Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Transformace jako součást koloniální identity.
Vidím, Václav ; Fulka, Josef (vedoucí práce) ; Bierhanzl, Jan (oponent)
(česky): Koloniální systém je z logiky věci postaven na diferenci mezi rasami, kdy jedna ovládá druhou. Tento aspekt má významný vliv na podrobené subjekty z perspektivy jejich identity, neboť právě barva kůže jim přináší významné nevýhody ve způsobu žití. Důsledkem tohoto diskomfortu může být rozpad či převzetí cizí identity, patologický vztah k vlastní tělesnosti. Ve 20. století mnoho teoretiků kolonialismu a post-kolonialismu tyto důsledky analyzují. Jsou jimi především Frantz Fanon, Albert Memmi a americká autorka Nella Larsen. Všichni tři zmínění přinášejí perspektivu, která zahrnuje aktivní změnu vlastního vzezření jako způsob integrace, která jinak není možná, protože jak píše David Macey v biografii Frantze Fanona, jsou pouze dvě východiska, nasazení si bílé masky, nebo rebélie. Pokud se tedy přikloníme k první variantě, je třeba sledovat, jaké důsledky to přináší subjektu podrobujícímu se této změny, ale zároveň i tomu, který tuto změnu pozoruje. Tedy jak je na tom kolonizovaný i kolonizátor. S identitou tato práce tedy nebude pracovat jako s něčím homogenním, neměnným a nehybným, ale naopak jako s něčím, co prochází neustálou změnou.
Vnucené uznání: vztah identity a jednání v díle Frantze Fanona
Vidím, Václav ; Ritter, Martin (vedoucí práce) ; Jirsa, Jakub (oponent)
Ve své práci se budu věnovat vztahu identity a jednání uvnitř kolonizovaného subjektu, tj. jakým způsobem se identita tohoto subjektu transformuje v rámci jeho emancipační aktivity. Taková problematika je pojena s pojmem uznání. To je ve Fanonových očích ze strany kolonizovaného subjektu jednostranné a v podstatě nechtěné, protože nereflektuje skutečnost, ve které se kolonizovaný subjekt nachází, čímž je subjekt do jisté míry paralyzován. Zároveň je však toto uznání vždy nutné. Vyvstává zde tedy otázka, zdali je problém politického útlaku a odporu proti němu problémem identity, či primárně jednání? Co je tedy "prožitá zkušenost černocha"? Jak se Fanon staví k Sartrově teorii uznání a jak aktualizuje Hegelovu dialektiku Pána a raba? Svou práci budu mj. opírat také o současnou postkoloniální teorii, skrze kterou bych chtěl Fanonovy teze zasadit do současného myšlení.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.