| |
|
Životní styl, environmentální hodnoty a faktické chování při outdoorových aktivitách na příkladu klasického lyžování ve vybraném zvláště chráněném území (CHKO Žďárské vrchy)
Faltysová, Olga ; Čermák, Daniel (vedoucí práce) ; Vojtíšková, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o životním stylu, environmentálních hodnotách a postojích návštěvníků k ochraně životního prostředí při pěší turistice v Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Úvodní část práce přináší teoretické informace o životním stylu, environmentální etice a hodnotách, následně se zabývá problematikou ochrany životního prostředí. V rámci této části práce je také věnována pozornost udržitelnému cestovnímu ruchu a podrobnější charakteristice Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Část druhá zahrnuje dotazníkový průzkum, který probíhal ve zvolené oblasti a pomocí kterého jsou zjišťovány postoje návštěvníků k ochraně životního prostředí. Na základě zhodnocení zjištěných informací jsou zodpovězeny stanovené výzkumné otázky. KLÍČOVÁ SLOVA Životní styl, hodnoty, postoje, ochrana životního prostředí, udržitelný cestovní ruch, Žďárské vrchy
|
|
Integrace dětí se zdravotním postižením do škol
Šmilauerová, Barbora ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Vojtíšková, Kateřina (oponent)
Problém integrace dětí s tělesným nebo duševním handicapem do běžných škol a jejich začlenění do třídního kolektivu je velkým problémem moderního světa. Úspěch nebo neúspěch takové integrace je závislý na mnoha faktorech, mezi které patří především postoje lidí, kteří hrají v integraci největší roli: rodičů, učitelů a v neposlední řadě asistentů, kteří přímo s dítětem pracují a v integraci mu pomáhají. Bakalářská práce se pokouší zhodnotit vzájemnou spolupráci těchto tří hlavních činitelů integrace, a to na základě rozhovorů, které proběhly s několika vybranými asistentkami. Prostřednictvím těchto rozhovorů se zkoumá důležitost postavení učitelé jako zástupce školy, asistenta jako nejbližšího spolupracovníka hendikepovaného dítěte, rodičů jako nepominutelného činitele i nejlepšího znalce dítěte a jejich vzájemné vztahy. Osoba asistenta je v tomto případě klíčová, protože především spolupracuje s dítětem, ale zároveň je také nejbližším spolupracovníkem učitele i rodičů. Jako takový má k celému procesu integrace nejblíže a může ho nejlépe hodnotit. Názory asistentů na práci učitelů a rodičů a na spolupráci s nimi jsou rozčleněny zpracováním jednotlivých rozhovorů a pozornost se zde upírá na několik nejdůležitějších bodů integračních snah: spolupráci s rodiči, spolupráci s učiteli, spolupráci mezi asistentem a...
|
| |
|
Otázka podpory umění: mediální diskurs a veřejné mínění
Zahradníčková, Zuzana ; Šafr, Jiří (vedoucí práce) ; Vojtíšková, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá otázkou postojů veřejnosti ke státní kulturní politice. Zkoumá proměny mediálního diskursu ohledně státní podpory umění po roce 1989. Analyzovány byly články z Lidových novin a Práva z let 1990-1993, 1995-1996, 2005 a 2013 - výběr je soustředěn na ta období, kdy byla otázka vtahu státu a kultury více diskutována (období zásadní proměny kulturní infrastruktury v kontextu ekonomické transformace, zveřejnění tzv. Bílé knihy jako prvního návrhu kulturní politiky, diskuse v souvislosti s manifestací za "1 % pro kulturu" a s petiční akcí Zachraňte kulturu). Výsledky kritické diskursivní analýzy mediálních textů jsou doplněny a částečně konfrontovány s kvantitativní analýzou dat z výzkumů veřejného mínění.
|
|
Životní styl, environmentální hodnoty a faktické chování při outdoorových aktivitách na příkladu klasického lyžování ve vybraném zvláště chráněném území (CHKO Žďárské vrchy)
Faltysová, Olga ; Čermák, Daniel (vedoucí práce) ; Vojtíšková, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o životním stylu, environmentálních hodnotách a postojích návštěvníků k ochraně životního prostředí při pěší turistice v Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Úvodní část práce přináší teoretické informace o životním stylu, environmentální etice a hodnotách, následně se zabývá problematikou ochrany životního prostředí. V rámci této části práce je také věnována pozornost udržitelnému cestovnímu ruchu a podrobnější charakteristice Chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy. Část druhá zahrnuje dotazníkový průzkum, který probíhal ve zvolené oblasti a pomocí kterého jsou zjišťovány postoje návštěvníků k ochraně životního prostředí. Na základě zhodnocení zjištěných informací jsou zodpovězeny stanovené výzkumné otázky. KLÍČOVÁ SLOVA Životní styl, hodnoty, postoje, ochrana životního prostředí, udržitelný cestovní ruch, Žďárské vrchy
|
|
Vzdělanostní reprodukce a kulturní kapitál. Kvalitativní studie
Vojtíšková, Kateřina ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Kreidl, Martin (oponent) ; Kučera, Miloslav (oponent)
Školy, rodiny a nerovnosti. Výběr středního vzdělání v současné české společnosti Disertační práce se zabývá výběrem středního vzdělání v rodinách, vlivem rodiny a školy na volbu žáků a žákyň narozených v 1. polovině 90. let. Zvláštní význam této fáze spočívá v tom, že střední školy v České republice jsou vysoce diferencované a volba proto patří ke klíčovým bodům školní kariéry. Typ studované střední školy podstatně ovlivňuje vzdělanostní aspirace a šance absolventů na přijetí do dalšího vzdělání, strukturuje pole příležitostí v životní dráze mladých lidí. Analýza se opírá o data získaná ve dvou kvalitativních studiích: 1. focus groups s matkami dětí v 9. ročníku školní docházky: studentů a studentek (výběrových) víceletých gymnázií; žáků a žákyň ze základních škol (hlavní vzdělávací proud); 2. případové studie prováděné ve dvou pražských školách zaměřené na dvě třídy v osmém a devátém ročníku (2008-2010). Cílem obou studií bylo zmapovat subjektivní perspektivy zúčastněných aktérů - rodičů, žáků a pedagogů, ukázat různé zájmy, připisované významy, hodnoty ve výchově, vzdělávání, schopnosti rozlišování typů středních škol vzhledem k vyhlídkám nové generace v současné společnosti. Ústřední výzkumnou otázkou je, jaké mechanismy přispívají k diferenciaci vzdělávacích drah českých žáků mezi základní a střední...
|
|
Integrace dětí se zdravotním postižením do škol
Šmilauerová, Barbora ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Vojtíšková, Kateřina (oponent)
Problém integrace dětí s tělesným nebo duševním handicapem do běžných škol a jejich začlenění do třídního kolektivu je velkým problémem moderního světa. Úspěch nebo neúspěch takové integrace je závislý na mnoha faktorech, mezi které patří především postoje lidí, kteří hrají v integraci největší roli: rodičů, učitelů a v neposlední řadě asistentů, kteří přímo s dítětem pracují a v integraci mu pomáhají. Bakalářská práce se pokouší zhodnotit vzájemnou spolupráci těchto tří hlavních činitelů integrace, a to na základě rozhovorů, které proběhly s několika vybranými asistentkami. Prostřednictvím těchto rozhovorů se zkoumá důležitost postavení učitelé jako zástupce školy, asistenta jako nejbližšího spolupracovníka hendikepovaného dítěte, rodičů jako nepominutelného činitele i nejlepšího znalce dítěte a jejich vzájemné vztahy. Osoba asistenta je v tomto případě klíčová, protože především spolupracuje s dítětem, ale zároveň je také nejbližším spolupracovníkem učitele i rodičů. Jako takový má k celému procesu integrace nejblíže a může ho nejlépe hodnotit. Názory asistentů na práci učitelů a rodičů a na spolupráci s nimi jsou rozčleněny zpracováním jednotlivých rozhovorů a pozornost se zde upírá na několik nejdůležitějších bodů integračních snah: spolupráci s rodiči, spolupráci s učiteli, spolupráci mezi asistentem a...
|
| |
| |