Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 207 záznamů.  začátekpředchozí108 - 117dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Geoinformační systém pro zrakově postižené
Šupák, Jakub ; Čábelka, Miroslav (vedoucí práce) ; Brůha, Lukáš (oponent)
Diplomová práce s názvem "Geoinformační systém pro zrakově postižené" se zabývá návrhem a tvorbou geoinformačního systému, který by měl sloužit osobám se zrakovým postižením s plánováním trasy a jejich pohybem v intravilánu. Součástí práce je stručné shrnutí kdo jsou osoby zrakově postižené, jejich potřeby, schopnosti a zásady pohybu. Dále jsou popsány bezbariérové úpravy pro zrakově postižené, a existující řešení. Praktickým výstupem je návrh algoritmu pro automatické nalezení a ohodnocení kritických míst na mapových podkladech OpenStreetMaps. Osoby se zrakovým postižením volí trasu nikoli nejkratší, ale pro jejich pohyb trasu nejbezpečnější. Klíčová slova: kritické místo, zrakově postižení, nejkratší cesta, optimalizace, trasa
Specifika a vývoj výtvarného projevu dětí se zrakovým postižením v mateřské škole
LUDVÍKOVÁ, Blanka
Bakalářská práce se zabývá dětským výtvarným projevem a jeho vývojem u dětí trpících zrakovým postižením. V teoretické části je podrobně popsána dětská kresba a problematika zrakového postižení se zaměřením na předškolní období. V praktické části autorka sleduje u pěti dětí s různým typem zrakového postižení osobité znaky nacházející se v kresbě postavy a popisuje vývoj, kterým kresba prošla v průběhu téměř jednoho roku.
Význam a realizace hipoterapie a jízdy na koni u osob se zrakovým postižením
ŠMEJKALOVÁ, Michala
Tématem bakalářské práce je význam a realizace hipoterapie a jízdy na koni u osob se zrakovým postižením. Hipoterapii aktuálně řadíme mezi terapeuticko-formativní postupy využívané i v rámci speciální pedagogiky. Cílem terapie pomocí koně je pozitivním směrem ovlivnit pohybové návyky a svalové dysfunkce, prožívání, jednání a celý socializační proces jedinců se speciálními potřebami. Zrakové postižení limituje jedince především v oblasti přístupu k informacím a samostatné mobilitě. Hipoterapie a jízda na koni může kladným způsobem vstupovat do budování kompetencí, které u jedince s postižením zraku kompenzují zmíněné limity a tak se podílet na jeho rozvoji i zlepšování kvality jeho života. Cílem bakalářské práce je na podkladě shromážděného aktuálního poznání provést kvalitativní analýzu v designu případové studie, která se zaměřuje na popis významu a specifik realizace hipoterapie a jízdy na koni u osob se zrakovým postižením. Pro naplnění formulovaného cíle byla data sbírána prostřednictvím analýzy dokumentů, hloubkových rozhovorů a pozorování. Způsob výběru vzorku byl v souladu se zvoleným postupem záměrný. Výběrový soubor tvořila osoba s postižením zraku zabývající se parajezdectvím, konkrétně paradrezurou na mezinárodní úrovni. V souladu s hlavním cílem je formulován dílčí cíl a to vytvoření přehledu doporučených opatření, který souvisí s bezpečnou realizací hipoterapie či jízdy na koni osobami se zrakovým postižením. Na základě kvalitativního šetření bylo zjištěno, že hipoterapie a jízda na koni má pro osoby se zrakovým postižením konkrétní význam zejména v oblasti samostatné mobility a socializačního procesu a tak pozitivně ovlivňuje celkový vývoj a psychiku jedince. Text popisuje specifika realizace hipoterapie a jízdy na koni osobami se zrakovým postižením. Vytvořený ucelený přehled tématiky může být využitelný pro osoby s postižením zraku či osoby, případně instituce se zájmem o hipoterapii a jízdu na koni pro osoby zrakově znevýhodněné.
Využití ICT technologií v realizaci prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením
PECHEROVÁ, Kateřina
Cílem bakalářské práce je představit aktuální stav využití ICT technologií v prostorové orientaci osob se zrakovým postižením v teoretické rovině a na této bázi provést kvalitativní šetření zaměřené na přínos využití aktuálních aplikací pro minimalizaci limitů v oblasti samostatného pohybu jedinců se zrakovým postižením. Dále se práce zaměřuje na aktuální nabídku kompenzačních pomůcek s ICT technologií v rámci zmenšování limitů samostatného pohybu osob se zrakovým postižením a na jejich přínos pro jejich kvalitu života. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části práce je představena aktuální nabídka kompenzačních pomůcek na bázi ICT v rámci prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením. V praktické části je práce zaměřena na mobilní aplikace, které napomáhají jedincům se zrakovým postižením lépe se orientovat a pohybovat v prostoru. Výzkum byl prováděn technikou hloubkového, polořízeného rozhovoru. Komunikačními partnery byli dva muži, kteří sami mají zrakové postižení a k jejich prostorové orientaci a samostatnému pohybu napomáhají právě tyto aplikace. Kvalitativním šetřením bylo zjištěno, že mobilní aplikace pro zrakově postižené zaměřující se na orientaci a pohyb v prostoru jsou velmi užitečné a můžou jim velmi dobře napomoci ke zlepšení jejich kvality života.
Praktické životní dovednosti jako prostředek sociální integrace dospělých osob s postižením zraku
TKADLEČKOVÁ, Magdalena
Bakalářská práce se zabývá tématem Praktické životní dovednosti jako prostředek sociální integrace dospělých osob s postižením zraku. Práce si klade za cíl zpracování teoretických východisek vymezeného tématu a na jejich podkladě provést komparaci vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky se zaměřením na vzdělávací obsah praktických životních dovedností. Dílčím cílem bylo doplnit komparaci kvalitativními daty, která analyzují význam praktických životních dovedností pro socializační proces osob s postižením zraku, a to v kvalitativním designu narativní biografie. Vzhledem k výše uvedeným cílům byly stanoveny dvě výzkumné otázky: 1. Existují v učebních osnovách kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky konkrétní předměty, které přímo zprostředkovávají nácvik praktických životních dovedností? 2. Jaké obsahové odlišnosti mají učební osnovy vybraných kurikulárních dokumentů České a Rakouské republiky v souvislosti s uplatněním nácvikových metod praktických životních dovedností? Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretickou část tvoří první čtyři stěžejní kapitoly. První se zabývá vymezením základních pojmů zrakového postižení, etiologií zrakových vad a její klasifikací a kompenzačními možnostmi. Druhá kapitola se věnuje osobám se zrakovým postižením. Třetí kapitola popisuje praktické životní dovednosti a jejich možnosti a čtvrtá kapitola se věnuje sociální integraci. V praktické části jsou charakterizovány cíle a výzkumné otázky, metodika a techniky sběru dat. K naplnění cílů byl použit kvalitativní sběr dat. V tomto případě se jedná o komparativní analýzu dokumentů a narativní rozhovor. Obsah a operacionalizace této oblasti je detailněji popsána v praktické části.
Terezie Hradilková - osobnost sociálně charitativního života 20. století
TOMEČKOVÁ, Hana
Cílem této bakalářské práce bylo představit osobní a pracovní život zakladatelky rané péče, paní Mgr. Terezie Hradilkové. Stať byla rozdělena do čtyř částí. První se zabývala zdravotním postižením, další popisovala postižení zrakové a třetí část potom byla věnována charakteristice rané péče. Na životní příběh paní Terezie Hradilkové se zaměřila poslední, čtvrtá část této práce. V ní byl podán detailnější pohled na její kořeny, sociální práci nebo rodinný život, ale také na její osobní prožívání a životní zkušenosti, a to na základě osobního rozhovoru s ní. Hlavní přínos této stati pak může být spatřen především v popisu životního příběhu ženy, která stála na začátku sociální práce pro zdravotně znevýhodněné děti a jejich rodiče a jejíž jméno by proto mělo být mezi českou veřejností více známo.
Vyšetření zrakového vnímání u dětí se zrakovým postižením prostřednictvím testu In-Sight
Janečková, Klára ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku vyšetřování zrakového vnímání u dětí se zrakovým postižením. Práce je rozdělena do tří částí. První část je věnována zrakovému vnímání. Nejprve je zde uveden fyziologický vývoj vidění a vyšetření zraku v dětském věku. Dále následuje popis zrakových funkcí a funkčního vyšetření zraku. Také jsou zde popsány dílčí části zrakového vnímání a podpora jejich rozvoje. V druhé části je podrobně popsán test In-Sight. Jsou zde také uvedeny pokyny k jeho použití. Ve třetí části je uveden výzkum: vyšetření zrakového vnímání prostřednictvím testu In-Sight u dětí se zrakovým postižením. Výzkumnou metodou je zahraniční standardizovaný test In-Sight. Tento test slouží k posouzení zrakového fungování u dětí se zrakovým postižením a ke screeningu vyšších zrakových dovedností ve vztahu ke vzdělávacímu procesu. Cílem diplomové práce je popis využitelnosti testu u cílové skupiny. Dále bylo zkoumáno, jaké jsou další možnosti využití testu. Bylo sledováno, které oblasti činí dětem obtíže a které oblasti jim nedělají problémy, jaké lze na základě výsledků testu navrhnout podpůrná opatření a jestli lze provádět na základě výsledků testu následnou terapii. V závěru diplomové práce jsou uvedeny výsledky výzkumu a navrženy možnosti dalšího využití testu In-Sight. Konkrétně jsou...
Akceptace zrakového postižení v produktivním věku s důrazem na resilientní zdroje
Pavlík, Karel ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Bakalářská práce na téma Akceptace zrakového postižení v produktivním věku s důrazem na resilientní zdroje je založena na analýze dvou stávajících studií, které se věnují tématům dosud ne příliš známým, tj. resilientním zdrojům a důvěřivostí lidí se zrakovým postižením. Teoretická část se zabývá psychosociálními dopady ztráty zraku na různé etapy lidského života, věnuje se nejčastějším příčinám ztráty zraku a fázemi, kterými si člověk s postižením prochází a resilienci, která v české literatuře není dostatečně popsána. Ve výzkumné části se nachází dvě studie, které se věnují tématu psychické odolnosti a důvěry. Cílem práce je analýza a interpretace dotazníků zjišťující resilientní zdroje a demonstrace použití těchto škál a jim podobných na již zmiňovaných studiích. Při posouzení výsledků z obou studií lze za odolného jedince se zrakovým postižením, který se dokáže přizpůsobit změnám v jeho životě nejlépe, považovat dospělého zaměstnaného vzdělaného muže s kongenitální slepotou, který patří do střední třídy a zároveň patří i k jedincům s vyšší důvěřivostí k lidem ve svém okolí. Za člověka, který žije v největší psychické pohodě, je považován dospělý zaměstnaný vzdělaný muž, který je slabozraký, žije ve vyšší třídě, ale je nejméně důvěřivý k lidem ve svém okolí. Výsledky jsou analyzovány v diskuzi a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 207 záznamů.   začátekpředchozí108 - 117dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.