Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  předchozí11 - 17  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Práce s textem ve výuce biologie
Rezková, Gréta ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou práce s textem ve výuce biologie na základní škole. Cílem této práce je zjistit schopnost žáků analyzovat textové materiály a pracovat s nimi různým způsobem. Ve výzkumné části práce byly vytvořeny texty pro výuku žáků na 2. stupni základní školy a na ně navazujících 8 úloh. Úlohy byly zadány žákům (n = 75) v 6. - 8. ročníku v různých fázích hodiny. Následně byly úlohy vyhodnoceny a na základě výsledků posouzena schopnost žáků úlohy řešit. V šesti úlohách měli žáci vyšší úspěšnost než 70 %, pouze ve dvou úlohách získali žáci méně než 45 %. Výsledky výzkumu ukázaly, že schopnost žáků porozumět a pracovat s textem je na dobré úrovni. Bylo také zjištěno, s jakými metodami se žákům hůře pracuje a jakým způsobem je třeba úlohy upravit. Klíčová slova Práce s textem, výuka biologie, didaktika biologie, výukové metody
Výuka biologie člověka s využitím CLIL v ruském jazyce
Mutlová, Tereza ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá výukovým přístupem CLIL (Content and Language Integrated Learning) integrující výuku biologie člověka a ruského jazyka. Cílem diplomové práce je tvorba příprav na výuku a výukových materiálů pro 3. stupeň a jejich ověření v praktické výuce na dvou gymnáziích. Na jednom gymnáziu probíhala výuka tzv. soft CLILem a na druhém tzv. hard CLILem. Výsledky žáků vyučovaných pomocí CLILu jsou vyhodnoceny pretesty a posttesty, které ověřovaly vstupní a výstupní znalosti žáků. Postoje žáků ke CLIL výuce byly zjišťovány postojovým dotazníkem. U respondentů z obou škol došlo po výuce s využitím CLIL ke zlepšení znalostí, ovšem nebylo nijak výrazné. K výuce realizované pomocí CLIL mají žáci spíše neutrální postoj, přičemž děvčata mají pozitivnější postoj než chlapci. KLÍČOVÁ SLOVA CLIL, biologie člověka, výuka biologie, didaktika biologie
Využití expozic primátů ve výuce na základní škole
Vilímová, Tereza ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Diplomová práce navrhuje možnost, jak využít expozice primátů v pražské zoologické zahradě při realizaci školní exkurze určené pro žáky 7. či 8. ročníku základní školy. Práce je rozdělena na jednotlivé části, které teoreticky rozebírají význam exkurzí pro výuku a následně se prakticky soustředí na usnadnění hladkého průběhu exkurze i další aktivity, které exkurzi předcházejí či na ní volně navazují. V práci je detailně popsáno obecné rozdělení primátů do jednotlivých druhů a jsou uvedeny základní informace o primátech, které pražská zoologická zahrada chová. Rovněž je detailně popsána navržená trasa exkurze včetně jednotlivých expozic, kde je možné jednotlivá zvířata vidět. Hlavním cílem bylo vytvořit pro učitele podrobný návod jak exkurzi uskutečnit, aby proběhla úspěšně. Účelem práce rovněž bylo vytvořit podklady, které napomohou aktivnímu zapamatování sdělených informací a povedou k probuzení zájmu dětí o tak zajímavý živočišný druh, jakým primáti jsou. Vzhledem k tomu, že většina primátů je v současnosti ve svém přirozeném prostředí ohrožena vyhynutím, je téma exkurze úzce spojeno s problémy ochrany životního prostředí a odpovědným přístupem k využívání přírodních zdrojů. Klíčová slova Primáti, Výuka, Základní škola, Biologie, Chování, Didaktika biologie
Forenzní analýza biologických stop a její využití ve výuce na SŠ
Hrubá, Barbora ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce je věnována forenzní genetice. V prvé řadě je forenzní genetika uvedena do historického kontextu. Poté je zde popsán biologický materiál a možnosti detekce biologických stop. Dále je práce zaměřena na analýzu DNA, přičemž jsou zde detailně rozpracovány používané techniky jak izolace nukleových kyselin, kvantifikace DNA, tak i varianty polymerázové řetězové reakce (PCR). Taktéž se práce zabývá i metodami získávání profilů DNA - elektroforézou a sekvenováním a jejími druhy. V neposlední řadě zde nalezneme i problematiku interpretace forenzně genetických dat. V didaktické části jsou zpracována cvičení pro studenty středních škol s forenzně biologickým tématem. Ta byla vyzkoušena v praxi v rámci biologického semináře na Jiráskově gymnáziu v Náchodě. Klíčová slova forenzní genetika, biologické stopy, didaktika biologie
Video jako prostředek pro zvýšení motivace a rozvoj dovedností studentů v didaktice biologie
Řeháková, Anna ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o využití videa jako prostředku výuky v předmětu Didaktika biologie a skládá se z teoretické a praktické části. Teoretická část mapuje didaktické a praktické předměty vyučované na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a zabývá se využitím videa k profesnímu rozvoji učitele. V rámci praktické části bylo natočeno 8 videohospitací, které jsou umístěny na nově vzniklých webových stránkách (www.didaktikabiologievidea.cz). Videohospitace byly podrobeny analýze inspirované metodikou 3A a následně využity v kurzech Didaktiky biologie. Jejich přínosnost pro studenty učitelství byla zjišťována dotazníkem, který mapoval motivaci pro studium Didaktiky biologie a výkon učitelské profese a zvyšování učitelských kompetencí po zhlédnutí videí. Všechny výše zmíněné cíle se podařilo v práci naplnit. Klíčová slova: videohospitace, didaktika biologie, metodika 3A, učitelská profese, motivace, kompetence učitele
Forenzní analýza biologických stop a její využití ve výuce na SŠ
Hrubá, Barbora ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce je věnována forenzní genetice. V prvé řadě je forenzní genetika uvedena do historického kontextu. Poté je zde popsán biologický materiál a možnosti detekce biologických stop. Dále je práce zaměřena na analýzu DNA, přičemž jsou zde detailně rozpracovány používané techniky jak izolace nukleových kyselin, kvantifikace DNA, tak i varianty polymerázové řetězové reakce (PCR). Taktéž se práce zabývá i metodami získávání profilů DNA - elektroforézou a sekvenováním a jejími druhy. V neposlední řadě zde nalezneme i problematiku interpretace forenzně genetických dat. V didaktické části jsou zpracována cvičení pro studenty středních škol s forenzně biologickým tématem. Ta byla vyzkoušena v praxi v rámci biologického semináře na Jiráskově gymnáziu v Náchodě. Klíčová slova forenzní genetika, biologické stopy, didaktika biologie
Výuka kosterně-svalové soustavy na středních školách
Kundratová, Miroslava ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá metodami, které lze uplatnit při výuce biologie člověka na příkladu kosterně-svalové soustavy. Jejím úkolem je zjistit, jaké metody se používají na dvou konkrétních středních školách, vzájemně je srovnat a zjistit jejich odezvu u žáků. Práce srovnává také Školní vzdělávací programy tří oborů a učebnice, které se zde používají. Základem praktické části jsou řízené rozhovory s učiteli a dotazníky pro žáky, na jejich podkladě pak vytvořené pracovní listy. Práce porovnává postoje učitelů a žáků a všímá si také rozdílů mezi výsledky a přístupem k práci u žáků gymnázia a odborné školy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   předchozí11 - 17  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.