Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Current trends in teaching listening
Vognarová, Jana ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Quinn Novotná, Veronika (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá současnými trendy ve výce poslechu tak jak jsou prezentovány v řadě článků publikovaných v různých žurnálech a především v knize Johna Fielda: Listening in the Language Classroom, který prosazuje přístup orientovaný na proces. Cílem práce je zjistit zda se tato nová metodologická doporučení dostávají do běžné praxe v učebnách pomocí analýzy několika často používaných jazykových učebnic. Přístup k výuce poslechu se vyvíjel jako součást metod používaných pro výuku cizích jazyků po mnoho let a postupoval od jazykové schopnosti naprosto přehlížené přes schopnost spíše opomíjenou až do dnešní pozice, kdy způsobuje vážné problémy řadě studentů, kteří si stěžují na to, že mluvčí na nahrávkách mluví příliš rychle nebo že nerozumí každému jednotlivému slovu. Často se také stává, že se studentům podaří zvládnout poslech v rámci jazykových učeben, naučí se poradit si s typickými poslechovými cvičeními a rozumět svým učitelům a spolužákům, ale když jsou pak konfrontováni s poslechem v běžném životě mimo učebnu, často mají pocit, že narazili do zdi, kterou nejsou schopni překonat. Praktická část práce je založena na analýze poslechových cvičení v prvních a nejnovějších edicích několika běžně používaných učebnic a představuje detailní typologii těchto cvičení, která vychází z...
Learner goals and attitudes to mistakes from an ELT and ELF perspective
Dunková, Jiřina ; Quinn Novotná, Veronika (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Tento výzkum se zabývá otázkou, jak studenti v českých jazykových školách v současnosti přistupují k výuce anglického jazyka. Konkrétně se práce zaměřila na odkrytí vztahu studentů k chybám, jazykovým cílům a kreativitě. Studie se snaží podívat na problematiku výuky anglického jazyka z více i méně normativního pohledu a představuje paradigma English as a Lingua Franca (ELF). Ve spojitosti s hlavním záměrem výzkumu je kladen důraz na pozorování tendencí, které by mohly naznačovat vhodnost začlenění poznatků o ELF do edukační praxe (ELT). Metodologicky bylo pro získání původních dat použito dotazníkové šetření a observace cílové skupiny. Klíčové koncepty, na které se práce zaměřuje, jsou: chyba, jazykové cíle a potřeby studentů, jazyková správnost a kreativita (též languaging). Klíčová slova: ELT, ELF, jazykové cíle, gramatická správnost, jazyková kreativita, languaging.
Existential quantifier "some" in determinative and pronominal functions, and its translation equivalents in Czech
Řenčová, Andrea ; Šaldová, Pavlína (vedoucí práce) ; Quinn Novotná, Veronika (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá existenciálním kvantifikátorem some a kompozity someone, somebody a something. Anglické zájmeno some má dvě základní funkce: pronominální a determinační. V češtině gramatická kategorie určenosti u substantiv neexistuje. Z toho důvodu jsou zkoumané překladové koreláty velice různorodé, v mnoha případech nejsou explicitně vyjádřeny vůbec. Práce rovněž analyzuje odlišnou výslovnost zájmena some v pronominální či determinační funkci a jeho zastoupení v asertivním či neasertivním kontextu. Použítí kompozit someone anebo somebody souvisí do značné míry se stylistickou stránkou věci. Pronominální kompozita jsou rovněž porovnávána s českými překladovými ekvivalenty. Za pomoci počítačového softwaru ParaConc bylo shromážděno celkem 105 příkladů existenciálního kvantifikátoru some, 30 případů pronominálního kompozita something, 30 případů someone a 9 případů kompozita somebody. V práci je rovnoměrně rozloženo zastoupení britské a americké angličtiny, neboť hlavní zdroje jsou knihy Rok vdovou od amerického autora Johna Irvinga a Svatý zloděj od britské spisovatelky Ellis Petersové.
Mistakes: curse or blessing? The ELF perspective
Dunková, Jiřina ; Quinn Novotná, Veronika (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Tento výzkum se zabývá otázkou, jak studenti v českých jazykových školách v současnosti přistupují k výuce anglického jazyka a jaké jsou jejich preference. Studie se na výuku anglického jazyka dívá ze dvou hledisek, z pohledu paradigmatu English as a Foreign Language (EFL) a paradigmatu English as a Lingua Franca (ELF). Klíčové koncepty, na které se práce zaměřuje, jsou: chyba, nebo také modifikace, jazykové cíle a potřeby studentů, jazykové modely, jazyková správnost a kreativita (též languaging). Klíčová slova: EFL, ELF, jazykové cíle, jazykové modely, gramatická správnost, jazyková kreativita, languaging.
English gerund and its Czech translation equivalents
Benešová, Adéla ; Brůhová, Gabriela (vedoucí práce) ; Quinn Novotná, Veronika (oponent)
Tato práce si kladla za cíl shromáždit a vyhodnotit české překladové ekvivalenty anglického gerundia v různých syntaktických funkcích v paralelních beletristických textech. Práce je po formální stránce rozdělena do čtyř hlavních kapitol, po nichž následuje shrnutí a závěr. Po úvodní kapitole následuje kapitola druhá, která shrnuje dosavadní poznatky z anglických a českých publikací v oblasti pojetí gerundia, o jeho rozpoznávání a jeho syntaktických funkcích. Dále poukazuje na syntaktické vlastnosti gerundia v porovnání s homonymními -ingovými tvary: s podstatným jménem slovesným a obzvláště s participiem přítomným, jenž s gerundiem sdílí některé syntaktické funkce, což vede k tomu, že tyto dva tvary bývají občas zaměněny. Vzhledem k tomu, že anglickému gerundiu přesně neodpovídá žádný český protějšek, čeština využívá různých překladových ekvivalentů, které mohou zdůrazňovat jak slovesné, tak substantivní vlastnosti gerundia. Třetí kapitola se zabývá způsobem excerpce a použitými materiály. Hlavními podklady pro lingvistickou analýzu byla učebnice Libuše Duškové Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny (1994), která popisuje syntaktické vztahy mezi češtinou a angličtinou z kontrastního hlediska, a disertační práce Jarmily Petrlíkové, The Status of the Gerund in the System of Modern English Syntax with...
The role of English in the globalized world and its reflection in current teacher training manuals
Hovorka, Marek ; Quinn Novotná, Veronika (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá didaktickou reflexí globálních angličtin (GEs) a angličtiny jako lingua franca (ELF) v současných učebních textech pro učitele angličtiny. Teoretická část práce představuje dosavadní výzkum v oblastech GEs a ELF s důrazem na pedagogické implikace globální role angličtiny. V praktické části autor pomocí kvalitativní obsahové analýzy (viz Schreier 2012) rozebírá čtyři učební texty pro učitele angličtiny britské provenience publikované mezi lety 2011 a 2014. Autor ve vybraných publikacích identifikuje textový materiál odrážející výzkum v oblastech GEs a ELF. Identifikovaný textový materiál se týká především výuky jazyka (např. výuka výslovnosti) a kultury (např. kulturní relevance materiálů), pozornost je však věnována i současné roli angličtiny ve světě. Na základě tohoto materiálu autor poté hodnotí, jak zkoumané publikace reflektují výzkum v oblastech GEs a ELF. V závěru práce autor shrnuje výsledky praktické části a uvádí doporučení pro další výzkum. Klíčová slova: globální angličtiny, angličtina jako lingua franca, učební texty pro učitele angličtiny, výuka angličtiny, kvalitativní obsahová analýza
Current trends in teaching listening
Vognarová, Jana ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Quinn Novotná, Veronika (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá současnými trendy ve výce poslechu tak jak jsou prezentovány v řadě článků publikovaných v různých žurnálech a především v knize Johna Fielda: Listening in the Language Classroom, který prosazuje přístup orientovaný na proces. Cílem práce je zjistit zda se tato nová metodologická doporučení dostávají do běžné praxe v učebnách pomocí analýzy několika často používaných jazykových učebnic. Přístup k výuce poslechu se vyvíjel jako součást metod používaných pro výuku cizích jazyků po mnoho let a postupoval od jazykové schopnosti naprosto přehlížené přes schopnost spíše opomíjenou až do dnešní pozice, kdy způsobuje vážné problémy řadě studentů, kteří si stěžují na to, že mluvčí na nahrávkách mluví příliš rychle nebo že nerozumí každému jednotlivému slovu. Často se také stává, že se studentům podaří zvládnout poslech v rámci jazykových učeben, naučí se poradit si s typickými poslechovými cvičeními a rozumět svým učitelům a spolužákům, ale když jsou pak konfrontováni s poslechem v běžném životě mimo učebnu, často mají pocit, že narazili do zdi, kterou nejsou schopni překonat. Praktická část práce je založena na analýze poslechových cvičení v prvních a nejnovějších edicích několika běžně používaných učebnic a představuje detailní typologii těchto cvičení, která vychází z...
Learner goals and attitudes to mistakes from an ELT and ELF perspective
Dunková, Jiřina ; Quinn Novotná, Veronika (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Tento výzkum se zabývá otázkou, jak studenti v českých jazykových školách v současnosti přistupují k výuce anglického jazyka. Konkrétně se práce zaměřila na odkrytí vztahu studentů k chybám, jazykovým cílům a kreativitě. Studie se snaží podívat na problematiku výuky anglického jazyka z více i méně normativního pohledu a představuje paradigma English as a Lingua Franca (ELF). Ve spojitosti s hlavním záměrem výzkumu je kladen důraz na pozorování tendencí, které by mohly naznačovat vhodnost začlenění poznatků o ELF do edukační praxe (ELT). Metodologicky bylo pro získání původních dat použito dotazníkové šetření a observace cílové skupiny. Klíčové koncepty, na které se práce zaměřuje, jsou: chyba, jazykové cíle a potřeby studentů, jazyková správnost a kreativita (též languaging). Klíčová slova: ELT, ELF, jazykové cíle, gramatická správnost, jazyková kreativita, languaging.
Mistakes: curse or blessing? The ELF perspective
Dunková, Jiřina ; Quinn Novotná, Veronika (vedoucí práce) ; Gráf, Tomáš (oponent)
Tento výzkum se zabývá otázkou, jak studenti v českých jazykových školách v současnosti přistupují k výuce anglického jazyka a jaké jsou jejich preference. Studie se na výuku anglického jazyka dívá ze dvou hledisek, z pohledu paradigmatu English as a Foreign Language (EFL) a paradigmatu English as a Lingua Franca (ELF). Klíčové koncepty, na které se práce zaměřuje, jsou: chyba, nebo také modifikace, jazykové cíle a potřeby studentů, jazykové modely, jazyková správnost a kreativita (též languaging). Klíčová slova: EFL, ELF, jazykové cíle, jazykové modely, gramatická správnost, jazyková kreativita, languaging.
World Englishes and English as a Lingua Franca: a reflection of global paradigmatic changes in the Czech Republic.
Quinn Novotná, Veronika ; Mothejzíková, Jarmila (vedoucí práce) ; Píšová, Michaela (oponent) ; Sherman, Tamah (oponent)
Úvod: V současnosti užívá angličtinu více mluvčích, pro které je angličtina jazykem druhým nebo cizím, než pro které je angličtina jazykem rodným. Tato situace mimo jiné vede ke ztrátě monopolního postavení rodilých mluvčích jakožto představitelů jediného reprezentativního modelu a dále k postupným změnám v postojích vůči standardům a jazykovým a pedagogickým autoritám obecně. Předložená dizertační práce reflektuje tyto aktuální jevy, které se někdy souhrnně označují jako 'změna paradigmatu'. Cíle: Prvním cílem práce bylo objasnit nepřehlednou terminologii oboru. Dále bylo cílem zjistit povědomí o fenoménu angličtiny jako lingua franca (ELF) v České republice a následně přispět k jeho objasnění. V neposlední řadě bylo cílem prostřednictvím rozsáhlého výzkumu vyzkoumat, zda a jak jsou otázky jazykové ideologie reflektovány ve výuce a přípravě učitelů. Metodologie: Při výzkumu byly použity jak kvantitativní, tak kvalitativní vědecké metody. Kvantitativní výzkum měl podobu devíti speciálně vytvořených dotazníků. Zdrojem kvalitativních dat byly polořízené rozhovory. Data byla získána od celkem 595 respondentů (z toho 298 učitelů, 285 studentů a 12 vědců). Výsledky: Dotazníková šetření a polořízené rozhovory ukázaly potřebnost kurzů praktického jazyka v rámci oborových anglistik. Nejběžnějším a nejvíce...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.