Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Dospívání a dospělost v Čechách (Vynořující se dospělost očima mladých lidí a jejich matek)
Marčíková, Tereza ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Ferrarová, Eva (oponent) ; Hnilica, Karel (oponent)
Prědkla'dana' disertacň' pra'ce se zameřˇuje na proces prěchodu do dospeľosti ocˇima mlady'ch lid' a ocˇima jejich matek. Vy'zkumna' studie se op'ra' o teorii J.J. Arnetta, ktery' identifikoval nove' vy'vojove' obdob' "emerging adulthood" [Arnett, 1998]. Na pruřbeˇh dosp'va'n' se d'va'me ze trˇ' perspektiv: Vy'vojoveˇ psychologicke', sociologicke' a kulturneˇ-antropologicke'. Popis jednotlivy'ch obdob' spojeny'ch s prěchodem do dospeľosti je rozsˇ'rěn o kontext rodiny, ve ktere' je mlady' cľoveˇk vychova'va'n a kultury, ve ktere' vyruřsta'. Prědstaven'm tečhto trˇ' perspektiv v prvn' cˇa'sti vytva'rˇ'me teoreticky' ra'mec pro empirickou cˇa'st. V empiricke' cˇa'sti prezentujeme vlastn' kvalitativn' studii. Vy'zkum prob'hal formou polostrukturovane 'ho hloubkove'ho rozhovoru s mlady'miCˇ echy aCˇ esˇkami a jejich matkami. Nasˇ'm c'lem bylo porozumeť tomu, jak vn'maj' mlad' lide' ve veˇku od 18 do 30 let pojem dospeľost a jak by popsali vlastn' proces dosp'va'n'. Chteľi jsme zjistit, zda mlad'Cˇ esˇi vykazuj' znaky obdob' "emerging adulthood". Zaj'malo na's, jaky' vliv ma' na dosp'va'n' vztah s matkou, zpuřsob vy'chovy a kulturn' kontext. Matek jsme se ta'zali, co pro neˇ znamena' pojem dospeľost, jak posuzuj' dospe ľost u svy'ch deť', ktere' okamzˇiky byly podle jejich na'zoru pro deťi...
Kognitivní deficit u depresívních pacientů v remisi
Marčíková, Tereza ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Šivicová, Gabriela (oponent)
Cílem této práce bylo hloubji porozumt zp·sobu fungování kognice u jedinc· s unipol ární depresivní poruchou v remisi. Nejprve jsme uvedli nkteré výzkumy týkající se kognitivních funkcí u depresivních jedinc· v r·zné fázi jejich onemocnní, tato ást nám posléze slouila jako teoretické zázemí k vlastnímu zkoumání. S vyuitím kvalitativní metodiky jsme se pokusili zmapovat oblast kognice u nkolika respondent· s unipolární depresivní poruchou v anamnéze. Ná výzkum sestával z hloubkového polostrukturovaného rozhovoru celkem s esti respondenty, z nich pt naplnilo kritéria pro zařazení do vzorku - jednalo se o pacienty Psychiatrického centra Praha, s unipolární depresivní poruchou dle MKN 10 v anamnéze, kteří v dob rozhovoru nebyli hospitalizováni a nacházeli se v remisi (tj. skór MADRS byl u nich mení ne 12). Vytvořili jsme návod k rozhovoru, který se skládal z 9 klíových okruh· týkajících se hlavních oblastí kognitivních funkcí. Zajímalo nás, jak respondenti vnímají úroveň svých kognitivních funkcí v porovnání s obdobím před nástupem deprese. Dále jsme administrovali hodnotící kálu pro posouzení aktuální nálady MADRS. Rozhovory v trvání mezi p·l hodinou a hodinou jsme nahrávali na datové médium a poté převedli do psané podoby. Na základ analýzy transkribovaného textu jsme vytvořili pt kategorií: Dlouhodobá vs....
Iniciační rituály českých a francouzských adolescentů (Kvalitativní komparativní analýza)
Marčíková, Tereza ; Opletalová, Lenka (oponent) ; Soukup, Václav (vedoucí práce)
Ačkoliv je dospívání nekonečnou inspirací spisovatelů, skladatelů, malířů i dalších umělců, věda jako by se tohoto tématu zalekla a obcházela jej opatrně po špičkách, aniž by přinášela skutečné a hluboké poznání. Existují sice četné teorie, které se do podstaty období pokoušejí proniknout, žádná jej ale zcela nepojme a nakonec si většina z nich musí přiznat, že se jedná o vysoce individuální a tedy neuchopitelnou část života. Rozhodla jsem se proto přispět svou diplomovou prací k poznání zmíněného životního období, konkrétně zaměřit se na přechod mezi dětstvím a dospělostí. Téma je mi blízké i z osobních důvodů, jelikož jsem tento přechod sama nedávno zažila, a měla tak možnost o něm přemýšlet. Abych se mohla uvedené problematice věnovat, je třeba nejprve odpovědět na následující otázky: "Co to ve skutečnosti znamená být dospělý? Jak se liší dospělý člověk od dítěte?" Odpovědi zdaleka nejsou tak snadné, jak by se mohlo na první pohled zdát. S respektem k individuálním zvláštnostem jsem si kladla za cíl nalézt určité shodné rysy, které by mohly posloužit jako základ hlubšího poznání.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.