|
Návrh proudového motoru do 1 kN tahu s vodíkem jako palivem
Mikulenka, Karel ; Šnajdárek, Ladislav (oponent) ; Škorpík, Jiří (vedoucí práce)
V této práci je čtenář obeznámen s historickým vývojem leteckých turbínových motorů využívajících vodík jako palivo. Je proveden výpočet tepelného oběhu malého motoru s tahem do 1 kN, jenž je v dnešní době využívaný pro balistické střely nebo cvičné drony. Na základě zadaných parametrů je vybrán typ kompresoru, a sice radiální. Výpočet parametrů radiálního kompresoru a jeho kontrola v software EES. Uvedení problematiky spalovacích komor pro letecké motory a výpočet bilance spalovací komory. Výpočet turbínové části motoru a návrh jejího lopatkování. Výpočet trysky pro expanzi do atmosféry a příslušný tah motoru. Porovnání dosavadních projektů zabývajících se vodíkovým pohonem v letectví s jejich konvenčním protějškem a porovnání jejich proveditelnosti vůči projektům, využívajícím jiných obnovitelných paliv.
|
| |
| |
| |
|
Letecký motor
Kalugin, Ivan ; Ramík, Pavel (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce pojednává o konstrukčním návrhu hnacího ústrojí pro plochý letecký zážehový šestiválcový motor o výkonu 102 kW. Dále rozborem vyváženosti pro dané uspořádání motoru a pevnostní kontrolou rozvidlené ojnice.
|
|
Invertní letadlové motory
Růžička, Martin ; Janoušek, Michal (oponent) ; Drápal, Lubomír (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o invertních letadlových motorech. V úvodu je zařazen přehled obecných požadavků kladených na letadlové motory, jejich rozdělení a základní informace o invertní konstrukci. V druhé kapitole najdeme přehled vybraných motorů s invertní konstrukcí, jejich popis, technické parametry popř. modifikace. V závěru práce je zpracována kapitola uvádějící popis odlišných konstrukcí a jejich porovnání s výkonnostně podobnými invertními motory.
|
|
Simulační model leteckého pístového spalovacího motoru
Olšovský, Petr ; Kučera, Pavel (oponent) ; Svída, David (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá tvorbou real-time simulace leteckého pístového spalovacího motoru se zaměřením na zahřívání a chlazení válců. Součástí práce je stručný rozbor charakteristik leteckých motorů a výčet jejich rozdílů s motory automobilními. Následuje popis provozních podmínek letadel, jejich vliv na výkonové parametry motoru a popis samotné real-time simulace. Na závěr jsou předloženy a zhodnoceny výsledky simulací.
|
|
Hnací ústrojí čtyřválcového leteckého motoru
Příborský, Vladimír ; Novotný, Pavel (oponent) ; Píštěk, Václav (vedoucí práce)
Diplomová práce s názvem Hnací ústrojí čtyřválcového leteckého motoru se zabývá návrhem uspořádání klikového mechanismu plochého čtyřválcového motoru se zadanými základními parametry. Práce je zaměřena na návrh konfigurace klikového mechanismu a pořadí zážehů, návrh vyvážení setrvačných sil a jejich momentů, konstrukční návrh klikového hřídele a jeho pevnostní kontrolou. Práce se také věnuje výpočtu torzních kmitů klikového hřídele.
|
| |
|
Letecké motory do konce druhé světové války
Falta, Libor ; Drápal, Lubomír (oponent) ; Dundálek, Radim (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá letadlovými pístovými motory do konce 2. světové války. Mapuje známé, nejpoužívanější i netradiční typy motorů dle časové osy. Z počátku pojednává o historii letectví a o prvním použití pístových motorů jako zdroj síly pro řízený let. Dále jsou zmíněny požadavky na letadlové pístové motory. V celém rozsahu práce je zachyceno zdokonalování konstrukce a zvyšování výkonu motorů. V jednotlivých kapitolách jsou pak popsány typické konstrukce a nejvýkonnější motory pro daná období. Zahrnuje hlavně vliv světových válek a prestižních závodů, které značně urychlovaly celkový rozvoj. V poslední části je potom zdůvodněna hranice pro zvyšování výkonu pístových motorů letadel.
|