci Tibetu i tibetské exilové vládě, jejíž vliv zasahuje i do náboženských záležitostí sledované buddhistické školy.
Kulturní a náboženská identita Tibeťanů a tibetských komunit rozvíjející se mimo historické území Tibetu
Pavlátová, Andrea ; Havlíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Blahůtová Kavanová, Klára (oponent)
Diplomová práce se pokusila čtenáři nastínit proměnu tibetské společnosti žijící v Tibetu a v exilu za posledních 50 let a zhodnotit její potenciální možnosti rozvoje. Na historickém území Tibetu se vlivem nízké gramotnosti a zvyšujícímu se procentu žijících Číňanů dostává tibetské etniku na okraj moderní společnosti, jelikož nemá potřebné funkční nástroje k zapojení se do ekonomických struktur, potřebné vědomosti, dovednosti a zkušenosti, které jsou vyžadovány nově nastavenou tržní ekonomikou. Základním problémem exkomunikace tibetského etnika je nedostatečná znalost čínského jazyka, který začíná být v regionu považován za hlavní komunikační prostředek, a odmítavý postoj minoritního tibetského etnika vůči vládě čínského etnika fakticky řízeného z Pekingu. Tibetské etnikum, které samo sebe definuje od náboženských kořenů, nemá v komunistickém státu svobodu náboženského vyznání. Tradiční tibetská společnost byla a je nucena zřeknout se svého světského a duchovního vůdce dalajlámy a popřít tak část své kulturní identity. Tyto a další tlaky ovlivňují každodenní život Tibeťanů a vedou jejich kroky do svobodnějšího exilu. Další část práce se věnovala explanaci push faktorů migrace, důvodům, proč Tibeťané opouštějí Tibet. Na základě studované literatury jsem stanovila jako hlavní důvody migrace...
Život bengálského mistra Atiši před jeho odchodem do Tibetu
Mucha, Zbyněk ; Berounský, Daniel (vedoucí práce) ; Hříbek, Martin (oponent)
a klíčová slova Atiša Dípankarašrídžňána (982 - 1054 n. l.) byl východoindickým učencem a reformátorem tibetského buddhismu. Džowo, jak je Tibeťany také nazýván, je znám především jako otec vůbec prvního tibetského mnišského řádu a mezi mnichy se těší obzvláštní úctě do dnešních dnů. Tato bakalářská práce se však zabývá pouze Atíšovým působením ve východní Indii a jeho tibetské působení vynechává zejména z toho důvodu, že mu již v literatuře bylo věnován dostatek pozornosti. Jako hlavní cíl si klade ukázat Atíšu jako člověka zaujímajícího své místo nejen v dějinách Tibetu, ale také v dějinách Indie. - Bengálsko, buddhismus ve východní Indii, Atiša Dípankarašrídžňána (Atiśa Dīpaṃkaraśrījñāna, tibetsky A ti sha Mar me mdzad dpal ye shes), dynastie Čandra, Indie, pozdější šíření buddhismu v Tibetu (phyi dar), Tibet, tibetský buddhismus
Kulturní a náboženská identita Tibeťanů a tibetských komunit rozvíjející se mimo historické území Tibetu
Pavlátová, Andrea ; Blahůtová Kavanová, Klára (oponent) ; Havlíček, Tomáš (vedoucí práce)
Diplomová práce se pokusila čtenáři nastínit proměnu tibetské společnosti žijící v Tibetu a v exilu za posledních 50 let a zhodnotit její potenciální možnosti rozvoje. Na historickém území Tibetu se vlivem nízké gramotnosti a zvyšujícímu se procentu žijících Číňanů dostává tibetské etniku na okraj moderní společnosti, jelikož nemá potřebné funkční nástroje k zapojení se do ekonomických struktur, potřebné vědomosti, dovednosti a zkušenosti, které jsou vyžadovány nově nastavenou tržní ekonomikou. Základním problémem exkomunikace tibetského etnika je nedostatečná znalost čínského jazyka, který začíná být v regionu považován za hlavní komunikační prostředek, a odmítavý postoj minoritního tibetského etnika vůči vládě čínského etnika fakticky řízeného z Pekingu. Tibetské etnikum, které samo sebe definuje od náboženských kořenů, nemá v komunistickém státu svobodu náboženského vyznání. Tradiční tibetská společnost byla a je nucena zřeknout se svého světského a duchovního vůdce dalajlámy a popřít tak část své kulturní identity. Tyto a další tlaky ovlivňují každodenní život Tibeťanů a vedou jejich kroky do svobodnějšího exilu. Další část práce se věnovala explanaci push faktorů migrace, důvodům, proč Tibeťané opouštějí Tibet. Na základě studované literatury jsem stanovila jako hlavní důvody migrace...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.